Søk

1. Bakgrunn

1.1 Innledning

Natt til lørdag 25. juni 2022 tok en mann med seg våpen og skjøt vilt rundt seg utenfor Per på Hjørnet og London Pub i Oslo – natten før Oslo Pride.

To mennesker mistet livet og ni overlevde med skuddskader. Flere titalls mennesker fikk skader i kaoset om oppsto. Flere hundre mennesker opplevde marerittet som utspilte seg den natten, på nært hold. Det skeive miljøet ble hardt rammet.

Etter angrepet i Oslo sentrum natt til 25. juni 2022 besluttet politidirektøren og sjef PST at hendelsesforløpet frem til hendelsen, samt PSTs og politiets håndtering av hendelsen, skulle evalueres av et eksternt evalueringsutvalg. Utvalget ble satt sammen av Politidirektoratet og PST, med bistand fra Politihøgskolen, som også fikk i oppdrag å administrere utvalget.

I Stortingets møte 14. juni 2023 holdt justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl en redegjørelse om oppfølgingen av 25. juni-rapporten. Ved møtets slutt ble det vedtatt å sende redegjørelsen til kontroll- og konstitusjonskomiteen for videre behandling. Redegjørelsen følger som vedlegg 1 til denne innstillingen.

Stortingets kontrollutvalg for etterretnings-, overvåkings- og sikkerhetstjeneste (EOS-utvalget) overleverte 30. januar 2024 en særskilt melding til Stortinget om Etterretningstjenestens rolle i 25. juni-saken, jf. Dokument 7:1 (2023–2024).

Komiteen har valgt å behandle både redegjørelsen og Dokument 7:1 (2023–2024) i denne innstillingen, jf. Stortingets forretningsorden § 31 fjerde ledd, hvor det fremgår at saker som hører sammen, så langt som mulig skal tas opp i én og samme innstilling.

1.2 25. juni-utvalget

25. juni-utvalget fremla sin rapport den 8. juni 2023. Rapporten handler om hendelsesforløpet frem til angrepet i Oslo natt til 25. juni 2022, den etterfølgende håndteringen av hendelsen, samt gjennomføring og avlysing av arrangementer i dagene etter angrepet. Rapporten er omfattende og kritiserer myndighetshåndteringen på en rekke punkter.

Rapporten peker på ti hovedfunn. De beskrives slik av utvalget:

  • 1. Det er mulig at angrepet natt til 25. juni 2022 kunne vært forhindret dersom PST hadde opprettet en forebyggende sak mot Zaniar Matapour i månedene frem mot angrepet.

  • 2. Selv om PST satt på relevant egenprodusert etterretning om Matapour, delte PST ikke denne etterretningen med radikaliseringskontaktene i politiet som hadde ansvar for å følge ham opp.

  • 3, Det er mulig at angrepet kunne ha vært avverget som følge av et varsel PST mottok fra E-tjenesten fem dager før angrepet inntraff.

  • 4. Det var aldri noen i PST som sjekket Bhattis kontoer i sosiale medier som følge av varselet fra E-tjenesten.

  • 5. Politiets operative håndtering av angrepet, herunder iverksetting av prosedyren for pågående livstruende vold (PLIVO), varsling og samhandling internt og eksternt, var i det store og hele godt gjennomført og i tråd med gjeldende retningslinjer og prosedyrer.

  • 6. Manglende beredskap/tilgjengelighet for viktige funksjoner i Oslo politidistrikt utgjør fortsatt en begrensning for politiets evner og muligheter til å håndtere alvorlige kriser og hendelser.

  • 7. Politietatene overlot et for stort kommunikasjonsansvar til Oslo Pride.

  • 8. Det var for lite samhandling mellom Oslo politidistrikt, PST og Politidirektoratet om hvordan de skulle kommunisere om angrepet.

  • 9. Politidirektøren hadde ikke tilstrekkelig grunnlag for å overprøve Oslo politidistrikts operative vurderinger av om solidaritetsmarkeringen den 27. juni kunne gjennomføres.

  • 10. Beslutningen om å anbefale avlysning av solidaritetsmarkeringen var i strid med forsamlingsfriheten etter Grunnloven § 101 og EMK artikkel.

1.3 Norges institusjon for menneskerettigheter

Politidirektoratet (POD) kontaktet Norges institusjon for menneskerettigheter (NIM) fredag 9. juni 2023 med anmodning om å bistå i oppfølgingen av utvalgets anbefalinger. Utvalget fremmet blant annet en anbefaling om at politietaten bør foreta grundige vurderinger av om råd og anbefalinger krenker menneskerettslige forpliktelser. NIM forstod anmodningen slik at det var særlig denne anbefalingen POD ønsket innspill til.

NIM ferdigstilte den 9. august 2023 en vurdering av hvilke tiltak politietaten bør foreta for å sikre at forsamlingsfrihet og likebehandling ivaretas når myndighetene har informasjon om at det foreligger risiko for livstruende vold.

Den 14. august 2023 ble rapporten oversendt kontroll- og konstitusjonskomiteen.