I lov 17. juli 1998 nr. 56 om årsregnskap m.v.
gjøres følgende endringer:
I alle paragrafene i loven med flere enn
ett ledd skal leddene nummereres fra (1) og oppover.
§ 1-5 skal lyde:
§ 1-5 Kategorier av foretak og konsern
(1) Som mikroforetak regnes regnskapspliktige
som på balansedagen overskrider én eller ingen av følgende tre terskler:
-
a. balansesum:
5 millioner kroner
-
b. salgsinntekter: 10 millioner
kroner
-
c. gjennomsnittlig antall ansatte
i regnskapsåret: 10 årsverk
Med mindre noe annet er fastsatt,
skal mikroforetak følge reglene for små foretak.
(2) Som små foretak
regnes regnskapspliktige som på balansedagen overskrider én eller
ingen av følgende tre terskler:
-
a. balansesum:
84 millioner kroner
-
b. salgsinntekter: 168 millioner
kroner
-
c. gjennomsnittlig antall ansatte
i regnskapsåret: 50 årsverk
(3) Som mellomstore foretak regnes
regnskapspliktige som ikke er mikroforetak, små foretak eller store
foretak.
(4) Som store foretak regnes regnskapspliktige
som på balansedagen overskrider minst to av følgende tre terskler:
-
a. balansesum:
290 millioner kroner
-
b. salgsinntekter: 580 millioner
kroner
-
c. gjennomsnittlig antall ansatte
i regnskapsåret: 250 årsverk
(5) Som små konsern regnes konsern
som på balansedagen oppfyller vilkårene for små foretak i annet
ledd, beregnet etter reglene i tolvte ledd. Med mindre noe annet
er fastsatt, skal små konsern følge reglene for små foretak.
(6) Som mellomstore konsern regnes
konsern som ikke er små konsern eller store konsern.Med
mindre noe annet er fastsatt, skal mellomstore konsern følge reglene for
mellomstore foretak.
(7) Som store konsern regnes konsern
som på balansedagen oppfyller vilkårene for store foretak i fjerde
ledd, beregnet etter reglene i tolvte ledd.Med
mindre noe annet er fastsatt, skal store konsern følge reglene for
store foretak.
(8) Når en regnskapspliktig eller et
konsern på balansedagen overskrider eller ikke lenger overskrider
grensene for to av de tre tersklene for balansesum, salgsinntekter og
gjennomsnittlig antall ansatte, skal dette forholdet få virkning
for hvilken størrelseskategori den regnskapspliktige eller konsernet
tilhører først for det andre av to regnskapsår etter hverandre hvor
forholdet har inntruffet.
(9) Inntektene fra den regnskapspliktiges
hovedaktiviteter skal anses som salgsinntekt ved vurdering av om terskelverdiene
i første til syvende ledd er overskredet.
(10) Balansesummen er summen av alle
eiendelspostene, jf. § 6-2 A og B.
(11) Morselskap i mellomstore konsern
regnes som mellomstore foretak. Morselskap i store konsern regnes som
store foretak. Morselskap i små konsern regnes bare som mikroforetak
hvis vilkårene er oppfylt for konsernet.
(12) I konsern skal balansesum, salgsinntekter
og gjennomsnittlig antall ansatte beregnes enten for konsernet sett
som en enhet (konsolidert grunnlag) eller samlet for konsernet uten
noen form for eliminering av konserninterne transaksjoner og mellomværende.
Hvis beregningen gjøres samlet for konsernet uten elimineringer,
økes grensene for balansesum og salgsinntekter med 20 prosent.
(13) Departementet kan i forskrift
gi regler om beregningen av balansesum og salgsinntekter for enkelte
regnskapspliktige og om regnskapsføringen ved overgang fra en foretakskategori
til en annen.
Kapittel 2 skal lyde:
Kapittel 2 Årsberetning og bærekraftsrapportering
§ 2-1 Plikt til å utarbeide
årsberetning
(1) Regnskapspliktige som
er mellomstore eller store foretak, skal for hvert regnskapsår
utarbeide årsberetning i samsvar med bestemmelsene i denne loven.
(2) Regnskapspliktigesom
utarbeider konsernregnskap, skal i årsberetningen også
dekke virksomheten i konsernet. Informasjonen om virksomheten
i konsernet skal gi grunnlag for å vurdere morselskapet og datterselskapene
som en enhet.
(3) Årsberetningen skal fastsettes
samtidig med årsregnskapet, jf. § 3-1 annet ledd.
§ 2-2 Årsberetningens innhold
(1) I årsberetningen skal
det gis opplysninger om arten av virksomheten og hvor virksomheten
drives, inkludert opplysning om eventuelle filialer.
(2) Årsberetningen skal minst
omfatte en rettvisende oversikt over utviklingen og resultatet av
den regnskapspliktiges virksomhet og av dens stilling, sammen med
en beskrivelse av de mest sentrale risikoer og usikkerhetsfaktorer
den regnskapspliktige står overfor. Oversikten skal være en balansert
og fyllestgjørende analyse av utviklingen og resultatet av den regnskapspliktiges
virksomhet og av dens stilling, hensyntatt virksomhetens størrelse
og kompleksitet. Det skal gis opplysninger om forsknings- og utviklingsaktiviteter.
(3) I den grad det er nødvendig
for å forstå den regnskapspliktiges utvikling, resultat eller stilling,
skal analysen nevnt i annet ledd inneholde både finansielle ogikke-finansielle sentrale
resultatindikatorer relevante for den aktuelle virksomheten, inkludert
opplysninger om miljøforhold og forhold som gjelder arbeidstakere.
(4) I sin analyse skal årsberetningen,
der det passer, inneholde henvisninger og tilleggsforklaringer til
beløp oppført i årsregnskapet.
(5) Det skal gis en redegjørelse
i årsberetningen som gir grunnlag for å vurdere den regnskapspliktiges
framtidige utvikling. Regnskapspliktig som i foregående årsberetning
eller årsregnskap har angitt resultatmål eller gitt andre opplysninger
om forventet utvikling, skal opplyse om forventningene er i samsvar
med årets resultat og begrunne eventuelle avvik.
(6) Det skal gis opplysninger
om finansiell risiko som er av betydning for å bedømme foretakets
eiendeler, gjeld, finansiell stilling og resultat. Opplysningene skal
omfatte mål og strategier som er fastsatt for styring av finansiell
risiko, herunder strategien for sikring av hver hovedtype av planlagte
transaksjoner der sikringsvurdering er benyttet. Det skal gjøres
rede for foretakets eksponering mot markedsrisiko, kredittrisiko
og likviditetsrisiko.
(7) Regnskapspliktige som nevnt i § 2-3
første ledd skal opplyse om sentrale immaterielle ressurser. Det
skal forklares på hvilken måte foretakets forretningsmodell grunnleggende
er avhengig av slike ressurser, og på hvilken måte slike ressurser
er en kilde til verdiskaping for virksomheten. Med sentrale immaterielle
ressurser menes ressurser uten fysisk substans som foretakets forretningsmodell
grunnleggende er avhengig av, og som er en kilde til verdiskaping
for foretaket.
(8) I årsberetningen skal
det gis følgende opplysninger om forutsetningen om fortsatt drift,
jf. § 4-5:
-
1. Dersom forutsetning
om fortsatt drift legges til grunn for årsregnskapet, skal det bekreftes
at forutsetningen er til stede.
-
2. Dersom det er tvil om den regnskapspliktige
kan fortsette virksomheten, skal det redegjøres for usikkerheten.
-
3. Dersom styrets handleplikt ved tap
av egenkapital har inntrådt i henhold til aksjeloven eller allmennaksjeloven
§ 3-5, skal det opplyses om det er besluttet eller satt i verk tiltak
for å sikre selskapets drift, eventuelt å oppløse selskapet.
-
4. Dersom det er sannsynlig at virksomheten
vil bli avviklet, skal det redegjøres for hvordan virkelig verdi
ved avvikling er beregnet dersom dette ikke framgår i note til årsregnskapet.
(9) Årsberetningen skal inneholde
forslag til anvendelse av overskudd eller dekning av tap dersom
dette ikke framgår av årsregnskapet.
(10) Det skal gis opplysninger
om arbeidsmiljøet og en oversikt over iverksatte tiltak som har
betydning for arbeidsmiljøet. Det skal opplyses særskilt om skader
og ulykker. Regnskapspliktig som i regnskapsåret har sysselsatt
minst 5 årsverk, skal i tillegg opplyse særskilt om sykefravær.
(11) Det skal gis opplysninger
om forhold ved virksomheten, herunder dens innsatsfaktorer og produkter, som
kan medføre en ikke ubetydelig påvirkning på miljøforhold. Opplysningene
skal omfatte hvilke negative virkninger virksomheten
har eller kan ha på klima, natur og miljø, samt hvilke
tiltak som er iverksatt eller planlegges iverksatt
for å forhindre eller redusere slike negative virkninger.
(12) Det skal gis opplysninger
om det er tegnet forsikring for styrets medlemmer og daglig leder
for deres mulige ansvar overfor foretaket og tredjepersoner og i tilfelle
om forsikringsdekningen.
(13)Regnskapspliktige
som er noterte foretak, skal gi følgende opplysninger om aksjeeierforhold
i selskapet:
-
1. en beskrivelse
av vedtektsbestemmelser som begrenser retten til å omsette selskapets
aksjer,
-
2. en beskrivelse av hvem som
utøver rettighetene til aksjer i eventuelle ansatteaksjeordninger
når myndigheten ikke utøves direkte av de ansatte som er omfattet
av ordningen,
-
3. avtaler mellom aksjeeiere
selskapet er kjent med som begrenser mulighetene til å omsette eller
utøve stemmerett for aksjer,
-
4. vesentlige avtaler selskapet
er part i hvis vilkår trer i kraft, endres eller opphører som følge
av et overtakelsestilbud, samt en redegjørelse for vilkårene. I
den grad det vil medføre urimelig forretningsmessig ulempe at en
avtale blir kjent, kan foretaket la være å opplyse om avtalen. Dette
gjelder likevel ikke dersom selskapet er forpliktet til å offentliggjøre
opplysninger om avtalen i henhold til annen lovgivning.
§ 2-3 Plikt til å utarbeide
bærekraftsrapportering
(1) Store foretak skal innta bærekraftsrapportering for
foretaket i årsberetningen i samsvar med § 2-4. Dette gjelder også
for små og mellomstore foretak som er noterte foretak, men ikke
for mikroforetak.
(2) Morselskap i store konsern skal
innta konsolidert bærekraftsrapportering for konsernet i årsberetningen
i samsvar med § 2-5.
(3) Et morselskap som utarbeider konsolidert
bærekraftsrapportering for konsernet i samsvar med § 2-5, skal anses
å ha oppfylt plikten etter første ledd.
(4) Et datterselskap er unntatt fra
plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering etter første ledd hvis
datterselskapet med sine datterselskaper er inkludert i årsberetningen
til et morselskap, og morselskapets årsberetning er utarbeidet i
samsvar med § 2-1 annet ledd, § 2-2 og § 2-5, og det avgis en attestasjonsuttalelse
i samsvar med revisorloven § 9-7 a. Et morselskap som selv er datterselskap, er
på samme vilkår unntatt fra plikt til å utarbeide konsolidert bærekraftsrapportering
for konsernet etter annet ledd.
(5) Et datterselskap er unntatt fra
plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering etter første ledd hvis
datterselskapet med sine datterselskaper er inkludert i den konsoliderte
bærekraftsrapporteringen til et morselskap som er etablert utenfor
EØS, og denne bærekraftsrapporteringen er utarbeidet i samsvar med
standardene for bærekraftsrapportering som er nevnt i § 2-6 nr.
1, eller på en likeverdig måte i samsvar med beslutninger om likeverdige
standarder om bærekraftsrapportering fastsatt i forskrift i medhold
av verdipapirhandelloven § 5-7. Et morselskap som selv er datterselskap,
er på samme vilkår unntatt fra plikt til å utarbeide konsolidert
bærekraftsrapportering for konsernet etter annet ledd.
(6) Unntakene i fjerde og femte ledd
gjelder bare hvis følgende vilkår er oppfylt:
-
1. Årsberetningen
til datterselskapet inneholder navnet og forretningskontoret til
morselskapet som rapporterer på konsernnivå, nettlenkene til den
konsoliderte bærekraftsrapporteringen og attestasjonsuttalelsen, jf.
nr. 2, og opplysning om at datterselskapet er unntatt fra kravene
til bærekraftsrapportering.
-
2. Den konsoliderte bærekraftsrapporteringen
og attestasjonsuttalelsen til revisor eller uavhengig tilbyder av
attestasjonstjenester, og i tilfelle oversettelsene som nevnt i
nr. 3, er publisert og tilgjengelig på internett.
-
3. Den konsoliderte bærekraftsrapporteringen
og attestasjonsuttalelsen er på eller oversatt til norsk, svensk,
dansk eller engelsk. Hvis en oversettelse ikke er sertifisert, skal
oversettelsen inneholde en erklæring om dette.
(7) Er morselskapet etablert utenfor
EØS, gjelder fjerde og femte ledd dessuten bare hvis opplysninger
etter taksonomiforordningen artikkel 8 inntas i årsberetningen til
datterselskapet eller i den konsoliderte bærekraftsrapporteringen,
og den konsoliderte bærekraftsrapporteringen og en attestasjonsuttalelse
avgitt av en person eller et foretak med godkjenning i hjemlandet
til å attestere bærekraftsrapporteringen, sendes inn til Regnskapsregisteret, jf.
§ 8-2 tredje ledd.
(8) Unntakene i fjerde og femte ledd
gjelder ikke for store foretak som er noterte foretak.
(9) Der forordning (EU) nr. 575/2013
(kapitalkravsforordningen) artikkel 10 gjelder, skal en bank eller
et kredittforetak som er knyttet til og overvåket av et sentralt
organ som angitt i forordningen artikkel 10, behandles som et datterselskap
av dette sentrale organet ved anvendelsen av fjerde og femte ledd.
Et forsikringsforetak som er del av et konsern på grunnlag av finansielle
forbindelser som angitt i direktiv 2009/138/EF (Solvens II-direktivet) artikkel
212 nr. 1 bokstav c punkt ii, og som er underlagt konsernovervåking
i samsvar med direktivet artikkel 213 nr. 2 bokstav a til c, skal
behandles som et datterselskap av morselskapet i dette konsernet
ved anvendelsen av fjerde og femte ledd.
§ 2-4 Bærekraftsrapportering
(1) Bærekraftsrapporteringen i årsberetningen
etter § 2-3 første ledd skal gi informasjon som er nødvendig for å
forstå den regnskapspliktiges innvirkning på bærekraftsforhold og
informasjon som er nødvendig for å forstå hvordan bærekraftsforhold
påvirker den regnskapspliktiges utvikling, stilling og resultat.
Bærekraftsrapporteringen skal være tydelig identifiserbar og gis
i en egen del av årsberetningen.
(2) Bærekraftsrapporteringen skal inneholde:
-
1. en kort
beskrivelse av foretakets forretningsmodell og strategi, inkludert:
-
a. hvor motstandsdyktig
forretningsmodellen og strategien er mot risiko knyttet til bærekraftsforhold,
-
b. mulighetene for foretaket
knyttet til bærekraftsforhold,
-
c. foretakets planer for å sikre
at forretningsmodellen og strategien er forenlig med overgangen
til en bærekraftig økonomi og med begrensning av global oppvarming
til 1,5 °C i tråd med Parisavtalen, målet om å oppnå klimanøytralitet
innen 2050 og foretakets eventuelle eksponering for kull-, olje-
og gassrelaterte aktiviteter. Beskrivelsen skal omfatte gjennomføringstiltak
og tilknyttede planer for investeringer og finansiering,
-
d. hvordan forretningsmodellen
og strategien tar hensyn til foretakets interessenter og til innvirkningen
foretaket har på bærekraftsforhold, og
-
e. hvordan strategien har blitt
gjennomført når det gjelder bærekraftsforhold.
-
2. en beskrivelse av de tidsbestemte
målene knyttet til bærekraftsforhold som foretaket har satt, herunder, der
det er relevant, mål om reduksjon i klimagassutslipp minst for 2030
og 2050, av fremgangen foretaket har hatt med å oppnå målene og
en erklæring om hvorvidt foretakets miljørelaterte mål er vitenskapelig
fundert,
-
3. en beskrivelse av rollen til
foretakets styrende organer når det gjelder bærekraftsforhold, og
deres kompetanse til å utføre denne rollen eller tilgangen de har på
slik kompetanse,
-
4. en beskrivelse av foretakets
retningslinjer knyttet til bærekraftsforhold,
-
5. informasjon om eventuelle
insentivordninger knyttet til bærekraftsforhold som tilbys medlemmer
av foretakets styrende organer,
-
6. en beskrivelse av
-
a. den regnskapspliktiges
aktsomhetsvurderinger som gjelder bærekraftsforhold, inkludert aktsomhetsvurderinger
i samsvar med lovkrav,
-
b. de viktigste faktiske eller
potensielle negative virkningene knyttet til foretakets virksomhet
og verdikjede, inkludert foretakets produkter og tjenester, forretningsforhold
og forsyningskjeden, gjennomførte tiltak for å identifisere og overvåke disse
virkningene, samt andre virkninger foretaket er forpliktet til å
identifisere etter andre EØS-regler om å gjøre aktsomhetsvurderinger,
og
-
c. tiltak som er iverksatt for
å forhindre, begrense og utbedre faktiske eller potensielle skadevirkninger,
og resultatet av slike tiltak.
-
7. en beskrivelse av de viktigste
risikoene for foretaket knyttet til bærekraftsforhold, inkludert
en beskrivelse av bærekraftsforholdene som foretaket er mest avhengig
av, og hvordan foretaket håndterer disse risikoene, og
-
8. indikatorer som er relevante
for opplysningene ovenfor.
Den regnskapspliktige skal beskrive
prosessen som er utført for å identifisere informasjonen som er
inkludert i årsberetningen i henhold til første ledd. Der det passer skal
opplysningene som nevnt i nr. 1 til 8 inkludere informasjon som
beskriver forholdene på kort, mellomlang og lang sikt.
(3) Der det passer skal bærekraftsrapporteringen inneholde:
-
1. informasjon
om foretakets egen virksomhet og verdikjede, inkludert foretakets
produkter og tjenester, dets forretningsforbindelser og leverandørkjede,
og
-
2. referanser til annen informasjon
i årsberetningen og beløp som er rapportert i årsregnskapet med
utdypende forklaringer.
(4) Opplysninger om kommende utvikling
eller forhandlinger kan utelates i særlige unntakstilfeller, når
det etter styrets eller tilsvarende foretaksorgans forsvarlig begrunnede
oppfatning vil være til alvorlig forretningsmessig skade for den
regnskapspliktige om opplysningene ble offentliggjort. Opplysningene
kan likevel bare utelates hvis dette ikke forhindrer en rimelig
og balansert forståelse av foretakets utvikling, stilling og resultat
og hvordan virksomheten påvirker omgivelsene. Begrunnelsen skal inntas
i styreprotokollen eller dokumenteres på tilsvarende måte.
(5) Den regnskapspliktige skal utarbeide
bærekraftsrapportering som angitt i første til fjerde ledd i samsvar med
standardene for bærekraftsrapportering som er fastsatt i medhold
av § 2-6 nr. 1.
(6) Små og mellomstore foretak som
er noterte foretak, kan begrense bærekraftsrapporteringen etter
første ledd til følgende informasjon:
-
1. en kort
beskrivelse av foretakets forretningsmodell og strategi,
-
2. en beskrivelse av foretakets
retningslinjer når det gjelder bærekraftsforhold,
-
3. de viktigste faktiske eller
potensielle negative virkningene knyttet til foretakets virksomhet
og verdikjede, inkludert foretakets produkter og tjenester, forretningsforhold
og leverandørkjeden, gjennomførte tiltak for å identifisere og overvåke,
forhindre, begrense og avhjelpe disse virkningene,
-
4. de viktigste risikoene for
foretaket knyttet til bærekraftsforhold og hvordan foretaket håndterer
disse risikoene, og
-
5. sentrale indikatorer som er
nødvendige for rapporteringen i nr. 1 til 4.
(7) Sjette ledd gjelder tilsvarende
for følgende store foretak:
-
1. mindre
og ikke-komplekse foretak, jf. finansforetaksloven § 1-5 ellevte
ledd,
-
2. egenforsikringsforetak og
-
3. egenforsikringsforetak for
gjenforsikring.
(8) Regnskapspliktige som benytter
adgangen i sjette og syvende ledd, skal utarbeide bærekraftsrapportering
i samsvar med standardene for bærekraftsrapportering for små og
mellomstore foretak som er fastsatt i medhold av § 2-6 nr. 2.
(9) Den regnskapspliktiges ledelse
og arbeidstakernes tillitsvalgte skal drøfte hvilken informasjon
som er relevant, og hvordan bærekraftsinformasjonen innhentes og verifiseres.
Synspunktene til arbeidstakernes tillitsvalgte skal formidles til
arbeidsgivers styre.
(10) Regnskapspliktige som utarbeider
bærekraftsrapportering i samsvar med første til niende ledd, skal
anses å ha oppfylt opplysningskravene i § 2-2 tredje ledd om å innta
finansielle og ikke-finansielle sentrale resultatindikatorer i årsberetningen,
tiende ledd om arbeidsmiljøet og ellevte ledd om påvirkning på miljøforhold.
(11) Bærekraftsrapporteringen skal
inneholde informasjon som beskrevet i artikkel 8 i taksonomiforordningen,
jf. lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren
og et rammeverk for bærekraftige investeringer § 3.
(12) Departementet kan fastsette forskrift
om oppbevaring av dokumentasjon som underbygger bærekraftsrapporteringen
og behandling av særlige kategorier personopplysninger i forbindelse
med utarbeidelse av bærekraftsrapportering.
§ 2-5 Konsolidert bærekraftsrapportering
(1) Den konsoliderte bærekraftsrapporteringen
i årsberetningen, jf. § 2-3 annet ledd, skal utarbeides i samsvar
med bestemmelsene i § 2-4 første til femte ledd. Morselskap i små
og mellomstore konsern som utarbeider konsolidert bærekraftsrapportering,
jf. § 2-3 tredje ledd, kan utarbeide den konsoliderte bærekraftsrapporteringen
i samsvar med § 2-4 sjette og åttende ledd. Den konsoliderte bærekraftsrapporteringen
skal gi grunnlag for å vurdere morselskapet og alle datterselskapene
som en enhet. Den konsoliderte bærekraftsrapporteringen skal være
tydelig identifiserbar og gis i en egen del av årsberetningen.
(2) Der hvor den regnskapspliktige
identifiserer betydelige forskjeller mellom konsernets og ett eller
flere konsernselskapers innvirkning på eller risiko knyttet til
bærekraftsforhold, skal det gis opplysninger som gir en tilstrekkelig
forståelse også av disse konsernselskapenes innvirkning på eller
risiko knyttet til bærekraftsforhold.
(3) Den regnskapspliktige skal angi
hvilke datterselskaper som er unntatt fra kravene til bærekraftsrapportering
fordi de inngår i den konsoliderte bærekraftsrapporteringen.
(4) Morselskapets ledelse og arbeidstakernes
tillitsvalgte skal drøfte hvilken informasjon som er relevant, og hvordan
bærekraftsinformasjonen innhentes og verifiseres. Synspunktene til
arbeidstakernes tillitsvalgte skal formidles til arbeidsgivers styre.
(5) Morselskap som utarbeider bærekraftsrapportering
i samsvar med første til fjerde ledd, skal anses å ha oppfylt opplysningskravene
i § 2-2 tredje ledd om å innta finansielle og ikke-finansielle sentrale
resultatindikatorer i årsberetningen, tiende ledd om arbeidsmiljøet
og ellevte ledd om påvirkning på miljøforhold.
(6) Den konsoliderte bærekraftsrapporteringen
skal inneholde informasjon som beskrevet i artikkel 8 i taksonomiforordningen,
jf. lov om offentliggjøring av bærekraftsinformasjon i finanssektoren
og et rammeverk for bærekraftige investeringer § 3.
§ 2-6 Standarder for bærekraftsrapportering
Departementet kan fastsette forskrifter
som svarer til kommisjonsforordninger fastsatt i medhold av følgende bestemmelser
i regnskapsdirektivet (direktiv 2013/34/EU):
-
1. artikkel
29b om standarder for bærekraftsrapportering,
-
2. artikkel 29c om standarder
for bærekraftsrapportering for små og mellomstore foretak,
-
3. artikkel 40b om standarder
for bærekraftsrapportering for tredjelandsforetak.
§ 2-7 Elektronisk rapporteringsformat
(1) Foretak som etter § 2-3 skal utarbeide
bærekraftsrapportering, skal utarbeide årsberetningen i et elektronisk
rapporteringsformat.
(2) Departementet kan i forskrift gi
nærmere regler om hvilket elektronisk rapporteringsformat som skal
benyttes, og om offentliggjøring og innsending av årsberetningen
i det elektroniske rapporteringsformatet.
§ 2-8 Bærekraftsrapportering
for foretak fra land utenfor EØS (tredjelandsforetak)
(1) Store foretak som er datterselskap
i konsern hvor konsernspissen er et morselskap som er etablert utenfor EØS,
skal publisere en bærekraftsrapport som dekker det konsernet som
datterselskapet inngår i. Plikten gjelder også for små og mellomstore
foretak som er noterte foretak med slik konserntilknytning. Mikroforetak
er unntatt. Rapporteringsplikten gjelder bare hvis konsernet som datterselskapet
inngår i har hatt salgsinntekter på over 150 millioner euro innenfor
EØS i hvert av de siste to regnskapsårene.
(2) En norsk filial av et foretak som
er etablert utenfor EØS, skal, hvis filialen hadde salgsinntekter
tilsvarende 40 millioner euro eller mer i det foregående regnskapsåret,
publisere en bærekraftsrapport som dekker konsernet som filialen
er en del av. Hvis foretaket som filialen er en del av ikke inngår
i et konsern, skal bærekraftsrapporten dekke dette foretaket. Rapporteringsplikten
gjelder bare hvis foretaket som filialen er en del av:
-
1. har en
selskapsform som tilsvarer aksjeselskap eller allmennaksjeselskap,
-
2. enten ikke inngår i et konsern
eller inngår i et konsern hvor konsernspissen er et morselskap som
er etablert utenfor EØS, og
-
3. inngår i et konsern som har
hatt salgsinntekter på over 150 millioner euro innenfor EØS i hvert
av de siste to regnskapsårene, eller selv har hatt slike salgsinntekter.
Rapporteringsplikten gjelder ikke
hvis foretaket som filialen er en del av har et datterselskap som
har rapporteringsplikt etter første ledd eller tilsvarende regler
i en annen EØS-stat. Med filial menes regnskapspliktig etter § 1-2
første ledd nr. 13 som har et fast forretningssted her i riket.
(3) Bærekraftsrapport som nevnt i første
og annet ledd skal inneholde opplysningene angitt i § 2-5 første ledd,
jf. § 2-4 annet ledd nr. 1 bokstav c til e, nr. 2 til 6 og, der
det passer, nr. 7.
(4) Bærekraftsrapporten skal utarbeides
i samsvar med standardene for bærekraftsrapportering for tredjelandsforetak
som er fastsatt i forskrifter i medhold av § 2-6 nr. 3. Alternativt
kan bærekraftsrapporten utarbeides i samsvar med de alminnelige
standardene for bærekraftsrapportering som er fastsatt i medhold
av § 2-6 nr. 1, eller på en likeverdig måte i samsvar med Europakommisjonens
beslutninger om likeverdige standarder om bærekraftsrapportering
fastsatt i forskrift i medhold av verdipapirhandelloven § 5-7.
(5) Hvis informasjonen som kreves etter
tredje ledd ikke er fullt ut tilgjengelig, skal datterselskapet
eller filialen anmode konsernspissen eller foretaket som filialen
er en del av (tredjelandsforetaket) om å gi all informasjon som
er nødvendig for å sette datterselskapet eller filialen i stand
til å oppfylle sine forpliktelser. Hvis ikke all nødvendig informasjon
er gitt, skal datterselskapet eller filialen utarbeide og publisere
en bærekraftsrapport som inneholder all den informasjonen datterselskapet
eller filialen har innhentet, sammen med en erklæring om at tredjelandsforetaket
ikke gjorde den nødvendige informasjonen tilgjengelig.
(6) Bærekraftsrapporten skal publiseres
sammen med en attestasjonsuttalelse fra en eller flere personer
eller foretak som er autorisert til å attestere bærekraftsrapportering
i henhold til lovgivningen i det aktuelle tredjelandet eller i en
EØS-stat. Hvis tredjelandsforetaket ikke har lagt frem en slik attestasjonsuttalelse,
skal datterselskapet eller filialen avgi en erklæring om at tredjelandsforetaket
ikke har lagt frem en attestasjonsuttalelse om bærekraftsrapporten.
(7) Bærekraftsrapporten og attestasjonsuttalelsen skal
være på, eller oversettes til, norsk, svensk, dansk eller engelsk.
(8) Med salgsinntekter menes for tredjelandsforetak som
nevnt i første og annet ledd inntektene slik de er definert av de
regnskapsreglene som foretakets årsregnskap er utarbeidet etter.
(9) Departementet kan i forskrift fastsette
nærmere regler om at datterselskaper og filialer som nevnt i første og
annet ledd skal sende inn opplysninger om de samlede salgsinntektene
i filialen og i EØS.
§ 2-9 Redegjørelse om foretaksstyring
(1) Noterte foretak skal
i årsberetningen eller i dokument det er henvist til i årsberetningen,
redegjøre for sine prinsipper og praksis vedrørende foretaksstyring.
(2) Redegjørelsen for prinsipper
og praksis vedrørende foretaksstyring etter første ledd skal minst
inneholde følgende opplysninger:
-
1. en angivelse av
anbefalinger og regelverk om foretaksstyring som foretaket er omfattet
av eller for øvrig velger å følge,
-
2. opplysninger om hvor anbefalinger og
regelverk som nevnt i nr. 1 er offentlig tilgjengelige,
-
3. en begrunnelse for eventuelle avvik
fra anbefalinger og regelverk som nevnt i nr. 1,
-
4. en beskrivelse av hovedelementene i
foretakets, og for regnskapspliktige som utarbeider konsernregnskap
eventuelt også konsernets, systemer for internkontroll og risikostyring
knyttet til regnskapsrapporteringsprosessen,
-
5. vedtektsbestemmelser som helt eller
delvis utvider eller fraviker bestemmelser i allmennaksjeloven kapittel
5,
-
6. sammensetningen til styre, bedriftsforsamling, representantskap
og kontrollkomité; eventuelle arbeidsutvalg for disse organene,
samt en beskrivelse av hovedelementene i gjeldende instrukser og retningslinjer
for organenes og eventuelle utvalgs arbeid,
-
7. vedtektsbestemmelser som regulerer
oppnevning og utskifting av styremedlemmer,
-
8. vedtektsbestemmelser og fullmakter
som gir styret adgang til å beslutte at foretaket skal kjøpe tilbake eller
utstede egne aksjer eller egenkapitalbevis, og
-
9. en beskrivelse av foretakets retningslinjer
for likestilling og mangfold med hensyn tilkjønn
og andre forhold slik som alder, funksjonsnedsettelse og utdannings-
og yrkesbakgrunn for sammensetning av styre, ledelses- og kontrollorganer
og deres eventuelle underutvalg. Mål for retningslinjene, hvordan
de har blitt gjennomført og virkningen av dem i rapporteringsperioden
skal opplyses. Hvis foretaket ikke har slike retningslinjer, skal
dette begrunnes.
(3) Annet ledd nr. 1, 2,
3, 5 og 6 gjelder ikke for regnskapspliktige som ikke har utstedt
aksjer eller egenkapitalbevis som er notert på et regulert marked
eller på en multilateral handelsfasilitet, jf. verdipapirhandelloven § 2-7
femte ledd.
(4) Regnskapspliktig som utarbeider
bærekraftsrapportering etter §§ 2-3 til 2-7, skal anses å ha oppfylt
annet ledd nr. 9 hvis informasjonen er gitt i bærekraftsrapporteringen
og det er tatt inn en henvisning til informasjonen i redegjørelsen
om foretaksstyring.
(5) Departementet kan i forskrift
gi nærmere bestemmelser om avleggelse og oppdatering av opplysninger
i redegjørelsen om foretaksstyring, når redegjørelsen er gitt som
dokument det er henvist til i årsberetningen etter første ledd,
samt om revisors plikter i forbindelse med opplysningene i dokumentet.
§ 2-10 Rapportering om betalinger
til myndigheter mv.
(1) Regnskapspliktige som
driver virksomhet innen utvinningsindustrien, skal utarbeide og
offentliggjøre en årlig rapport med opplysninger om sine betalinger
til myndigheter på land- og prosjektnivå. Det samme gjelder regnskapspliktige
som driver skogsdrift innen ikke-beplantet skog. Det skal i årsberetningen
opplyses om hvor rapporten er offentliggjort.
(2) Plikten til å utarbeide
en årlig rapport etter første ledd første og annet punktum gjelder
ikke for regnskapspliktige som utarbeider en årlig rapport etter
tilsvarende utenlandsk regelverk. Det samme unntaket gjelder dersom
opplysninger etter første ledd første punktum er tatt inn i morselskapets
årlige rapport om konsernets betalinger til myndigheter utarbeidet
som konsernrapportering etter reglene i denne paragraf med tilhørende
forskrift eller etter tilsvarende utenlandsk regelverk.
(3) Departementet kan i forskrift
fastsette at rapporteringsplikten etter første ledd bare skal gjelde
for regnskapspliktige over en gitt størrelse og betalinger over gitte
terskelverdier, samt fastsette andre unntak fra første ledd. Departementet
kan i forskrift også fastsette at rapporten skal inneholde andre
opplysninger enn betalinger til myndigheter, hva som anses som tilsvarende utenlandsk
regelverk, samt gi nærmere regler om definisjoner, offentliggjøring
og konsernrapportering.
§ 2-11 Språk i årsberetningen
mv.
(1) Årsberetningen skal være
på norsk. Departementet kan ved forskrift eller enkeltvedtak bestemme at
årsberetningen kan være på et annet språk.
(2)Første ledd
gjelder også for redegjørelsen om foretaksstyring som nevnt i § 2-9
og rapporteringen om betalinger til myndigheter mv. som nevnt i
§ 2-10.
§ 2-12 Signering av årsberetningen
mv.
(1) Bestemmelsene i § 3-5
om signering av årsregnskapet og påtegnet forbehold
gjelder også for årsberetningen.
(2) Signering av årsberetningen
og påtegnet forbehold skal anses å omfatte redegjørelsen
om foretaksstyring som nevnt i § 2-9 og rapport om betaling
til myndigheter mv. som nevnt i § 2-10, når det
er henvist til slike redegjørelser eller slik rapport i årsberetningen.
I kapittel 3 skal kapitteloverskriften lyde:
Kapittel 3 Årsregnskap
§ 3-1 paragrafoverskriften skal lyde:
§ 3-1 Plikt til å utarbeide årsregnskap
§ 3-1 annet ledd oppheves. Tredje og fjerde
ledd blir annet og tredje, hvor nytt § 3-1 tredje ledd skal lyde:
(3) For konsernregnskap eller
selskapsregnskap utarbeidet i samsvar med § 3-9, gjelder ikke bestemmelsene
i denne lov § 1-4, § 1-9, § 3-2 første ledd og tredje ledd annet
og tredje punktum, § 3-2a, § 3-4 første og annet ledd,
§ 3-6, § 3-8, kapittel 4, kapittel 5, kapittel 6, §§ 7-1 til 7-14,
§ 7-15 fjerde og femte ledd, § 7-16, § 7-17, §§ 7-19 til 7-25, § 7-28,
§ 7-29, § 7-30b, § 7-33, § 7-34, § 7-35, § 7-36 fjerde til niende
ledd og §§ 7-37 til 7-41.
§ 3-2b første ledd skal lyde:
(1) Regnskapspliktige enkeltpersonforetak
og ansvarlige selskaper som oppfyller vilkårene for små foretak
i § 1-5, kan utarbeide årsregnskap basert på
skatterapporteringen av årsresultat og balanse samt tilpassede tilleggsopplysninger
når dette kan anses som god regnskapsskikk for slike regnskapspliktige.
Første punktum gjelder ikke for ansvarlige selskaper der en eller
flere av deltagerne er en juridisk person med begrenset ansvar.
§§ 3-3a, 3-3b, 3-3 c og 3-3d oppheves.
§ 3-5 skal lyde:
§ 3-5 Signering av årsregnskapet
(1) For regnskapspliktige
som har styre, skal årsregnskapet signeres av
samtlige styremedlemmer. For regnskapspliktige som har daglig leder,
skal også daglig leder signere. For regnskapspliktige
som verken har styre eller daglig leder, skal deltakerne eller medlemmene signere.
(2) Har en som skal signere innvendinger
mot årsregnskapet eller årsberetningen, skal vedkommende signere med
påtegnet forbehold og gi en nærmere redegjørelse.
§ 3-7 femte ledd skal lyde:
(5) Regnskapspliktige som er noterte
foretak, kan ikke anvende unntaksbestemmelsene i første til fjerde
ledd.
§ 5-8 første ledd nr. 3 skal lyde:
3. omsettes på regulert marked i EØS
eller tilsvarende markedsplass utenfor EØS, og
§ 7-31 paragrafoverskriften
skal lyde:
§ 7-31 Ytelser til ledende personer
mv. i foretak som ikke er foretak av allmenn interesse
§ 8-1 skal lyde:
§ 8-1 Offentlighet
(1) Årsregnskapet, årsberetningen, revisjonsberetningen
og attestasjonsuttalelsen om bærekraftsrapporteringen er
offentlige. Enhver har rett til å gjøre seg kjent med innholdet
av denne rapporteringen hos den regnskapspliktige
eller hos Regnskapsregisteret. Regnskapspliktig som etter
§ 2-3 skal utarbeide bærekraftsrapportering, skal gjøre årsberetningen
tilgjengelig på sin nettside. Første og annet punktum gjelder tilsvarende
for bærekraftsrapporten, attestasjonsuttalelsen og erklæringene
som nevnt i § 8-2 fjerde ledd.
(2) Årsregnskap, årsberetning
og revisjonsberetning utarbeidet på grunnlag av regnskapsplikt etter
§ 1-2 første ledd nr. 13 (filialregnskap) er ikke offentlige. Dette
gjelder også for regnskapspliktig etter § 1-2 første ledd nr. 13
som i tillegg er regnskapspliktig på annet grunnlag. Regnskapsregisteret
kan ikke gjøre innholdet i dokumentene kjent for andre enn kontrollmyndigheter
og myndigheter som utarbeider offisiell statistikk. Første til tredje
punktum gjelder ikke dersom den regnskapspliktige ikke har fastsatt
et årsregnskap som er utarbeidet, revidert og offentliggjort i samsvar
med lovgivningen i hjemstaten. Første til tredje punktum gjelder heller
ikke dersom dette årsregnskapet ikke er utarbeidet i samsvar med
reglene i regnskapsdirektivet (direktiv 2013/34/EU med
senere endringer) eller på tilsvarende måte. Det samme
gjelder dersom den regnskapspliktige ikke har oppfylt innsendingsplikten
etter § 8-2 annet ledd.
(3) Departementet kan gi
nærmere regler om hvordan innholdet av dokumentene skal gjøres tilgjengelige, og
kan fastsette bestemmelser om betaling av gebyr. Dersom det begjæres
innsyn hos den regnskapspliktige selv, skal gebyret ikke overstige
den regnskapspliktiges kostnader ved innsynet. Slik begjæring kan
avvises dersom dokumentene er tilgjengelige i Regnskapsregisteret.
§ 8-2 skal lyde:
§ 8-2 Innsending til Regnskapsregisteret
(1) Senest én måned etter
fastsetting av årsregnskapet skal regnskapspliktige sende et eksemplar
av årsregnskapet, årsberetningen, revisjonsberetningen, attestasjonsuttalelsen
om bærekraftsrapporteringen og eventuelt rapport om betalinger
til myndigheter mv. etter § 2-10 til Regnskapsregisteret,
vedlagt et oversendelsesbrev. Det skal opplyses når årsregnskapet
er fastsatt.
(2) Regnskapspliktig som
nevnt i § 1-2 første ledd nr. 13 skal sende inn et eksemplar av
årsregnskapet, årsberetningen og revisjonsberetningen for det foretaket filialen
er en del av slik disse regnskapsdokumentene er utarbeidet, revidert
og offentliggjort i henhold til lovgivningen i hjemstaten senest
samtidig med at dette årsregnskapet skal offentliggjøres etter lovgivningen
i hjemstaten, vedlagt et oversendelsesbrev. Det skal opplyses når
årsregnskapet er fastsatt, og når det skal offentliggjøres etter
lovgivningen i hjemstaten. Regnskapsdokumentene skal være utarbeidet
på eller oversatt til norsk, dansk, svensk eller engelsk.
(3) Datterselskap som er unntatt fra
plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering fordi datterselskapet
er omfattet av den konsoliderte bærekraftsrapporteringen til et morselskap
som er etablert utenfor EØS, jf. § 2-3 femte ledd, skal sende inn
den konsoliderte bærekraftsrapporteringen, jf. § 2-3 syvende ledd.
(4) Regnskapspliktig som er datterselskap
eller filial som nevnt i § 2-8, skal sende inn bærekraftsrapporten som
nevnt i § 2-8 første til femte ledd, attestasjonsuttalelsen som
nevnt i § 2-8 sjette ledd og i tilfelle erklæringene som nevnt i
§ 2-8 femte og sjette ledd.
(5) Regnskapsregisteret føres
av den Kongen bestemmer. Innholdet av de innsendte dokumentene skal holdes
tilgjengelig ved Regnskapsregisteret i 10 år.
(6) Departementet kan gi
forskrifter om at visse regnskapspliktige skal være fritatt fra
plikten etter første ledd. Departementet kan fastsette nærmere regler
om innsending til Regnskapsregisteret og krav til innholdet i oversendelsesbrevet
som nevnt i første ledd og kan gi regler som pålegger de regnskapspliktige
elektronisk innsending. Departementet kan videre gi regler om at bestemmelser
fastsatt i eller i medhold av § 8-1, skal gjelde tilsvarende for
opplysninger den regnskapspliktige har sendt til Regnskapsregisteret
i oversendelsesbrevet eller på annen måte.
(7) Foretaksregisterloven
§ 6-3 om registrering og kunngjøring av selskapsopplysninger og
dokumenter på Unionens offisielle språk gjelder tilsvarende for
innsending av oversettelser av årsregnskapet, årsberetningen og
revisjonsberetningen. Foretaksregisterloven § 8-3 om utveksling
av opplysninger etter direktiv (EU) 2017/1132 gjelder tilsvarende
for opplysninger i Regnskapsregisteret.
§ 10-1 skal lyde:
For regnskapspliktig som nevnt i § 1-2 første
ledd nr. 5 til 11 eller 13, kan departementet gi forskrift som utfyller
eller fraviker kapittel 2 til 7 og som unntar
regnskapspliktig som nevnt i § 1-2 første ledd nr. 13 fra regnskapsplikt.
I følgende bestemmelser skal «store foretak»
endres til «foretak av allmenn interesse»:
II
I lov 20. november 2020 nr. 128 om revisjon
og revisorer gjøres følgende endringer:
I alle paragrafene i loven med flere enn
ett ledd skal leddene nummereres fra (1) og oppover.
§ 1-1 første ledd skal lyde:
(1) Loven gjelder revisjonsplikt,
godkjenning av revisorer, lovfestet revisjon, attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering og revisorbekreftelser.
§ 1-2 første og annet ledd skal lyde:
(1) Med revisor menes det
revisjonsselskapet som er valgt revisor for revisjon av
årsregnskapet eller attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering og
den statsautoriserte revisoren som er utpekt som oppdragsansvarlig revisor
ved oppdrag om lovfestet revisjon eller attestasjon av
pliktig bærekraftsrapportering. Hvis oppdraget utføres
av en statsautorisert revisor i eget navn, menes den statsautoriserte
revisoren som er valgt revisor for revisjon av årsregnskapet
eller attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering.
(2) Med revisjonsforetak
menes revisjonsselskap og statsautorisert revisor som utfører lovfestet
revisjon eller attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering i
eget navn.
Ny § 1-3 skal lyde:
§ 1-3 Uavhengige tilbydere av attestasjonstjenester
for bærekraftsrapportering
Departementet kan i forskrift gi nærmere
regler om uavhengige tilbydere av attestasjonstjenester for bærekraftsrapportering
som akkrediteres etter EØS-vareloven §§ 2 og 3. Forskriften kan
inneholde nærmere regler om anvendelsen av loven her, herunder krav
til blant annet:
-
a. teoretisk
og praktisk opplæring og eksamen som sikrer at uavhengige tilbydere
av attestasjonstjenester tilegner seg nødvendig kunnskap om bærekraftsrapportering
og attestasjon av bærekraftsrapportering,
-
b. etterutdanning,
-
c. systemer for kvalitetsstyring,
-
d. yrkesetikk, uavhengighet,
objektivitet, konfidensialitet og taushetsplikt,
-
e. valg og avsettelse av revisor,
-
f. tilsyn og sanksjoner,
-
g. organiseringen av arbeidet
til den uavhengige tilbyderen av attestasjonstjenester, særlig når
det gjelder tilstrekkelige ressurser og personell og oppdragsdokumentasjon,
og
-
h. rapportering av uregelmessigheter.
§ 2-1 paragrafoverskriften skal lyde:
§ 2-1 Revisjonsplikt og adgangen til
å si opp revisor
§ 2-1 nytt fjerde ledd skal lyde:
(4) Den revisjonspliktige kan ikke
avsette revisor uten saklig grunn. Dette gjelder også for eventuell
uavhengig tilbyder av attestasjonstjenester som nevnt i § 1-3. Uenighet
om regnskapsmessig behandling eller revisjonshandlinger anses ikke
som saklig grunn for avsettelse. Det gjør heller ikke uenighet om
pliktig bærekraftsrapportering eller attestasjonshandlinger. Den
revisjonspliktige skal uten ugrunnet opphold gi melding til Foretaksregisteret om
at revisors oppdrag er avsluttet. Dersom et revisjonsoppdrag for
et foretak av allmenn interesse, jf. §§ 1-2 eller 12-1,avsluttes
før utløpet av tjenestetiden, skal den revisjonspliktige dessuten
sende begrunnelse for dette til Finanstilsynet. Departementet kan
i forskrift fastsette regler om at melding om begrunnelse for avslutning
av revisjonsoppdrag etter bestemmelsen i fjerde punktum også skal
gjelde andre revisjonspliktige foretak.
§ 2-3 skal lyde:
En revisjonspliktig eller et foretak
som har plikt til å utarbeide bærekraftsrapportering etter regnskapsloven § 2-3,
kan ikke ved avtale eller vedtekt pålegges å velge et bestemt revisjonsforetak
eller et revisjonsforetak fra en liste eller lignende.
§ 3-1 skal lyde:
§ 3-1 Godkjenning som revisor
(1)Finanstilsynet gir godkjenning
som statsautorisert revisor til personer som oppfyller kravene i
§§ 3-2 til 3-6.
(2) Finanstilsynet gir tilleggsgodkjenning
som bærekraftsrevisor til statsautorisert revisor som oppfyller
kravene i § 3-3 a. Tilleggsgodkjenning kan gis samtidig med godkjenning
etter første ledd.
Ny § 3-3 a skal lyde:
§ 3-3 a Bærekraftsrevisor
(1) Den som skal foreta attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering, må ha godkjenning som statsautorisert
revisor og i tillegg ha godkjenning som bærekraftsrevisor.
(2) Bærekraftsrevisor skal ha minst
åtte måneder praktisk opplæring i attestasjon av bærekraftsrapportering
eller andre bærekraftsrelaterte tjenester. Praksistiden kan inngå
i kravet til tre års praktisk opplæring etter § 3-3.
(3) Bærekraftsrevisor skal ha bestått
en eksamen som prøver revisorens evne til å anvende teoretisk kunnskap som
er relevant for attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering i
praksis og dokumenterer at vedkommende er egnet til å ha ansvar
for attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering.
(4) Departementet kan i forskrift fastsette
regler om praktisk opplæring for godkjenning som bærekraftsrevisor.
Departementet kan også gi regler om eksamen etter tredje ledd og
om dokumentasjon av den praktiske opplæringen.
§ 3-5 skal lyde:
§ 3-5 Godkjenning av revisorer fra
andre EØS-land og Sveits
(1) Godkjenning som statsautorisert
revisor gis til person med revisorgodkjenning fra et EØS-land eller Sveits
i samsvar med revisjonsdirektivet (direktiv 2006/43/EF
med senere endringer), yrkeskvalifikasjonsloven § 8 og
forskrifter gitt i medhold av loven.
(2) Godkjenning som bærekraftsrevisor
gis til person med revisorgodkjenning fra et EØS-land eller Sveits
som gir rett til å avgi attestasjonsuttalelser om bærekraftsrapportering
i samsvar med revisjonsdirektivet, yrkeskvalifikasjonsloven § 8
og forskrifter gitt i medhold av loven.
§ 3-7 første ledd nytt annet punktum skal
lyde:
Tittelen bærekraftsrevisor kan bare
benyttes av statsautorisert revisor med tilleggsgodkjenning etter
§ 3-1 annet ledd.
§ 3-7 annet ledd skal lyde:
(2) Betegnelsen revisor eller
tilsvarende utenlandske betegnelser kan ikke benyttes av andre enn
godkjente revisorer på en måte som utilbørlig gir inntrykk av at et
regnskap, bærekraftsrapportering eller annen
informasjon er bekreftet i henhold til reglene i denne loven.
§ 3-8 skal lyde:
Finanstilsynet skal gi godkjenningen som statsautorisert
revisor og i tilfelle bærekraftsrevisor tilbake
til den som frivillig har sagt fra seg godkjenningen, hvis vedkommende
oppfyller kravene til etterutdanning i § 5-1 første og annet ledd
og krav til skikkethet i § 3-4. Dokumentasjonskravet i § 5-1 fjerde
til sjette ledd gjelder.
§ 5-1 første ledd bokstav a og b skal lyde:
-
a. strukturert opplæring og
undervisning
-
b. utarbeidelse av
undervisningsopplegg, artikler og annet fagstoff, deltakelse i fagteknisk
utvalgsarbeid, sensur ved eksamen og likeverdig aktivitet med inntil
30 timer.
§ 5-1 nytt åttende ledd skal lyde:
(8) Reglene i første til syvende ledd
gjelder tilsvarende for bærekraftsrevisorer, jf. § 3-3 a. Foruten
fagområdene nevnt i annet ledd, skal etterutdanningen også dekke
bærekraftsrapportering og attestasjon av bærekraftsrapportering.
§ 6-1 paragrafoverskriften og første ledd
skal lyde:
§ 6-1 Revisor- og attestantregisteret
(1) Finanstilsynet skal føre
et offentlig register over statsautoriserte revisorer og revisjonsselskaper. Registeret
skal også inneholde informasjon om uavhengige tilbydere av attestasjonstjenester,
jf. § 1-3.
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2 Opplysninger om statsautoriserte
revisorer
Revisor- og attestantregisteret skal
inneholde følgende opplysninger om statsautoriserte revisorer:
-
a. navn, adresse og
revisorregisternummer tildelt av Finanstilsynet
-
b. navn, adresse, nettstedadresse og organisasjonsnummer
på revisjonsforetak som revisoren er tilknyttet som partner, ansatt
eller på annen måte
-
c. om revisoren er godkjent som
bærekraftsrevisor
-
d. om revisoren er
registrert i et annet land, om registreringen omfatter
revisjon av årsregnskap, attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering
eller begge deler, navn på tilsynsmyndigheten og revisorregisternummer
tildelt i landet.
§ 6-4 skal lyde:
§ 6-4 Opplysninger om revisjonsforetak
Revisor- og attestantregisteret skal
inneholde følgende opplysninger om revisjonsforetak:
-
a. navn, kontoradresse,
postadresse og organisasjonsnummer
-
b. revisorregisternummer tildelt av Finanstilsynet
-
c. navn og registernummer på
statsautoriserte revisorer som er tilknyttet revisjonsforetaket
som innehaver, partner, ansatt eller på annen måte. Det
skal angis hvilke statsautoriserte revisorer som har godkjenning
som bærekraftsrevisor
-
d. navn på kontaktperson og revisjonsforetakets
nettstedsadresse
-
e. navn og adresse til hvert avdelingskontor
i Norge
-
f. navn og adresse på de andre foretakene
i revisors nettverk eller opplysning om hvor slik informasjon er
allment tilgjengelig
-
g. om revisjonsforetaket er registrert iandre land, navn
på tilsynsmyndighet, revisorregisternummer og organisasjonsnummer
i landet, og om registreringen omfatter revisjon av årsregnskap,
attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering eller begge deler
-
h. navn og adresse på medlemmer og varamedlemmer i
styret og på daglig leder
-
i. navn og adresse på aksjeeiere eller
deltakere i revisjonsselskap.
§ 7-1 annet til fjerde ledd skal lyde:
(2) Kvalitetsstyringen skal
omfatte et system for å sikre kvaliteten på lovfestet revisjon, attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering og oppdrag om revisorbekreftelser.
Systemet skal minst omfatte retningslinjer og rutiner for utførelsen
av lovfestet revisjon, attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering og
oppdrag om revisorbekreftelser, veiledning, kontroll og gjennomgang
av arbeidet til medarbeiderne på slike oppdrag og oppdragsdokumentasjon.
I et revisjonsselskap skal en statsautorisert revisor ha ansvar
for systemet for kvalitetsstyring. Systemet skal evalueres årlig.
Funn fra evalueringen og forslag om endringer i systemet skal dokumenteres.
(3) Kvalitetsstyringen skal
omfatte retningslinjer og rutiner for å sikre at
-
a. aksjeeierne eller
deltakerne i et revisjonsselskap, samt medlemmer av styret i selskapet
eller i et selskap som er knyttet til revisjonsselskapet gjennom felles
eierskap, kontroll eller ledelse, ikke griper inn i utførelsen av
en lovfestet revisjon eller attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering på
en måte som kan skape tvil om uavhengigheten og objektiviteten til
den oppdragsansvarlige revisoren
-
b. medarbeidere og andre som deltar i
lovfestet revisjon, attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering eller
oppdrag om revisorbekreftelser har nødvendig kunnskap og erfaring
til å utføre sine oppgaver
-
c. utkontraktering av funksjoner ikke
svekker kvalitetsstyringen eller muligheten til å føre tilsyn med virksomheten
-
d. forhold som kan true revisors uavhengighet
håndteres forsvarlig
-
e. bruk av systemer og rutiner samt tilgang
på ressurser gir kontinuerlig og rettidig utførelse av oppdrag om
lovfestet revisjon og attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering
-
f. hendelser som har eller kan få alvorlige
konsekvenser for lovfestet revisjon eller attestasjon av
pliktig bærekraftsrapportering håndteres og dokumenteres.
(4) Revisjonsselskap skal
ha retningslinjer for fastsettelse av lønn, annen godtgjørelse og
overskuddsdeling som er tilstrekkelige til å sikre kvalitet ved
utførelsen av lovfestet revisjon og attestasjon av pliktig
bærekraftsrapportering. Honorar fra det reviderte foretaket for
andre tjenester enn revisjon eller attestasjon av pliktig
bærekraftsrapportering skal ikke gi grunnlag for fastsettelse
av vederlaget til noen som deltar i eller kan påvirke utfallet av
revisjonen eller attestasjonen av pliktig bærekraftsrapportering.
§ 7-2 første og annet ledd skal lyde:
(1) Revisjonsforetak skal
registrere følgende opplysninger om klienter som det utfører
lovfestet revisjon eller attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering
for:
-
a. navn
-
b. adresse
-
c. oppdragsansvarlig revisor
-
d. honorar for lovfestet revisjon for
hvert regnskapsår
-
e. honorar for attestasjon av
pliktig bærekraftsrapportering for hvert regnskapsår og
-
f. honorar for andre
tjenester for hvert regnskapsår.
(2) Ved konsernrevisjon og
attestasjon av pliktig konsolidert bærekraftsrapportering skal
revisjonsforetaket som er konsernrevisor, også registrere opplysninger om
oppdragsansvarlige revisorer for vesentlige datterforetak hvor det
samme revisjonsforetaket er valgt revisor eller attesterer
bærekraftsrapporteringen.
§ 7-3 første til tredje ledd skal lyde:
(1) Revisjonsforetak skal
registrere overtredelser av bestemmelser i denne loven eller revisjonsforordningen
som gjelder oppdrag om lovfestet revisjon eller attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering, samt tiltak som er
gjennomført i den forbindelse. Det er ikke nødvendig å registrere
mindre overtredelser. Revisjonsforetaket skal utarbeide en årlig
rapport som gir en oversikt over tiltak som nevnt og gjøre den kjent
internt.
(2) Revisjonsforetak skal
registrere skriftlige klager på utførelsen av oppdrag om lovfestet
revisjon og attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering.
(3) Bestemmelsene i paragrafen
her gjelder ikke ved revisjon av små foretak etter regnskapsloven.
Ny § 8-1 a skal lyde:
§ 8-1 a Uavhengighet ved attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering
(1) Bestemmelsene i kapittelet her
gjelder tilsvarende ved attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering.
(2) § 8-8 gjelder tilsvarende for personer
med samme rolle på et oppdrag om attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering.
Overskriften til kapittel 9 skal lyde:
Kapittel 9 Revisors plikter ved lovfestet revisjon, attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering og revisorbekreftelser
§ 9-1 skal lyde:
§ 9-1 Formålet med lovfestet revisjon
og attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering
(1) Formålet med lovfestet
revisjon er å skape tillit til at årsregnskapet oppfyller gjeldende
lovkrav og ikke inneholder vesentlig feilinformasjon, og ved dette
blant annet bidra til å forebygge og avdekke økonomisk kriminalitet.
(2) Formålet med attestasjon av pliktig
bærekraftsrapportering er å skape tillit til at bærekraftsrapporteringen
oppfyller gjeldende lovkrav og ikke inneholder vesentlig feilinformasjon.
(3) Revisor er allmennhetens
tillitsperson ved utførelse av lovfestet revisjon og attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering. Revisor skal utøve
virksomheten med integritet, objektivitet og aktsomhet.
§ 9-2 første og annet ledd skal lyde:
(1) Før et revisjonsforetak
påtar seg et oppdrag om lovfestet revisjon eller attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering, skal revisjonsforetaket
be den revidertes forrige revisor opplyse om det foreligger forhold
som tilsier at en ny revisor ikke bør påta seg oppdraget. Den forrige
revisoren skal uten hinder av taushetsplikten gi opplysninger som
nevnt og opplyse om begrunnelsen for sin fratreden. Opplysningene
skal gis skriftlig hvis revisjonsforetaket ber om det. Disse
bestemmelsene gjelder på samme måte hvis bærekraftsrapporteringen
tidligere ble attestert av en uavhengig tilbyder av attestasjonstjenester,
jf. § 1-3.
(2) Før et revisjonsforetak
påtar seg eller fortsetter en lovfestet revisjon av et foretak som
er et mellomstort eller stort foretak
etter regnskapsloven § 1-5 eller påtar seg eller fortsetter
attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering etter regnskapsloven
§ 2-3, skal det vurderes om revisjonsforetaket har nødvendig
tilgang på kompetente personer, tid og ressurser til å utføre oppdraget og om
den oppdragsansvarlige revisoren har nødvendig godkjenning. Ved
lovfestet revisjon av foretak av allmenn interesse skal revisor
i tillegg vurdere de forholdene som er angitt i revisjonsforordningen
artikkel 6.
§ 9-3 første og annet ledd skal lyde:
(1) Et revisjonsselskap skal
utpeke én statsautorisert revisor som oppdragsansvarlig revisor
for hvert oppdrag om lovfestet revisjon. Et revisjonsselskap
skal utpeke én bærekraftsrevisor som oppdragsansvarlig revisor for
hvert oppdrag om attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering.
Sikring av oppdragskvalitet, uavhengighet og
kompetanse skal være de viktigste kriteriene for utpekingen. Revisjonsselskapet
skal sørge for at den oppdragsansvarlige revisoren har tilgang på
tilstrekkelige ressurser og personer med nødvendig kompetanse til
å utføre sine oppgaver på en forsvarlig måte, herunder kompetanse
om gjeldende lovkrav for virksomheten.
(2) Oppdragsansvarlig revisor
skal være aktivt involvert i oppdragsutførelsen og sette av tilstrekkelig
tid og ressurser til å utføre sine oppgaver på en forsvarlig måte. Dette
gjelder også en statsautorisert revisor som utfører lovfestet revisjon
eller attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering i
eget navn.
§ 9-4 annet ledd skal lyde:
(2) Revisor skal vurdere
om årsberetningen omfatter de opplysninger som skal gis i henhold
til gjeldende lovkrav, med unntak av bærekraftsrapporteringen
som er gitt i årsberetningen i henhold til regnskapsloven §§ 2-3
til 2-7. Revisor skal også vurdere om årsberetningen er
konsistent med årsregnskapet, og om revisor, basert på kunnskapen
opparbeidet gjennom revisjonen av årsregnskapet, har avdekket vesentlig
feilinformasjon i årsberetningen.
Ny § 9-4 a skal lyde:
§ 9-4 a Revisors plikter ved utførelse
av attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering
(1) Revisor skal vurdere om bærekraftsrapporteringen
er utarbeidet i samsvar med gjeldende lovkrav.
(2) Revisor skal utføre attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering i samsvar med god revisjonsskikk
for attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering. Dette innebærer
blant annet at revisor skal
-
a. opparbeide
seg en forståelse av virksomheten, den interne kontrollen og andre
forhold som kan være av betydning for attestasjonen av bærekraftsrapporteringen,
-
b. identifisere risikoene for
vesentlig feilinformasjon i bærekraftsrapporteringen, enten det
skyldes misligheter eller utilsiktede feil,
-
c. utforme og gjennomføre attestasjonshandlinger
for å håndtere de identifiserte risikoene,
-
d. innhente tilstrekkelig og
hensiktsmessig bevis for sin attestasjonsuttalelse om bærekraftsrapporteringen.
(3) Revisor skal utføre attestasjonen
av bærekraftsrapporteringen med profesjonell skepsis, herunder være oppmerksom
på muligheten for vesentlig feilinformasjon som skyldes misligheter
eller utilsiktede feil.
(4) Utkontraktering av oppgaver er
uten betydning for revisors ansvar og plikter.
(5) Departementet kan i forskrift fastsette
krav til utførelsen av attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering hvis
det er nødvendig for gjennomføringen av internasjonale forpliktelser.
§ 9-5 første ledd første punktum skal lyde:
Revisor skal kommunisere skriftlig til styret
om alle forhold som er fremkommet ved revisjonen eller
ved attestasjonen av pliktig bærekraftsrapportering og
som styret bør gjøres kjent med for å kunne ivareta sitt ansvar
og oppgaver, herunder vesentlige mangler i foretakets interne kontroll,
brudd på bokføringsreglene og andre lovkrav og avdekkede misligheter.
§ 9-6 skal lyde:
§ 9-6 Rett og plikt til å trekke seg
som revisor
Revisor har plikt til å trekke seg fra et oppdrag
om lovfestet revisjon eller attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering når
revisoren under sitt arbeid har påpekt vesentlige brudd på gjeldende
lovkrav og den reviderte ikke iverksetter tiltak for å rette på
forholdene. Revisor har ellers bare rett til å trekke seg fra oppdraget
hvis revisor ikke gis mulighet til å oppfylle sine plikter etter denne
loven eller det foreligger andre særlige grunner. Revisor skal varsle
den reviderte eller foretaket som har utarbeidet bærekraftsrapporteringen, i
rimelig tid før revisor trekker seg. En revisor som har trukket
seg, skal uten ugrunnet opphold gi melding til Foretaksregisteret.
§ 9-7 annet ledd bokstav f og g skal lyde:
-
f. uttale seg om årsberetningen
etter revisors mening er konsistent med årsregnskapet og, basert
på kunnskapen opparbeidet gjennom revisjonen av årsregnskapet, angi
om det er avdekket vesentlig feilinformasjon i årsberetningen og
opplyse om arten av slik feilinformasjon
-
g. uttale seg om årsberetningen
inneholder de opplysninger som skal gis i henhold til gjeldende
lovkrav. Dette gjelder ikke for bærekraftsrapportering som er gitt
i årsberetningen i henhold til regnskapsloven §§ 2-3 til 2-7.
§ 9-7 tredje ledd skal lyde:
(3) Annet ledd bokstav f
og g gjelder på samme måte for informasjon som er publisert separat
og henvist til i årsberetningen i henhold til regnskapsloven § 2-9 om redegjørelse
om foretaksstyring og eventuelt § 2-10 om rapportering
om betalinger til myndigheter mv.
Ny § 9-7 a skal lyde:
§ 9-7 a Attestasjonsuttalelse om bærekraftsrapportering
(1) Hvis den reviderte har plikt til
å utarbeide bærekraftsrapportering etter regnskapsloven § 2-3, skal
revisor avgi en attestasjonsuttalelse som viser resultatet av attestasjonen
av bærekraftsrapporteringen. Attestasjonsuttalelsen kan i stedet
avgis av et annet revisjonsforetak eller en uavhengig tilbyder av
attestasjonstjenester, jf. § 1-3, som er valgt av den reviderte
til å attestere bærekraftsrapporteringen.
(2) Attestasjonsuttalelsen skal være
skriftlig, datert, signert av oppdragsansvarlig bærekraftsrevisor
og angi hvor revisor er etablert. Attestasjonsuttalelsen skal være på
norsk eller samme språk som bærekraftsrapporteringen.
(3) I attestasjonsuttalelsen skal revisor
-
a. navngi
foretaket som har utarbeidet bærekraftsrapporteringen, og angi hvilken
bærekraftsrapportering som er attestert og hvilket regelverk som
er anvendt ved utarbeidelsen av bærekraftsrapporteringen,
-
b. gi en beskrivelse av hva attestasjonen
har omfattet, der det minst skal opplyses hvilke attestasjonsstandarder
som er anvendt,
-
c. gi uttrykk for en mening på
grunnlag av et attestasjonsoppdrag som skal gi moderat eller betryggende sikkerhet,
om
-
i. bærekraftsrapporteringen
er i samsvar med kravene i regnskapsloven kapittel 2, inkludert
standardene for bærekraftsrapportering, og i samsvar med rapporteringskravene
i taksonomiforordningen artikkel 8,
-
ii. prosessen som foretaket har
gjennomført for å identifisere informasjonen som er rapportert i henhold
til standardene, og
-
iii. overholdelsen av kravet
om å merke bærekraftsrapporteringen i samsvar med kravene til elektronisk
rapporteringsformat etter regnskapsloven § 2-7.
(4) Attestasjonsuttalelsen kan inntas
i revisjonsberetningen eller gis som en separat uttalelse.
(5) Der attestasjonen er utført av
mer enn én revisor, skal revisorene bli enige om resultatet av attestasjonen
av bærekraftsrapporteringen og avgi en felles attestasjonsuttalelse.
Hvis revisorene ikke blir enige, skal revisorene gi uttrykk for
en mening om bærekraftsrapporteringen i hvert sitt avsnitt i attestasjonsuttalelsen
og angi årsaken til uenigheten.
§ 9-8 paragrafoverskriften skal lyde:
§ 9-8 Særlige krav ved revisjon av konsernregnskaper
og attestasjon av pliktig konsolidert bærekraftsrapportering mv.
§ 9-8 sjette, syvende og nytt åttende ledd
skal lyde:
(6) Annet til femte ledd gjelder tilsvarende
for revisor som attesterer den konsoliderte bærekraftsrapporteringen
som er gitt i konsernets årsberetning i henhold til regnskapsloven
§ 2-5.
(7) Hvis en revisor som reviderer
årsregnskap eller attesterer bærekraftsrapporteringen for
et morforetak, ber om det, plikter en revisor
i et datterforetak å gi relevante opplysninger.
(8) En revisor som reviderer
årsregnskap eller attesterer bærekraftsrapporteringen for
et datterforetak, et tilknyttet foretak eller en felleskontrollert
virksomhet, kan uten hinder av taushetsplikt gi relevante opplysninger
og utlevere relevant dokumentasjon til en revisor som reviderer
årsregnskap eller attesterer bærekraftsrapporteringen for
et morforetak eller et foretak med investeringer i tilknyttet foretak
eller felleskontrollert virksomhet. Dette gjelder også der et slikt
foretak er hjemmehørende i et annet land, forutsatt at opplysninger
og dokumentasjon overføres i samsvar med reglene i personvernforordningen.
Revisoren som mottar opplysningene, har taushetsplikt etter § 10-1
første og annet ledd.
§ 9-9 skal lyde:
§ 9-9 Oppdragsdokumentasjon
(1) Revisor skal dokumentere
hvert oppdrag om lovfestet revisjon og attestasjon av pliktig
bærekraftsrapportering på en måte som er tilstrekkelig
til å underbygge revisjonsberetningen og attestasjonsuttalelsen
om bærekraftsrapportering og at revisjonen og
attestasjonsoppdraget er utført i samsvar med §§ 9-2 til
9-8. Forhold som tilsier at det kan foreligge misligheter og feil,
skal dokumenteres særskilt med angivelse av hva revisor har foretatt
seg i den anledning.
(2) Revisor skal dokumentere
vurderingene og tiltak for å sikre uavhengighet som nevnt i § 8-5.
(3) Hvis et revisjonsforetak
påtar seg en lovfestet revisjon eller attestasjon av pliktig
bærekraftsrapportering i strid med den forrige revisorens
råd, skal begrunnelse for dette dokumenteres.
(4) Ved revisjon av foretak
av allmenn interesse skal oppdragsdokumentasjonen omfatte de forhold
som skal dokumenteres etter revisjonsforordningen artikkel 6 til
8.
(5) Ved utføring av rådgivning
eller andre tjenester for den reviderte skal revisor dokumentere
oppdragets art, omfang og eventuelle anbefalinger.
(6) Oppdragsdokumentasjonen
skal sammenstilles og stenges for endring senest 60 dager etter
at revisjonsberetningen eller attestasjonsuttalelsen om
bærekraftsrapporteringen er avgitt.
(7) Oppdragsdokumentasjonen
skal oppbevares i minst fem år etter at revisjonsberetningen eller
attestasjonsuttalelsen om bærekraftsrapporteringen er
avgitt.
(8) Departementet kan i forskrift
fastsette krav til oppbevaringen av dokumentasjon.
§ 10-2 første og annet ledd skal lyde:
(1) Hvis en aksjeeier på
generalforsamling, en deltaker i selskapsmøte, en møtende med stemmerett
i organet som velger revisor, et medlem av bedriftsforsamlingen
eller styret, eller daglig leder krever det, skal den oppdragsansvarlige
revisoren gi opplysninger om forhold vedrørende den reviderte som
revisor har fått kjennskap til i forbindelse med revisjonen eller
attestasjonen av pliktig bærekraftsrapportering. Plikten
til å gi opplysninger gjelder ikke hvis det vil være til uforholdsmessig
skade for den reviderte. Hvis et medlem av bedriftsforsamlingen
eller styret anmoder revisor utenfor møte om å gi informasjon, kan
revisor kreve å gi svar i møte i vedkommende organ.
(2) Etter at et revisjonsforetak
er valgt som revisor, skal forrige revisor gi ny revisor opplysninger
og dokumentasjon om sitt revisjonsoppdrag eller oppdrag
om attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering når ny
revisor ber om det og dette kan ha betydning for den fremtidige
revisjonen.
§ 12-1 første ledd skal lyde:
(1) EØS-avtalen vedlegg XXII
(forordning (EU) nr. 537/2014 om særlige plikter ved revisjon av
foretak av allmenn interesse og opphevelse av kommisjonsbeslutning
2005/909/EF, med tilpasninger til EØS-avtalen, som endret
ved direktiv (EU) 2022/2464) (revisjonsforordningen) gjelder
som lov med de endringer og tillegg som følger av protokoll 1 til
avtalen og avtalen for øvrig.
Nye §§ 12-4 a og 12-4 b skal lyde:
§ 12-4 a Forbud mot å levere visse
tjenester for den som attesterer bærekraftsrapportering
(1) En revisor som attesterer bærekraftsrapporteringen
til et foretak av allmenn interesse eller til et foretak i samme
nettverk som revisoren, skal ikke, verken direkte eller indirekte,
yte tjenester som nevnt i revisjonsforordningen artikkel 5 nr. 1
annet ledd bokstav b, c og e til k til foretaket som revisor attesterer
bærekraftsrapporteringen til. Første punktum gjelder tilsvarende
for tjenester til dette foretakets morforetak eller dets kontrollerte
foretak i EØS. Første og annet punktum gjelder likevel bare i følgende
tidsperioder:
-
a. perioden
mellom starten på den perioden den attesterte bærekraftsrapporteringen
gjelder for og avgivelsen av attestasjonsuttalelsen, og
-
b. regnskapsåret umiddelbart
før perioden nevnt i bokstav a når det gjelder tjenestene nevnt
i revisjonsforordningen artikkel 5 nr. 1 annet ledd bokstav e.
(2) En revisor som attesterer bærekraftsrapporteringen
til et foretak av allmenn interesse, og medlemmer av revisors nettverk,
kan yte andre tjenester enn revisjon, som ikke er forbudte tjenester
som nevnt i første ledd, til foretaket som revisor attesterer bærekraftsrapporteringen
til, dets morforetak eller dets kontrollerte foretak. For å kunne
yte slike tjenester må revisjonsutvalget ha godkjent dette etter
å ha foretatt en behørig vurdering av uavhengigheten og tiltak for
å sikre uavhengigheten som revisor har iverksatt etter § 8-5 første
ledd.
(3) Når et foretak i nettverket til
revisoren som attesterer bærekraftsrapporteringen til et foretak
av allmenn interesse, yter tjenester som nevnt i første ledd til
et foretak registrert i et land utenfor EØS som er kontrollert av
det foretaket som revisor attesterer bærekraftsrapporteringen til,
skal revisor vurdere sin uavhengighet i samsvar med § 8-5 første
ledd og om nødvendig trekke seg fra oppdraget.
§ 12-4 b Uregelmessigheter
(1) Hvis en revisor som attesterer
bærekraftsrapporteringen til et foretak av allmenn interesse, mistenker,
eller har rimelig grunn til å mistenke, at uregelmessigheter, herunder
misligheter som gjelder bærekraftsrapporteringen, kan forekomme
eller har funnet sted, skal revisoren underrette foretaket og oppfordre
det til å undersøke saken og treffe egnede tiltak for å håndtere
slike uregelmessigheter og hindre at de oppstår igjen.
(2) Hvis foretaket ikke undersøker
saken, skal Finanstilsynet underrettes. Hvis revisoren i god tro
formidler opplysninger om eventuelle uregelmessigheter til Finanstilsynet,
skal dette ikke anses som et brudd på taushetsplikt.
§ 12-6 første ledd skal lyde:
(1) Revisjonsforetak hjemmehørende
i et land utenfor EØS som reviderer årsregnskapet eller
attesterer bærekraftsrapporteringen til et foretak som
er etablert utenfor EØS og som har utstedt omsettelige verdipapirer
som er tatt opp til handel på et regulert marked i Norge, skal være
registrert i Finanstilsynets register. Det skal angis i
registeret om registreringen omfatter revisjon av årsregnskap, attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering eller begge deler. Registreringsplikten
gjelder ikke hvis den reviderte utelukkende har utstedt gjeldsinstrumenter
og disse instrumentene har en pålydende verdi per enhet på utstedelsesdagen
på minst 100 000 euro eller tilsvarende pengeverdi i annen valuta.
§ 12-6 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Departementet kan i forskrift pålegge meldeplikt og
fastsette krav til melding for revisjonsforetak som er hjemmehørende
i et land utenfor EØS, og som reviderer årsregnskapet eller
attesterer bærekraftsrapporteringen til et foretak notert på
regulert marked i Norge, og som ikke er registreringspliktige.
§ 13-1 første og annet ledd skal lyde:
(1) Statsautoriserte revisorer
og revisjonsselskaper er underlagt kvalitetskontroll av Finanstilsynet
eller den tilsynet utpeker. Kvalitetskontroll foretas på grunnlag
av en risikovurdering. Kvalitetskontroll av revisjonsforetak og
oppdragsansvarlige revisorer som utfører lovfestet revisjon eller
attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering, foretas
minst hvert sjette år.
(2) Kvalitetskontrollen skal
omfatte en vurdering av uavhengighet, ressursanvendelse, honorarer
for lovfestet revisjon og for attestasjon av pliktig bærekraftsrapportering
og utførelsen av oppdrag om lovfestet revisjon og attestasjon av
pliktig bærekraftsrapportering. For revisjonsselskaper
skal kvalitetskontrollen dessuten omfatte en vurdering av selskapets
kvalitetsstyring. Resultatene av kvalitetskontrollen skal beskrives
i en skriftlig rapport.
§ 13-2 skal lyde:
§ 13-2. Tilsyn med standardsetting
Finanstilsynet har overordnet ansvar for tilsyn
med fastsetting av standarder om revisjon, attestasjon
av pliktig bærekraftsrapportering, kvalitetsstyring og
yrkesetikk.
§ 14-4 første ledd skal lyde:
(1) Dersom en statsautorisert
revisor har overtrådt bestemmelser gitt i eller i medhold av loven
her, og overtredelsen medfører at vedkommende må anses uskikket
til å undertegne revisjonsberetning eller attestasjonsuttalelse
om bærekraftsrapportering, kan Finanstilsynet fatte vedtak
om at vedkommende ikke kan gjøre dette.
§ 14-5 første ledd bokstav g til i skal lyde:
§ 14-8 annet og tredje ledd skal lyde:
(2) Den som forsettlig eller
uaktsomt overtrer §§ 8-1 til 8-7, § 8-8 eller § 12-5, § 9-4 første,
annet, fjerde eller femte ledd, § 9-4 a første, tredje
eller fjerde ledd, § 9-10 eller 10-2, straffes
med bøter eller fengsel inntil ett år. Det samme gjelder den som
handler i strid med vedtak fattet med hjemmel i § 14-3 eller § 14-4.
(3) Grove eller gjentatte
brudd på god revisjonsskikk, jf. § 9-4 tredje ledd og § 9-4
a annet ledd, straffes med bøter eller fengsel inntil
ett år.
III
I lov 30. august 1991 nr. 71 om statsforetak
gjøres følgende endringer:
§ 43 nytt annet ledd skal lyde:
I statsforetak som har plikt til å
utarbeide bærekraftsrapportering etter regnskapsloven § 2-3, skal
revisor også attestere bærekraftsrapporteringen. Foretaksmøtet kan
i stedet velge en annen revisor til å attestere bærekraftsrapporteringen
eller en uavhengig tilbyder av attestasjonstjenester dersom det
er adgang til dette etter revisorloven § 1-3.
Nåværende annet ledd blir nytt tredje ledd.
IV
I lov 13. juni 1997 nr. 44 om aksjeselskaper
gjøres følgende endringer:
§ 7-5 a første ledd første punktum skal lyde:
Styret i selskaper som er mellomstore
eller store foretak etter regnskapsloven, skal hvert år
ha et møte med revisor uten at daglig leder eller andre fra den
daglige ledelsen er til stede.
§ 7-5 a tredje ledd nr. 1 oppheves. Nåværende
nr. 2 og 3 blir nr. 1 og 2.
Etter § 7-9 skal nytt avsnitt III lyde:
III. Bærekraftsrapportering
§ 7-9 a Bærekraftsrapportering
(1) I selskap som har plikt til å utarbeide
bærekraftsrapportering etter regnskapsloven § 2-3, skal revisor
attestere bærekraftsrapporteringen. Generalforsamlingen kan i stedet
velge en annen revisor til å attestere bærekraftsrapporteringen
eller en uavhengig tilbyder av attestasjonstjenester dersom det
er adgang til dette etter revisorloven § 1-3. Godtgjørelsen skal
godkjennes av generalforsamlingen.
(2) Den som attesterer bærekraftsrapporteringen, skal
hvert regnskapsår avgi en attestasjonsuttalelse om bærekraftsrapportering
etter revisorloven § 9-7 a til generalforsamlingen. Uttalelsen skal
være styret i hende senest to uker før den ordinære generalforsamlingen.
(3) §§ 7-2, 7-3 og 7-5 gjelder tilsvarende
for den som er valgt til å attestere bærekraftsrapporteringen etter
første ledd.
V
I lov 13. juni 1997 nr. 45 om allmennaksjeselskaper
gjøres følgende endringer:
§ 6-43 første og annet ledd skal lyde:
(1) Revisjonsutvalget skal:
-
a. informere styret
om resultatet av den lovfestede revisjonen og attestasjonen
av pliktig bærekraftsrapportering, forklare hvordan revisjonen og
attestasjonen bidro til regnskapsrapportering og
bærekraftsrapportering med integritet og revisjonsutvalgets rolle
i den prosessen,
-
b. forberede styrets oppfølging av regnskapsrapporteringsprosessen og
prosessen for bærekraftsrapporteringen, inkludert den digitale rapporteringsprosessen og
prosessen for å identifisere informasjonen som er rapportert i henhold
til standardene for bærekraftsrapportering, og komme med
anbefalinger eller forslag for å sikre dens integritet,
-
c. for så vidt gjelder selskapets regnskapsrapportering og
bærekraftsrapportering, overvåke systemene for internkontroll,
risikostyring og internrevisjon uten at det bryter med revisjonsutvalgets
uavhengige rolle,
-
d. ha løpende kontakt med selskapets valgte revisorer om
revisjonen av årsregnskapet og attestasjonen av bærekraftsrapporteringen, herunder
særlig overvåke revisjonsutførelsen i lys av forhold Finanstilsynet
har påpekt i henhold til revisjonsforordningen artikkel 26 nr.
6,
-
e. vurdere og overvåke revisors uavhengighet
etter revisorloven og revisjonsforordningen, særlig at
tjenester er levert i samsvar med revisjonsforordningen artikkel
5 og revisorloven § 12-4 a,
-
f. vurdere revisors bekreftelse
av uavhengighet og gjennomføre drøfting, som angitt i revisjonsforordningen artikkel
6 nr. 2,
-
g. ha ansvaret for
å forberede selskapets valg av revisor og gi sin anbefaling i samsvar
med revisjonsforordningen artikkel 16.
(2) Første ledd gjelder tilsvarende
der en uavhengig tilbyder av attestasjonstjenester er valgt til
å attestere bærekraftsrapporteringen, jf. § 7-6 første ledd.
§ 7-5 a første ledd første punktum skal lyde:
Styret i selskaper som er mellomstore
eller store foretak etter regnskapsloven, skal hvert år
ha et møte med revisor uten at daglig leder eller andre fra den
daglige ledelsen er til stede.
§ 7-5 a tredje ledd nr. 1 oppheves. Nåværende
nr. 2 og 3 blir nr. 1 og 2.
Etter § 7-5 a skal nytt avsnitt II lyde:
II. Bærekraftsrapportering
§ 7-6 Bærekraftsrapportering
(1) I selskap som har plikt til å utarbeide
bærekraftsrapportering etter regnskapsloven § 2-3, skal revisor
attestere bærekraftsrapporteringen. Generalforsamlingen kan i stedet
velge en annen revisor til å attestere bærekraftsrapporteringen
eller en uavhengig tilbyder av attestasjonstjenester dersom det
er adgang til dette etter revisorloven § 1-3. Godtgjørelsen skal
godkjennes av generalforsamlingen.
(2) Den som attesterer bærekraftsrapporteringen, skal
hvert regnskapsår avgi en attestasjonsuttalelse om bærekraftsrapportering
etter revisorloven § 9-7 a til generalforsamlingen. Uttalelsen skal
være styret i hende senest to uker før den ordinære generalforsamlingen.
I selskaper som nevnt i § 5-11 b skal uttalelsen være styret i hende
senest 22 dager før generalforsamlingen.
(3) §§ 7-2, 7-3 og 7-5 gjelder tilsvarende
for den som er valgt til å attestere bærekraftsrapporteringen etter
første ledd.
VI
I lov 6. juni 2003 nr. 38 om bustadbyggjelag
gjøres følgende endringer:
Ny § 8-7 skal lyde:
§ 8-7 Berekraftsrapportering
(1) I føretak som har
plikt til å utarbeide berekraftsrapportering etter regnskapsloven
§ 2-3, skal revisor attestere berekraftsrapporteringa. Generalforsamlinga
kan i staden velje ein annan revisor til å attestere berekraftsrapporteringa
eller ein uavhengig tilbydar av attestasjonstenester dersom det
er høve til dette etter revisorloven § 1-3. Generalforsamlinga skal
godkjenne godtgjersla.
(2) Den som attesterer berekraftsrapporteringa,
skal for kvart rekneskapsår gi ei attestasjonsmelding om berekraftsrapportering
etter revisorloven § 9-7 a til generalforsamlinga. Meldinga skal
vere styret i hende seinast to veker før den ordinære generalforsamlinga.
(3) §§ 8-3, 8-4 og 8-6 gjeld tilsvarande
for den som er vald til å attestere berekraftsrapporteringa etter
første ledd.
VII
I lov 1. april 2005 nr. 15 om universiteter
og høyskoler skal § 8-7 første ledd annet punktum lyde:
Private universiteter og høyskoler
som er små foretak etter regnskapsloven, skal følge reglene i regnskapsloven for
mellomstore foretak.
VIII
I lov 29. juni 2007 nr. 75 om verdipapirhandel
gjøres følgende endringer:
§ 5-4 fjerde ledd første punktum skal lyde:
Norge er hjemstat for utsteder som ikke er omfattet av
annet og tredje ledd, dersom utsteder har valgt Norge som hjemstat.
§ 5-5 skal lyde:
§ 5-5 Årsrapport
(1) Utstederen skal utarbeide
årsrapport i henhold til bestemmelser fastsatt i og i medhold av
denne lov. Årsrapporten skal offentliggjøres senest fire måneder etter
regnskapsårets utgang. Utstederen skal sørge for at årsrapporten
forblir offentlig i minst ti år.
(2) Årsrapporten skal omfatte revidert
årsregnskap og årsberetning. Årsrapporten skal i tillegg inneholde
erklæringer fra de personene som er ansvarlige hos utstederen,
med tydelig angivelse av deres navn og
rolle, om følgende forhold:
-
a. at årsregnskapet,
etter deres beste overbevisning, er utarbeidet i samsvar med gjeldende
regnskapsstandarder og at opplysningene i regnskapet gir et rettvisende
bilde av foretakets og konsernets eiendeler, gjeld, finansielle
stilling og resultat,
-
b. at årsberetningen
gir en rettvisende oversikt over utviklingen, resultatet og stillingen
til foretaket og konsernet, sammen med en beskrivelse av de mest sentrale
risiko- og usikkerhetsfaktorer foretakene står overfor, og
-
c. at årsberetningen, der dette
kreves, er utarbeidet i samsvar med standarder for bærekraftsrapportering som
er fastsatt i medhold av regnskapsloven § 2-6, og i samsvar med
regler fastsatt i medhold av taksonomiforordningen artikkel 8 nr.
4.
(3) Dersom utstederen skal
utarbeide konsernregnskap etter regnskapsloven § 3-2 tredje ledd eller
lovgivningen i en EØS-stat, skal det reviderte årsregnskapet
bestå av konsernregnskap utarbeidet i samsvar med forordning (EF)
nr. 1606/2002, jf. regnskapsloven § 3-9 første og annet ledd. Selskapsregnskapet
til morselskapet skal være utarbeidet i samsvar med lovgivningen i
den EØS-staten der morselskapet har sitt forretningskontor. Dersom
det ikke kreves at utstederen skal utarbeide konsernregnskap, skal
det reviderte årsregnskapet bestå av regnskap utarbeidet i samsvar
med lovgivningen i den EØS-staten der utstederen
har sitt forretningskontor.
(4) Årsberetningen skal utarbeides
i samsvar med regnskapsloven §§ 2-2 til 2-7 eller lovgivningen i
en EØS-stat, og skal omfatte opplysninger som skal gis etter regler fastsatt
i medhold av taksonomiforordningen artikkel 8 nr. 4. Hvis utstederen
skal utarbeide konsernregnskap, gjelder dette også for årsberetningen
for konsernet.
(5) Årsregnskapet skal revideres og
revisor skal uttale seg om årsberetningen i samsvar med revisorloven
eller nasjonal lovgivning i en EØS-stat. Signert revisjonsberetning
skal offentliggjøres sammen med årsrapporten.
(6) Pliktig bærekraftsrapportering
i årsberetningen skal attesteres i samsvar med revisorloven eller
lovgivningen i en EØS-stat. Attestasjonsuttalelsen skal offentliggjøres
sammen med årsrapporten.
(7) Hvis revisor i revisjonsberetningen
har konkludert negativt eller med forbehold, eller revisor har påpekt
et forhold ved bruk av presisering eller opplyst om andre forhold
som brukerne bør gjøres kjent med, skal melding om dette
sendes Finanstilsynet og vedkommende regulerte marked så snart revisjonsberetningen
er mottatt av utsteder. Slik melding skal også sendes hvis
det er tilsvarende konklusjon eller omtale i attestasjonsuttalelsen som
nevnt i sjette ledd.
(8) Dersom bedriftsforsamlingen
eller representantskapet har vesentlige innsigelser mot styrets
forslag til årsregnskap og årsberetning, eller generalforsamlingen
ikke vedtar årsregnskapet og årsberetningen, skal melding om dette
offentliggjøres etter § 5-12 umiddelbart etter at behandlingen er
avsluttet.
(9) Departementet kan i forskrift
fastsette regler om innhold, utarbeidelse, offentliggjøring og rapporteringsformat
for årsrapport og om ansvarlige personer som nevnt i annet ledd.
Departementet kan også fastsette forskrift om krav til revisjon,
valg av revisor og revisjonsutvalg.
§ 5-8a oppheves.
IX
I lov 29. juni 2007 nr. 81 om samvirkeforetak
gjøres følgende endringer:
Ny § 101 b skal lyde:
§ 101 b Berekraftsrapportering
(1) I foretak som har plikt til å utarbeide
berekraftsrapportering etter regnskapsloven § 2-3, skal revisor
attestere berekraftsrapporteringa. Årsmøtet kan i staden velje ein
annan revisor til å attestere berekraftsrapporteringa eller ein
uavhengig tilbydar av attestasjonstenester dersom det er høve til
dette etter revisorloven § 1-3. Årsmøtet skal godkjenne godtgjersla.
(2) Den som attesterer berekraftsrapporteringa,
skal for kvart rekneskapsår gi ei attestasjonsmelding om berekraftsrapportering
etter revisorloven § 9-7 a til årsmøtet. Meldinga skal vere styret
i hende seinast to veker før det ordinære årsmøtet.
(3) §§ 98, 99 og 101 gjeld tilsvarande
for den som er vald til å attestere berekraftsrapporteringa etter
første ledd.
X
I lov 10. april 2015 nr. 17 om finansforetak
og finanskonsern gjøres følgende endringer:
§ 8-17 første ledd skal lyde:
(1) Et finansforetak er revisjonspliktig etter
revisorloven. Generalforsamlingen velger én eller flere revisorer til å
revidere årsregnskapet. I finansforetak som har plikt til å utarbeide
bærekraftsrapportering etter regnskapsloven § 2-3, skal revisor
også attestere bærekraftsrapporteringen. Generalforsamlingen kan
i stedet velge en annen revisor til å attestere bærekraftsrapporteringen
eller en uavhengig tilbyder av attestasjonstjenester dersom det
er adgang til dette etter revisorloven § 1-3. Generalforsamlingen
skal godkjenne godtgjørelsen. Allmennaksjeloven §§ 7-2
til 7-6 gjelder tilsvarende for finansforetak som ikke er organisert
som aksjeselskap eller allmennaksjeselskap. Finanstilsynet trer
i tingrettens sted ved utøvelse av myndighet etter allmennaksjeloven
§ 7-3 og aksjeloven § 7-3.
§ 8-18 første ledd første punktum skal lyde:
Finansforetak som er foretak av allmenn interesse etter regnskapsloven
§ 1-6 første ledd, skal ha et revisjonsutvalg.
§ 8-19 annet og nytt tredje ledd skal lyde:
(2) Revisjonsutvalget skal:
-
a. informere styret
om resultatet av den lovfestede revisjonen og attestasjonen
av pliktig bærekraftsrapportering, forklare hvordan revisjonen og
attestasjonen bidro til regnskapsrapportering og
bærekraftsrapportering med integritet og revisjonsutvalgets rolle
i den prosessen,
-
b. forberede styrets oppfølging av regnskapsrapporteringsprosessen og
prosessen for bærekraftsrapporteringen, inkludert den digitale rapporteringsprosessen og
prosessen for å identifisere informasjonen som er rapportert i henhold
til standardene for bærekraftsrapportering, og komme med
anbefalinger eller forslag for å sikre dens integritet,
-
c. for så vidt gjelder selskapets regnskapsrapportering og
bærekraftsrapportering, overvåke systemene for internkontroll,
risikostyring og internrevisjon uten at det bryter med revisjonsutvalgets
uavhengige rolle,
-
d. ha løpende kontakt med selskapets valgte revisorer om
revisjonen av årsregnskapet og attestasjonen av pliktig
bærekraftsrapportering, herunder særlig overvåke revisjonsutførelsen
i lys av forhold Finanstilsynet har påpekt i henhold til revisjonsforordningen
artikkel 26 nr. 6,
-
e. vurdere og overvåke revisors uavhengighet
etter revisorloven og revisjonsforordningen, særlig at
tjenester er levert i samsvar med revisjonsforordningen artikkel
5 og revisorloven § 12-4 a. Revisjonsutvalget skal vurdere revisors
bekreftelse av uavhengighet og gjennomføre drøfting, som angitt
i revisjonsforordningen artikkel 6 nr. 2,
-
f. ha ansvaret for å forberede selskapets valg av revisor og gi sin anbefaling
i samsvar med revisjonsforordningen artikkel 16.
(3) Annet ledd gjelder tilsvarende
der en uavhengig tilbyder av attestasjonstjenester er valgt til
å attestere bærekraftsrapporteringen, jf. § 8-17 første ledd.
XI
I lov 8. juni 2018 nr. 28 om høyere yrkesfaglig
utdanning gjøres følgende endring:
§ 33 første ledd annet punktum skal lyde:
Private fagskoler som er små foretak
etter regnskapsloven, skal følge reglene i regnskapsloven for mellomstore foretak.
XII
I lov 18. juni 2021 nr. 99 om virksomheters
åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige
arbeidsforhold gjøres følgende endringer:
§ 3 første ledd bokstav a skal lyde:
§ 5 tredje ledd skal lyde:
Redegjørelsen skal gjøres lett tilgjengelig
på virksomhetens nettsider, og kan inngå i årsberetningen,
jf. regnskapsloven. Virksomhetene skal i årsberetningen opplyse
om hvor redegjørelsen er tilgjengelig.
XIII