2.6 Kunstnerstipend
Komiteen merker
seg at en sentral del av meldingen er knyttet til endringen i organiseringen
av kunstnerstipendordningen. Svært mange av aktørene som deltok
på komiteens høring, var opptatt av disse endringene.
Kunstnerstipendene ble innført i 1963, som erstatning
for kunstnerlønn, og etablerte med det en stimulerende kunstnerpolitikk
gjennom stipendene. Forskrift for de statlige stipendene og garantiinntekt
ble fastsatt i 1998.
Komiteen viser til
at Utvalget for statens kunstnerstipend er en svært sentral aktør
i tildeling av stipendmidler, videre her omtalt som «utvalget».
De fem medlemmene i utvalget blir oppnevnt av Kultur- og likestillingsdepartementet,
og er de som fatter det endelige vedtaket om stipendtildelinger.
Grunnlaget for tildelingene gjøres basert på arbeidet i til sammen
23 fagspesifikke stipendkomiteer. Medlemmene i disse komiteene oppnevnes
av kunstnerorganisasjonene, med unntak av komiteen for andre kunstnerorganisasjoner,
som oppnevnes av utvalget. På bakgrunn av en rapport fra utvalget
og ulike stortingsbehandlinger legges det i Kunstnarkår frem flere
forslag til endringer.
Komiteen merker
seg at omfanget til de 23 ulike stipendkomiteene er svært ulikt.
Mens flere komiteer tildelte færre enn ti stipender i 2023, stod
billedkunstnerne for over en tredjedel av det totale antallet, med
til sammen 462 stipend og garantiinntekt.
Komiteen merker
seg at regjeringen ønsker en forutsigbar og transparent forvaltning
av kunstnerstipendene. Dette er et formål komiteen deler.
Komiteen viser til
at det i dag er forskriftsfestet at utvalget har ansvar for å veilede
stipendkomiteene om prinsippene for forsvarlig saksbehandling og
så langt det er mulig føre tilsyn med at prinsippene følges. Utvalget
kan også utarbeide utfyllende retningslinjer for stipendkomiteenes
arbeid. Stipendkomiteene har også et selvstendig forvaltningsrettslig
ansvar for å sikre forsvarlig behandling.
Komiteen merker
seg at regjeringen mener at kunstnerorganisasjonene, som er sekretariat
for stipendkomiteene, har ulike forutsetninger for å ivareta sitt
selvstendige forvaltningsrettslige ansvar. Regjeringen viser også
til at utvalget ikke har den innsikt de ønsker for å sikre den transparens
og forsvarlig saksbehandling de er pålagt. Departementet er også
bekymret for at samme komité skal tildele stipend fra ulike vederlagsfond
og legat som de selv forvalter, i tillegg til å innstille til Statens
kunstnerstipend. På denne bakgrunnen ønsker regjeringen å starte
et arbeid med å revidere forskriften om statens stipend og garantiinntekter
for kunstnere, blant annet for å sikre informasjonsflyt, etterprøvbarhet
og transparens i forvaltningen, i tillegg til å gjøre en nødvendig
oppgradering av forskriften. Blant endringene som foreslås i forvaltningen
av Statens kunstnerstipend, er en overføring av sekretariatsfunksjonene til
Kulturdirektoratet, og med det også å innføre direkte honorering
fra staten til medlemmer i komiteene. Regjeringen skriver i meldingen
at dette vil føre til en likestilling mellom forvaltningen av Norsk
kulturråd, Fond for lyd og bilde og Statens kunstnerstipend.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til at Statens
kunstnerstipend er et viktig virkemiddel for å sikre at målene i
den statlige kunstnerpolitikken nås, gjennom at enkeltkunstnere
kan motta direkte tilskudd fra staten for slik å kunne bidra til
et mangfoldig og nyskapende kunstliv.
Komiteen støtter
departementets ønske om å få en tydelig og klar forskrift for Statens
kunstnerstipend, og støtter forslaget om revidering av forskriften,
med mål om å sikre åpenhet, likebehandling, en ryddig forvaltning
og en demokratisk og mangfoldig representasjon av kunstnere og organisasjoner
i stipendkomiteene. Komiteen mener det
er naturlig at dette arbeidet gjøres i samarbeid med organisasjonene
som omfattes av ordningene.
Komiteen ønsker
et mest mulig organisert kunst- og kulturliv, og mener det er positivt
at flere tilknytter seg en kunstnerorganisasjon. Samtidig er komiteen opptatt av at uorganiserte kunstnere,
som i dag, skal ha mulighet til å kunne motta stipend og bli valgt
inn i stipendkomiteene. I revideringen av forskriften bør dette ivaretas.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, understreker at kunstnerisk
kvalitet og aktivitet skal ligge til grunn for tildelingene også etter
den nye forskriften.
Flertallet støtter
at kunstnerorganisasjonene fortsatt skal ha oppnevningsrett til
stipendkomiteene som innstiller til Statens kunstnerstipend (SKS),
og viser til at dagens ordning fungerer godt og sikrer bred forankring. Flertallet støtter videre regjeringens
forslag om at demokratiske organisasjoner som reelt sett representerer
kunstnere, må ha oppnevningsrett. Flertallet vil
fremheve at denne endringen frembringer et behov for å definere
hvilke kriterier som skal ligge til grunn i vurderingen av om en
organisasjon reelt sett representerer kunstnere og dermed skal kunne
ha oppnevningsrett til SKS. Flertallet mener
derfor at Kultur- og likestillingsdepartementet må igangsette et
arbeid, sammen med de berørte organisasjonene, for å klargjøre dette
i forskriften.
Komiteen merker
seg at regjeringen ønsker å flytte ansvaret for den såkalte kvotefordelingen,
altså hvordan stipendhjemlene fordeler seg mellom ulike kunstområder,
fra departementet til utvalget. Begrunnelsen for dette er blant
annet at det er ønske om en mer dynamisk og fleksibel ordning, og
at utvalget får mandat til å beslutte fordelingen. I dag er det
departementet som tar den endelige beslutningen.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Venstre, viser til at en rekke høringsinstanser har problematisert
forslaget om å flytte ansvaret for kvotefordelingen fra Kultur-
og likestillingsdepartementet til Utvalget for statens kunstnerstipend. Dette flertallet deler denne bekymringen
og foreslår derfor at beslutningene om kvotefordelingen videreføres
som i dag, der endelig beslutning tas av Kultur- og likestillingsdepartementet.
På denne bakgrunn fremmer dette flertallet følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen videreføre
dagens ordning der endelig beslutning om kvotefordeling av stipendhjemlene
tilknyttet Statens kunstnerstipend, tas av Kultur- og likestillingsdepartementet.»
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Fremskrittspartiet, viser til at regjeringen
har innført pensjon fra første krone. Når Statens kunstnerstipend utbetales
som lønn, bør dette også innebære at stipendene skal være pensjonsgivende. Flertallet støtter derfor at dette utredes
med mål om at det innføres pensjon på de stipender som i dag utbetales
som lønn.
Flertallet har stor
forståelse for den bekymringen som flere av organisasjonene har
knyttet til forslaget om at det skal utarbeides en plan for å overflytte
alle sekretariatsfunksjoner knyttet til Statens kunstnerstipend
til Kulturdirektoratet. Flertallet mener
dette er en uheldig løsning, særlig for de større organisasjonene, og
mener dette bør vurderes individuelt, gitt de store variasjonene
i kunstfeltet. Samtidig støtter flertallet regjeringens utgangspunkt
og ønske om mer transparens og forvaltningsmessig ryddighet.
Flertallet ønsker
samtidig at der en beholder sekretariatsfunksjonen hos kunstnerorganisasjonene,
må det sikres mest mulig lik forvaltningsmessig håndtering på tvers
av de forskjellige stipendkomiteene på annet vis, ved at Kulturdirektoratet
gis en observatørrolle gjennom hele saksbehandlingen i stipendkomiteene.
Flertallet ser ikke
at dette er til hinder for at Staten likevel kan ta over utbetaling
av honoreringen av stipendkomiteene, dersom dette vurderes som mer
hensiktsmessig.
Flertallet vil fremheve
at regjeringen i arbeidet med endringene av forvaltningen av Statens
kunstnerstipend må ha tett dialog med kunstfeltet. Særlige forhold
som bør vurderes, er kriterier for å få status som kunstnerorganisasjon
som reelt sett representerer kunstnere, løsninger når flere organisasjoner
kvalifiserer til slik status, hvordan en sikrer at kvalitet og aktivitet
ligger til grunn for utdelingen, og at en sikrer fagfellevurdering
og armlengdes avstand.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre støtter forslaget om å revidere forskrift
om statens stipend og garantiinntekter for kunstnere, for å sikre
en ryddig forvaltning og en demokratisk og mangfoldig representasjon
av kunstnere og organisasjoner i stipendkomiteene. Disse
medlemmer deler synet til Forfatterforbundet, som skriver
i sin høringsuttalelse til komiteen:
«Et prinsipielt standpunkt hos Forfatterforbundet er
at alle kunstnere må ha reell representasjon på det feltet de virker.
I dette ligger medbestemmelse i bruk av opphavsrettslige midler,
innretning på og bruk av statlige bevilgninger og støtte, reell
medbestemmelse i utforming av avtaler med statlige aktører og Kulturråd, og
medbestemmelse i tildeling av statens kunstnerstipend.»
Komiteen merker
seg at regjeringen har sett særskilt på enkelte stipendkomiteer
som behandler svært få søknader. Som et resultat av det, er stipendkomiteene for
randsonegruppene journalister, arkitekter og interiørarkitekter
foreslått avviklet. Komiteen støtter
dette, og vil understreke at personer som i dag har kunnet søke disse
komiteene, skal kunne søke andre relevante stipendkomiteer dersom
de har kunstnerlig virke eller prosjekter.
Komiteen viser til
innspill fra Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
(NFFO), som reagerer på omtalen av sakprosaforfattere i meldingen,
og at de er i randsonen av kunstfeltet. Komiteen vil
understreke at selv om det selvsagt er en del av medlemsmassen til
NFFO som ikke primært ser på seg selv som kunstnere, som for eksempel
forfattere av lærebøker i fysikk, er det mange sakprosaforfattere
som anser det som kunst å skrive gode sakprosatekster. Kunstnerpolitikken
skal også treffe disse.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at kultur-
og likestillingsministeren i svar på skriftlig spørsmål 18. januar
2024 oppklarer at:
«Eg har aldri uttalt at faglitterære
forfattarar og omsetjarar ikkje er kunstnarar. Verken eg eller Meld.
St. 22 (2022–2023) Kunstnarkår har definert at sakprosaforfattarar
ikkje er kunstnarar, mens ein romanforfattar er det»
og videre at dette
«ikkje er regjeringa si vurdering, men
noko faglitterære forfattarar og omsetjarar sjølve har gitt tilbakemelding
om i Kunstnerundersøkelsen 2019.»
Komiteens medlemmer fra
Høyre og Sosialistisk Venstreparti ser at meldingen i for
liten grad anerkjenner skriving og oversettelse av faglitteratur
og sakprosa som kunst. Disse medlemmer vil derfor
understreke at faglitterære forfattere og oversettere skaper litterære
åndsverk som er av stor betydning for samfunnet, og at det kunstneriske
språkarbeidet som utføres av dem, er avgjørende for ivaretakelsen
av det norske demokratiet. Forfattere og oversettere av faglitteratur
og sakprosa må derfor anses som kunstnere på lik linje med andre
forfattere og oversettere.
Disse medlemmer ser
at en manglende anerkjennelse av forfattere og oversettere av faglitteratur
og sakprosa fører til at disse gruppene gjennomgående blir nedprioritert
gjennom de kulturpolitiske virkemidlene.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at det i budsjettenigheten for 2023 ble innført en økning
på 10 mill. kroner i innkjøpsordningen for sakprosa.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener at ordningen med statlige stipend
og garantiinntekter til kunstnere er en foreldet ordning som bør avvikles. Dette medlem mener at ordningen muligens
kan ha hatt sin berettigelse i tidligere tider – da kunstnernes
inntektsmuligheter var begrenset – men i dagens samfunn, med en
stor og omfattende kultursektor, bør det ikke være behov for en
slik ordning.
Dette medlem ønsker
ikke et sterkt subsidiert kulturliv, eller at en snever elite skal
forvalte fellesskapets kulturmidler kun til glede for egen snevre
krets. Regjeringens betydelige økning i bruk av skattebetalernes penger
innen kulturfeltet fører ikke til at det blir kultur som folk flest
ønsker. Folk skal i størst mulig grad selv ha råderett over kulturmidlene.
Kulturmidler bør i størst mulig grad kanaliseres i samsvar med det
smaks- og meningsmangfold som eksisterer. Det betyr at dette medlem er imot modeller som innebærer
at oppnevnte komiteer fordeler penger, etter eget forgodtbefinnende,
på vegne av fellesskapet.
Dette medlem mener
at norske kunstnere i større grad skal rette seg mot publikum og
alternative inntektskilder enn mot offentlige budsjettprosesser
og -midler. Hensikten med dette er todelt: for det første å sikre økte
inntekter til kulturlivet uten at dette går over offentlige budsjetter,
og for det annet å sørge for at kulturtilbudet når ut til flest
mulig.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for en gjennomgang av ordningen med statlige stipend og garantiinntekter
til kunstnere med sikte på en utfasing av ordningen.»
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti merker seg at regjeringen i
meldingen skriver at det er et mål at flere av ordningene skal ha forutsigbare
rammer eller utvides, og mener at dette er positivt. Det er også
et skritt i riktig retning at regjeringen i sitt statsbudsjett for
2024 økte antall stipendhjemler. Dette medlem mener
at antall stipendhjemler må fortsette å øke i årene framover, og
at antall stipendhjemler bør økes med 100 i året over de neste fire
årene.
Dette medlem fremmer
derfor følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
innføre en ordning der kunstnerstipend reguleres slik at de minimum
får samme økning som rammen i lønnsoppgjøret i staten. Statlige
kunstnerstipend skal alltid være minst 50 pst. av medianårsinntekten.»
«Stortinget ber regjeringen fastslå
et mål om å øke antall kunstnerstipendhjemler med 100 i året over
de neste fire årene.»