Samferdselsdepartementet foreslår i Prop. 89
LS (2023–2024) endringer i lov om luftfart (luftfartsloven) og samtykke
til godkjenning av EØS-komiteens beslutning nr. 114/2023 om innlemmelse
i EØS-avtalen av forordning (EU) 2018/1139 om felles regler for
sivil luftfart og om opprettelse av et europeisk byrå for flysikkerhet
(EASA).
I denne innstillingen behandles den delen av
Prop. 89 LS (2023–2024) som angår endringer i luftfartsloven (ubemannet
luftfart mv.).
I Innst. 428 S (2023–2024) behandles den delen
av Prop. 89 LS (2023–2024) som gjelder samtykke til godkjenning
av EØS-komiteens beslutning nr. 114/2023 om innlemmelse i EØS-avtalen
av forordning (EU) 2018/1139 om felles regler for sivil luftfart
og om opprettelse av et europeisk byrå for flysikkerhet (EASA).
Proposisjonen gjelder gjennomføring av europaparlaments-
og rådsforordning (EU) 2018/1139 av 4. juli 2018 om felles regler
for sivil luftfart og om opprettelse av et europeisk byrå for flysikkerhet
(EASA), og endring av forordning (EF) nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU)
nr. 996/2010, (EU) nr. 376/2014 og europaparlaments- og rådsdirektiv
2014/30/EU og 2014/53/EU, og opphevelse av forordning (EF) nr. 552/2004
og europaparlaments- og rådsforordning (EF) nr. 216/2008 og rådsforordning
(EØF) nr. 3922/91 (EASA-forordningen). Hovedformålet med den nye
forordningen er som for forordningen den erstatter, å sikre et høyt
sikkerhetsnivå innenfor sivil luftfart gjennom et harmonisert regelverk
i Europa. I tillegg skal forordningen blant annet sikre et høyt
og ensartet nivå innen miljøvern, fremme fri bevegelighet av varer,
tjenester og personer, etablere mer effektive sertifiseringsrutiner,
bistå medlemsstatene i deres oppfyllelse av nasjonale forpliktelser
i henhold til den globale Chicago-konvensjonen og fremme EUs syn
på flystandarder og sikkerhetsregler gjennom samarbeid med tredjeland
og internasjonale organisasjoner.
Den nye forordningen innebærer en overgang til
en mer risiko- og ytelsesbasert regulering av flysikkerheten. Rettsakten
er ment å skape en fleksibilitet som gjør det mulig å tilpasse kravene
til de situasjonene de skal anvendes på. Videre skal rettsakten
lukke «hull» i tidligere regelverk, og sikre at samspillet mellom
flysikkerhet, security (forebyggelse av anslag mot sikkerheten i luftfarten)
og miljøvern ivaretas. Men disse andre målene er ikke selvstendige
mål i forordningen. Regelverket skal også sikre integrering av nye
forretningsmodeller og ny teknologi, blant annet ubemannet luftfartøy
(droner). Videre åpner rettsakten på flere felter opp for bruk av
egenerklæring i stedet for sertifisering på områder som er mindre
sikkerhetskritiske.
Gjennomføring av forordning (EU) 2018/1139 krever
at luftfartsloven endres. Til en viss grad er det også ønskelig
å endre lovgivningen uten at endringer er strengt nødvendige. Samferdselsdepartementet
sendte forslaget til gjennomføringsbestemmelser på høring ved brev
av 12. mars 2019 med høringsfrist 11. juni 2019. Høringsnotatet
var i stor grad utarbeidet av Luftfartstilsynet og basert på en
systematisk gjennomgang av endringsbehovet. Det viktigste enkelttemaet
i høringsnotatet er behovet for å endre lovbestemmelsene for å fange
opp at droner fullt ut regnes som luftfartøy etter forordningen.
Forordning (EU) 2018/1139 vil bli gjennomført
på to måter: For det første vil den som sådan bli gjennomført som
forskrift gitt i medhold av luftfartsloven. Denne regelteknikken
har vært benyttet også ved gjennomføringen av de to tidligere versjonene
av EASA-forordninger. En ny forskrift planlegges å erstatte forskrift
av 26. februar 2013 nr. 219 om felleseuropeiske sikkerhetsregler
for sivil luftfart og om etableringen av et europeisk flysikkerhetsbyrå
(EASA-forskriften). For det andre må det gjøres to typer endringer
i luftfartsloven: Generelle begreper og prinsipper i loven må endres
for å tilpasses droner som en særskilt type luftfartøy. Fordi den
nye EASA-forordningen endrer to andre forordninger (376/2014 og
996/2010) som ordrett er gjort til en del av luftfartsloven, må
også disse endringene fanges opp i loven.
Forordningen har ikke økonomiske og administrative
konsekvenser av betydning.
EØS-komiteens beslutning og forordning (EU) 2018/1139
i uoffisiell norsk oversettelse følger som trykte vedlegg til proposisjonen.