Merknader fra komiteen
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik
og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine
Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni og
Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad
og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad,
og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til forslagene i
Representantforslag 39 S (2023–2024) om ein tiltakspakke for einslege
mindreårige asylsøkjarar. Det er kommet inn elleve innspill i den
skriftlige høringen.
Komiteen viser til
statsråd Mehls uttalelse til representantforslaget av 5. desember
2023, som er vedlagt denne innstillingen.
Komiteen viser til
Innst. 430 S (2022–2023), der komiteen behandlet liknende forslag.
Komiteen er opptatt
av at enslige mindreårige asylsøkere får et forsvarlig bo- og omsorgstilbud
i Norge.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet vil peke på at barn som kommer
alene til Norge, er en sårbar gruppe. Disse medlemmer er
derfor glade for at statsråden i sin uttalelse om representantforslaget
presiserer at denne gruppen prioriteres høyt i alle ledd i utlendingsforvaltningen,
og mener det er rett prioritering. Videre støtter disse
medlemmer at Norge har et alderstilpasset omsorgstilbud for
enslige mindreårige asylsøkere.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at representantforslaget fremmer forslag om at regjeringen må instruere
politiet om å etterforskere forsvinninger av enslige mindreårige
asylsøkere. Flertallet vil vise til
statsrådens uttalelse, der det står:
«Når det gjelder mindreårige som forsvinner
fra asylmottak har riksadvokaten understreket behovet for prioritering
og vurdering av iverksettelse av etterforskning en rekke ganger.
Det er i rundskriv gitt direktiv om at innsatsen hvor barn forsvinner
fra mottak eller omsorgssenter skal prioriteres på linje med andre
forsvinningssaker, og at politidistriktene må etablere gode samarbeidsrutiner
med utlendingsmyndighetene og barneverntjenesten i slike saker.»
Flertallet mener
det foreligger en klar instruks, slik forslagsstillerne etterspør.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Utlendingsdirektoratet (UDI) har mottak
for enslige mindreårige asylsøkere, og at det under Solberg-regjeringen
ble gjort flere tiltak for å styrke omsorgen for barn på asylmottak
– gjennom å for eksempel styrke UDI sin oppfølging av disse mottakene,
øke den barnefaglige kompetansen, og i tillegg ble det etablert
en tilsynsordning for omsorgstilbudet til enslige mindreårige som bor
på asylmottak. Disse medlemmer støtter
derfor regjeringens vurdering av at omsorgen for barn mellom 15
og 18 år er ivaretatt i dagens ordning. Disse medlemmer mener
det er alvorlig at mange enslige mindreårige asylsøkere har forsvunnet
fra asylmottak, men påpeker at det at en enslig mindreårig asylsøker har
forlatt et asylmottak ikke trenger å bety at det har skjedd noe
kriminelt. Disse medlemmer mener det er
viktig at politiet og UDI forbedrer sine rutiner sånn at barn som
forsvinner fra mottak, blir lett etter på linje med andre barn,
slik Stortinget tidligere har vedtatt. Disse
medlemmer viser videre til at politiet allerede har en tydelig
instruks for å følge opp enslige mindreårige asylsøkere som forsvinner
fra asylmottak.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at hvis barnevernet skal få overført
omsorgsansvaret for enslige mindreårige asylsøkere mellom 15 og
18 år slik representantforslaget tar til orde for, vil dette føre
til en økt arbeidsbelastning på kommunene og barnevernet, og påføre
kommunene økte utgifter. Dette vil kunne gå ut over tjenestetilbudet
i kommunene. Disse medlemmer viser til
at kapasiteten hos barnevernet i mange kommuner er sprengt, og forslaget
vil bidra til å gjøre situasjonen enda vanskeligere for barneverntjenesten,
og vil kunne gå ut over tryggheten til andre barn. Disse
medlemmer mener at i den grad staten tar imot asylsøkere,
så er det staten som burde ha ansvaret, og at dette ikke skal lempes over
på kommunene. Disse medlemmer viser
til at mange asylsøkere lyver om sin egen alder, og dette tar ofte
tid å undersøke. Forslaget fra representantene fra Sosialistisk
Venstreparti vil derfor legge beslag på barnevernets ressurser for
personer som ikke er i barnevernets aldersgruppe. Disse
medlemmer viser til at disse barna kan være utsatt for å bli
utnyttet i menneskehandel og annen kriminalitet, men det er også
viktig å sørge for å ha kontroll over hvem som til enhver tid er i
Norge og transportere ut dem som ikke har rett på opphold. Disse medlemmer mener at problemene som
representantene fra Sosialistisk Venstreparti adresserer i representantforslaget,
vil løses ved lukkede asylmottak.
Medlemene
i komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
det store talet einslege mindreårige asylsøkarar som har forsvunne. Desse medlemene meiner forsvinningane
er eit tydeleg varsel om manglande omsorg og oppfølging av denne
sårbare gruppa. Desse medlemene viser
til FNs barnekonvensjon, som forpliktar Noreg til å sikre at alle
born utan omsorgspersonar blir gitt vern og omsorg utan diskriminering.
Desse medlemene viser
vidare til at Noreg gjentekne gonger har blitt sterkt kritisert
for forskjellsbehandling av einslege mindreårige asylsøkarar i alderen
15–18 år av FNs barnekomité, FNs menneskerettskomité, FNs rasediskrimineringskomité,
FNs torturkomité og FNs komité for økonomiske, sosiale og kulturelle
rettar.
Desse medlemene merkar
seg at statsråden i sitt svarbrev er ueinig med FNs mange komitear
og hevdar at staten sitt ansvar for å sikre vern og omsorg av denne
gruppa er godt varetatt av dagens ordning, og at det såleis ikkje
er grunnlag for å hevde at Noreg diskriminerer einslege mindreårige
over 15 år. Statsråden grunngir forskjellsbehandlinga med at aldersgruppa 15–18
år treng mindre omsorg enn dei minste borna og at den eldre gruppa
treng trening i å vere sjølvstendige. Desse
medlemene viser vidare til at Barneombodet i sitt høyringsinnspel
stiller seg undrande til denne grunngivinga. Barneombodet stiller
spørsmål ved kva for eit kunnskapsgrunnlag denne påstanden har sitt
utspring i, og meiner at omsorgstilbodet alltid må baserast på individuelle
vurderingar av det einskilde born sitt behov.
Desse medlemene viser
til at einslege mindreårige asylsøkarar over 15 år får eit heilt
anna og langt dårlegare tilbod enn born fødde i Noreg over 15 år
utan omsorgspersonar. Som NIM påpeikar i sitt høyringsinnspel erkjente
også Justis- og beredskapsdepartementet forskjellen i Prop. 82 L
(2020–2021):
«[d]epartementet bestrider ikke at enslige
mindreårige over 15 år får en mer begrenset oppfølgning og omsorg
enn både enslige mindreårige som bor i omsorgssentre og øvrige barn
som oppholder seg i barnevernsinstitusjoner.»
Desse medlemene viser
til at NOAS i sitt høyringsinnspel peikar på følgjande:
«Det er ikke grunnlag for å hevde at
barn på flukt har mindre behov for stabilitet, trygghet og omsorg
enn norske 15–18 åringer som ivaretas av barnevernet.»
Desse medlemene meiner
tvert imot at born som har flykta og står utan foreldre, er ei særskild
sårbar gruppe som er spesielt utsett for krenking og overgrep.
Desse medlemene viser
til at den raud-grøne regjeringa i 2008 overførte ansvaret for einslege
mindreårige asylsøkarar opp til 15 år til barnevernet. Desse medlemene merkar seg at dei same
partia no har fleirtal i Stortinget, og meiner det er på høg tid
at reforma blir fullført ved å innlemme aldergruppa 15–18 år.
Desse medlemene viser
til utgreiinga frå Barnevernsutvalget, NOU 2023:7 Trygg barndom,
sikker fremtid – Gjennomgang av rettssikkerheten for barn og foreldre
i barnevernet, som ser med alvor på denne gruppa barn. Utvalet meiner
det er eit klart behov for at det blir etablert eit likeverdig tilbod
for barn under og over 15 år og konkluderer med at Bufetat bør overta
ansvaret frå utlendingsstyringsmaktene for borna mellom 15 og 18 år.
Desse medlemene viser
til at barne- og familieminister Toppe har uttala at ho vil vurdere
å utgreie ei slik overføring og at ho vil sjå nærare på saka når
departementet handsamar NOU-en. Desse medlemene merkar
seg at justisministeren ynskjer denne diskusjonen velkomen.
Desse medlemene merkar
seg at regjeringa – uttrykt i statsråden sitt svarbrev – meiner
at einslege mindreårige får eit godt omsorgstilbod uavhengig av om
dei bur på asylmottak eller er underlagde barnevernet. Desse medlemene stiller seg undrande
til dette, all den tid Helsetilsynet viser til at i dei tilsyna
som er gjennomførte, så klarer ikkje asylmottaka å gje borna som
bur der, forsvarleg omsorg. Statsforvaltaren i Oslo og Viken konkluderer
med at asylmottaka ikkje har tilstrekkeleg barnefagleg kompetanse
og/eller tilstrekkeleg bemanning.
Desse medlemene meiner
det er heilt uakseptabelt at einslege mindreårige forsvinn frå norske
asylmottak. At talet er så høgt og at borna ikkje vert funne igjen,
gjer saka endå meir alvorleg. Desse medlemene meiner
at staten må ta grep for å hindre nye forsvinningar og for å finne
dei borna som er forsvunne. Desse medlemene merkar
seg at det kjem nye retningslinjer for politiet si handsaming av
forsvinningssaker og at politidistrikta må betre samordning med
barnevern og utlendingsstyresmaktene. Desse
medlemene meiner regjeringa må gjere langt meir for å få bukt
med dette alvorlege problemet.
Desse medlemene viser
til NRK sine reportasjar i januar i år, der det kjem fram at einslege
mindreårige asylsøkarar endar opp på gata og er involvert i kriminell
verksemd for å overleve. Desse medlemene meiner
det er ein svært trist skjebne for den enkelte så vel som for samfunnet. Desse medlemene er kjent med at Politidirektoratet,
Utlendingsdirektoratet og Barne-, ungdoms og familiedirektoratet
har gjennomgått 62 av forsvinningssakene og at politiet konkluderer med
at det er ingen informasjon i desse sakene om at dei mindreårige
kan ha blitt utsett for noko kriminelt. Desse
medlemene viser til Barneombodets høyringsinnspel, der det
blir stilt spørsmål ved om konklusjonen bygger på fråvær av opplysningar
i sakene eller faktiske undersøkingar etter at born er meldt sakna. NIM
uttrykkjer i sitt høyringsinnspel at
«enslige mindreårige asylsøkere, gitt
deres sårbare situasjon, kan være betydelig utsatt for straffbare
handlinger og annen utnytting senere i tid, etter forsvinningen.»
NIM påpeikar vidare at overføring av omsorgsansvaret
for einslege mindreårige asylsøkarar over 15 år er naudsynt for
å førebygge forsvinningar effektivt.
I ein gjennomgang av 49 tilfeldige forsvinningsaker gjennomført
av ein forskar på Politihøgskulen kjem det fram at born har blitt
henta på norske asylmottak av «ukjente voksenpersoner» utan at desse
«ukjente voksenpersonene» har blitt sjekka for ID eller relasjon
til barnet. Desse medlemene finn dette
svært bekymringsfullt. Desse medlemene meiner
at det vitnar om manglande kontroll og uforsvarleg oppfølging av
einslege mindreårige på mottak. Same gjennomgang viser også at det
er «stor variasjon av tidsforløpet fra barna forsvinner til vedkommende
blir meldt savnet til politiet.»
Som NOAS uttrykkjer i sitt høyringsinnspel,
vitnar dette om at det tek lang tid å oppdage at eit barn har forsvunne,
og at det er eit lågt kontrollnivå og dårleg oppfølging av born
på mottaka.
Desse medlemene meiner
staten har eit særskilt ansvar for å trygge situasjonen for grupper
som er spesielt sårbare. Desse medlemene meiner
born på flukt utan foreldre er ei særskild sårbar gruppe. Desse medlemene meiner at me kan gjere
langt meir for å gje denne gruppa god omsorg og at det er naudsynt
for å få bukt med det alarmerande talet forsvinningar. Eit barn
som forsvinn, er eit for mykje. På denne bakgrunn fremjar desse medlemene følgjande forslag:
«Stortinget ber regjeringa kome tilbake
til Stortinget med forslag til lov- og forskriftsendringar som sikrar at
omsorgsansvaret for einslege mindreårige asylsøkjarar mellom 15
og 18 år blir overført til barnevernet.»
«Stortinget ber regjeringa utarbeide
eit lov- og forskriftsforslag om å sikre einslege mindreårige asylsøkjarar
over 15 år som bur på asylmottak, eit omsorgtilbod med både kvalitet
og rettar som er likeverdige med det tilbodet andre born under offentleg
omsorg får.»
«Stortinget ber regjeringa om å gje
politiet ein tydeleg instruks om at forsvinning av einslege mindreårige asylsøkjarar
skal etterforskast og takast på like stort alvor som forsvinning
av norske barn.»
«Stortinget ber regjeringa om å stille
dei rette vilkåra og ressursane tilgjengeleg for at mottak for einslege mindreårige
asylsøkjarar har retningslinjer som førebyggjer forsvinningar, har
tilstrekkeleg med barnefagleg kompetent personell og god omsorg.»