Yrkesfaglig fordypning
Komiteen stiller
seg bak at yrkesfaglig fordypning (YFF) er et viktig fag. YFF skal
gi elevene et godt grunnlag for å velge lærefag og en mulighet for
å knytte kontakt med mulige lærebedrifter, og det er derfor viktig
med videre satsing på dette faget.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet deler oppfatningen om
at yrkesfaglig fordypning (YFF) er viktig. YFF gir elever muligheten
til å utforske forskjellige læringsmiljøer og oppleve realistiske
arbeidssituasjoner. Elevene får mer kjennskap og kunnskap for valg
av lærefag, og de får mulighet til å etablere kontakt med mulige
lærebedrifter. I sin uttalelse til komiteen skriver kunnskapsministeren
at hun vil be om en vurdering fra Utdanningsdirektoratet om i hvor stor
grad det er behov for å gjøre endringer i YFF-faget for å sikre
kvalitet i opplæringen og ivaretakelse av elevenes rettigheter. Disse medlemmer mener det er positivt at
ministeren følger denne saken så tett.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til at yrkesfaglig fordypning
er et viktig fag, både for å gi elevene en smak av yrkesfagene og
som en inngang til læretiden. Det er avgjørende at kvaliteten på
YFF er god, og at samspillet mellom skole, bedrift og lærling er
godt. Disse medlemmer merker seg at
det er en diskusjon om hvorvidt årstimetallet skal tildeles faglærer,
slik Sosialistisk Venstreparti foreslår. Disse
medlemmer viser til at praksis tilsier at lærerne normalt
får 2/3 av årstimetallet elevene har opplæring i bedrift. Opplæringen
skal ivaretas i et samarbeid mellom lærer og instruktør, og disse medlemmer mener det er avgjørende
for å lykkes med YFF at det er et bredt og godt samarbeid mellom skole
og bedrift.
Disse medlemmer mener
at det er store forskjeller mellom og innenfor de ulike yrkesfagene,
og det er også store geografiske forskjeller i landet, noe som påvirker
reisevei. Disse medlemmer er derfor
usikre på om det er riktig å regulere eksakt timetall, og om det vil
være for rigid, både for skolen og for bedriftene. Disse
medlemmer frykter at for mange plikter kan ramme rekrutteringen
negativt og føre til det motsatte av det en ønsker, nemlig flere
fagarbeidere. Disse medlemmer mener
at det vil være viktigere å bygge opp kvaliteten på innholdet fremfor
å kvantitativt sette et tall.
Disse medlemmer mener
det er viktig at det er klare rammer og føringer for innholdet i
oppfølgingen, og at lærere skal sikres tilstrekkelig tid til oppfølging. Det
er derfor viktig at lærerne får avsatt tid til dette, og at ikke
skoleledere kutter i tilgjengelige timer, for å spare midler. YFF
er et viktig fag i yrkesfagopplæringen, og det må brukes riktig
for å sørge for god rekruttering.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at hensikten
med yrkesfaglig fordypning er at elevene skal få erfaring med realistiske
situasjoner i arbeidslivet, og at de derfor ofte er utplassert i
bedrift i deler av faget. Faget skal gi grunnlag for valg av lærefag
samt knytte kontakt mellom elevene og potensielle lærebedrifter.
Faget danner også grunnlaget for praktisk eksamen i yrkesfagene.
Disse medlemmer viser
til at Utdanningsforbundet melder at YFF ikke fungerer etter hensikten,
og at undervisningsressurser til faget ofte blir nedprioritert.
I et innspill sendt til stortingsrepresentanter på Mørebenken fra
Utdanningsforbundet i Møre og Romsdal står det at situasjonen kan
utarte på følgende måte:
«Av økonomiske årsaker velger mange skoler
å tildele færre undervisningstimer enn det forskriftsfestede minstetimetallet
elevene skal ha i faget, dvs. lærer får tildelt færre timer undervisning
enn de timene opplæring som blir registrert på elevene. I Møre og
Romsdal får lærerne som hovedregel bare 50% undervisningstimer når
elevene er utplassert. Det vil da resultere i at f.eks. 7 timer
registreres for elevene som opplæring i faget på én dag, mens lærer
får 3,5 timer undervisning i faget den samme dagen.»
Grunnet fagets sentrale plass i yrkesfaglig
opplæring mener disse medlemmer at det
er viktig å styrke faget yrkesfaglig fordypning (YFF).
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
forskriften til faget yrkesfaglig fordypning (YFF) slik at forskriften
tydeligere definerer skolens og arbeidslivets plikter og ansvar
i opplæringen, styrker ivaretakelsen av elevenes rettigheter og
bygger opp om fagets intensjon i samråd med partene.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen forskriftsfeste
at skolen og faglæreren er ansvarlig for opplæringen til elevene
i faget yrkesfaglig fordypning (YFF).»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen endre
forskriften til faget yrkesfaglig fordypning (YFF) slik at årstimetallet
i faget tildeles faglærer, for å sikre at faglærer kan ta ansvar for
det faglige innholdet og koordinering av opplæringen samt for oppfølging
av elevene og underveis- og sluttvurdering i faget.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
et forskriftsfestet krav til relevant kompetanse for faglærere i
faget yrkesfaglig fordypning (YFF), på linje med øvrige fag i videregående
opplæring, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Komiteens medlem
fra Venstre mener at å sikre tilgang på og kvalitet på YFF-opplæring
er viktig for å få en god start på møtet med yrkeslivet. Dette medlem viser til at et tilstrekkelig
antall timer til faglærer er en forutsetning for at faglærer skal
kunne følge opp elevene basert på deres utvikling og behov på en
god måte. Dette medlem viser til at
det i gjennomføringen av YFF-opplæringen også er behov for et godt
samspill mellom faglærer, bedrift og veileder i bedrift for å sikre
god kvalitet på opplæringen. Dette samspillet forutsetter at faglærer
har nok tid til å følge opp hver enkelt elev. Dette
medlem mener at det i statsrådens varslede gjennomgang om
en vurdering av YFF-faget derfor er viktig at vurderingen ser på
om måten faget gjennomføres på i dag gir faglærer og bedrift tilstrekkelig
tid til å følge opp elevene.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at det i den varslede gjennomgangen av YFF-faget gjøres en konkret
vurdering av behovet for en ressursnorm, og vurdere i hvilken grad
årstimetallet som tildeles faglærer er tilstrekkelig for å kunne
gi god kvalitet i oppfølgingen av elevene.»
«Stortinget ber regjeringen i den
varslede gjennomgangen av YFF-faget vurdere tiltak for å sørge for
at veileder i virksomheter der elevene gjennomfører sin utplassering,
har tilstrekkelig tid og ressurser til å følge opp elevene, for
eksempel gjennom tilskuddsordninger eller ordninger for frikjøp
av veileder fra ordinære arbeidsoppgaver.»
Dette medlem viser
til høringsinnspill fra Utdanningsforbundet:
«Fylkeskommunene og skolene nedprioriterer faget
og overlater mye av ansvaret for opplæringen til bedriftene. Dette
kan ha sterk sammenheng med at forskriften til faget er uklar og
mangler tydelige føringer for hvordan undervisningen og samarbeidet
med arbeidsplassene legges opp. En konsekvens er at mange skoler velger
å ikke definere lærerens oppfølging av elever i faget som undervisning.
Skoler holder tilbake undervisningstimene elevene har rett til å
få av en kvalifisert lærer. I stedet for å følge opp elevene som
er utplasserte i bedriften, settes lærerne til andre oppgaver.»
Dette medlem mener
det er bekymringsfullt dersom det mangler tydelige føringer for
ansvarfordeling, mangler oppfølging av faglærer og er mangel på
føringer for ansvarsdeling mellom skolen og praksisplassen. Dette viser
behovet for å gjennomgå forskriften og gjøre forbedringer. Det er
etter dette medlems syn slik at det ikke
er nødvendig å avvente en helhetlig gjennomgang for å slå fast at
skolen og faglæreren er ansvarlig for opplæringen til elevene i
faget yrkesfaglig fordypning (YFF). Dette
medlem støtter derfor forslaget om å forskriftsfeste at skolen
og faglæreren er ansvarlig for opplæringen til elevene i YFF-faget.
Dette medlem viser
videre til viktigheten av et godt samspill med arbeidsgiverne for
å lykkes med både YFF og arbeidet med å sørge for nok læreplasser
av god kvalitet. Det er etter dette medlems syn
behov for at man ser på virkemidlene for å gi arbeidsgiverne nødvendig
tid til å følge opp elevene i praksis eller lærebedrift. Dette medlem deler forslagsstillernes
vurdering av at kompetansekrav til veiledere i virksomheten kan
være et virkemiddel. Samtidig må man unngå at terskelen blir for
høy, og en slik utredning må derfor også se på hvordan man kan sørge
for at man stimulerer til at ansatte i lærebedrifter som ønsker
å ha veilederansvar, får tilbud om kompetanseheving.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i den
varslede gjennomgangen av YFF-faget vurdere tiltak som legger til
rette for kompetanseheving for veiledere i virksomheter som har
elever i praksis som en del av faget yrkesfaglig fordypning (YFF).»