Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Rune Støstad, Siri Gåsemyr Staalesen, Terje Sørvik
og lederen Lene Vågslid, fra Høyre, Mudassar Kapur, Anne Kristine
Linnestad og Mari Holm Lønseth, fra Senterpartiet, Heidi Greni og
Kathrine Kleveland, fra Fremskrittspartiet, Helge André Njåstad
og Erlend Wiborg, fra Sosialistisk Venstreparti, Birgit Oline Kjerstad,
og fra Rødt, Tobias Drevland Lund, viser til representantforslaget. Komiteen viser til at det fremmes forslag
om at regjeringen skal komme tilbake til Stortinget med en gjennomgang
av ytelsene til flyktninger, og sikre at disse maksimalt er på nivå med
Sverige og Danmark. Videre foreslås det at det skal foretas en større
gjennomgang av introduksjonsprogrammet og sysselsetting av ukrainere
i Norge, Sverige og Danmark, med mål om at flere skal komme raskere
i jobb.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at Norge har tatt imot over 70 000 ukrainske
flyktninger siden begynnelsen av krigen. Flertallet mener
det er avgjørende at Norge tar sin del av ansvaret for å ta imot
mennesker på flukt fra Russlands brutale angrepskrig i våre nærområder.
Flertallet viser
til at ankomstene fra Ukraina økte kraftig siste del av 2023, og
at Norge den siste tida har tatt imot flere enn alle de andre nordiske
landene til sammen. Dette har satt både mottakssystemet og velferdstjenestene
ute i kommunene under press.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener regjeringen har møtt
denne situasjonen på en tilfredsstillende måte, og viser til at
det allerede har blitt tatt flere grep for å håndtere de høye ankomstene.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har vedtatt å gjøre innstramminger i innkvarteringen,
og innført begrensninger på å reise frem og tilbake mellom Ukraina
og Norge for de som har kommet hit. Regjeringen har også foreslått
å avvikle etterbetaling av barnetrygd, og innføre 12 måneders botidskrav
for engangsstønad ved fødsel, grunn- og hjelpestønad etter folketrygden,
samt vederlagsfri tannhelsehjelp til personer mellom 19 og 24 år.
Introduksjonsstønaden er foreslått kuttet for ektefeller/samboere
uten barn. Det er besluttet å avvikle ordningen med kjæledyr i mottak
for nye asylsøkere, og ordningen med alternativ mottaksplassering
i private hjem avvikles. I tillegg gjøres det grep for å sikre at
introduksjonsprogrammet blir mer arbeidsrettet, slik at veien ut
i arbeidslivet blir kortere for den enkelte.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at det viktigste målet i integreringspolitikken
må være å hjelpe flest mulig ut i arbeid, slik at de kan forsørge
seg selv og sin familie og bli en del av fellesskapet. Flertallet viser videre til at over åtte
av ti av ukrainere som har avsluttet introduksjonsprogram, til nå
har gått over i arbeid, utdanning eller videre kvalifiseringstiltak,
og mener dette er gode resultater som viser at vi er på rett vei.
Flertallet mener
eventuelle ytterligere tiltak for å harmonisere ankomsttallene med
våre naboland må gjøres på bakgrunn av en helhetlig vurdering.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet mener det vil være naturlig
at nivået på ytelser og tiltak for å øke sysselsettingen ytterligere
inngår i en slik helhetlig vurdering, og legger til grunn at regjeringen
fortløpende gjør nødvendige vurderinger knyttet til dette.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til regjeringens innstramminger
som Fremskrittspartiet støtter. Disse vil allikevel ikke løse utfordringene
da innstrammingene er meget beskjedne og i flere tilfeller kun gjelder
et lite mindretall av flyktningene som kommer til Norge. Fafo sine
beregninger i rapporten «Different policies, different outcomes
– The reception of Ukrainian refuges in Sweden and Norway» (Fafo
2023) har vist at Norge har ni ganger høyere ytelser til flyktninger
enn Sverige, og hvis en tar med alt av tilleggsytelser, er nivået
2 til 4 ganger høyere i Sverige enn Norge. Fafo viser også til at
ytelsene i Norge er om lag dobbelt så høye som det en mottar i Danmark.
Dette er ikke bare meget uheldig av hensyn til at det fører til en
uforholdsmessig høy andel flyktninger som velger Norge i stedet
for våre naboland, men også at de høye ytelsene fører til vesentlig
lavere yrkesdeltakelse enn for eksempel i Danmark. Ifølge SSB var
sysselsettingen blant ukrainere i Norge i desember 2023 på 18,6
pst., mens i Danmark viser tall for desember 2023 fra Det Nationale
Integrationbarometer at sysselsettingsgraden blant ukrainske flyktninger
i Danmark er på om lag 55 pst.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til erfaringene
komiteen ble gjort kjent med i Rogaland om prosjektet med å sysselsette
ukrainere der. Der ble det pekt på at de som kommer, har svært forskjellige
forutsetninger, og at bare ca. 20 pst. har så gode engelskkunnskaper
og kompetanse at de forholdsvis raskt kan komme i arbeid. For svært
mange vil det være en mye mer tidkrevende prosess med å lære språk
og kvalifisere seg for å kunne ta arbeid i Norge. Disse
medlemmer viser til at vellykket integrering er et samspill
mellom individene og de ytre omstendighetene skapt av samfunnet
og politikken. Motivasjon er nært knyttet til det å mestre og å
ha forutsigbarhet. Fordrevne som lider av posttraumatisk stress og
som i tillegg skal forholde seg til usikkerhet på grunn av midlertidighet
i tilværelsen, må møtes med individuelle tilpasninger ut fra sin
helse, livssituasjon og forutsetninger. Disse
medlemmer vil peke på at skal man lykkes i integreringen og
få mange i arbeid, så er det en forutsetning at planene er realistiske,
opplegget blir hjelp til selvhjelp og god mestring, og ikke et opplegg
for å skyve mennesker ut i fattigdom på siden av samfunnet.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at Norge den siste tiden har mottatt flere
fordrevne fra Ukraina enn de andre nordiske landende til sammen. Disse medlemmer mener det er viktig at
Norge skal støtte opp om Ukrainas frihetskamp. Derfor skal Norge også
ta imot flyktninger fra Ukraina, som flykter fra krig i vårt nærområde.
Det er likevel slik at det er begrenset kapasitet i det norske mottakssystemet. Disse medlemmermener det er riktig å
iverksette tiltak for å få ankomstene ned på et mer bærekraftig
nivå. Disse medlemmermerker seg at mange
av de som har ankommet Norge, har hatt oppholdstillatelse i et annet land
før de kom. Per 7. februar 2024 har 177 kommuner svart IMDi på anmodningen
om bosetting i 2024, og 54 av disse kommunene har vedtatt å bosette
færre enn de har blitt anmodet om. Disse medlemmer mener
at dette understreker den utfordringen som kommuner over hele landet
nå opplever, og viser videre til at mange kommuner mangler boliger
og at tjenester som skole, helse og barnehage er under stort press. Disse medlemmer viser til at Høyre i
forbindelse med behandling av Innst. 16 S (2023–2024) fremmet forslag
om at regjeringen raskt skulle legge frem en tiltaksplan for å sikre
at bosettingstakten holdes oppe, for eksempel gjennom et forslag
om å øke bevilgningene på kap. 581 Bolig- og bomiljøtiltak, post
76 Utleieboliger og forsøk med nye boligmodeller. Videre viser disse medlemmer til en økt satsing på
digital norskopplæring, for å nevne noe. Disse
medlemmer mener dette ville fått flere raskere ut i arbeid.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen har lagt frem en rekke forslag til innstramminger
i desember 2023 og januar 2024. Disse medlemmer mener dette
er gode forslag for å bidra til å håndtere ankomstene på en bedre
måte. Disse medlemmer mener likevel
at det kan bli nødvendig å iverksette ytterligere innstramminger
og iverksette flere tiltak for å få flere raskere i jobb. Disse medlemmer viser til at Høyre har tatt
initiativ til å iverksette tiltak for å forberede Norge på en flyktningkrise,
og viser til Dokument 8:57 S (2023–2024).
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at Europa er i en tid med
krig på grunn av Russlands invasjon av nabolandet Ukraina, og at Norge
da skal hjelpe til når mennesker er på flukt i våre nærområder.
Det er likevel problematisk at Norge den siste perioden har tatt
imot 50 pst. flere ukrainske flyktninger enn det Danmark, Sverige,
og Finland har tatt imot til sammen. Ifølge tall fra UDI ble det
registrert 35 340 mennesker med midlertidig kollektiv beskyttelse
i Norge i 2023. Dette er betydelig høyere ankomster for 2023 enn
i Sverige som registrerte 11 401 mennesker med midlertidig kollektiv
beskyttelse og Danmark som registrerte 9 820 mennesker med midlertidig
kollektiv beskyttelse.
Disse medlemmer mener
at dagens ytelser for flyktninger er altfor gode og bidrar til at
flyktninger velger å flykte til Norge istedenfor for eksempel til
Sverige, Danmark eller Finland. Dette fører til økt ankomst av flyktninger,
noe som skaper press på de kommunale tjenestene. På grunn av de
økte ankomstene sliter mange kommuner med å skaffe bolig, og kapasiteten
på tjenester som skole, helse og barnehage er sprengt i mange kommuner. Disse medlemmer vil påpeke at regjeringen
har bedt norske kommuner forberede seg på å bosette 37 000 flyktninger
i 2024. Dette vil bidra til ytterligere press på norske kommuner
og tjenestetilbudet. Disse medlemmer viser
til at Norge har bedre ytelser for flyktninger enn Sverige og Danmark. Disse medlemmer viser til at dersom en
flyktning har fått oppholdstillatelse/bosatt seg i Norge og deltar
på introduksjonsprogrammet, har personen rett på en introduksjonsstønad
som tilsvarer 19 770 kroner per måned. Denne stønaden reduseres
til 13 180 kroner per måned hvis personen er under 25 år og ikke
bor sammen med foreldrene sine, og 6 590 kroner per måned hvis personen
er under 25 år og bor med én eller begge foreldre. Dette er annerledes
enn Danmark hvor flyktninger på visse vilkår kan få selvforsørgelses-
og hjemreisestønad eller overgangsstønad. En slik stønad gis ofte
i forbindelse med introduksjonsprogrammet og tilsvarer 10 147 kroner
(valutakurs 17. november 2023) per måned for ikke-forsørger og personer
over 30 år, og ikke-hjemmeboende under 30 år. Dersom man er ung
hjemmeboende under 30 år vil man kunne få en stønad som tilsvarer 4 370
kroner (valutakurs 17. november 2023) per måned. I Sverige får en
flyktning som har fått oppholdstillatelse, en etableringsstøtte.
Dette krever at det er laget en etableringsplan av arbeidsformidlingen
og at flyktningen deltar i etableringsprogrammet. Ytelsene som en flyktning
mottar i den første kartleggingsperioden av programmet, tilsvarer
4 805 kroner (valutakurs 17. november 2023) per måned, og deretter
6 407 kroner (valutakurs 17. november 2023) per måned så lenge vedkommende
deltar i programmet. Ytelsene betales ut for maksimalt fem dager
i uken. De som har barn som er inntil 20 år, kan få etableringstillegg
for barn de bor sammen med. Dette tilsvarer 832 kroner (valutakurs 17. november
2023) per måned for barn 0–10 år og 1 560 kroner (valutakurs 17. november
2023) for eldre barn, men gjelder maksimalt for tre barn (4 680
kroner).
På dette grunnlag mener disse
medlemmer at dagens ytelser for flyktninger skal reduseres
til maksimalt samme nivå som Sverige eller Danmark. Disse medlemmer viser til at NRK 12. januar
2024 publiserte en sak om ytelser for ukrainske flyktninger. I artikkelen
kommer det frem at en person som ikke deltar i introduksjonsprogram,
ville fått 283 000 kroner i sosialhjelp i tillegg til bostøtte som
ville tilsvart 50 000 kroner i Asker kommune, eller opptil 70 000
kroner med to barn. I tillegg kommer eventuell barnetrygd. Dette
tilsvarer en årslønn på over 500 000 kroner etter skatt for en vanlig
borger.
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt viser til
at det i NRK sitt medieoppslag 12. januar 2024 var understreka at
det kom få ukrainske flyktningar til Noreg i starten av Ukraina-krigen,
og at Noreg til då hadde teke imot ca. 28 pst. av dei som hadde
kome til Norden. Dei aller fleste har kome frå det austlege og sør-
austlege Ukraina der det har vore store krigshandlingar. I artikkelen
vert det også understreka at ukrainske flyktningar ikkje får meir støtte
enn andre mottakarar av sosialhjelp i Noreg. Desse
medlemene legg til grunn at bustøtte er ei behovsprøvd ordning
som skal sikre at folk har råd til å bu. Ingen får bustøtte utan
at det er behov for det. Desse medlemene legg
til grunn at retten til økonomisk støtte er knytt til vedtak om
midlertidig vern og at det difor er ei overgangsordning i integreringsfasen
for at menneske skal ha økonomisk tryggleik medan ein lærer språk
og kan kvalifisere seg for å kunne få arbeid.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at ukrainske flyktninger
med midlertidig kollektiv beskyttelse i Norge har rett, men ikke
plikt, til å delta i introduksjonsprogrammet. Samtidig viser tall
fra SSB at sysselsettingsgraden blant ukrainske flyktninger i arbeidsfør
alder per november 2023 er på 17,8 pst. i Norge. Derimot viser tall
fra Integrationbarometeret i Danmark per november 2023 at sysselsettingsgraden
der er på 55 pst. blant ukrainere i arbeidsfør alder. Disse medlemmer er opptatt av ukrainske
flyktninger og øvrige skal komme raskest mulig i arbeid, og mener
det er viktig at Norge lærer av danskene.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en større gjennomgang av ytelsene til
flyktninger, slik at disse maksimalt er på nivå med Sverige og Danmark.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med en større gjennomgang av introduksjonsprogrammet
og sysselsetting knyttet til ukrainere i Norge, Sverige og Danmark,
med sikte på å øke sysselsettingen i retning av dansk og svensk
nivå, der målet er at man skal i arbeid raskest mulig og at opplæring
i språk/samfunn tas på kveldstid/i helger.»
Medlemene i
komiteen frå Sosialistisk Venstreparti og Raudt meiner at
Noreg må ta sin del av ansvaret for å hjelpe menneske som er fordrivne av
krig og at vi bør ha ei mest mogleg lik behandling av dei som har
rett på vern, uansett kva konflikt dei flyktar ifrå. Over 6 millionar
menneske har flykta frå Ukraina som fylgje av krigen, og Noreg har
teke imot om lag 70 000 av desse, om lag 1,3 pst. i høve til folketalet
i Noreg per. desember 2023. Desse medlemene legg
til grunn at det er utfordrande for kommunane å ta imot så mange
flyktningar på kort tid. I denne situasjonen er det viktig at staten
stiller opp med ressursar så det vert mest mogleg føreseielege ordningar
både for dei som har rett på vern, og for kommunane som er den viktige førstelinja
i flyktningarbeidet.
Desse medlemene legg
til grunn at det er krigshandlingane som er årsaka til at folk flyktar.
Krig vert aldri berekraftig, han vil koste, og han kostar aller
mest for dei sivile som vert råka direkte. Evna til å vise solidaritet mellom
land og mellom menneske vert sett på prøve i denne situasjonen.
Noreg har som land hatt store inntekter som fylgje at krigen har
ført til høge energiprisar, og har difor kanskje større føresetnad
enn mange andre land til å hjelpe. Desse medlemene legg
til grunn at midlertidig kollektivt vern er eit kriseverkty for
situasjonar der det er mange fordrivne som kjem, og at mottaksapparatet
ikkje har kapasitet til individuelle handsaming av sakene. Dei som
kjem, får vedtak om midlertidig vern. Det vil seie at etter at tida
er ute for vedtaka må den einskilde søkje på nytt og det skal gjerast
individuelle vurderingar av kven som har rett på å få vere i landet og
kven som må returnere på eit seinare tidspunkt. Det er myndigheitene
som avgjer kven som skal få vere og kven som må returnere. Desse medlemene vil peike på at når krigen
i Ukraina no ser ut til å verte langvarig, må ein gjere heilskaplege
vurderingar av korleis situasjonen skal handterast på ein best mogleg
måte, og regjeringa må sørge for at mottaksapparat i kommunane og
asylmottak er dimensjonert for å handtere situasjonen i tråd med
menneskerettar og flyktningkonvensjonen, det gjeld særleg born sine
rettar.
Desse medlemene legg
til grunn at det tek tid for dei fordrivne å lære eit nytt språk
og finne seg arbeid slik at ein kan forsørge seg sjølv. Mange som
kjem er eldre eller kvinner med born. Mange mødre skal ta seg av born
åleine i ein svært vanskeleg situasjon der traume skal handterast
i tillegg til å finne seg til rette i eit nytt land. Far er gjerne
soldat i krigen og kan ikkje bidra normalt til å forsørge familien.
Økonomisk tryggleik og ein stad å bu er difor heilt vesentleg for
at integreringa og kvalifisering til arbeid skal lukkast. Desse medlemene meiner det er klokt av
samfunnet å unngå at det utviklar seg eit parallelt samfunn med
fattige innvandrarar frå Ukraina som kanskje vert tvinga inn i useriøse
arbeidsforhold på grunn av dårleg økonomi og dårlege språkkunnskaper. Desse medlemene legg til grunn at kostnadsnivået
i Noreg er høgt og at støtta må stå i forhold til levekostnadane
i Noreg, og at ein ikkje utan videre kan samanlikne seg med andre
land. Difor er det heilt vesentleg at staten gir kommunane ressursane
som trengst for å handtere situasjonen og for at dei som kjem, raskast
mogleg vert i stand til å greie seg sjølve. Desse
medlemene viser til at Noreg har hatt ein meir vellukka integreringspolitikk
enn til dømes Sverige, og desse medlemene meiner
mykje av grunnen er at Noreg har brukt meir ressursar i starten
av opphaldet for å sette folk i stand til å kunne greie seg sjølve
raskare. Desse medlemene støttar ikkje
forslaga i denne saka der ein einsidig ser på dei økonomiske støttetiltaka
utan ei heilskapleg evaluering av integreringa av ukrainske flyktningar
som kan gi viktig kunnskap om kva som kan gjerast betre.