Innstilling fra transport- og kommunikasjonskomiteen om representantforslag om å oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport

Søk
Til Stortinget

Sammendrag

I dokumentet fremmes følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport.»

Det vises til dokumentet for nærmere redegjørelse for forslaget.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen, fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen, fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad, viser til Representantforslag fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Dagfinn Henrik Olsen, Tor André Johnsen og Himanshu Gulati om å oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport.

Komiteen merker seg at representantenes forslag er at Stortinget skal be regjeringen om å oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport.

Komiteen viser til statsrådens brev av 15. februar 2024, hvor det går fram at forskriften har som formål å fremme nullutslippsløsninger i veitransporten gjennom å stille miljøkrav ved offentlige anskaffelser. Statsråden påpeker at forskriften ikke omfatter kjøretøy som hovedsakelig er bygget for Forsvaret, Sivilforsvaret, Tolletaten, brannvesen og politi, og heller ikke kjøretøy til personer med nedsatt funksjonsevne. Brevet fra statsråden er vedlagt innstillingen.

Komiteen viser til at den aktuelle forskriften er hjemlet i lov om offentlige anskaffelser (anskaffelsesloven), hvor det i § 16 fjerde ledd heter:

«Departementet kan gi forskrift om at oppdragsgiveren skal stille nærmere bestemte energi- og miljøkrav som har sitt utspring i EØS-avtalen, WTO-avtalen om offentlige innkjøp eller andre internasjonale avtaler som Norge er forpliktet av.»

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre, merker seg de utfordringer noen av el-bussene har hatt gjennom vinteren, men merker seg også at busser med dieseldrift enkelte steder har hatt problemer med kulde. Flertallet ser at det er læringspunkter for transportørene som drifter de respektive kjøretøyene, og legger til grunn at denne vinteren har bidratt til erfaringer som en vil ha nytte av senere. Flertallet ser også at brukeropplæring er viktig når ny teknologi skal tas i bruk. Flertallet mener at unntaksbestemmelsen i forskriften åpner for at alternativ til el-kjøretøy kan benyttes der forholdene ikke ligger til rette for at el-kjøretøy kan anskaffes. Flertallet mener også at det ved innføring av ny teknologi må påregnes noen innkjøringsproblemer, og at kollektivselskapene i større grad må ta høyde for disse og forbedre sine informasjonsrutiner rundt utfordringer som kan oppstå. Det offentlige må ta en lederposisjon hvis man skal greie å omstille transportsektoren, og flertallet mener derfor at forskriften bør stå slik den er i sin nåværende form.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener offentlige virksomheter selv, på fritt grunnlag, skal kunne anskaffe kjøretøy til egen virksomhet basert på lokale forhold. Det må legges til grunn at å sikre forutsigbarhet, driftsstabilitet og beredskap vil være viktige hensyn ved valg av kjøretøy. Disse medlemmer mener at sentrale pålegg om å ta utenforliggende hensyn ved anskaffelse av kjøretøy må avvises.

Disse medlemmer viser til statsrådens svarbrev og registrerer med stor bekymring argumentasjonen fra statens fagorgan for vei og kjøretøy om at diesel og batteridrift har jevnbyrdige egenskaper i vintertrafikk. Disse medlemmer mener at denne argumentasjonen må avvises, og viser til bilorganisasjonenes klare advarsler til norske bilister denne vinteren om sterkt redusert kjørelengde med elbil i normal norsk vintertemperatur. Hadde argumentasjonen vært holdbar, ville mye av tungtrafikken på norske veier, som er dieselbasert, stått stille gjennom kalde perioder på vinteren. Slik er det heldigvis ikke.

Disse medlemmer mener beredskapshensyn tilsier at krav om bruk av umoden kjøretøyteknologi må avvises, og vil at offentlige virksomheter skal kunne velge kjøretøy som best ivaretar samfunnsberedskap og lokale hensyn.

Disse medlemmer fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport.»

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til representantforslaget og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak:

Dokument 8:73 S (2023–2024) – Representant-forslag fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Dagfinn Henrik Olsen, Tor André Johnsen og Himanshu Gulati om å oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse til veitransport – vedtas ikke.

Vedlegg:

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i transport- og kommunikasjonskomiteen, den 19. mars 2024

Sigbjørn Gjelsvik

Marte Mjøs Persen

leder

ordfører