2.2 Endringene i folketrygdloven
Komiteen viser til
forslaget i proposisjonen om å innføre et krav om tolv måneder forutgående
medlemskap i folketrygden for rett til engangsstønad ved fødsel og
adopsjon. Komiteen viser til at ingen
andre nordiske land har en ytelse tilsvarende den norske engangsstønaden,
verken i innretning eller nivå.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
mener det dermed er rimelig å kreve en viss tilknytning til Norge
for å få ytelsen engangsstønad.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, mener
videre det er rett å innføre en overgangsordning for dem som har
kommet i uke 22 av graviditeten på ikrafttredelsestidspunktet, slik
at de kan søke om engangsstønad på grunnlag av tidligere regelverk,
dette av hensyn til personer som har en berettiget forventning om
å få engangsstønad.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at denne lovendringa vil vere generell og også kan ramme andre som
ikkje er busette. Desse medlemene meiner
at å innføre denne lovendringa gir forskjellar for fødande i Noreg
som Sosialistisk Venstreparti og Raudt ikkje ynskjer å stå bak.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener det er viktig at ytelsene i Norge
for flyktninger samsvarer med praksisen i de andre nordiske landene. Disse medlemmer mener at det er viktig
at trygdesystemet innrettes slik at det stimulerer innvandrere til
arbeid og aktivitet, da dette er viktig for integreringen. Disse medlemmer mener at det er viktig
å øke kravet om medlemskap i folketrygden for å ha rett til engangsstønad.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen øke kravet
om fem års medlemskap i folketrygden for å ha rett på engangsstønad,
på lik linje med kravet for mottakere av kontantstøtte.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt støttar ikkje
krav om butid og eitt års medlemskap i folketrygda for at personar med
rett til midlertidig vern skal ha rett til eingongsstønad ved fødsel.
Fordrivne frå Ukraina må greie seg på stønad og har måtta flykte
frå hus, heim og arbeid. Eingongsstønaden ved fødsel skal gi ei
viss dekning for ekstra utgifter i samband med fødsel for kvinner
som ikkje har opptent rett til fødselspengar i arbeid. Det er ingen grunn
til å tru at ukrainske kvinner som gjerne har mannen i krigen, har
mindre bruk for desse pengane enn andre kvinner, tvert imot. Desse medlemene meiner noko av det Noreg
kan bidra med i solidaritet med det ukrainske folket, er at kvinner
som føder, og deira nyfødde, opplever redusert stress i form av
ein viss økonomisk tryggleik i barselstid og ved fødsel.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til det skriftlige
innspillet komiteen mottok fra KS (kommunesektorens organisasjon),
som mener det er beklagelig at regjeringen ikke har tatt hensyn
til vurderingene fra KS og kommunene som har uttalt seg i høringen.
Det vises til at forslagene regjeringen har fremmet, med stor sannsynlighet
vil medføre en kostnadsoverføring fra staten til kommunesektoren gjennom
økt økonomisk sosialhjelp. Disse medlemmer mener
i likhet med KS at dette er svært uheldig og lite solidarisk i en
situasjon der kommunene allerede er under et stort press på en rekke
tjenesteområder som følge av ekstraordinær høy bosetting av flyktninger,
kombinert med en markant økning i utgiftene til sosialhjelp de siste to
årene. Disse medlemmer viser til at
de tre tiltakene departementet ønsker å gå videre med, med stor
sannsynlighet vil medføre at flere vil få et behov for sosialhjelp, noe
som i sin tur vil gå ut over kommunenes økonomi. Disse
medlemmer er derfor mot regjeringens foreslåtte endringer
i folketrygdloven.