Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Tom Einar Karlsen og Marte Mjøs Persen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, lederen Sigbjørn Gjelsvik, Geir Adelsten Iversen
og Geir Inge Lien, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag fra stortingsrepresentantene
Frank Edvard Sve, Morten Stordalen, Dagfinn Henrik Olsen, Tor André Johnsen
og Himanshu Gulati om å oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy
ved offentlig anskaffelse til veitransport.
Komiteen merker
seg at representantenes forslag er at Stortinget skal be regjeringen
om å oppheve forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig
anskaffelse til veitransport.
Komiteen viser til
statsrådens brev av 15. februar 2024, hvor det går fram at forskriften
har som formål å fremme nullutslippsløsninger i veitransporten gjennom
å stille miljøkrav ved offentlige anskaffelser. Statsråden påpeker
at forskriften ikke omfatter kjøretøy som hovedsakelig er bygget
for Forsvaret, Sivilforsvaret, Tolletaten, brannvesen og politi,
og heller ikke kjøretøy til personer med nedsatt funksjonsevne.
Brevet fra statsråden er vedlagt innstillingen.
Komiteen viser til
at den aktuelle forskriften er hjemlet i lov om offentlige anskaffelser
(anskaffelsesloven), hvor det i § 16 fjerde ledd heter:
«Departementet kan gi forskrift om at
oppdragsgiveren skal stille nærmere bestemte energi- og miljøkrav som
har sitt utspring i EØS-avtalen, WTO-avtalen om offentlige innkjøp
eller andre internasjonale avtaler som Norge er forpliktet av.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg de utfordringer noen av
el-bussene har hatt gjennom vinteren, men merker seg også at busser
med dieseldrift enkelte steder har hatt problemer med kulde. Flertallet ser at det er læringspunkter
for transportørene som drifter de respektive kjøretøyene, og legger
til grunn at denne vinteren har bidratt til erfaringer som en vil
ha nytte av senere. Flertallet ser også
at brukeropplæring er viktig når ny teknologi skal tas i bruk. Flertallet mener at unntaksbestemmelsen
i forskriften åpner for at alternativ til el-kjøretøy kan benyttes
der forholdene ikke ligger til rette for at el-kjøretøy kan anskaffes. Flertallet mener også at det ved innføring
av ny teknologi må påregnes noen innkjøringsproblemer, og at kollektivselskapene
i større grad må ta høyde for disse og forbedre sine informasjonsrutiner
rundt utfordringer som kan oppstå. Det offentlige må ta en lederposisjon hvis
man skal greie å omstille transportsektoren, og flertallet mener
derfor at forskriften bør stå slik den er i sin nåværende form.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener offentlige virksomheter selv,
på fritt grunnlag, skal kunne anskaffe kjøretøy til egen virksomhet
basert på lokale forhold. Det må legges til grunn at å sikre forutsigbarhet,
driftsstabilitet og beredskap vil være viktige hensyn ved valg av
kjøretøy. Disse medlemmer mener at sentrale
pålegg om å ta utenforliggende hensyn ved anskaffelse av kjøretøy
må avvises.
Disse medlemmer viser
til statsrådens svarbrev og registrerer med stor bekymring argumentasjonen
fra statens fagorgan for vei og kjøretøy om at diesel og batteridrift
har jevnbyrdige egenskaper i vintertrafikk. Disse
medlemmer mener at denne argumentasjonen må avvises, og viser
til bilorganisasjonenes klare advarsler til norske bilister denne
vinteren om sterkt redusert kjørelengde med elbil i normal norsk
vintertemperatur. Hadde argumentasjonen vært holdbar, ville mye av
tungtrafikken på norske veier, som er dieselbasert, stått stille
gjennom kalde perioder på vinteren. Slik er det heldigvis ikke.
Disse medlemmer mener
beredskapshensyn tilsier at krav om bruk av umoden kjøretøyteknologi
må avvises, og vil at offentlige virksomheter skal kunne velge kjøretøy
som best ivaretar samfunnsberedskap og lokale hensyn.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen oppheve
forskrift om utslippskrav til kjøretøy ved offentlig anskaffelse
til veitransport.»