Trygghet for landet og solidaritet med verden
Regjeringen foreslår et budsjett som bidrar
til å holde befolkningen trygg, både for dagens trusler og de som
kan komme. Krig i Europa preger budsjettforslaget også for 2025.
De seneste årene har regjeringen og Stortinget tatt mange valg for
å fremme trygghet, fred og solidaritet og bevare våre felles verdier.
Forsvarsbudsjettet økes i tråd med de økonomiske rammene
som er lagt til grunn i den nye langtidsplanen for forsvarssektoren.
Regjeringen foreslår et forsvarsbudsjett på 110,1 mrd. kroner i
2025, en økning på 19,2 mrd. kroner sammenlignet med Saldert budsjett 2024.
Økningen inkluderer blant annet 15,5 mrd. kroner for å følge opp
de økonomiske rammene lagt til grunn i ny langtidsplan. Norge har
allerede i år nådd NATOs mål om å bruke 2 pst. av BNP på forsvarsformål, to
år tidligere enn regjeringens opprinnelige ambisjon. I 2025 anslås
forsvarsutgiftene å utgjøre 2,16 pst. av BNP. Hovedprioriteringene
i 2025 vil være å hente inn etterslep av vedlikehold og forsyningsberedskap,
få dagens struktur til å virke og å øke investeringene i materiell,
eiendom, bygg og anlegg. Planen styrker både sjøforsvaret, landmakten
og luftvernet. Antallet personell økes, boforholdene for forsvarets
ansatte bedres, utdanningskapasiteten økes, Heimevernet styrkes,
og forskning og utvikling som er relevant for Norges forsvarsevne,
vil økes. Regjeringen har bidratt til økt produksjonskapasitet i
norsk forsvarsindustri.
Vi fortsetter å stille opp for Ukraina. Norge
vil også i 2025 yte militær og sivil støtte til Ukraina gjennom
Nansen-programmet, og budsjettet er innrettet for at vi fortsatt
skal ta imot og integrere et høyt antall fordrevne. Regjeringen
foreslår å utvide Nansen-programmet gjennom tre grep. For det første
settes det et gulv for den årlige støtten på 15 mrd. kroner. For
det andre økes rammen ved at tidligere års forseringer av støtte,
på henholdsvis 2,5 og 7 mrd. kroner i 2023 og 2024, ikke skal trekkes
fra fremtidige års støtte. Eventuelle bevilgninger til initiativer
ut over rammen på 15 mrd. kroner i kommende år skal heller ikke
komme til fratrekk fra fremtidige års ramme. For det tredje foreslår
regjeringen å forlenge Nansen-programmets varighet med tre år. Ukraina
vil ha behov for støtte i lang tid fremover, også etter krigens
slutt. Regjeringen tar også sikte på å foreslå ytterligere tiltak
i størrelsesordenen 5 mrd. kroner i 2024 i forbindelse med nysalderingen
av budsjettet. I sum innebærer regjeringens forslag at den samlede
rammen for Nansen-programmet utvides fra 75 til 134,5 mrd. kroner
i perioden 2023–2030. Støtten på 15 mrd. kroner i 2025 foreslås
fordelt likt mellom sivil og militær støtte. På militær side er
det tatt høyde for donasjoner av materiell fra forsvarssektoren
på 2 mrd. kroner. Den sivile delen av Nansen-programmet i 2025 inngår
i forslaget til bistandsbudsjett, som samlet er på 52,9 mrd. kroner.
Mottak, bosetting og integrering av flyktninger
vil også neste år kreve betydelige midler. De volumstyrte budsjettpostene
anslås totalt til 31,3 mrd. kroner i 2025. Dette er basert på planleggingstall
på 25 500 flyktninger i år og 22 000 neste år. Det er nylig besluttet
å avgrense ordningen med midlertidig kollektiv beskyttelse for fordrevne
fra Ukraina mot personer som kommer fra trygge oppholdsområder.
Tiltaket reduserer ankomstprognosene for 2025 med om lag 8 000 personer,
og reduserer anslåtte utgifter over statsbudsjettet med om lag 1,6 mrd.
kroner. Usikkerheten om den videre utviklingen i ankomster er imidlertid
stor.
For å møte et skjerpet trusselbilde og varige
endringer i den sikkerhetspolitiske situasjonen prioriterer regjeringen
samfunnssikkerhet og sivil beredskap. Det foreslås blant annet å
øke bevilgningene til Nasjonal sikkerhetsmyndighet (NSM), Politiets
sikkerhetstjeneste (PST) og redningshelikoptertjenesten. I tillegg
foreslås det midler til nødvendige investeringer i nødnett, Digitaliseringsdirektoratets
arbeid med digital sikkerhet og kommunenes og statsforvalternes
beredskapsarbeid.
I en usikker verden prioriterer regjeringen
å trygge den norske matsikkerheten. Bevilgningen til jordbruksavtalen
foreslås økt med drøyt 2 mrd. kroner i 2025, til i underkant av
29 mrd. kroner. Økningen gir jordbruket full kostnadsdekning, og
kompensasjon for fallende markedsinntekter og skal følge opp opptrappingsplanen
for inntekt i jordbruket, jf. Meld. St. 11 (2023–2024). Regjeringen
fortsetter også arbeidet med å etablere beredskapslager for matkorn.
Regjeringen fortsetter å prioritere politiet
og bekjempe alvorlig kriminalitet. Til sammen foreslår regjeringen
2,8 mrd. kroner til å forebygge og bekjempe kriminalitet. Av dette
går nesten 2,5 mrd. kroner til politiet, inkludert videreføring
av bevilgningsøkningen som ble besluttet i forbindelse med revidert
nasjonalbudsjett i år. Dette vil gi mer synlig politi i gatene og
sette politiet i bedre stand til å løse hele sitt samfunnsoppdrag.
Trusselen fra organisert kriminalitet er stor i Europa. Også i Norge
har flere blitt rammet av denne typen kriminalitet det siste året,
særlig i Oslo. Det legges derfor opp til å styrke arbeidet mot kriminelle
nettverk, kriminelle gjenger og organisert kriminalitet.
Videre foreslår regjeringen en tverrfaglig innsats
i særlig utsatte områder for å forebygge og hindre rekruttering
til barne- og ungdomskriminalitet. Tiltakene inkluderer blant annet
etablering av hurtigspor for behandling av straffesaker i Oslo for
unge under 18 år, fengselsplasser for mindreårige, beredskapsteam
og andre skoletiltak i kommunene, pilot for bedre institusjonstilbud
i barnevernet, foreldrestøttende tiltak, regelverksutvikling og
tilskudd til møteplasser for unge gutter og menn.
Regjeringen prioriterer også bekjempelse av
økonomisk kriminalitet for å hindre de kriminelle nettverkenes evne
og mulighet til å få fotfeste, og motvirke en negativ utvikling
som man erfarer i flere europeiske land. I budsjettforslaget legges
det derfor opp til å øke innsatsen mot hvitvasking, korrupsjon og
annen økonomisk kriminalitet. Det foreslås videre å sette av midler
til etablering av en enhet under Finanstilsynet som skal bidra til
å styrke innsatsen mot økonomisk kriminalitet. Regjeringen vil også
gjøre det enklere å inndra utbytte av kriminalitet, enten det er
penger eller gjenstander.
Regjeringen styrker kontrollen ved grensene
med flere tollere og bedre utstyr ved at bevilgningsøkningen til
Tolletaten i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett trappes videre
opp i 2025. Tolletaten spiller en helt avgjørende rolle i innsatsen
mot narkotikasmugling, som i dag utgjør en stor trussel mot både
Norge og resten av Europa. Etatens kontrollkapasitet skal styrkes med
blant annet flere tjenestefolk, flere skannere og moderne utstyr.
Styrkingen kommer på toppen av de grepene regjeringen allerede har
gjort, blant annet midler for å øke kapasiteten til å håndtere sanksjonsregimet mot
Russland, til utvidede oppgaver med kontroll av russiske fiskefartøy,
til etablering av Tolletaten på Svalbard og en ny skanner stasjonert
på Magnormoen.
Regjeringen ønsker å legge til rette for god
rettssikkerhet og tilgjengelige juridiske tjenester for innbyggerne
i hele landet. Regjeringen foreslår derfor å videreføre de økte
bevilgningene til domstolene og andre aktører og instanser fra revidert
nasjonalbudsjett, herunder Kontoret for voldsoffererstatning, Kommisjonen
for gjenopptakelse av straffesaker og Spesialenheten for politisaker,
samt å øke rettshjelpsatsen.