Europaparlamentet og Rådet for den europeiske union
vedtok 7. juli 2021 Europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2021/1148
om opprettelse av ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning
og visumpolitikk som del av Fondet for helhetlig grenseforvaltning.
Forordningen innebærer en videreutvikling av Schengen-regelverket.
Ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning
og visumpolitikk, også kalt BMVI, er en del av EUs migrasjons- og
grenseforvaltning og skal særlig støtte kontrollen på felles yttergrense
og bidra til videreutvikling av visumpolitikk gjennom omfordeling
av ressurser.
Som en del av gjennomføringen av EUs langtidsbudsjett
(MFF) for perioden 2021–2027 er det opprettet tre fond på justis-
og innenriksområdet: Fondet for asyl og migrasjon, Fondet for indre
sikkerhet og Fondet for helhetlig grenseforvaltning. Fondet for
helhetlig grenseforvaltning (IBMF) består av to finansielle støtteordninger,
henholdsvis ordningen for økonomisk støtte til tollkontrollutstyr
og ordningen for økonomisk støtte til grenseforvaltning og visumpolitikk
(BMVI). Norge har deltatt i forhandlingene om BMVI da kun denne
ordningen er Schengen-relevant.
Siktemålet med ordningen for økonomisk støtte
til grenseforvaltning og visumpolitikk er å styrke samfunnssikkerheten
i Schengen-området og opprettholde retten til fri bevegelse på territoriet.
Dette skal skje gjennom å bidra med finansiering til tiltak som
fremmer en helhetlig og likeartet forvaltning av den felles yttergrensen
og det felles visumregelverket.
BMVI vil bidra til at gjennomføringen og etterlevelsen
av fellesskapsregelverket om grenser og visum styrkes i alle medlemsstatene.
Kriteriene for fordeling av midler er tilpasset slik at statene
med de største utfordringene vil motta de største midlene. Som for
de tidligere finansieringsordningene vil Norge være en netto bidragsyter
til ordningen. At også andre medlemsstater styrker sin ivaretakelse
av den felles yttergrensen innebærer samtidig en klar fordel for
Norge, blant annet ved reduksjon i omfanget av ulovlig migrasjon
til Schengen-området og dermed i omfanget av sekundærmigrasjon innenfor
Schengen-området. Det vil også bidra til økt sikkerhet ved at kontrollen
av personer som krysser yttergrensen blir forbedret, og omfanget
av alvorlig grenseoverskridende kriminalitet kan bli redusert.
Det er ikke behov for lov- eller forskriftsendringer for
å gjennomføre BMVI eller tilleggsavtalen. Gjennomføring av forordningen
og avtalen krever imidlertid årlige bevilgningsvedtak og anses å
være en sak av særlig stor viktighet. Stortingets samtykke til godtakelse
av forordningen og inngåelse av avtalen er derfor nødvendig etter
Grunnloven § 26 andre ledd.