I lov 11. juni 1993 nr. 101 om luftfart gjøres
følgende endringer:
Overskriften til kapittel I endres til:
Kapittel I. Lovens virkeområde mv.
Ny § 1-3 skal lyde:
§ 1-3. Definisjon av luftfartøy
Med «luftfartøy» menes enhver maskin som kan holdes
oppe i atmosfæren av andre reaksjoner i luften enn luftens reaksjoner
mot jordoverflaten. Med «ubemannet luftfartøy» menes ethvert luftfartøy
som er selvstyrt eller konstruert for å være selvstyrt, eller for
å fjernstyres uten pilot om bord.
Departementet kan gi forskrift om at enkelte
typer luftfartøy eller ubemannet luftfartøy likevel ikke skal anses
som luftfartøy i denne loven eller i forskrifter gitt i medhold
av den, og gi forskrifter som presiserer innholdet i disse begrepene.
§ 2-1 skal lyde:
§ 2-1. Virkeområde
Lovens første del gjelder for sivil
luftfart og sivile luftfartøy.
§ 4-2 annet ledd oppheves.
§ 4-3 annet ledd annet punktum oppheves.
§ 4-4 første ledd skal lyde:
Norsk fartøy som skal brukes til luftfart etter
denne lov, skal ha luftdyktighetsbevis og miljødyktighetsbevis som
er utstedt eller godkjent av luftfartsmyndigheten med mindre
annet er fastsatt i denne loven eller i forskrift gitt med hjemmel
i denne loven.
§ 4-8 annet ledd skal lyde:
Det som i første ledd er sagt om luftfartsmyndigheten, får
tilsvarende anvendelse på norsk og utenlandsk sakkyndig og utenlandsk
myndighet som foretar besiktigelse eller tilsyn i henhold til § 15-3
første ledd annet punktum.
§ 5-2 første ledd annet punktum oppheves.
§ 5-3 skal lyde:
§ 5-3. Krav til tjenestegjørende
Den som skal gjøre tjeneste som fører
av luftfartøy eller annen tjeneste på luftfartøy, må oppfylle
de vilkår departementet fastsetter med hensyn til statsborgerforhold,
alder, fysisk og psykisk skikkethet, vandel, edruskap, utdanning
og øvelse m.m.
Luftfartsmyndigheten kan kreve ordinær, uttømmende
og utvidet politiattest ved vurdering av søknad om luftfartssertifikat.
§ 5-4 første ledd skal lyde:
Sertifikat for tjeneste som fører av
luftfartøy eller i annen egenskap som departementet bestemmer,
utstedes av luftfartsmyndigheten til den som godtgjør at han fyller de
fastsatte vilkår for den tjeneste sertifikatet gjelder.
§ 5-5 skal lyde:
§ 5-5. Krav til sertifisering for tjenestegjørende
mv.
Den som gjør tjeneste i egenskap som
nevnt i § 5-4, skal ha sertifikat som er utstedt eller godkjent
av luftfartsmyndigheten, eller sertifikat utstedt eller godkjent i
fremmed stat som har overenskomst med Norge om at slike sertifikater
skal anerkjennes her i riket.
I internasjonal luftfart skal dog den som gjør tjeneste,
ha sertifikat utstedt eller godkjent av luftfartsmyndigheten.
For luftfart innenfor norsk område kan luftfartsmyndigheten
nekte å godta sertifikat utstedt i fremmed stat til norsk statsborger.
Luftfartsmyndigheten kan gi særskilt tillatelse
til tjenestegjøring uten hinder av bestemmelsen
i første ledd. Tillatelsen kan når som helst tilbakekalles.
Departementet kan gi forskrift om unntak
fra kravene til sertifikat i første og annet ledd.
§ 5-6 skal lyde:
§ 5-6. Tilbakekall av sertifikater,
bevis mv.
Luftfartsmyndigheten kan tilbakekalle norsk
sertifikat eller bevis for bestemt tid, inntil
videre eller for resten av gyldighetstiden, dersom innehaveren
ikke fyller vilkårene for å gjøre den tjeneste sertifikatet gjelder.
Når luftfartsmyndigheten
finner grunn til å anta at det foreligger et forhold som kan begrunne
tilbakekalling, kan den straks sette sertifikatet eller
beviset ut av kraft inntil spørsmålet om tilbakekalling
er avgjort.
Blir vedtak om tilbakekalling påklaget, kan
klagemyndigheten forkorte eller forlenge tilbakekallingstiden.
Når et sertifikat eller et bevis er
tilbakekalt eller satt ut av kraft, plikter rettighetshaveren
straks å levere sertifikatet til luftfartsmyndigheten.
§ 5-8 første ledd skal lyde:
Den som har sertifikat eller bevis utstedt
eller godkjent av luftfartsmyndigheten, skal snarest mulig melde fra
til denne om forhold som kan ha betydning for spørsmålet om han
fremdeles fyller vilkårene for tjenesten.
Overskriften til kapittel VI skal lyde:
Fartøysjefen og tjenesten
§ 6-1 første ledd skal lyde:
Norsk fartøy som brukes til
luftfart etter denne lov, skal ha en fartøysjef.
§ 6-7 første ledd skal lyde:
Fartøysjefen skal påse at foreskrevne fartøydokumenter medbringes
under flygingen, og at de blir forskriftsmessig ført.
§ 6-10 skal lyde:
§ 6-10. Tjenestegjørendes plikter
Den som gjør tjeneste som fører av
luftfartøy eller annen tjeneste på luftfartøy, skal lyde
sine foresattes ordrer i tjenesten, vise omsorg for fartøy, ombordværende og
gods og ellers samvittighetsfullt utføre sine tjenesteplikter.
§ 6-11 første ledd skal lyde:
Ingen må gjøre eller forsøke å gjøre tjeneste som
fører av luftfartøy eller om bord når han eller hun er
påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel,
eller når sykdom, legemidler, tretthet eller lignende årsak gjør
vedkommende uskikket til å utføre tjenesten på en betryggende måte.
§ 6-12 første ledd første punktum skal lyde:
Den som gjør tjeneste som
fører av luftfartøy eller om bord må ikke nyte alkohol eller
ta annet berusende eller bedøvende middel i tjenestetiden.
§ 6-12 tredje ledd første punktum skal lyde:
Den som har gjort tjeneste som
fører av luftfartøy eller om bord, må ikke nyte alkohol eller
ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timer
etter tjenestetidens opphør, når han eller hun forstår eller må forstå
at det kan bli innledet politietterforskning vedrørende hans eller
hennes forhold i tjenesten.
§ 9-1 skal lyde:
§ 9-1. Forskriftsfullmakt om lufttrafikk
og operative forhold
Departementet gir forskrifter om
-
1. hva som
skal iakttas for å unngå sammenstøt mellom luftfartøy eller andre
luftfartsulykker og ellers for å trygge mot fare
-
2. hva som skal iakttas for å
unngå støy som følge av luftfart
-
3. trafikkstyringssystemer
-
4. andre operative forhold.
Overskriften til § 9-1 a skal lyde:
§ 9-1 a. Restriksjonsområder og andre
begrensninger
§ 9-1 a første ledd skal lyde:
Departementet gir forskrifter om opprettelse
av restriksjonsområder og andre begrensninger i
luftrommet for å unngå sammenstøt mellom luftfartøyer eller andre luftfartsulykker,
og for å ivareta viktige samfunnsinteresser.
Nytt § 11-1 fjerde ledd skal lyde:
Departementet kan gi forskrift om at første
og annet ledd ikke skal gjelde for luftfartøy med begrenset skadeevne.
Den begrensede skadeevnen kan skyldes fartøyets egne egenskaper,
måten det brukes på, hvor det brukes, av hvem det brukes og andre
forhold som kan tale mot ansvar uten skyld.
§ 12-6 første ledd skal lyde:
EØS-avtalen vedlegg XIII punkt 66d (europaparlaments-
og rådsforordning (EU) nr. 996/2010 om undersøkelse og forebygging
av ulykker og hendelser innen sivil luftfart og om oppheving av
direktiv 94/56/EF som endret ved forordning (EU) nr. 376/2014
og forordning (EU) 2018/1139 (undersøkelsesforordningen))
gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII, protokoll
1 til avtalen og avtalen for øvrig. Om forholdet mellom forordningens
bestemmelser og andre norske lovregler gjelder det som fremgår av
§§ 12-7 til 12-9.
§ 12-10 første ledd skal lyde:
EØS-avtalen vedlegg XIII nr. 66gc (europaparlaments-
og rådsforordning (EU) nr. 376/2014 om rapportering, analysering
og oppfølging av tilfeller innen sivil luftfart, endring av forordning
(EU) nr. 996/2010 og opphevelse av direktiv 2003/42/EF, forordning
(EF) nr. 1321/2007 og forordning (EF) nr. 1330/2007 som
endret ved forordning (EU) 2018/1139 (rapporteringsforordningen))
gjelder som lov med de tilpasninger som følger av vedlegg XIII,
protokoll 1 til avtalen og avtalen for øvrig. Om forholdet mellom
forordningens bestemmelser og andre norske lovregler gjelder det
som fremgår av §§ 12-11 til 12-13.
§ 13 a-6 første ledd skal lyde:
EFTAs overvåkningsorgan kan ilegge foretak,
sammenslutninger av foretak eller fysiske personer økonomiske reaksjoner
som nevnt i artikkel 84 i forordning (EU) 2018/1139 av
4. juli 2018 om felles regler for sivil luftfart og om opprettelse
av Den europeiske unions flysikkerhetsbyrå, og om endring av europaparlaments-
og rådsforordning (EF) nr. 2111/2005, (EF) nr. 1008/2008, (EU) nr.
996/2010 og (EU) nr. 376/2014, og europaparlaments- og rådsdirektiv
2014/30/EU og 2014/53/EU, samt om oppheving av europaparlaments-
og rådsforordning (EF) nr. 552/2004 og (EF) nr. 216/2008 og rådsdirektiv (EØF)
nr. 3922/91 slik denne er tatt inn i EØS-avtalen vedlegg XIII, kapittel
VI, punkt 66zb. EFTA-domstolen kan prøve beslutninger som nevnt
i første punktum i tråd med forordningen artikkel 84 nr. 5.
Kapittel XIV skal ha følgende overskrift:
Kapittel XIV. Straffebestemmelser mv.
Ny § 14-29 a skal lyde:
§ 14-29 a. Flyging med ubemannet luftfartøy
Den som gjennom å fly ubemannet luftfartøy forstyrrer
den sikre drift av annet luftfartøy eller flyplass, eller som på
annen måte volder fare for tap av menneskeliv eller skade på kropp,
eiendom eller miljø, straffes med bøter eller fengsel inntil 2 år.
Ny § 14-32 skal lyde:
§ 14-32. Tap av retten til å føre luftfartøy
Blir den som har førerrett ilagt straff, kan
det i samme dom eller forelegg fastsettes tap av retten til å føre luftfartøy
for bestemt tid eller for alltid, dersom hensynet til flysikkerheten
eller allmenne hensyn ellers krever det.
Tapet av førerrett fastsettes for minst 2 år
dersom rettighetshaver blir ilagt straff for overtredelse av § 6-11 eller
§ 6-12 tredje ledd.
Dersom rettighetshaveren tidligere er ilagt
straff for overtredelse av § 6-11 eller § 6-12 tredje ledd, og han blir
ilagt straff for ny overtredelse av § 6-11 eller § 6-12 tredje ledd
som er begått senest 5 år etter at reaksjonen ble fastsatt for den
tidligere overtredelsen, skal retten til å føre sertifikatpliktig
luftfartøy fratas for alltid.
Departementet kan gi forskrift med nærmere regler om
fastsetting av hvor lenge tap av førerrett skal vare.
Finner politiet at fører av luftfartøy med skjellig grunn
er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten
til å føre sertifikatpliktig luftfartøy, kan en polititjenestemann
midlertidig tilbakekalle førerretten og ta sertifikatet fra ham.
Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av førerretten
og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som
hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom
den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av
førerretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten
til avgjørelse.
Når tap av førerrett er rettskraftig avgjort
eller det er truffet vedtak om midlertidig tilbakekall av retten
til å føre luftfartøy og midlertidig beslag av sertifikat, plikter rettighetshaveren
straks å levere sertifikatet til politiet.
§ 15-1 første ledd skal lyde:
For ubemannet luftfartøy eller luftfartøy
som ikke drives frem med motor, eller som for øvrig er
av særlig art, kan departementet gjøre unntak fra bestemmelsene i
denne lov eller gi særlige forskrifter, for så vidt det ikke er
betenkelig av hensyn til luftfartens sikkerhet eller av andre grunner.
Dog kan det ikke foretas endring i bestemmelser av privatrettslig
eller strafferettslig innhold.
Nytt § 15-3 tredje ledd skal lyde:
Luftfartsmyndigheten kan la besiktigelse og
tilsyn bli foretatt av norsk eller utenlandsk sakkyndig som den oppnevner,
eller ved utenlandsk myndighet.
II
Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer.