5. Komiteens tilråding
Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.
Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende
På statsbudsjettet for 2025 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
100 |
Utenriksdepartementet |
|||
|
1 |
Driftsutgifter |
4 857 100 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
11 979 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
111 979 000 |
|
|
70 |
Erstatning av skader på utenlandske ambassader |
1 347 000 |
|
|
71 |
Hjelp til norske borgere i utlandet |
156 000 |
|
103 |
|
Regjeringens representasjon |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
57 307 000 |
|
104 |
|
Kongefamiliens offisielle reiser til utlandet |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
8 559 000 |
|
105 |
|
Direktoratet for eksportkontroll og sanksjoner |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
60 000 000 |
|
115 |
|
Næringsfremme, kultur og informasjon |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter – kulturfremme, kan overføres, kan nyttes under post 70 |
10 606 000 |
|
|
22 |
Spesielle driftsutgifter – næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 71 |
14 658 000 |
|
|
70 |
Kultur- og informasjonsformål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
38 571 000 |
|
|
71 |
Næringsfremme, kan overføres, kan nyttes under post 22 |
15 382 000 |
|
116 |
|
Internasjonale organisasjoner |
|
|
|
70 |
Pliktige bidrag |
1 596 300 000 |
|
117 |
|
EØS-finansieringsordningene |
|
|
|
77 |
EØS-finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres |
295 000 000 |
|
|
78 |
Den norske finansieringsordningen 2014–2021, kan overføres |
334 000 000 |
|
118 |
|
Utenrikspolitiske satsinger |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres, kan nyttes under post 70, 71, 72 og 73 |
103 526 000 |
|
|
70 |
Nordområdene og Antarktis, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
54 630 000 |
|
|
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
7 300 000 |
|
|
72 |
Nedrustning, ikke-spredning og kjernefysisk sikkerhet mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
44 390 000 |
|
|
73 |
Klima, miljøtiltak og hav mv., kan overføres, kan nyttes under post 21 |
10 943 000 |
|
|
74 |
Forskning, dialog og menneskerettigheter mv. |
24 372 000 |
|
|
75 |
Fredsorganisasjoner |
10 000 000 |
|
|
76 |
Russland, kan overføres, kan nyttes under post 21 |
33 600 000 |
|
|
77 |
Norges forskningsråd – utenriksområdet, kan overføres |
50 766 000 |
|
|
78 |
Initiativ om humanitære konsekvenser av kjernevåpen |
15 000 000 |
|
140 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
95 083 000 |
|
141 |
|
Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
419 283 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
29 480 000 |
|
144 |
|
Norsk senter for utvekslingssamarbeid (Norec) |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
71 411 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, kan overføres |
13 000 000 |
|
|
70 |
Utvekslingsordninger, kan overføres |
153 477 000 |
|
|
71 |
Rekruttering til internasjonale organisasjoner, kan overføres |
75 000 000 |
|
150 |
|
Humanitær bistand |
|
|
|
70 |
Nødhjelp og humanitær bistand, kan overføres |
4 336 481 000 |
|
|
71 |
Verdens matvareprogram (WFP) |
430 000 000 |
|
151 |
|
Fred, sikkerhet og globalt samarbeid |
|
|
|
70 |
Fred og forsoning, kan overføres |
395 260 000 |
|
|
71 |
Globale sikkerhetsspørsmål og nedrustning, kan overføres |
132 060 000 |
|
|
73 |
FN og globale utfordringer, kan overføres |
238 138 000 |
|
|
74 |
Pliktige bidrag til FN-organisasjoner mv. |
405 220 000 |
|
152 |
|
Menneskerettigheter |
|
|
|
70 |
Menneskerettigheter, kan overføres |
671 617 000 |
|
|
71 |
FNs høykommissær for menneskerettigheter (OHCHR) |
197 000 000 |
|
153 |
|
Flyktninger, fordrevne og vertssamfunn |
|
|
|
70 |
Flyktninger og internt fordrevne, kan overføres |
1 000 000 000 |
|
|
71 |
FNs høykommissær for flyktninger (UNHCR) |
630 000 000 |
|
|
72 |
Bærekraftige løsninger og vertssamfunn, kan overføres |
429 504 000 |
|
159 |
|
Regionbevilgninger |
|
|
|
70 |
Midtøsten, kan overføres |
669 311 000 |
|
|
71 |
Europa og Sentral-Asia, kan overføres |
423 817 000 |
|
|
72 |
Afghanistan, kan overføres |
351 241 000 |
|
|
73 |
Ukraina og naboland, kan overføres |
12 440 500 000 |
|
|
75 |
Afrika, kan overføres |
2 214 022 000 |
|
|
76 |
Asia, kan overføres |
436 503 000 |
|
|
77 |
Latin-Amerika og Karibia, kan overføres |
158 432 000 |
|
160 |
|
Helse |
|
|
|
70 |
Helse, kan overføres |
3 617 881 000 |
|
|
71 |
Verdens helseorganisasjon (WHO), kan overføres |
235 500 000 |
|
161 |
|
Utdanning, forskning og offentlige institusjoner |
|
|
|
70 |
Utdanning, kan overføres |
846 798 000 |
|
|
71 |
Forskning, kan overføres |
67 196 000 |
|
|
73 |
Styresett og offentlige institusjoner, kan overføres |
529 723 000 |
|
|
74 |
Norges forskningsråd – utviklingsområdet, kan overføres |
202 650 000 |
|
162 |
|
Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi |
|
|
|
70 |
Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, kan overføres |
134 536 000 |
|
|
71 |
Matsikkerhet, fisk og landbruk, kan overføres |
2 127 966 000 |
|
|
72 |
Fornybar energi, kan overføres |
1 019 358 000 |
|
|
75 |
Norfund – risikokapital |
438 288 000 |
|
|
76 |
Norfund klimainvesteringsfond – risikokapital |
250 000 000 |
|
163 |
|
Klima, miljø og hav |
|
|
|
70 |
Miljø og klima, kan overføres |
1 843 811 000 |
|
|
71 |
Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan overføres |
282 100 000 |
|
164 |
|
Likestilling |
|
|
|
70 |
Likestilling, kan overføres |
233 319 000 |
|
|
71 |
FNs organisasjon for kvinners rettigheter og likestilling (UN Women) |
100 300 000 |
|
|
72 |
FNs befolkningsfond (UNFPA) |
589 600 000 |
|
170 |
|
Sivilt samfunn |
|
|
|
70 |
Sivilt samfunn, kan overføres |
2 570 665 000 |
|
171 |
|
FNs utviklingsarbeid |
|
|
|
70 |
FNs utviklingsprogram (UNDP) |
454 400 000 |
|
|
71 |
FNs barnefond (UNICEF) |
480 600 000 |
|
|
73 |
FN og multilateralt samarbeid, kan overføres |
11 200 000 |
|
172 |
|
Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette |
|
|
|
70 |
Verdensbanken, kan overføres |
1 415 109 000 |
|
|
71 |
Regionale banker og fond, kan overføres |
1 103 100 000 |
|
|
72 |
Strategisk samarbeid, kan overføres |
43 400 000 |
|
|
73 |
gjeldsslette, kan overføres |
407 080 000 |
|
179 |
|
Flyktningtiltak i Norge |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
4 106 133 000 |
|
480 |
|
Svalbardbudsjettet |
|
|
|
50 |
Tilskudd |
477 050 000 |
|
481 |
|
Samfunnet Jan Mayen |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
62 678 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
57 833 752 000 |
Inntekter |
||||
3100 |
|
Utenriksdepartementet |
|
|
|
1 |
Diverse gebyrer ved utenriksstasjonene |
32 185 000 |
|
|
2 |
Gebyrer for utlendingssaker ved utenriksstasjonene |
274 000 000 |
|
|
5 |
Refusjon spesialutsendinger mv. |
45 040 000 |
|
3481 |
|
Samfunnet Jan Mayen |
|
|
|
1 |
Refusjoner og andre inntekter |
7 408 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
358 633 000 |
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 100 post 1 |
kap. 3100 post 5 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:
-
1. overskride bevilgningene under kap. 117 EØS-finansieringsordningene, post 77 EØS-finansieringsordningen 2014–2021, og post 78 Den norske finansieringsordningen 2014–2021, med en samlet øvre ramme på 62,9 mill. kroner som følge av usikkerhet i fremdrift og valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser gjennom avtale inngått med EU.
-
2. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 70 Verdensbanken med inntil 7 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
3. overskride bevilgningen under kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond med inntil 25 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
-
4. overskride bevilgningen under kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland angående kapitaløkningene i Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) og Europarådets utviklingsbank (CEB) med inntil 16 mill. kroner som følge av valutakursjusteringer, dersom dette er nødvendig for å oppfylle norske forpliktelser som dekkes av bevilgningen på posten.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 gis fullmakt til å utgiftsføre/inntektsføre uten bevilgning valutatap (disagio)/valutagevinst (agio) som følge av justering av midlene ved utenriksstasjonene under kap. 100/3100 Utenriksdepartementet, postene 89 Valutatap (disagio)/Valutagevinst (agio).
Stortinget samtykker i at opptjente renter på tilskudd som er utbetalt, kan benyttes til tiltak som avtales mellom Utenriksdepartementet og den enkelte mottaker.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan gi tilsagn om:
-
1. støtte utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
117
EØS-finansieringsordningene
77
EØS-finansieringsordningen 2014–2021
1 154 mill. kroner
78
Den norske finansieringsordningen 2014–2021
1 043 mill. kroner
118
Utenrikspolitiske satsinger
77
Norges forskningsråd – utenriksområdet
219,5 mill. kroner
159
Regionbevilgninger
75
Afrika
35 mill. kroner
161
Utdanning, forskning og offentlige institusjoner
74
Norges forskningsråd – utviklingsområdet
709,9 mill. kroner
162
Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi
70
Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel
100 mill. kroner
72
Fornybar energi
100 mill. kroner
-
2. tilskudd til Vaksinekoalisjonen CEPI med inntil 1 000 mill. kroner samlet i perioden 2022–2026 under kap. 160 Helse, post 70 Helse.
-
3. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFlm) med inntil 2 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet skal finansiere epidemi- og pandemibekjempelse gjennom Vaksinekoalisjonen CEPI.
-
4. tilskudd til International Finance Facility for Immunisation (IFFIm) med inntil 4 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis arbeid i perioden 2021–2025.
-
5. tilskudd til International Finance Facility for Immunisitation (IFFIm) med inntil 1 000 mill. kroner i perioden 2021–2030 under kap. 160 Helse, post 70 Helse, og fravike stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av tilskudd før det er behov for å dekke de aktuelle utgiftene og bruke tilskudd som sikkerhet for lån. Tilsagnet gjelder Vaksinealliansen Gavis covid-19-innsats.
-
6. tilskudd til Education Cannot Wait (ECW) for utdanning i krise og konflikt med inntil 500 mill. kroner samlet, fordelt på 380 mill. kroner under kap. 161 Utdanning, forskning og offentlige institusjoner, post 70 Utdanning i perioden 2023–2026 og 120 mill. kroner under kap. 150 Humanitær bistand, post 70 Nødhjelp og humanitær bistand i perioden 2023–2025.
-
7. tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) med inntil 3 200 mill. kroner i perioden 2024–2027 under kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima.
Stortinget samtykker i at Kongen i 2025 kan inngå avtaler om forsikringsansvar for utstillinger ved visningsinstitusjoner i utlandet innenfor en total ramme for gamle og nye garantier på inntil 500 mill. kroner. Forsikringsansvaret omfatter tap og skade under transport, lagring og i visningsperioden.
Stortinget samtykker i at Norge kan slutte seg til toårige budsjettvedtak i FAO, WHO, ILO, UNIDO, OECD, WTO, IAEA, IEA, Havbunnsmyndigheten, Den internasjonale havrettsdomstolen, Mekanismen for internasjonale straffedomstoler (MICT) og for regulært bidrag til FN.
Stortinget samtykker i at Kongen i 2025 kan ettergi statlige fordringer på utviklingsland i samsvar med kriteriene i handlingsplanen av 2004 Om gjeldsslette for utvikling innenfor den resterende ramme på 829 mill. kroner under Eksportfinansiering Norges (Eksfin) gamle portefølje (gammel alminnelig ordning og den gamle særordningen for utviklingsland). Fordringene verdsettes til faktisk utestående beløp på ettergivelsestidspunktet inklusive påløpte renter, belastes gjeldsplanens ramme og ettergis uten bevilgning over bistandsbudsjettet. Rammen belastes ikke ved en eventuell ettergivelse av statlige fordringer på Sudan som stammer fra den norske skipseksportkampanjen (1976–1980), jf. Prop. 110 S (2012–2013).
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 gis unntak fra forutsetningene i stortingsvedtak av 8. november 1984 om utbetaling av gitte bevilgninger på følgende måte:
-
1. Utbetalinger av norske medlemskapskontingenter, pliktige bidrag og andre bidrag til internasjonale organisasjoner Norge er medlem av, kan foretas en gang i året.
-
2. Utbetalinger av tilskudd til utviklingsformål kan foretas en gang i året dersom avtaler om samfinansiering med andre givere innenfor utviklingssamarbeidet tilsier det.
-
3. Eventuelle utbetalinger av regjeringens gave til TV-aksjoner kan i sin helhet utbetales som et engangsbeløp.
-
4. Utbetalinger av tilskudd til Climate Investment Funds (CIF) kan foretas i samsvar med fondets prosedyrer for fondsoppbygging.
-
5. Utbetalinger av tilskudd til fond forvaltet av Verdensbankgruppen, Det internasjonale pengefondet (IMF), Afrikabanken, Asiabanken, Den interamerikanske utviklingsbanken, Den europeiske bank for gjenoppbygging og utvikling (EBRD), Nordisk utviklingsfond (NDF) og Det internasjonale fond for jordbruksutvikling (IFAD) kan foretas i henhold til regelverket til det enkelte fond.
-
6. Utbetalinger av tilskudd til Ukraine Trust Fund for Military Career Transition forvaltet av NATO, kan foretas i henhold til fondets regelverk.
-
7. Utbetalinger av tilskudd til akutt nødhjelpsarbeid kan i enkelte tilfeller foretas for opptil ett år frem i tid når dette er påkrevd for å sikre raske og nødvendige investeringer.
-
8. Utbetalinger til Vaksinealliansen Gavi, Vaksinekoalisjonen CEPI og Det globale fondet for bekjempelse av aids, tuberkulose og malaria (GFATM) kan foretas årlig i tråd med organisasjonens finansieringsstrategi og regelverk.
-
9. Utbetalinger av tilskudd til Det grønne klimafondet (GCF) kan foretas i samsvar med fondets strategi og prosedyrer for fondsoppbygging.
-
10. Utbetalinger under kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 72 Fornybar energi av samlet tilskudd på inntil 300 mill. kroner til garantiinstrumenter for fornybar energi i utviklingsland kan skje i samsvar med regelverket til den enkelte garantiinstitusjonen.
-
11. Tilskudd under kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 70 Bærekraftig jobbskaping, næringsutvikling og handel, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk, post 72 Fornybar energi og kap. 163 Klima, miljø og hav, post 70 Miljø og klima og post 71 Bærekraftige hav og tiltak mot marin forsøpling, kan utbetales til avsetning for tap ved utlåns-, egenkapital- eller garantiinstrumenter hos tilskuddsmottaker.
-
12. Utbetalinger av tilskudd til fondsforvalter for fellesfond i FN kan skje i henhold til regelverket for det enkelte fond.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan fravike Bevilgningsreglementet § 3 annet ledd ved utstedelse av gjeldsbrev i forbindelse med fondspåfyllinger under Det internasjonale utviklingsfondet, Det asiatiske utviklingsfondet, Det afrikanske utviklingsfondet og Den globale miljøfasiliteten.
Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar i den 13. kapitalpåfyllingen i Det internasjonale fondet for jordbruksutvikling (IFAD-13) med et bidrag på inntil 972 mill. kroner for perioden 2025–2027, innbetalt i tre bidrag på 324 mill. kroner per år. Innbetalingene belastes kap. 162 Næringsutvikling, matsystemer og fornybar energi, post 71 Matsikkerhet, fisk og landbruk.
-
2. Norge deltar i den syvende generelle kapitaløkningen i Den afrikanske utviklingsbanken (AfDB) med en innbetalt andel tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet av UA 56,78 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR) i perioden 2020–2027. Innbetalingene foretas i åtte like årlige beløp og belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i AfDB med UA 889,52 mill. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innbetaling av kapitaløkning i 2020. Forpliktelser inngås i SDR, og kronebeløpet må valutajusteres i forbindelse med årlige utbetalinger.
-
3. Norge deltar i den 14. påfyllingen av giverlandsbidraget til Den asiatiske utviklingsbankens fond for de fattigste landene, Asiafondet (ADF-14), med et bidrag på til sammen inntil 262,15 mill. kroner for perioden 2025–2028, innbetalt i fire like årlige beløp. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 71 Regionale banker og fond.
-
4. Norge deltar i den femte kapitalpåfyllingen i Nordisk utviklingsfond (Nordic Development Fund, NDF) med totalt 97,3 mill. euro, innbetalt i ti årlige bidrag tilsvarende motverdien i norske kroner på innbetalingstidspunktet, for perioden 2022–2031.
-
5. Norge deltar i kapitaløkningen til Europarådets utviklingsbank (CEB) med 15,3 mill. euro, gjennom innbetaling av 7,7 mill. euro i 2024 og 3,8 mill. euro i hhv. 2025 og 2026. Innbetalingene belastes kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland. Kapitaløkningen innebærer også en økning i den norske statsgarantien i CEB med 38,9 mill. euro. Garantiøkningen ble i sin helhet utløst ved første innskudd til kapitaløkningen i 2024.
-
6. Norge deltar i kapitaløkningen til Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD) med 50,42 mill. euro, innbetalt i fem like årlige bidrag i perioden 2025–2029. Innbetalingene belastes kap. 159 Regionbevilgninger, post 73 Ukraina og naboland.
-
7. Norge deltar i kapitalpåfylling av IDB Invest, Den interamerikanske utviklingsbankens privatsektorarm, med totalt 19,488 mill. USD for perioden 2025–2031.
-
8. Norge deltar i en generell garantikapitaløkning i Afrikabanken med et nivå som tilsvarer en økning i den norske statsgarantien på UA 996,18 mill. (UA tilsvarer IMFs spesielle trekkrettigheter SDR). Garantiøkningen blir utløst ved avtaleinngåelse.
Stortinget samtykker i at:
-
1. Norge deltar, i forbindelse med den 16. påfyllingen av AfDF for perioden 2023–2025, i Det internasjonale gjeldssletteinitiativet (MDRI), med et bidrag på til sammen 373,7 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 73 Gjeldsslette.
-
2. Norge deltar i forbindelse med kapitalpåfyllingen i det internasjonale utviklingsfondet (IDA 20) for perioden 2023–2025, i det internasjonale gjeldssletteinitiativet, Multilateral Debt Relief Initiative (MDRI) med til sammen 691,8 mill. kroner. Innbetalingene belastes kap. 172 Multilaterale finansinstitusjoner og gjeldsslette, post 73 Gjeldsslette.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan:
-
1. føre utlegg som skal viderefaktureres kunde og tilhørende innbetalinger mot mellomværendet med statskassen.
-
2. føre utbetalinger knyttet til refunderbart depositum for utenriksstasjonenes leide eiendommer og refunderbart depositum ved opptak til skole eller barnehage i utlandet som dekkes av arbeidsgiver mot mellomværendet med statskassen. Fullmakten gis for inntil 50 mill. kroner for Utenriksdepartementets totale føringer av depositum, for å ta høyde for pris- og kurssvingninger i stedlige markeder.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet i 2025 kan gi Direktoratet for utviklingssamarbeid (Norad) fullmakt til å gi tilsagn om nye statsgarantier for inntil 5 mrd. kroner til fornybarinvesteringer i utviklingsland.
Stortinget samtykker i at Utenriksdepartementet og Forsvarsdepartementet kan pådra forpliktelser om sivil og militær støtte gjennom Nansen-programmet for Ukraina innenfor en samlet ramme på 154,5 mrd. kroner i perioden 2023–2030.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2025 kan:
overskride bevilgningen under |
mot tilsvarende merinntekter under |
kap. 481 post 1 |
kap. 3481 post 1 |
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kap. 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Justis- og beredskapsdepartementet i 2025 kan pådra staten forpliktelser utover budsjettåret i Svalbardbudsjettet, jf. kap. 480 Svalbardbudsjettet, post 50 Tilskudd, knyttet til inngåelse av ny avtale om leie av tjenestefartøy for Sysselmesteren på Svalbard med virkning fra 2026 til og med 2030. Samlede forpliktelser/utbetalinger kan ikke overskride en ramme på 425,3 mill. kroner (2026-kroner).
På statsbudsjettet for 2025 bevilges under:
Kap. |
Post |
Formål |
Kroner |
Kroner |
Utgifter |
||||
1700 |
Forsvarsdepartementet |
|||
|
1 |
Driftsutgifter |
903 556 000 |
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter, overslagsbevilgning |
160 423 000 |
|
|
22 |
IKT-virksomhet, kan overføres |
472 879 000 |
|
|
43 |
Til disposisjon for Forsvarsdepartementet, kan overføres |
6 620 000 |
|
|
52 |
Overføringer til statlige forvaltningsorganer |
6 008 000 |
|
|
53 |
Risikokapital, NATO innovasjonsfond |
13 590 000 |
|
|
60 |
Overføringer til kommuner og fylkeskommuner |
2 980 000 |
|
|
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
94 995 000 |
|
|
72 |
Tilskudd til Norges forskningsråd, kan overføres |
64 994 000 |
|
|
73 |
Forskning og utvikling, kan overføres |
160 744 000 |
|
|
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter, kan overføres |
1 943 649 000 |
|
|
79 |
Militær støtte til Ukraina, kan overføres, kan nyttes under kap. 1710 post 1 og 47, kap. 1720 post 1 og kap. 1760 post 1 og 45 |
17 006 150 000 |
|
1710 |
|
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
7 400 174 000 |
|
|
47 |
Nybygg og nyanlegg, kan overføres |
5 892 441 000 |
|
1716 |
|
Forsvarets forskningsinstitutt |
|
|
|
51 |
Tilskudd til Forsvarets forskningsinstitutt |
352 701 000 |
|
1720 |
|
Forsvaret |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
46 539 225 000 |
|
|
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
49 500 000 |
|
1730 |
|
Forsvarshistorisk museum |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
176 113 000 |
|
|
71 |
Overføringer til andre, kan overføres |
2 575 000 |
|
1735 |
|
Etterretningstjenesten |
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
4 299 296 000 |
|
1740 |
|
Statens graderte plattformtjenester |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan overføres |
608 387 000 |
|
1760 |
|
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter, kan nyttes under kap. 1760 post 45 |
2 549 575 000 |
|
|
44 |
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel, kan overføres |
256 733 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres |
34 476 213 000 |
|
|
48 |
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel, kan overføres |
650 000 000 |
|
|
75 |
Fellesfinansierte investeringer, Norges tilskudd til NATOs investeringsprogram for sikkerhet, kan overføres, kan nyttes under kap. 1760 post 44 |
348 396 000 |
|
1791 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
607 429 000 |
|
|
|
Totale utgifter |
|
125 045 346 000 |
Inntekter |
||||
4700 |
|
Forsvarsdepartementet |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
13 245 000 |
|
4710 |
|
Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
6 246 013 000 |
|
|
47 |
Salg av eiendom |
97 690 000 |
|
4720 |
|
Forsvaret |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
1 042 384 000 |
|
4730 |
|
Forsvarshistorisk museum |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
12 500 000 |
|
4740 |
|
Statens graderte plattformtjenester |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
212 776 000 |
|
4760 |
|
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
36 324 000 |
|
|
45 |
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter |
1 592 839 000 |
|
|
48 |
Fellesfinansierte investeringer, inntekter |
650 000 000 |
|
4791 |
|
Redningshelikoptertjenesten |
|
|
|
1 |
Driftsinntekter |
482 425 000 |
|
4799 |
|
Militære bøter |
|
|
|
86 |
Militære bøter |
500 000 |
|
|
|
Totale inntekter |
|
10 386 696 000 |
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan benytte alle merinntekter til å overskride enhver utgiftsbevilgning under Forsvarsdepartementet, med følgende unntak:
-
a. Inntekter fra militære bøter kan ikke benyttes som grunnlag for overskridelse.
-
b. Inntekter ved salg av større materiell kan benyttes med inntil 75 pst. til overskridelse av bevilgningen under kapittel 1760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold.
Merinntekt som gir grunnlag for overskridelse, skal også dekke merverdiavgift knyttet til overskridelsen, og berører derfor også kapittel 1633 post 1 for de statlige forvaltningsorganene som inngår i nettoordningen for merverdiavgift.
Merinntekter og eventuelle mindreinntekter tas med i beregningen av overføring av ubrukt bevilgning til neste år.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan:
-
1. foreta bestillinger ut over gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye bestillinger og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap.
Post
Betegnelse
Samlet ramme
1700
Forsvarsdepartementet
1
Driftsutgifter
34 mill. kroner
1720
Forsvaret
1
Driftsutgifter
14 650 mill. kroner
1760
Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold
1
Driftsutgifter
1 100 mill. kroner
44
Fellesfinansierte investeringer, nasjonalfinansiert andel
370 mill. kroner
45
Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold
143 820 mill. kroner
48
Fellesfinansierte investeringer, fellesfinansiert andel
870 mill. kroner
1791
Redningshelikoptertjenesten
1
Driftsutgifter
60 mill. kroner
-
2. gi Forsvarets forskningsinstitutt fullmakt til å ha økonomiske forpliktelser på inntil 60 mill. kroner ut over det som dekkes av egne avsetninger.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan gi tilsagn om tilskudd ut over gitt bevilgning, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp:
Kap. |
Post |
Betegnelse |
Samlet ramme |
1700 |
|
Forsvarsdepartementet |
|
|
72 |
Tilskudd til Norges forskningsråd |
238 mill. kroner |
|
73 |
Forskning og utvikling |
380 mill. kroner |
|
78 |
Norges tilskudd til NATOs og internasjonale driftsbudsjetter |
120 mill. kroner |
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan:
-
1. starte opp følgende nye investeringsprosjekter:
Prosjekt
Kostnadsramme
7621 Bakkebasert luftvern
4 630 mill. kroner
og endre omfang og kostnadsramme for følgende investeringsprosjekter:
Prosjekt |
Kostnadsramme |
2559 Landbasert transportstøtte |
3 164 mill. kroner |
6192 Oppgradering av luftvernmissil til FN klasse fregatter |
4 405 mill. kroner |
Program felles IKT-tjenester i departementsfellesskapet, endringstrinn 1, 2 og 3 |
2 242 mill. kroner |
-
2. Fullmaktene under punkt 1 gjelder også forpliktelser som inngås i senere budsjettår, innenfor kostnadsrammen for prosjektene. Forsvarsdepartementet gis fullmakt til å pris- og valutajustere kostnadsrammene i senere år.
-
3. endre tidligere godkjente prosjekter som anført i Prop. 1 S (2024–2025), herunder endrede kostnadsrammer.
-
4. starte opp og gjennomføre materiellinvesteringsprosjekter med en kostnadsramme under 1 000 mill. kroner.
-
5. starte opp og gjennomføre eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) med en kostnadsramme under 500 mill. kroner.
-
6. nytte bevilgningen på den enkelte investeringspost, hhv. post 44, 45, 47 og 48 fritt mellom formål, bygg- og eiendomskategorier, anskaffelser og prosjekter som presentert i Prop. 1 S (2024–2025).
-
7. gjennomføre konsept- og definisjonsfasen av planlagte materiellanskaffelser.
-
8. igangsette planlegging og prosjektering av eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter (inkludert tilhørende innredning) innenfor rammen av bevilgningen på de respektive poster.
-
9. inkludere gjennomføringskostnader i eiendoms-, bygge- og anleggsprosjekter på post 47.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan trekke salgsomkostninger ved salg av materiell og fast eiendom fra salgsinntekter før det overskytende inntektsføres under kapittel 4760 Forsvarsmateriell og større anskaffelser og vedlikehold, post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, inntekter og kapittel 4710 Forsvarsbygg og nybygg og nyanlegg, post 47 Salg av eiendom.
Stortinget samtykker i at:
-
1. Forsvarsdepartementet i 2025 kan fastsette lengden på førstegangstjenesten, repetisjonstjenesten og heimevernstjenesten slik det går frem av Prop. 1 S (2024–2025).
-
2. enheter oppsatt med frivillig heimevernspersonell kan overføres til forsvarsgrener og fellesinstitusjoner, og benyttes i operasjoner i utlandet.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan:
-
1. avhende fast eiendom uansett verdi til markedspris når det ikke foreligger annet statlig behov for eiendommen. Eiendommene skal normalt legges ut for salg i markedet, men kan selges direkte til fylkeskommuner eller kommuner til markedspris, innenfor EØS-avtalens bestemmelser. Dersom eiendommene er aktuelle for frilufts- eller kulturformål kan de selges på samme vilkår til Statskog SF hvis ikke fylkeskommuner eller kommuner ønsker å kjøpe eiendommene. Likeledes kan eiendommer som er nødvendige for å oppfylle samfunnets målsetting om å opprettholde en selvfinansiert sivil luftfart, selges direkte til Avinor AS. Dette gjelder følgende eiendomskategorier:
-
a. rullebaner, taksebaner med tilhørende sikkerhetsområder, flyoppstillingsplasser og andre arealer og infrastruktur for flyoperasjoner
-
b. terminal innrettet mot det service- og tjenestebehov som forbrukere og myndigheter har bruk for
-
c. områder for kollektiv og privat tilbringertjeneste
-
d. kontorer og lignende
-
e. eiendommer for fremtidig utbygging
-
-
2. avhende fast eiendom til en verdi av inntil 100 000 kroner vederlagsfritt eller til underpris når særlige grunner foreligger.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan belaste utgiftsbevilgninger for bestillinger gjennom NSPA (NATO Support and Procurement Agency), andre internasjonale organisasjoner eller andre lands myndigheter fra det tidspunkt materiell blir bestilt, selv om levering først skjer senere i budsjettåret eller i et etterfølgende budsjettår.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet i 2025 kan fravike Bevilgningsreglementets bestemmelser om kontant- og ettårsprinsippet ved uttak fra lager som er utgiftsført på kapittel 1720 i tidligere budsjettår til anvendelse på Forsvarsdepartementets kapitler 1700, 1735 og 1791, samt Justis- og beredskapsdepartementets kapittel 481.
Stortinget samtykker i at Forsvarsdepartementet gjennom Forsvarsbygg i 2025 kan kjøpe/innløse boliger med fellesgjeld, slik at samlet gjeld knyttet til eierskap av slike boliger ikke overstiger 100 mill. kroner.
Stortinget samtykker til at Forsvarsdepartementet i 2025, innenfor rammen av Nansen-programmet, kan foreta donasjoner av materiell fra forsvarssektoren som anses som særlig viktig for Ukrainas forsvarskamp. Helhetlige vurderinger av konsekvensene for Forsvarets operative evne og nasjonal beredskap skal ligge til grunn for regjeringens beslutninger om slike donasjoner. Innenfor gjeldende samtykke skal beslutninger om donasjoner fra forsvarssektoren ikke gå ut over en tilstrekkelig nasjonal responsevne.