Søk

Innhold

4. Revisjon av årsregnskapene

4.1 Årsregnskapene er riktig avlagt

4.1.1 Konklusjoner

Konklusjon

Riksrevisjonen mener at med unntak av fem er alle årsregnskapene for departementene og underliggende virksomheter riktige.

  • 231 av 236 årsregnskap er uten vesentlige feil og mangler.

  • Folkehelseinstituttet, Statens kartverk, Norsk kulturfond, Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør og Registerenheten i Brønnøysund har årsregnskap som inneholder vesentlige feil og mangler.

  • Det er avdekket brudd på administrativt regelverk i to virksomheter.

4.1.2 231 av 236 årsregnskap er uten vesentlige feil og mangler

Årsregnskapet skal gi grunnlag for Stortingets kontroll med hvordan bevilgningene er disponert, og for analyser av virksomhetens aktiviteter. Pålitelig regnskapsinformasjon er et viktig virkemiddel for å sikre tilliten til hvordan offentlige midler brukes.

For 2022 har Riksrevisjonen revidert 236 årsregnskap. Revisjonen viser at årsregnskapene i hovedsak er utarbeidet og avlagt i tråd med kravene i økonomiregelverket for staten, rundskriv R-115 fra Finansdepartementet om utarbeidelse og avleggelse av statlige virksomheters årsregnskap og krav fra det overordnede departementet.

Riksrevisjonen har kontrollert at årsregnskapene viser virksomhetens disponible bevilgninger for 2022, regnskapsførte utgifter og inntekter for 2022 samt eiendeler og gjeld per 31. desember 2022.

For virksomheter som fører regnskap etter periodiseringsprinsippet, har Riksrevisjonen i tillegg kontrollert at årsregnskapene inneholder en oppstilling av virksomhetsregnskapet i tråd med de statlige regnskapsstandardene (SRS). Videre har Riksrevisjonen kontrollert at forvaltere av statlige fond har utarbeidet en oppstilling av fondsregnskapene i tråd med regelverket.

4.1.3 Folkehelseinstituttet, Statens kartverk, Norsk kulturfond, Sikt og Registerenheten i Brønnøysund har årsregnskap med vesentlige feil og mangler

For 2022 har Riksrevisjonen tatt forbehold om 5 av 236 årsregnskap på grunn av vesentlige feil og mangler.

Folkehelseinstituttet (Helse- og omsorgsdepartementet)

Folkehelseinstituttet har fått revisjonsberetning hvor Riksrevisjonen konkluderer med at revisor ikke kan uttale seg om årsregnskapet for 2022.

Riksrevisjonen har identifisert betydelige svakheter i internkontrollrutiner knyttet til dokumentasjon og prisfastsetting av varelager. Det er avvik i rapporter og usikkerhet knyttet til verdivurderingen av varelager. Folkehelseinstituttet har videre en vesentlig fordring og en gjeldspost i balansen hvor virksomheten ikke har klart å legge fram tilstrekkelig og pålitelig dokumentasjon. Riksrevisjonen har også identifisert betydelige svakheter og mangler i virksomhetens rutiner for intern kontroll og løpende oppfølging av avvik knyttet til håndtering og bokføring av bidragsprosjekter.

Statens kartverk (Kommunal- og distriktsdepartementet)

Statens kartverk har fått revisjonsberetning med forbehold fordi de ikke har framlagt tilstrekkelig og hensiktsmessig dokumentasjon for regnskapsføringen av samfinansierte prosjekter i årsregnskapet for 2022.

Statens kartverk har for regnskapsføringen av samfinansierte prosjekter ikke hatt tilfredsstillende rutiner for kontroller og dokumentasjon. Det er derfor usikkert om bevilgnings- og artskontorapporteringen og rapporteringen av virksomhetsregnskapet er korrekt.

Norsk kulturfond (Kultur- og likestillingsdepartementet)

Kulturdirektoratet har fått revisjonsberetning for Norsk kulturfond med forbehold om tilleggsopplysninger fordi regnskapet ikke gir et riktig bilde av hvor mye kapital som faktisk er tilgjengelig for nye tilskudd. Riksrevisjonen tar forbehold om størrelsen på henholdsvis bundne midler og fri kapital til disponering.

Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør (Kunnskapsdepartementet)

Sikt har fått revisjonsberetning med forbehold fordi Riksrevisjonen ikke kan utelukke at verdien av egenutviklet programvare er vesentlig feil. Virksomheten ble slått sammen med NSD – Norsk senter for forskningsdata AS, Uninett AS og Unit – Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning med virkning fra 1. januar 2022, og etter sammenslåingen har ikke virksomheten ferdigstilt vurderingene om behov for prinsippharmonisering knyttet til regnskapsmessig behandling av egenutviklet programvare.

Registerenheten i Brønnøysund (Nærings- og fiskeridepartementet)

Registerenheten i Brønnøysund har fått revisjonsberetning med forbehold på grunn av en feilpostering av tilbakebetalt koronastøtte på 113,6 mill. kroner, som gir feil i bevilgningsregnskapet.

4.1.4 Det er avdekket brudd på administrativt regelverk i to virksomheter

I revisjonen av årsregnskapene for 2022 har Riksrevisjonen avdekket vesentlige brudd på administrativt regelverk hos Statsforvalteren i Troms og Finnmark og hos Kulturdirektoratet knyttet til Norsk kulturfond. Bruddene gjelder det følgende:

  • Statsforvalteren i Troms og Finnmark (Kommunal- og distriktsdepartementet)

Reglement for økonomistyring i staten § 14 bokstav a. Statsforvalteren i Troms og Finnmark har i forbindelse med reintelling vinteren 2022 ikke holdt seg innenfor gjeldende budsjettfullmakter i tidsrommet da tellingen fant sted.

  • Kulturdirektoratet knyttet til Norsk kulturfond (Kultur- og likestillingsdepartementet)

Reglement for økonomistyring i staten § 14 bokstav d. Kulturdirektoratet mangler rutiner for oppfølging og kontroll av tilskuddsmidler og registrering i regnskapet til Norsk kulturfond. Direktoratet har ikke etterlevd bestemmelsene i punkt 6.3.8.1 for Norsk kulturfond.

4.2 Komiteens generelle merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø, fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet, Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre, Grunde Almeland, og fra Miljøpartiet De Grønne, Lan Marie Nguyen Berg, vil uttrykke tilfredshet med at Dokument 1 har blitt utarbeidet med en egen omtale av hvert enkelt departement og tidligere rapporterte forhold i tråd med komiteens merknader i forbindelse med behandlingen av Dokument 1 (2022–2023), jf. Innst. 163 (2022–2023).

Komiteen merker seg at statens regnskaper i all hovedsak er riktige og i samsvar med lover og regler. Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen har revidert statsregnskapet for 2022 og 236 årsregnskaper for departementer, statlige virksomheter og fond for 2022. Komiteen registrerer at Riksrevisjonen har funnet vesentlige feil og mangler i fem av årsregnskapene.

Komiteen viser videre til at Riksrevisjonen har kontrollert både inntektene og utgiftene i statsregnskapet. Komiteen merker seg at skatter og avgifter utgjorde 1 241 mrd. kroner i 2022. Komiteen registrerer at petroleumsinntektene utgjør en viktig del av norsk økonomi. I 2022 var inntektene på 1 314 mrd. kroner, mens tilsvarende inntekter i 2021 var på 312 mrd. kroner.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen også har gjennomført kontroll av budsjettgjennomføringen ut fra en risiko- og vesentlighetsvurdering. I år rapporterer Riksrevisjonen tre nye saker. Komiteen viser til at Riksrevisjonen blant annet har kontrollert om departementer følger opp budsjettvedtak og lover og regler, slik Stortinget har vedtatt og forutsatt. Komiteen viser til at en slik kontroll er fundamental for Stortingets mulighet for kontroll og oppfølging.

Komiteen viser til at Riksrevisjonen følger opp saker som tidligere er rapportert til Stortinget. Komiteen registrerer at Riksrevisjonen i år har fulgt opp ni slike saker. Riksrevisjonen er tilfreds med departementenes oppfølging i syv av disse sakene og avslutter derfor oppfølgingen av disse sakene. Saken om Stortingets forutsetninger for gebyrfinansiering av offentlige tjenester følges opp for andre gang. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen ikke er tilfreds med forvaltningens oppfølging, og at Riksrevisjonen gir kritikk til fem departementer. Komiteen registrerer at Riksrevisjonen mener saken om ny registerplattform og informasjonssikkerheten ved Brønnøysundregistrene må følges videre.

Komiteen viser til Dokument 1 (2023–2024) kapittel 3 og Riksrevisjonens konklusjoner til statsregnskapet:

«Riksrevisjonen mener at statsregnskapet for 2022 i det vesentlige er riktig avlagt og presentert.

  • Bevilgningsregnskapet er i det vesentlige riktig avlagt.

  • Kapitalregnskapet er i det vesentlige riktig avlagt.

  • Statsregnskapets oversikter over fullmakter er i det vesentlige riktig presentert og etter gjeldende regelverk.

  • Svalbardregnskapet er i det vesentlige riktig avlagt.»

Komiteen merker seg Riksrevisjonens konklusjoner og slutter seg til disse. For kommentarer som vedrører det enkelte departementet, viser komiteen til kommentarer til det enkelte departement.

Komiteen viser til Dokument 1 (2023–2024) kapittel 4 og Riksrevisjonens konklusjoner til årsregnskapene:

«Riksrevisjonen mener at med unntak av fem er alle årsregnskapene for departementene og underliggende virksomheter riktige.

  • 231 av 236 årsregnskap er uten vesentlige feil og mangler.

  • Folkehelseinstituttet, Statens kartverk, Norsk kulturfond, Sikt – Kunnskapssektorens tjenesteleverandør og Registerenheten i Brønnøysund har årsregnskap som inneholder vesentlige feil og mangler.

  • Det er avdekket brudd på administrativt regelverk i to virksomheter.»

Komiteen stiller seg bak Riksrevisjonens vurdering. For kommentarer som vedrører det enkelte departementet og underliggende virksomheter, viser komiteen til kommentarene til det enkelte departement.