Komiteen viser til
at regjeringen er formelt ansvarlig for alt som fattes av beslutninger
som tilligger den utøvende makt. Det følger av langvarig norsk politisk
tradisjon at Stortinget kan fatte kritikkvedtak dersom regjeringen
eller statsråder etter Stortingets syn har opptrådt utilfredsstillende.
I ytterste konsekvens kan regjeringen eller enkeltstatsråder avsettes
gjennom mistillitsforslag. Ved mulige brudd på konstitusjonelle plikter
aktualiseres også riksrett.
Komiteen mener at
det ikke er avdekket større feilvurderinger, kritikkverdige avgjørelser
eller annen svak håndtering fra regjeringsapparatet som kan kobles til
25. juni-komplekset og aktualisere kritikkvedtak mv.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne, viser til at det
ikke var en del av utvalgets mandat å evaluere politiets eller andre
myndigheters oppfølging av fornærmede i saken eller andre personer som
er berørt av angrepet. Flertallet viser
likevel til at det i tiden etter angrepet og avlysningen av støttemarkeringen
ble ytret sterkt kritikk, særlig fra det skeive miljøet, til statsråd
Mehl om manglende oppfølging både av de berørte og det skeive miljøet
generelt. Flertallet viser til at det
første møtet mellom de skeive organisasjonene og justis- og beredskapsministeren
var 31. mai 2023. Organisasjonene forteller at de opplevde et møte
uten agenda, og var i etterkant kritiske. I høringen uttalte blant
annet leder av Oslo Pride, Dan Bjørke, at
«vi synes det er bemerkelsesverdig at
en justisminister ikke snakker med den trusselutsatte gruppen etter
et terrorangrep».
Flertallet viser
til at det ikke bare var skuddene som påførte de skeive miljøene
i Norge tap av trygghet og aksept etter angrepet. Utvalget peker
på at det mange opplevde som minst like rammende, var myndighetenes
manglende evne og/eller vilje til å beskytte dem under pride-paraden
og under solidaritetsmarkeringen. Anbefalingene om avlysning medførte
at tusenvis av mennesker mistet muligheten til å samles i det offentlige
rom, og storsamfunnet mistet muligheten til å vise sin støtte.
I en slik situasjon mener flertallet det
ikke er tilfredsstillende at det tok statsråd Mehl nærmere ett år
før det ble arrangert et møte med de skeive organisasjonene, og
at det skeive miljøet ikke ble fulgt tettere opp i etterkant av
angrepet.
Komiteen viser til
svarbrev av 15. august 2023 side 14, hvor følgende fremgår:
«I året som har gått har det vært flere
møter mellom JD og representanter fra LHBT+-organisasjoner og Pride-arrangører.
Personlig har jeg deltatt på tre møter. Det første fant sted hos
Kultur- og likestillingsdepartementet 4. oktober 2022 sammen med
kultur- og likestillingsministeren og helse- og omsorgsministeren.»
Statsråd Mehl har imidlertid erkjent at dette
ikke var nok, og uttalte følgende på høringen den 2. oktober 2023:
«Det opplevdes leit, for det har aldri
vært min intensjon å ikke ha god dialog med de skeive miljøene eller andre
som er berørt av dette. Så jeg er veldig glad for at vi har kommet
til det jeg i hvert fall selv opplever som et bedre spor etterpå,
og jeg setter også pris på de tilbakemeldingene jeg har fått om
det fra de miljøene. Jeg kjente meg nok ikke helt igjen i den kritikken
da den kom, men like fullt er jeg lei for og tar ansvar for at det var
sånn det opplevdes.»
Komiteen er enig
i vurderingen av at dette ikke var nok.
Komiteen viser til
at Oslo Pride i høringen uttaler at kommunikasjonen mellom det skeive
miljøet og justismyndighetene bedret seg etter rapportfremleggelsen. Komiteen vil understreke viktigheten
av at det jobbes systematisk med å bygge tillit mellom det skeive
miljøet og myndighetene.
Komiteen viser videre
til at regjeringen har et betydelig ansvar når det gjelder gjennomføring
av tiltak i oppfølgingen av 25. juni-rapporten.
Komiteen sendte
20. mars 2024 brev til justis- og beredskapsministeren med spørsmål
om status for departementets arbeid med oppfølgingen av 25. juni-rapporten.
Justis- og beredskapsministeren har i sitt svar til komiteen datert
19. april 2024 meldt at en rekke tiltak er iverksatt, planlagt eller
fullført, jf. svarbrevet som følger som vedlegg 12 til denne innstillingen.
I brevet svarer statsråden at arbeidet har høy
oppmerksomhet fra departementets og underliggende etaters side,
både gjennom etatsstyringen og annen oppfølging. Justis- og beredskapsdepartementet
har mottatt jevnlige statusoppdateringer på oppfølgingsplanen fra
POD og PST.
Komiteen merker
seg at statsråden i sitt svar viser til styrking av PSTs budsjett
for å håndtere økt aktivitetsnivå, at det arbeides med en nasjonal
retningslinje for utlevering av opplysninger mellom etatene, og
at det skal utarbeides en nasjonal retningslinje for politiet og PSTs
arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Komiteen merker seg også at ansvarsdelingen
mellom PST og politiet skal klargjøres, og at det arbeides med å
sikre informasjonsdeling og god samhandling mellom PST og E-tjenesten
samt mellom politiet og andre etater og politiet og PST.
Komiteen merker
seg at statsråden vil orientere Stortinget på egnet vis om den videre
oppfølgingen av 25. juni-rapporten, og vil på bakgrunn bl.a. av
innspill fra Støttegruppa 25. juni legge stor vekt på at utleveringen
av opplysninger mellom etatene bedres og at dialogen med trusselutsatte
grupper og arbeidet med trusselkommunikasjon styrkes.
Komiteen legger
på bakgrunn av statsrådens svar til grunn at justis- og beredskapsministeren
følger aktivt opp de forbedringspunkter som har fremkommet i evalueringen
av angrepet mot Oslo Pride 25. juni 2022. Komiteen bemerker
som spesielt positivt at statsråden melder at dialogen med trusselutsatte
grupper, herunder spesielt pride-arrangører, er blitt tettere og
mer aktiv.
Komiteen merker
seg samtidig at svært mange av oppfølgingspunktene foreløpig bare
er igangsatt og ennå ikke er blitt gjennomført eller implementert
slik de må for å gi effekt. Komiteen forutsetter
derfor at arbeidet vil ha høy prioritet fra justis- og beredskapsministerens
side i fortsettelsen. For komiteen er
det viktig å påpeke at erfaringene fra dette angrepet må brukes som
ledd i utviklingen av løsninger og prosedyrer som styrker samfunnets
generelle evne til å avdekke og forhindre angrep mot det norske
samfunnet og spesielt utsatte grupper.
Komiteen oppfatter
styrking av PST som positivt, men vil understreke at det er like
viktig at PSTs måte å arbeide på må sikre at tjenesten blir bedre
i stand til å avdekke farer og sikre god kommunikasjon både med resten
av politiet og andre samarbeidsaktører.