Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Tone E. Berge Hansen, Tom Einar Karlsen og Marte
Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend
Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten
Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen
og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås,
og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Prop. 89 LS
(2023–2024) om endringer i lov om luftfart (ubemannet luftfart mv.)
og samtykke til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 114/2023
om innlemmelse i EØS-avtalen av forordning (EU) 2018/1139 om felles
regler for sivil luftfart og om opprettelse av et europeisk byrå
for flysikkerhet (EASA).
I denne innstillingen behandles den delen av
Prop. 89 LS (2023–2024) som går på endringer i luftfartsloven (ubemannet
luftfart mv.).
Det må gjennomføres to typer endringer i luftfartsloven:
Generelle begreper og prinsipper i loven må endres for å tilpasses
droner som en særskilt type luftfartøy. Fordi den nye EASA-forordningen
endrer to andre forordninger (376/2014 og 996/2010) som ordrett
er gjort til en del av luftfartsloven, må også disse endringene
fanges opp i loven. Det legges til rette slik at reglene for droner
tilpasses eksisterende lov om luftfart for å gjøre regelverket så
likt som mulig.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti støtter LOs bekymringer knyttet
til at det nye regelverket potensielt kan føre til kommersielle bindinger
mellom kvalifiserte enheter som benyttes i tilsynsarbeid, og den
organisasjonen det skal føres tilsyn med. LO skriver i sitt høringssvar
fra 2019 at «økonomiske incentiver i en eller annen grad kan oppstå straks
det benyttes private firmaer i den hensikt å lette tilsynsarbeidet
for myndighetene». Dette medlem mener
dette må motvirkes og at det derfor er positivt at regjeringen understreker
at forordningen også inneholder krav som skal forhindre slike kommersielle
bindinger.