3.2 Rangering i nytt regelverk for opptak
Komiteen merker
seg at i 2023 søkte 139 166 personer om opptak til høyere utdanning.
Av disse fikk 111 199 tilbud om studieplass. Komiteen viser
til at rangering av søkere skjer gjennom karakterpoeng og tilleggspoeng.
Rangering vil fortsatt skje gjennom to kvoter; førstegangsvitnemål
og ordinær kvote.
Komiteen støtter
intensjonen med å rydde opp i bruken av tilleggspoeng.
Komiteen merker
seg at det ikke vil bli innført en nasjonal rangerende opptaksprøve. Komiteen viser til muligheten for lokale
opptaksordninger og at denne bør utvides.
Komiteen merker
seg at regjeringen ønsker å legge opp til flere lokale opptaksprøver
ved de enkelte utdanningsinstitusjonene, hvor kandidaten i tillegg
til karakterer fra VGS, vurderes ut ifra andre kriterier. Komiteen ønsker å vise til at det er
mulig med slike lokale opptaksprøver for å legge til rette for alternative
måter å komme inn i høyere utdanning.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk
Venstreparti, viser til stortingsmeldingen, og støtter en
reduksjon i tilleggspoeng. Dette vil forenkle regelverket. Flertallet peker på at generell studiekompetanse
etter videregående opplæring skal være grunnmuren for opptak til
høyere utdanning.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre støtter at søkere i
størst mulig grad skal kvalifisere seg gjennom videregående opplæring,
og slutter seg til reduksjonen av antall tilleggspoeng fra 14 til
3.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, har vært tydelige på at det er helt sentralt for
disse partiene å videreføre tilleggspoeng for realfag og verneplikt,
samt at alle fortjener en ny sjanse gjennom muligheten til å forbedre karakterer
eller ta nye fag etter fullført videregående opplæring.
Komiteens
medlem fra Fremskrittspartiet mener det er viktig med en opprydning
i opptakssystemet og er enig i mange av tiltakene som foreslås. Dette medlem er positivt til at flere
at tilleggspoengene fjernes. Dette medlem merker
seg at opptaksutvalget tok til orde for å fjerne alle tilleggspoeng,
og at Norsk studentorganisasjon støttet utvalget i dette. Dette medlem merker seg samtidig at det
fra flere hold er presentert gode argumenter for å beholde realfagspoeng
og vernepliktpoeng, og dette medlem er tilfreds
med at disse poengene beholdes.
Dette medlem vil
understreke viktigheten av å tenke langsiktig og helhetlig. Grunnlaget
for opptak til profesjonsutdanninger og andre former for høyere
utdanning blir lagt allerede i barneskolen. Bedre undervisning i
matte og naturfag og gode og trygge grunnskoler må være på plass
for at det skal være et fungerende og effektivt opptakssystem.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti deler ønsket om en forenkling
i modell for opptak til høyere utdanning. Det er både nødvendig
og riktig. Regjeringen har kommet med sitt forslag, der det foreslås
å beholde noen tilleggspoeng, slik som for førstegangstjeneste og
realfag. Ved en forenklet modell må det tas vurderinger på hvilke
poeng det er riktig å beholde, med mindre man lander på utvalgets
forslag om å fjerne alle tilleggspoeng. Det må derfor avveies hvilke tilleggspoeng
som gir en rettferdig og riktig prioritering inn i fremtidens studie
og arbeidsmarked.
Medlemen i
komiteen frå Raudt viser til opptaksutvalets rapport, jf.
NOU 2022:17 der utvalet føreslår å fjerna alle tilleggspoeng, inkludert
for realfag og førstegongstenest. Over tid har det bygd seg opp
eit hav av tilleggspoeng som har gitt komande studentar incentiv
til å utsetja studium for å oppnå til dømes alle alderspoeng. Utvalet
viser til at 70 pst. av dei som kjem inn på medisin i ordinær kvote,
har åtte alderspoeng, og konkluderer med at i eit system utan alderspoeng
ville desse kunne ha starta si utdanning fire år tidlegare. Utvalet
peiker også på at ein ikkje finn liknande poengpraksis i andre land
som dei har undersøkt.
Denne medlemen er
derfor glad for at regjeringa nå føreslår ei tydeleg reduksjon i
talet på tilleggspoeng, men er samstundes skuffa over at regjeringa
fredar poenga for førstegongsteneste og realfag. Desse tilleggspoenga
vil gje uforholdsmessig store utslag på rangeringa av søkjarar,
all den tid eit tilleggspoeng svarer til ei forbetring på éin karakter
i heile tre fag på vitnemålet. Det er sjølvsagt viktig for å motivera
unge til å velja realfag, gitt kompetansebehovet i dag og i framtida,
men denne medlemen er overtydd om at
det finst betre verkemiddel for å få elevar og studentar til å velja
realfag både i vidaregåande opplæring og etter kvart i høgare utdanning.
Det er også viktig, gitt dagens geopolitiske situasjon, at unge
blir gitt incentiv for å avtena verneplikta, men igjen meiner denne medlemen at det er andre verkemiddel
som bør nyttast for å skapa denne motivasjonen. Denne
medlemen vil samstundes visa til at fleire høyringsinnspel
og medieoppslag peiker på at denne prioriteringa kan slå uheldig
ut for mellom anna språkfaga og folkehøgskulane.
På denne bakgrunn fremjar denne
medlemen følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa
fjerna alle tilleggspoenga i dagens rangeringssystem, inkludert
for realfag og førstegongsteneste.»
Komiteens medlem
fra Venstre støtter intensjonen i forslaget til rangering
i nytt opptakssystem. Basert på opptaksutvalgets vurderinger, og
de hovedutfordringene man ser i dagens ordninger, sørger man for å
gjøre endringer som skal sørge for et system som er rettferdig,
enkelt å forstå og oversiktlig. Dette medlem støtter
derfor reduksjonen av tilleggspoeng fra 14 til 3 poeng.