15.2 Komiteens merknader
Komiteen viser til
Dokument 1 (2023–2024) kapittel 15 om Kultur- og likestillingsdepartementet.
Komiteen merker
seg at statsregnskapet for Kultur- og likestillingsdepartementet
i det vesentlige er riktig avlagt og presentert.
Komiteen peker på
at det i de fleste tilfeller vil være noe forskjell mellom disponibel
bevilgning og regnskap, både på utgiftssiden og inntektssiden. Komiteen merker seg at Riksrevisjonen
mener Kultur- og likestillingsdepartementet har gitt tilfredsstillende
forklaringer på alle poster der regnskapet avviker vesentlig fra
bevilgningen.
Komiteen viser til
at Norsk kulturfond har som formål å stimulere samtidens mangfoldige
kunst- og kulturuttrykk og bidra til at kunst og kultur skapes,
bevares, dokumenteres og gjøres tilgjengelig for flest mulig.
Komiteen viser til
at ubenyttede prosjektmidler som er tilgjengelige etter at et prosjekt
er avsluttet, skal gjøres tilgjengelige for nye tilskudd. Komiteen merker seg at Kulturdirektoratet
mangler rutiner for oppfølging av tilskuddsmidler fra Norsk kulturfond
når et prosjekt er avsluttet. Disse midlene fortsetter dermed å framstå
som bundne midler i flere år etter at midlene reelt sett er tilgjengelige
for nye tilskudd. I tillegg inneholder bundne midler flere andre
poster knyttet til interne budsjettdisponeringer. Også disse postene
er reelt sett ikke forpliktelser, men skulle vært presentert som
fri kapital til disponering. Komiteen er
enig med Riksrevisjonen i at regnskapet for Norsk kulturfond gir
ikke et riktig bilde av hvor mye kapital som faktisk er tilgjengelig
for nye tilskudd.
Komiteen merker
seg at Riksrevisjonen har avgitt en revisjonsberetning der de tar
forbehold om størrelsen på henholdsvis bundne midler og fri kapital
til disponering, og komiteen merker
seg videre at Riksrevisjonens vurdering er at det er vesentlige
svakheter i Kulturdirektoratets interne kontroll knyttet til fondet,
og at det mangler rutiner for oppfølging og kontroll av tilskuddsmidler
og registrering i regnskapet. Riksrevisjonen har derfor konkludert
med at det er brudd på administrativt regelverk, da direktoratet
ikke har etterlevd kravene i bestemmelsenes punkt 6.3.8.1. Komiteen bemerker at dersom Kulturdirektoratet
hadde hatt oversikt over de reelle forpliktelsene til pågående prosjekter
og nødvendig intern kontroll knyttet til Norsk kulturfond var på
plass, kunne Kulturrådet ha lyst ut flere tilskudd og finansiert
flere prosjekter.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen har avdekket at reglement for økonomistyring i
staten § 14 bokstav d er brutt. Kulturdirektoratet mangler rutiner
for oppfølging og kontroll av tilskuddsmidler og registrering i regnskapet
til Norsk kulturfond. Komiteen er enig
i at Direktoratet ikke har etterlevd bestemmelsene i punkt 6.3.8.1
for Norsk kulturfond.