Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Per Vidar Kjølmoen, Tuva Moflag, Anette Trettebergstuen
og Torbjørn Vereide, fra Høyre, Henrik Asheim, Anna Molberg og Aleksander
Stokkebø, fra Senterpartiet, Tor Inge Eidesen og Per Olaf Lundteigen,
fra Fremskrittspartiet, Dagfinn Henrik Olsen og Gisle Meininger Saudland,
fra Sosialistisk Venstreparti, Kirsti Bergstø og lederen Freddy
André Øvstegård, og fra Rødt, Mímir Kristjánsson, viser til
Representantforslag 45 S (2023–2024) om å innføre sorgpermisjon
for foreldre som har mistet barn.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne ønsker å innføre en ordning med sorgpermisjon
i Norge, som betyr at foreldre som mister et barn skal ha rett på
en ny ytelse.
Komiteen viser til
statsrådens vurdering av forslaget i sitt svar til komiteen av 13. desember
2023, og at statsråden skriver at det i dag ikke er en lovregulert
rett til fri i forbindelse med dødsfall hos nærstående. Statsråden
opplyser om at rett til permisjon ved dødsfall er regulert i tariffavtaler
og i avtaler hos bedriftene, og viser som eksempel til at ansatte
i stat og kommune kan få inntil 12 dager betalt velferdspermisjon.
I likhet med forslagsstillerne, viser statsråden til at foreldre
som opplever at et barn dør, i praksis vil ha rett på sykepenger,
og at Helsedirektoratets sykmelderveileder viser til en diagnose
som brukes ved reaksjoner på belastende livshendelser. Forslagsstillerne
mener at dette ikke er en tilfredsstillende løsning, og argumenterer
med at sorg ikke er en sykdom, og at det er en belastning å sykemeldes
med en psykisk diagnose.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne peker på at Danmark, Sverige og Finland har
ordninger der foreldre som mister barn, har rett på økonomiske ytelser,
og at forslagsstillerne mener at det er nødvendig med slike ordninger
også i Norge. I sin vurdering av forslaget kommenterer statsråden
den danske løsningen og skriver at den gir dårligere inntektssikring
og rett til oppfølging enn den norske sykepengeordningen.
Komiteen viser til
at forslagsstillerne har fått tilbakemeldinger om at foreldre i
sorg blir sykemeldte med en feilaktig psykisk diagnose, og at det
kan ha utilsiktede konsekvenser, som at de ikke får tegnet forsikring
eller lov til å adoptere barn. Statsråden kjenner ikke til om dette
er et utbredt problem, og mener uansett at å lage en ny ytelse med
sorgpermisjon ikke er en løsning på dette.
Komiteen viser til
at statsråden mener at sorgpermisjon ikke bør innføres fordi man
kan ha sorgreaksjoner også uten å oppfylle kriteriene for en ny
ytelse, og at sorgpermisjon kan skape en forventning om å være borte
fra jobb i lengre tid når man har mistet et barn. Derfor er dagens
ordning med rett til sykepenger mer fleksibel.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmet fra Rødt, mener det er flere gode intensjoner
med representantforslaget. Samtidig bør eventuelle endringer i en velferdsytelse
utredes og vurderes i kontekst av hele sykemeldingssystemet.
Flertallet viser
til at det norske helsevesenet jobber med å innføre ICD-11 (International
Classification of Diseases) fra verdens helseorganisasjon, og at
dette vil gjøre «prolonged grief disorder» til en godkjent diagnose
med verktøy for oppfølging.
Flertallet viser
til at sorgprosesser kan være ulike fra person til person, både
i reaksjon og i måten den best kan bearbeides. Flertallet viser
til at det for noen vil det være nødvendig å være borte fra arbeidsplassen
over lengre tid, og at det for andre vil være positivt å beholde en
tilknytning til arbeidsplassen.
Flertallet understreker
at en lege uansett må vurdere behovet for oppfølging og behandling
av psykiske reaksjoner som kan følge med sorgen, som eksempelvis konsentrasjonsvansker,
søvnproblemer eller hukommelsestap. Flertallet mener
det også er viktig at den sørgende blir møtt av Nav og arbeidsgiver
på en god måte, der man i fellesskap kan finne den riktige veien
tilbake til arbeidslivet.
Komiteens
medlem fra Rødt viser til at samtlige av de sju organisasjonene
som har sendt skriftlige innspill i saken, stiller seg bak forslaget
om å innføre en sorgpermisjon. Flere av organisasjonene representerer
foreldre som selv har mistet barn. Høringsinnspillene tyder på at
dagens ordninger ikke er gode nok til å ivareta dem det gjelder.
Dette medlem mener
at en ny sorgpermisjon vil tette et hull i velferdsstaten. En ny
ytelse bør komme i tillegg til eksisterende ytelser, ikke i stedet
for dagens sykepengerettigheter.
Dette medlem viser
til at ikke alle har rett på sykepenger. For denne gruppen kan en
ny ytelse være økonomisk fordelaktig. Dette
medlem viser til at flere av høringsinnspillene understreker
at en sorgpermisjon vil innebære en økt anerkjennelse av situasjonen man
befinner seg i, og at en ny ordning dermed vil ha en verdi utover
det økonomiske. Senter for krisepsykologi skriver også i sitt innspill
at dagens praksis fører til feildiagnostisering i helsevesenet. Dette medlem anser det som uverdig at
mennesker i dyp sorg skal måtte «jakte på» psykiske diagnoser i
helsevesenet for å få tid til å bearbeide sorgen. Videre viser dette medlem til at flere av våre naboland
allerede har innført en ordning med sorgpermisjon, og at det er
på tide at Norge følger etter.
Dette medlem fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen utrede
en ordning som gir foreldre som har mistet barn, og andre grupper
som kan ha behov for det, rett til sorgpermisjon.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at foreldre
og andre med omsorgsansvar kan få utbetalt pleiepenger fra Nav dersom
de er nødt til å være borte fra jobb for å passe syke barn som trenger
kontinuerlig tilsyn og pleie. Et vilkår for å få utbetalt pleiepenger
er at man har vært i jobb før utbetalingsperioden starter eller
har mottatt enkelte ytelser som dagpenger og sykepenger.
Disse medlemmer viser
til at dagens regelverk fører til at enkelte står uten inntekt fordi
de må pleie et sykt barn. I Dagsrevyen på NRK 13. januar 2024 ble
det vist en reportasje om en kvinne som havnet i en økonomisk krise
fordi hennes barn fikk kreft da hun var student. Disse
medlemmer viser også til Dagsavisen 16. juni 2023, der avisen
omtalte en sak der en annen kvinne ikke hadde rett på pleiepenger
fordi hun mottok arbeidsavklaringspenger (AAP). Ettersom AAP er
en tidsbegrenset ytelse med aktivitetsplikt, risikerte kvinnen å
stå uten inntekt fordi hun pleide sin kreftsyke datter.
Disse medlemmer viser
til at perioden man kan motta pleiepenger etter at man har mistet
et barn, varierer avhengig av hvor lenge man har mottatt pleiepenger
og hvorvidt man har mottatt graderte pleiepenger. Disse
medlemmer mener denne forskjellsbehandlingen er urimelig.
Disse medlemmer mener
at pleiepengeordningen bør styrkes. Alle bør ha rett på pleiepenger,
og det bør være en bestemt periode man har rett på ytelsen etter
at et barn har dødd. Kun omsorgspersoner til barn med omfattende
pleiebehov vil ha rett på pleiepenger, og det er derfor ikke noen
fare for at ordningen skal utnyttes eller at den på andre måter
vil gi uheldige insentiver.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede endringer i pleiepengeregelverket som sikrer at flere grupper
får rett til pleiepenger, blant annet studenter og mottakere av
arbeidsavklaringspenger.»
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget med forslag som sikrer at alle som mister
et barn mens de er omfattet av pleiepengeordningen, får samme rett
til pleiepenger dersom barnet dør.»