«Familie- og kulturkomiteen viser til
justiskomiteens utkast til innstilling vedrørende Prop. 36 S (2023–2024)
Opptrappingsplan mot vold og overgrep mot barn og vold i nære relasjoner
(2024–2028).
Familie- og kulturkomiteen har følgende merknader:
Komiteen er opptatt av at barn skal
være trygge på alle arenaer de deltar på. Komiteen viser til at
man i opptrappingsplanen skal videreutvikle samarbeidet med frivilligheten
i arbeidet mot vold og overgrep. Komiteen mener dette er et svært
viktig tiltak som må følges opp i et tett samarbeid med frivilligheten.
Komiteens flertall, alle unntatt
medlemmet fra Venstre, understreker viktigheten av at man vil gjenetablere
forumet for samarbeid mellom myndigheter og frivillige organisasjoner
i arbeidet mot vold i nære relasjoner. Flertallet viser til at barn
tilbringer mye av sin fritid på nett. Derfor er det viktig at barn
beskyttes mot overgrep på nett. Flertallet understreker viktigheten
av at man skal styrke samarbeidet mellom myndighetene og tilbydere
av tjenester på internett for bedre bekjempelse av internettrelaterte
overgrep, for å sikre barna på nett. Arbeidet med å videreutvikle
innholdet på foreldrehverdag.no om digitalt foreldreskap og om hvordan foreldre
kan forebygge risikoatferd og skadelig nettbruk blant barn og unge,
vil være viktig i dette arbeidet.
Et annet flertall, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser
til at regjeringen arbeider med en stortingsmelding om trygg digital
oppvekst som også vil omhandle disse temaene.
Komiteen legger vekt på den svært
viktige jobben barnevernet gjør blant annet for å hindre overgrep
mot barn og unge. Komiteen mener at tiltaket om å styrke kompetansen
i barnevernet om saker som gjelder alle former for vold og overgrep
vil være viktig for å gi barnevernet kunnskap for å avdekke og forhindre
vold og overgrep mot barn.
Komiteen legger vekt på at man over hele landet skal
sørge for at tjenester for de som er utsatt for vold og overgrep,
er tilgjengelig. Komiteen mener at tiltaket med å utrede etablering
av ytterligere barnehustilbud der lang reisevei er en utfordring,
er et viktig tiltak som bør prioriteres. Det er også viktig at regjeringen
følger opp evalueringene av Statens barnehus, blant annet gjennom
å opprettholde dagens barnehusmodell, og styrke arbeidet med å utvikle
tilbudet som gis i barnehusene i dag.
Komiteens flertall, medlemmene fra
Høyre, Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre
mener at kunnskapen om vold i nære relasjoner i offentlige etater,
som for eksempel barnevern, politi og påtalemakt, må styrkes.
Dette flertallet har merket seg at tilbudet
fra Stine Sofies Stiftelse om opphold ved Stine Sofie Senteret,
er et svært verdifullt tilbud til barn og unge som har vært utsatt
for vold, overgrep eller har vært vitne til vold i nære relasjoner,
og også til deres søsken og omsorgspersoner. Med en utvidelse av
senteret, vil Stine Sofies Stiftelse kunne utvikle et mer individuelt
og tilrettelagt oppfølgingstilbud til de aller mest sårbare familiene. Mange
av familiene har behov for beskyttelsestiltak i form av adressesperre
eller besøksforbud, og lever i det daglige med en overhengende trussel
fra gjerningspersonen(e). Stiftelsen ønsker i større grad å bidra
til at disse familiene kan følges tettere opp, for å forebygge ytterligere
skjevutvikling og arbeide målrettet med å forebygge de langvarige
konsekvensene av vold og overgrep.
Dette flertallet viser til arbeidet som Nok.
Norge gjør. Dette flertallet viser til at barn og unge som er utsatt
for seksuelle overgrep trenger et bedre hjelpetilbud. Det bør aldri
være mangel på midler som hindrer at det finnes tilbud til barn
og unge som trenger det. Nærhet til slike tilbud kan for mange være
avgjørende for om de får brukt tilbudet, og det er samtidig et reelt behov
for at alle kommuner har en fast kontakt i spørsmål om vold og overgrep
mot barn og unge. Nok. Norge har sammen med Redd Barna, Norges Idrettsforbund
og Bergen kommune kurset Trygg på trening. Det er et gratis kurs
for trenere og frivillige som skal gjøre klubber tryggere for barn.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Venstre er av den oppfatning at saker om overgrep mot barn og
unge bør prioriteres av politi og påtalemyndighet, herunder hvor
raskt mulige overgrep etterforskes og eventuelt påtales, slik at
den forulempede ser at det nytter å melde fra.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet
og Venstre viser til satsingen mot vold og overgrep i samarbeid
mellom Private Barnehagers Landsforbund og Stine Sofies Stiftelse.
Disse medlemmer mener Barnas verneombud er en viktig og god satsing
for de sårbare barna i alle landets barnehager. Barnas verneombud
er en satsing som utgjør en forskjell for barna og deres oppvekst.
Disse medlemmer viser til at det i mange saker
om vold og overgrep mot barn og unge også finnes saker om vold mot
dyr. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet og Venstre
fikk opprettet dyrepoliti da disse partiene satt i regjering, og
at det er viktig at dyrepolitiet blir bygget videre ut. Med en fullverdig
dyrepoliti vil også tilgrensende saker kunne avdekkes.
Komiteens medlemmer fra Høyre og
Fremskrittspartiet viser til at idretten, frivilligheten og også
norske kommuner i lengre tid har etterlyst en modernisert og digital
løsning for politiattestsystemet. Regjeringen har fått spørsmål
om dette både i skriftlige spørsmål og i spørretimen. Det har også
vært fremmet forslag om tiltak for å gjennomføre forbedringer i
politiattestordningen i flere saker familie- og kulturkomiteen har
hatt til behandling de siste årene. I forbindelse med behandlingen
av Prop. 79 L (2022–2023) Endringer i barnelova mv. (krav om barneomsorgsattest)
fremsatte for eksempel Høyre og Fremskrittspartiet følgende forslag:
‘Stortinget ber regjeringen snarest
legge frem forslag om endringer i barnelova slik at det kan kreves
politiattest fra ansatte ved kommunale idrettsanlegg.’
‘Stortinget ber regjeringen snarest
legge frem en sak om endringer i barnelova slik at det blir mulig
for frivillige lag og organisasjoner å få en bedre politiattestordning
i tråd med det behov frivilligheten klart har signalisert.’
‘Stortinget ber regjeringen snarest
legge frem forslag om endringer i barnelova slik at det kan kreves oppdatert
politiattest også for dem som jobber med barn og unge i private
virksomheter.’
Disse medlemmer har registrert at
regjeringen ved en rekke anledninger har uttalt at den jobber med
denne problemstillingen. Disse medlemmer mener at det er bekymringsfullt
at det kan gå lang tid før organisasjoner/arbeidsplasser får vite
om at deres ansatte eller frivillige har begått straffbare handlinger
som kan utelukke dem fra stilling eller verv, og mener at det er
på høy tid at de nødvendige endringer gjennomføres.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
viser til at i arbeidet mot vold og overgrep trengs det mange ulike
tiltak. Noen av disse har Fremskrittspartiet vært på-driver for.
For eksempel har Fremskrittspartiet gjentatte ganger foreslått innstramminger
i hvem som får arbeide med eller ha frivillig verv hvor det er kontakt
med barn og unge. Politiattest må kunne påkreves for alle som har
kontakt med barn og unge, uavhengig av om det er i profesjonell
eller frivillig sammenheng. Rutinene for slikt må også fungere på
en slik måte at det ikke er smutthull.
Komiteens medlemmer fra Høyre og
Fremskrittspartiet viser til at det fortsatt gjennomføres kjønnslemlestelse
på barn og unge. Noen familier sender sine døtre til utlandet for
at overgrepet skal gjennomføres. All kjønnslemlestelse er grove
overgrep som må stanses. De ansvarlige og de som bistår/tilrettelegger/gjennomfører
slikt må straffes. Det bør videre gjennomgås om meldeplikt ved mistanke
om kjønnslemlestelse fungerer tilfredsstillende.
Disse medlemmer vil også peke på negativ sosial kontroll
som et voksende samfunnsproblem. Barn og unge som utsettes for det,
får ofte sine rettigheter krenket.
Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet
og Sosialistisk Venstreparti viser til at det er mange partnerdrap.
Siden 2000 har 186 kvinner og 23 menn blitt drept av sin partner
eller ekspartner. Slike tragiske dødsfall kommer sjelden ut av det
blå. Mange av de samme faresignalene preger nesten samtlige saker. Nesten
alle slike drap er kjennetegnet av vold i forkant. Mange av ofrene
hadde eller ba om voldsalarm eller besøksforbud før drapet skjedde.
Politiet har i over ti år vært pålagt å vurdere risiko i alle partnervoldssaker, men
det har ikke blitt systematisk fulgt opp. Disse medlemmer ser frem
til at det skal bli mer bruk av omvendt voldsalarm – i slike saker
er det rett og rimelig at det er overgriper som må leve med ulemper.
Det bør også vurderes strengere konsekvenser for brudd på besøksforbud,
og økte strafferammer for vold og trusler.»