Søk

Sammendrag

Europaparlamentet og Rådet for den europeiske union vedtok 7. juli 2021 Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2021/1148 om opprettelse av ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning og visumpolitikk som del av Fondet for helhetlig grenseforvaltning. Forordningen innebærer en videreutvikling av Schengen-regelverket.

Ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning og visumpolitikk, også kalt BMVI, er en del av EUs migrasjons- og grenseforvaltning og skal særlig støtte kontrollen på felles yttergrense og bidra til videreutvikling av visumpolitikk gjennom omfordeling av ressurser.

Som en del av gjennomføringen av EUs langtidsbudsjett (MFF) for perioden 2021–2027 er det opprettet tre fond på justis- og innenriksområdet: Fondet for asyl og migrasjon, Fondet for indre sikkerhet og Fondet for helhetlig grenseforvaltning. Fondet for helhetlig grenseforvaltning (IBMF) består av to finansielle støtteordninger, henholdsvis ordningen for økonomisk støtte til tollkontrollutstyr og ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning og visumpolitikk (BMVI). Norge har deltatt i forhandlingene om BMVI da kun denne ordningen er Schengen-relevant.

Siktemålet med ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning og visumpolitikk er å styrke samfunnssikkerheten i Schengen-området og opprettholde retten til fri bevegelse på territoriet. Dette skal skje gjennom å bidra med finansiering til tiltak som fremmer en helhetlig og likeartet forvaltning av den felles yttergrensen og det felles visumregelverket.

BMVI vil bidra til at gjennomføringen og etterlevelsen av fellesskapsregelverket om grenser og visum styrkes i alle medlemsstatene. Kriteriene for fordeling av midler er tilpasset slik at statene med de største utfordringene vil motta de største midlene. Som for de tidligere finansieringsordningene vil Norge være en netto bidragsyter til ordningen. At også andre medlemsstater styrker sin ivaretakelse av den felles yttergrensen innebærer samtidig en klar fordel for Norge, blant annet ved reduksjon i omfanget av ulovlig migrasjon til Schengen-området og dermed i omfanget av sekundærmigrasjon innenfor Schengen-området. Det vil også bidra til økt sikkerhet ved at kontrollen av personer som krysser yttergrensen blir forbedret, og omfanget av alvorlig grenseoverskridende kriminalitet kan bli redusert.

Det er ikke behov for lov- eller forskriftsendringer for å gjennomføre BMVI eller tilleggsavtalen. Gjennomføring av forordningen og avtalen krever imidlertid årlige bevilgningsvedtak og anses å være en sak av særlig stor viktighet. Stortingets samtykke til godtakelse av forordningen og inngåelse av avtalen er derfor nødvendig etter Grunnloven § 26 andre ledd.