Merknader fra komiteen
Komiteen,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Tobias Hangaard Linge, Runar Sjåstad,
Rune Støstad og Solveig Vitanza, fra Høyre, Olve Grotle, Linda Hofstad Helleland
og Lene Westgaard-Halle, fra Senterpartiet, Jenny Klinge, lederen
Willfred Nordlund og Per Olav Tyldum, fra Fremskrittspartiet, Sivert
Bjørnstad og Bengt Rune Strifeldt, fra Sosialistisk Venstreparti,
Torgeir Knag Fylkesnes, fra Rødt, Geir Jørgensen, fra Venstre, Alfred Jens
Bjørlo, og fra Miljøpartiet De Grønne, Rasmus Hansson, viser
til Dokument 8:85 S (2023–2024) om en rask omstilling av en oppdrettsnæring
i krise. Komiteen viser videre til fiskeri-
og havministerens brev av 20. februar 2024 med statsrådens vurdering
av representantforslaget. Brevet er vedlagt innstillingen. Komiteen mener havbruksnæringen er en
viktig kyst- og distriktsnæring som bidrar til betydelige eksportinntekter.
Næringen har potensial til å bidra sterkt til de globale utfordringene
knyttet til matforsyning og mer bærekraftig matproduksjon. Komiteen mener videre at akvakulturnæringen
fortjener anerkjennelse for sin innsats for bærekraftig vekst og
innovasjon i en relativt ung næring. På noen tiår har den blitt en
av Norges største eksportnæringer, og vi bør legge til rette for
videre positiv utvikling.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til at veksten i næringen har medført utfordringer
knyttet til fiskevelferd og miljøpåvirkninger, men anerkjenner at
næringen arbeider aktivt for å begrense fotavtrykk, for produksjon
av trygg sjømat, og for å sikre god dyrevelferd for en etisk og
bærekraftig sjømatproduksjon. Industrien har i løpet av de siste
årene gjennomført betydelige investeringer i ny teknologi, innovativt
fôr, oppgradert utstyr og utvikling av nye vaksiner, og den har
også støttet flere forskningsprosjekter.
Flertallet vil understreke
havbruksnæringens viktige rolle for sysselsetting, økonomisk vekst
og utvikling av leverandørindustrien, spesielt i kystsamfunnene. Det
er viktig å fremme vekst og stabilitet i denne sektoren.
Flertallet vil fremheve
at havbruksnæringen bør være i frontlinjen for å møte globale utfordringer
relatert til matforsyning, og anerkjenne og støtte den innovative
kapasiteten i næringen som kan bidra til matsikkerhet på en miljøvennlig
måte.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne anerkjenner
at noen aktører i havbruksnæringen gjør en viktig innsats for å
redusere sitt økologiske fotavtrykk gjennom investeringer og miljøinnovasjon, men
understreker samtidig at problemene med dødelighet, lus, rømming
og forurensning i næringen samlet sett er økende. Disse
medlemmer mener det langt på vei er et politisk ansvar å legge
til rette for at næringen kan løse disse problemene. Det forutsetter
blant annet strengere dødelighetskrav og sterkere incentiver til
omstilling.
Disse medlemmer vil
advare mot en argumentasjon i retning av at havbruksnæringen, slik
den er innrettet i dag, er en bidragsyter til økt global matforsyning og
matsikkerhet. Fôr til oppdrettsfisk består i dag i all hovedsak
av importerte fôrråvarer som korn og soya. Noen av fôrråvarene kunne
vært brukt direkte i produksjon av mat til mennesker. Fôrråvarer
fra jordbruk, som utgjør mesteparten av fôret, produseres i stor
grad på arealer som kunne vært brukt til å produsere mat direkte
til menneskelig konsum.
Disse medlemmer mener
at hvis havbruksnæringen skal være en reell bidragsyter til økt
global matsikkerhet og matforsyning, må fôret produseres av råvarer
som er uegnet til menneskelig konsum, på arealer som er uegnet til
å produsere menneskemat. En slik utvikling forutsetter massiv innovasjon
og produktutvikling i fiskefôrnæringen. Disse
medlemmer har vanskelig for å se at den norske havbruksnæringen
bidrar til økt matsikkerhet med dagens fôrsammensetning, men utelukker
ikke at næringen potensielt kan bli en viktig bidragsyter til økt
matsikkerhet i fremtiden.
Komiteen er
opptatt av å redusere fotavtrykket gjennom bruk av forbedret fôr,
sykdomsforebyggende tiltak, reduksjon av rømming og miljøpåvirkning.
Videre er det essensielt å sikre god biosikkerhet, fiskevelferd og
akseptabel miljøpåvirkning for å legge til rette for fortsatt vekst
innenfor akvakultur.
Komiteen mener at
et forvaltningssystem for akvakultur må gi sterke insentiver for
bærekraftige valg som tar hensyn til biosikkerhet og miljø. Reguleringer og
forvaltning skal kunne fremme både næringens bærekraft og vekst.
Komiteen mener norsk
havbruk skal fortsette å være verdensledende innenfor bærekraft.
Industrien er underlagt omfattende reguleringer som inkluderer dyrehelseforordningen,
trafikklyssystemet, lov om mattrygghet og matproduksjon, lov om
dyrevelferd og lov om akvakultur med tilhørende forskrifter som
omhandler internkontroll og drift av anlegg. Komiteen viser
til at tilsynsmyndighetene har både rett og plikt til å gi oppdrettere
pålegg hvis de oppdager brudd på regelverket under tilsyn, enten
det er varslet på forhånd eller ikke. Konsekvensene kan være alvorlige,
inkludert tilbaketrekking av oppdrettstillatelsen.
EØS-regelverket spiller en vesentlig rolle for
sjømatproduksjonen, og komiteen viser
til at de fleste reguleringene innenfor mat- og miljøpolitikk er
harmonisert gjennom dette rammeverket.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, viser til at for å sikre norske
interesser og samarbeide tett med industrien er det essensielt at
Norge aktivt deltar i EUs prosesser. En forsterket norsk innsats i
samarbeidet med EU er derfor nødvendig.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
viser til at oppdrettsnæringen står overfor mange store utfordringer
knyttet til bærekraft og fiskedødelighet, og ser med bekymring på
økningen i dødelighet i produksjonen. Flertallet viser til
at næringen allerede er underlagt en rekke strenge regler, og at
næringen først og fremst må følge disse reglene før den kan belønnes
med ytterligere vekst. Flertallet er
opptatt av at det er næringen selv som må finne løsninger på utfordringer
knyttet til fiskedødelighet, men tilsynsmyndigheter som Mattilsynet
og Fiskeridirektoratet spiller en viktig rolle for å veilede og kontrollere
næringen samtidig som de ikke må bidra til å pålegge mer byråkrati
og innrapportering av samme opplysninger til samme instanser. Videre
viser flertallet til at det er varslet
en havbruksmelding i 2025 som skal ta for seg en helhetlig forvaltning
av havbrukstillatelsessystemet, og at eventuelle særtillatelser
vil være en naturlig del av denne gjennomgangen. Videre understreker flertallet at et helhetlig tillatelsessystem
i seg selv må stimulere til innovasjon og nullutslipp i havbruksnæringen,
slik trafikklyssystemet i sin opprinnelige form var tiltenkt da
det ble innført.
Når det gjelder gjenbruk av fiskeslam, viser flertallet til at fiskeslam i dag har
et begrenset utnyttelsesområde som råstoff, da det foreløpig ikke
er tillatt under EUs gjødselsregelverk.
Flertallet viser
også til statsrådens svarbrev av 20. februar 2024, hvor det går
fram at det er bestilt risikoråd og kunnskapsstøtte hos Havforskningsinstituttet for
å få et bedre kunnskapsgrunnlag om oppdrettstorskens eventuelle
påvirkning på ville bestander.
Komiteens
flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2024, i forbindelse med den varslede Dyrevelferdsmeldingen, vurdere
om det er hensiktsmessig å sette en faglig basert grense for dødelighet
i sjøfasen gitt næringens komplekse biologi og utsatte lokasjoner.»
Flertallet viser
til at det er et stort engasjement for norsk oppdrettsnæring og
mye oppmerksomhet knyttet til enkelte utfordringer ved produksjonen.
Havbruksnæringen er Norges nest største eksportnæring, og bærekraftig
vekst i denne næringen vil være sentralt for å sikre en voksende
verdensbefolkning tilgang til proteiner produsert med lavt utslipp.
For å lykkes med det er det avgjørende at næringen klarer å håndtere
utfordringene knyttet til lus og dyrevelferd i produksjonen.
Flertallet viser
til at næringen allerede opererer under et strengt og detaljert
regelverk, som inkluderer dyrehelseforordningen, trafikklyssystemet
samt lover om mattrygghet, dyrevelferd og akvakultur med tilhørende
forskrifter for internkontroll og drift. Flertallet viser
til at tilsynsmyndighetene har både rett og plikt til å håndheve
disse reglene, inkludert retten til å inndra oppdrettstillatelser
ved regelbrudd.
Flertallet viser
til dagens trafikklyssystem, som regulerer mengden tillatt biomasse
i merdene basert på antallet lakselus i et område. Det er en grunn
til at flere i næringen planlegger omfattende investeringer for
å redusere antallet lakselus, blant annet gjennom lukkede og semi-lukkede
løsninger.
Flertallet viser
til at kapasitetsjusteringer i trafikklyssystemet likevel påvirker
alle aktørene i et område uavhengig av tiltakene den enkelte aktør
har gjennomført, noe også Havbruksutvalget har påpekt at er en utfordring. Dette
bidrar til å skape en usikkerhet som står i veien for at de investeringene
som trengs for å utvikle og ta i bruk nye løsninger, gjennomføres.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen
har lovet en havbruksmelding, men den er ikke ventet før tidligst
sommeren 2025. I mellomtiden har regjeringen annonsert ny fargelegging
i trafikklyssystemet som innebærer et stort nedtrekk for næringen
i to områder. Samtidig vet vi at laks har en veksttid på tre år. Dermed
vil det ta lang tid før de nødvendige investeringene kan gjøres,
og enda lenger tid før resultatene av disse investeringene blir
synlige. I mellomtiden løses ikke problemene alle er enige om at
det haster å finne gode løsninger for. Disse
medlemmer mener det derfor ikke foreligger gode grunner til
å avvente innføring av en ordning som vil være avgjørende for næringens
fremtid og utløse store investeringer i ny teknologi.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg allerede
i 2021 foreslo å etablere en ny tillatelsesordning for oppdrett, en
såkalt miljøfleksibilitetsordning. En miljøfleksibilitetsordning
vil gi mulighet til å øke produksjonen innenfor eksisterende oppdrettstillatelser
og samtidig sikre bærekraftige anlegg.
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmet fra Rødt, fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen i løpet
av 2024 fremme forslag om en teknologinøytral miljøfleksibilitetsordning
som ivaretar anbefalingene fra Havbruksutvalget (NOU 2023:23).
Stortinget ber regjeringen legge følgende prinsipper til
grunn for arbeidet med en teknologinøytral miljøfleksibilitetsordning
for havbruk:
-
Ordningen må være
teknologinøytral for å sikre utvikling og innovasjon
-
Ordningen må bidra til å redusere næringens
miljøavtrykk
-
Ordningen må bidra til å redusere lusepresset
på både oppdretts- og villfisk
-
Ordningen bør gjennom insentiver sikre
at det tas i bruk lav- og nullutslippsteknologi i områder hvor det
er nødvendig å redusere utslippene
-
Ordningen bør omfatte alle eksisterende
og fremtidige tillatelser
-
Ordningen bør kunne benyttes på det produksjonsvolum
som er trukket inn som følge av rødt trafikklys i et produksjonsområde.
Det vil i de tilfellene ikke være mulig å konvertere tilbake til
tradisjonell teknologi før dette volumet er retildelt som følge
av grønt trafikklys. Dette må gjøres i tråd med intensjonen bak
trafikklyssystemet.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Fremskrittspartiet
og Venstre, viser til den varslede havbruksmeldingen og den
fullstendige gjennomgangen av tillatelsessystemet. I mellomtiden
har ny fargelegging i trafikklyssystemet medført varsel om nedtrekk for
næringen i to produksjonsområder. Flertallet er opptatt
av å sikre nødvendige tilpasninger i regelverket for å tilrettelegge
for mer bærekraftig produksjon, samtidig som man gir næringen flere
verktøy slik at den kan oppfylle allerede gjeldende krav og fremtidens
krav. Flertallet understreker også at
næringen må ta ansvar for utfordringene. Flertallet mener
det derfor kan være grunnlag for å starte å innfase en ordning som vil
gi større muligheter for investeringer i ny teknologi.
På denne bakgrunn fremmer komiteens medlemmer fra Venstre og Miljøpartiet
De Grønne følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å innføre en miljøfleksibilitetsordning som gir mulighet for
å øke produksjonen innenfor eksisterende oppdrettstillatelser hvis
økningen skjer med konvertering av åpne merder til produksjonsteknologi
som sikrer null rømming, null utslipp av lakselusegg og/eller lakseluslarver
og oppsamling av avfall.»
Medlemen i
komiteen frå Venstre er samd med forslagsstillarane i at dødelegheita
i oppdrettsnæringa er på eit nivå som aldri ville ha blitt akseptert
i landbasert husdyrhald, og som må reduserast kraftig og raskt.
Ikkje minst er markant og raskt redusert dødelegheit og betre dyrevelferd
i havbruksnæringa nødvendig sett i lys av mål om ytterlegare sterk
vekst i næringa i åra framover. Det er etter denne
medlemen sitt syn ein nødvendig del av omstillinga av norsk
næringsliv bort frå olje og gass over til fornybare og berekraftige
næringar som kan skape aktivitet og lønsame arbeidsplassar over
heile landet.
Denne medlemen er
samd med forslagsstillarane i at teknologien for mellom anna kraftig
reduksjon i dødelegheita i havbruksnæringa og effektiv oppsamling av
fiskeslam no langt på veg er på plass, men at den per i dag ikkje
er rulla ut i stor nok skala. Denne medlemen meiner
dette må løysast gjennom ein kombinasjon av strengare myndigheitskrav
til fiskevelferd/redusert dødelegheit og rask innføring av rammevilkår/nye ordningar
som belønner oppdrettarar og andre aktørar i bransjen som investerer
i og legg til rette for betre fiskevelferd, mindre rømming, innsamling
av fiskeslam og reduserte utslepp.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Venstre og Miljøpartiet
Dei Grøne vil også peike på at Noreg har ei leverandørnæring
innanfor havbruk som er fremst i verda på teknologi til fiskeoppdrett.
Leverandørnæringa skaper i seg sjølv svært store verdiar og arbeidsplassar
over heile landet og har eit enormt eksportpotensial. Ved raskt
å innføre langsiktige, ambisiøse og fagleg forankra krav til dødelegheit
og skjerpa miljøkrav, kombinert med rammevilkår som belønnar satsing
på ny teknologi, vil vi også legge til rette for vekst, utvikling
og framtidig styrka eksportpotensial for norsk leverandørindustri
innanfor havbruk.
Desse medlemene syner
i denne samanhengen mellom anna til høyringsinnspel frå Tekna, som
på ein grundig og systematisk måte dokumenterer potensialet for
ny teknologi for auka berekraft og redusert dødelegheit i havbruksnæringa.
Medlemen i
komiteen frå Venstre vil peike på at regjeringspartia Arbeidarpartiet
og Senterpartiet våren 2023 vart samde med Venstre og Pasientfokus om
ein samla avtale knytt til innføringa av grunnrenteskatt på havbruk.
I denne avtalen låg det inne ei rad konkrete punkt for skjerpa fiskevelferd
og raskare omstilling til eit meir berekraftig havbruk, mellom anna følgjande:
-
Sørge for at miljøindikatorer
for trafikklyssystemet er på plass fra auksjonsrunden i 2024. Det
skal utredes og vurderes indikatorer, som blant annet påvirkning
på sjøørret, utslipp og dødelighet. (...)
-
Innføre en ordning som gjør at nedtrukken
produksjon som følge av trafikklyssystemet kan produseres i lukket
teknologi.
-
Legge frem forslag om en miljøteknologiordning
i løpet av 2023. (...)
-
I løpet av våren 2024 legge frem en sak
om bedre organisering av samarbeidet mellom myndigheter og oppdrettsnæringen
for å sikre en mer helhetlig forvaltning, bedre bærekraft og bedre
fiskevelferd. (...)»
Alle desse punkta vart vedtatt i
Stortinget i juni 2023 av eit breitt stortingsfleirtal (99 mot 70
røyster) beståande av Arbeidarpartiet, Senterpartiet, Venstre, Pasientfokus,
Raudt og Miljøpartiet Dei Grøne.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti, Raudt, Venstre og Miljøpartiet
Dei Grøne føreset at regjeringa følgjer opp desse punkta i
2024 i samsvar med vedtak i Stortinget i juni 2023, og meiner det
vil gje eit vesentleg bidrag til å nå forslagsstillarane sin ambisjon
om ei rask omstilling av norsk oppdrettsnæring. Desse
medlemene vil også peike på at etter stortingsvedtaket i juni
2023 om at regjeringa skal foreslå ei miljøteknologiordning, har
Havbruksutvalet lagt fram si innstilling (NOU 2023:23). Her er eitt
av dei sentrale framlegga det utvalet kallar ei «miljøfleksibilitetsordning»,
som er ei konkret, fagleg gjennomarbeidd og raskt gjennomførleg
miljøteknologiordning slik Stortinget i juni 2023 vedtok at regjeringa skal
legge fram i løpet av 2023.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at havbruksnæringen skaper arbeidsplasser og eksportinntekter,
men at den voldsomme veksten også har hatt alvorlige negative konsekvenser. Kystnatur,
fiskere og lokalsamfunn påføres i dag store dyrevelferds- og miljøproblemer
som følge av lakselus, forurensning og rømt oppdrettsfisk. I tillegg
er lidelsene for oppdrettslaksen enorme. Fiskehelserapporten 2023 viser
at dødeligheten i sjøfasen lå på 16,7 pst. i 2023, og at den totale
dødeligheten, når settefiskfasen inkluderes, var på over 100 millioner
laks. For laks i sjøfasen er dødelighetstallene i 2023, både i antall
og prosentvis, de høyeste som noen gang er registrert. Det er i
dag et stort misforhold mellom dyrevelferdslovens krav og situasjonen
for oppdrettslaks, og det er en politisk forpliktelse å sikre bedre
samsvar.
Disse medlemmer har
merket seg at villaksen havnet på den norske rødlista i 2021, og
at fiskeoppdrett er den antatte hovedårsaken. Rømt oppdrettslaks
som gyter med lokal villaks fører til genetiske endringer hos villaksen,
og produktiviteten kan påvirkes negativt. Vedvarende innkrysning
medfører dermed at villaksbestandene over tid byttes ut med en form
for forvillet oppdrettslaks. Dette bekreftes i rapporten «Genetisk påvirkning
av rømt oppdrettslaks på ville laksebestander – oppdatert status
2023» fra Havforskningsinstituttet og Norsk Institutt for Naturforskning.
Videre har disse medlemmer merket
seg at stadig flere villaksbestander vurderes som kritisk truet
på grunn av lakselus, ifølge Vitenskapelig råd for lakseforvaltning.
Disse medlemmer viser
til NOU 2023:23 fra Havbruksutvalget, der det foreslås en rekke
tiltak for å forbedre situasjonen. Et av de mest sentrale er å innføre en
miljøfleksibilitetsordning som gir mulighet til å øke produksjonen
innenfor eksisterende tillatelser hvis økningen skjer med konvertering
av åpne merder til produksjonsteknologi som sikrer lavere miljøpåvirkning og
mindre lus.
Disse medlemmer mener
det haster med å innføre en slik ordning. Dagens produksjon i åpne
merder har medført at det nå ikke åpnes for videre volumvekst i sju
av 13 produksjonsområder, fordi dødeligheten på utvandrende vill
laksesmolt er så høy i disse områdene at de enten klassifiseres
som gule eller røde i trafikklyssystemet. Dette er en tap-tap-situasjon
for oppdrettsnæring og villfisk.
Disse medlemmer mener
at muligheten for en fortsatt volumvekst gjennom å konvertere til
ny teknologi som sikrer kontroll på lusesituasjonen, vil sikre både
en bærekraftig omlegging av lakseoppdrett samt en industriell sikkerhet
for satsing på ny teknologi.
Disse medlemmer har
merket seg at Menon Economics har utredet hva som skal til for å
sikre en slik overgang (Menon-rapport 79/2021). Deres konklusjon var
at en tillatelse til volumvekst ved overgang til ny teknologi, i
tillegg til gradvis innføring av økt miljøavgift for de som ikke
konverterer, ville være et effektivt virkemiddel for å sikre en
omlegging.
Disse medlemmer viser
til at dødeligheten for oppdrettslaks er på et nivå som aldri ville
blitt akseptert i landbasert husdyrhold, og at dødeligheten ikke
viser tegn til å avta. I Fiskehelserapporten 2022 trekker Veterinærinstituttet
fram skader ved avlusning, gjellesykdom og vintersår som hovedårsaker.
Fordi lakselusa har blitt immun mot de fleste former for medikamentell
behandling, fjernes ofte lusene mekanisk, med varme eller med leppefisk.
Slik behandling er en stor belastning for laksen. Den kan både føre
til direkte dødsfall og til svekket fiskehelse med påfølgende økt
sykdomsrisiko og redusert fiskevelferd.
Disse medlemmer har
merket seg at variasjonen i dødelighet er stor. Akvafuture hadde
en dødelighet på 3,4 pst. i sine anlegg i 2022. Disse
medlemmer mener at slike resultater viser at potensialet for
å redusere dødeligheten er stort ved hjelp av allerede eksisterende
teknologi.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønnefremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innføre et krav til oppdrettsnæringen om nedtrekk i maksimal tillatt
biomasse (MTB) ved dødelighet i sjøfasen over 5 pst.»
Komiteens medlemmer
fra Venstre og Miljøpartiet De Grønne fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
i løpet av 2024, senest i forbindelse med den varslede stortingsmeldingen
om dyrevelferd, fastsette faglig baserte øvre grenser for dødelighet
i sjøfasen som sikrer at dyrevelferdslovens krav ivaretas for all
fisk i oppdrett.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at kommuner og fylkeskommuner har sterke økonomiske insentiver
til å sette av areal til oppdrett. I 2023 foreslo regjeringen å
betale ut 1,4 mrd. kroner til kommuner og fylkeskommuner som legger
til rette for oppdrettsvirksomhet, gjennom Havbruksfondet, som tilføres
midler gjennom produksjonsavgiften og ved salg av ny kapasitet til
oppdrett. Det finnes i dag ingen føringer eller betingelser for
tildeling av midler fra Havbruksfondet bortsett fra å sette av areal
og utvide tillatelser. Ordningen stimulerer derfor ikke til omstilling
av næringen.
Disse medlemmer mener
at Havbruksfondet bør fungere som et insentiv til å oppfylle politisk
omforente mål om mer miljø- og dyrevennlig oppdrett ved å sikre
at det er mest lønnsomt for kommunene å kreve utslippsfrie anlegg,
høy dyrevelferd og god miljøtilpasning.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å innrette Havbruksfondet på en måte som tilfører
kommunene inntekter fra havbruk, men som samtidig sikrer en rask
overgang til bærekraftige driftsformer med mål om null lus, null
rømming og null utslipp.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Miljøpartiet De Grønne mener
videre at deler av produksjonsavgiften på laks må omgjøres til en
gradert miljøavgift som premierer miljøvennlige driftsformer. En
slik gradert miljøavgift er i tråd med anbefalingene fra Menon-rapport
79/2021. På denne bakgrunn fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å endre innretningen av produksjonsavgiften på
fisk på en måte som premierer mer bærekraftig drift, for eksempel
ved å gjøre om deler av avgiften til en gradert miljøavgift som
premierer lave utslipp, null rømmingsrate og null utslipp av luseegg/luselarver.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser
til at havbruksnæringen også bidrar til miljøforurensning. Slam
fra oppdrettsnæringen, som består av fiskeavføring og fôrrester,
inneholder store mengder næringssalter som nitrogen og fosfor. Høye
utslipp av næringssalter kan føre til algeoppblomstring og oksygentap
som kan skade dyrelivet. Dette problemet er økende i flere norske
fjorder. Fôrrester som slippes ut gjennom slam, kan også inneholde
miljøgifter.
Men slammet er også en ressurs som bør inngå
i en sirkulær norsk ressursøkonomi. Blant annet kan det brukes til
biogassproduksjon. Rapporten «Mulighetsrommet for biogass i Norge»
(NORSUS, 2023) anslår at det potensielt kan produseres 1,3 TWh biogass
av slam fra fiskeoppdrett. I tillegg kan bioresten fra biogassproduksjon
brukes i gjødselproduksjon eller som jordforbedringsmiddel. Disse medlemmer mener at oppdrettsnæringen
bør pålegges krav om oppsamling av slammet, slik at det kan bli
en ressurs i stedet for et forurensningsproblem.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede og innføre en ordning som sikrer at slam fra havbruksnæringen
samles inn og kommer i bruk som ressurs for næringsutvikling og
produksjon, og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.»
Disse medlemmer er
bekymret for framveksten av landbaserte oppdrettsanlegg. Etablering
av landbaserte oppdrettsanlegg har noen økonomiske fordeler, blant
annet i form av gratis konsesjoner og fravær av grunnrenteskatt,
som potensielt kan bidra til at det etableres en utilsiktet høy
andel landbaserte anlegg.
Disse medlemmer viser
til at formålet med landbaserte oppdrettsanlegg blant annet er å
redusere miljøproblemer, hindre rømming og redusere problemer med
lakselus. Men oppdrettsanlegg på land bruker som regel langt mer
energi enn sjøbasert oppdrett, og noen av anleggene har gitt store
naturinngrep. Disse medlemmer mener
at landbasert oppdrett som fører til vesentlige naturinngrep må
stanses, og at landbasert oppdrett kun bør tillates på allerede
nedbygde arealer.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å kun tillate landbasert oppdrett på allerede
nedbygde arealer for å unngå at landbasert oppdrett fører til nedbygging
av natur.»
Disse medlemmer har
merket seg at havbruk med torsk er i vekst. Næringen selv hevder
at den har klart å avle fram en torsk som ikke vil rømme, og som ikke
gyter i merdene. Det har imidlertid vært flere tilfeller med rømming
av oppdrettstorsk i nyere tid, og det er påvist gyteklar torsk i
merdene. Begge deler kan være en trussel mot kysttorsken fordi det
øker risikoen for krysninger mellom oppdrettstorsk og kysttorsk
som kan svekke kysttorskbestanden. Disse medlemmer mener
derfor at det bør innføres et moratorium på torskeoppdrett fram
til problemene med rømming og gyting er løst.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om et moratorium på torskeoppdrett inntil det er
avklart om torskeoppdrett er økologisk akseptabelt i områder med lokal
villtorsk, og til det eventuelt er tatt i bruk teknologi som reelt
garanterer mot rømming, gyting i merd og utveksling av parasitter
og sykdom med villtorsk.»