1.1 Innledning
Gjennom Parisavtalen har Norge
forpliktet seg til å redusere utslippene av klimagasser med minst
55 pst. innen 2030 sammenlignet med 1990-nivå. Forpliktelsen er
et steg på veien til at Norge skal bli et lavutslippssamfunn innen
2050, noe som innebærer at utslippene skal reduseres med 90–95 pst.
sammenlignet med 1990-nivået. Klimamålet for 2030 er et delmål i
omstillingen til å bli et lavutslippssamfunn i 2050.
Parisavtalen er en internasjonal avtale som
skal legge til rette for at landene klarer å begrense klimaendringene.
Sammen med FNs klimakonvensjon er den et rammeverk for den framtidige
globale klimainnsatsen.
Riksrevisjonens undersøkelse viser hvor stor
reduksjon i utslipp av klimagasser Norge har forpliktet seg til innen
2030 og 2050, sammenlignet med utgangspunktet i 1990, og hvor langt
vi har kommet i 2022. Norge slapp ut 48,9 millioner tonn CO2-ekvivalenter
i 2022. Det er en reduksjon på 4,7 pst. fra utslippene i 1990. Det er
derfor betydelig risiko for at omstillingen går for sakte.
I behandlingen av Klimaplan for 2021–2030 viser energi-
og miljøkomiteen til at utslippene skal kuttes og CO2-opptaket
økes på en måte som omstiller Norge og legger til rette for grønn,
bærekraftig vekst. «Til det trenger vi et næringsliv som er grønnere,
smartere og mer nyskapende», uttalte komiteen.
Enova SF er et viktig virkemiddel
for at Norge skal oppfylle sine klimaforpliktelser innen 2030 og
lykkes med omstillingen til lavutslippssamfunnet innen 2050. Stortinget
opprettet Enova som et statsforetak i 2001. Bakgrunnen var et ønske
om at energiomleggingen skulle skje mer effektivt enn tidligere,
og at offentlige midler skulle brukes mer effektivt. Enovas hovedvirkemiddel
er økonomisk støtte. Foretaket disponerer Klima- og energifondet,
som utgjør mesteparten av den statlige støtten til direkte klimatiltak.
Overføringene til fondet i perioden 2018 til
2023 har økt fra 2,7 mrd. kroner i 2018 til 5,6 mrd. kroner i 2023.
Enova skal bidra til en raskere og rimeligere
omstilling til lavutslippssamfunnet ved å tilby støtteordninger for
lav- og nullutslippsløsninger. En lav- og nullutslippsløsning kan
for eksempel være en utslippsfri produksjonsmetode i industrien
eller en elektrisk lastebil.
Enova kan støtte teknologiutvikling i senfasen
og tidlig markedsintroduksjon.
-
Teknologiutvikling
i senfasen er den delen av innovasjonskjeden der den viktigste forskningsaktiviteten
er avsluttet og løsningene er modne for å utprøves i større skala,
heretter kalt teknologiutvikling.
-
Tidlig markedsintroduksjon er den fasen
der en løsning er tilgjengelig i markedet, men der det fortsatt skjer
betydelig teknologiutvikling, optimalisering av systemer, læring
og forbedringer, slik at kostnadene kan bli mindre og/eller nytteeffektene
større, heretter kalt markedsutvikling.
Målet med Enovas støtte til markedsutvikling
er å øke markedsandeler ved å redusere kostnaden og/eller øke nytteeffekten.
Enova skal ikke gi støtte til velfungerende markeder.
Enova skal bidra til varig endring. Varig endring innebærer
at bedriftene etter hvert skal velge lav- og nullutslippsløsningene
uten at Enova eller andre offentlige aktører gir subsidier. De nye
lav- og nullutslippsløsningene skal altså være konkurransedyktige
nok til at bedrifter og forbrukere tar dem i bruk i stort volum
uten støtte.
Klima- og miljødepartementet forvalter eierskapet til
Enova SF på vegne av staten og skal styre Enova slik at de oppnår
statens mål, som er at Enova skal være et effektivt virkemiddel
for støtte for omstillingen til lavutslippssamfunnet. Det innebærer
at styringen av Enova skal være overordnet, og at Enova skal ha
stor faglig frihet til å velge hvilke virkemidler og enkeltprosjekter
de vil støtte.
Målet med undersøkelsen har vært å vurdere om Enova
SF effektivt bidrar til reduserte klimagassutslipp og omstillingen
til lavutslippssamfunnet, og om Klima- og miljødepartementet legger
til rette for dette. Denne undersøkelsen omfatter Enovas bidrag
til å kutte klimagassutslipp i veitransportsektoren og Enovas støtte
til teknologiutviklingsprosjekter. Undersøkelsen omfatter i hovedsak
perioden 2015–2023.
Undersøkelsen har tatt utgangspunkt blant annet
i følgende vedtak og forutsetninger fra Stortinget:
-
lov om produksjon,
omforming, overføring, omsetning, fordeling og bruk av energi m.m.
(energiloven)
-
lov om klimamål (klimaloven)
-
Bevilgningsreglementet, Regelverket for
økonomistyring i staten
-
budsjettproposisjoner fra Klima- og miljødepartementet
med tilhørende innstillinger
-
Meld. St. 6 (2022–2023) Et grønnere og
mer aktivt statlig eierskap. Statens direkte eierskap i selskaper, jf.
Innst. 190 S (2022–2023).
-
Ot.prp. nr. 35 (2000–2001) om lov om endringar
i lov 29. juni 1990 nr. 50 om produksjon, omforming, overføring,
omsetning og fordeling av energi m.m. (energiloven), jf. Innst.
O. nr. 59 (2000–2001)
-
Meld. St. 13 (2020–2021) Klimaplan for
2021–2030, jf. Innst. 325 S (2020–2021)
Rapporten ble forelagt Klima- og
miljødepartementet ved brev 29. juni 2023. Departementet har i brev 28.
august 2023 gitt kommentarer til rapporten. Kommentarene er i hovedsak
innarbeidet i rapporten og i Riksrevisjonens dokument.
Rapporten, riksrevisorkollegiets
oversendelsesbrev til Klima- og miljødepartementet 22. september
og statsrådens svar 4. oktober 2023 følger som vedlegg til Riksrevisjonens
dokument.