I meldingen legger regjeringen fram en strategi
for mineralvirksomhet på norsk kontinentalsokkel. Regjeringen vil
omtale videreutviklingen av landbasert mineralvirksomhet i sin mineralstrategi.
Befolkningsvekst, velstandsøkning, mer bruk
av fornybare energikilder og elektrifisering er forventet å øke etterspørselen
etter metall i framtiden. Større grad av fornybar energiproduksjon
og økt grad av elektrifisering krever ulike metalliske grunnstoff,
blant annet kobber, litium, nikkel, mangan, kobolt, sink og sjeldne
jordmetaller. Ifølge meldingen er det i dag sterk geografisk konsentrasjon
av utvinning og prosessering av viktige mineraler globalt. Slik
konsentrasjon er ifølge meldingen potensielt et hinder for pålitelig
og sikker tilgang til nøkkelinnsatsfaktorer for alle land. Det er
stor og økende oppmerksomhet om forsyningssikkerheten for slike innsatsfaktorer
i Europa, i USA og i verden ellers.
I meldingen skriver Olje- og energidepartementet at
det i lang tid har vært kunnskap om forekomster og interesse for
å utvinne metalliske mineraler også fra havbunnen. Slike forekomster
kan inneholde viktige metaller som verden vil trenge framover. Videre
skriver departementet at utvinning av havbunnsmineraler har potensial
til å bli en ny og viktig havnæring i Norge som kan bidra til verdiskaping
og sysselsetting og samtidig være med på å sikre forsyningen av
viktige metaller i framtiden. Departementet skriver at Norge allerede
har kunnskap om og erfaring fra høsting av naturressurser både i
forvaltningen, innenfor akademia og i næringslivet.
Havbunnsmineralvirksomhet på norsk kontinentalsokkel
skal ifølge meldingen skje innenfor rammer og krav som ivaretar
hensynet til det ytre miljøet. En trinnvis tilnærming vil bli lagt
til grunn for forvaltningen av områdene som blir åpnet.
Det foregår i dag både kartlegging og letevirksomhet
etter mineraler på havbunnen i flere havområder i verden både innenfor
og utenfor nasjonal jurisdiksjon. Kommersiell utvinning av havbunnsmineraler
på dypt vann er ennå ikke igangsatt, men konsepter og teknologi
for utvinning er under utvikling.
Lov 22. mars 2019 nr. 7 om mineralvirksomhet
på kontinentalsokkelen (havbunnsmineralloven) gir hjemmel for forvaltningen
av mineralressursene på norsk kontinentalsokkel. Loven har bestemmelser
om åpning av områder for mineralvirksomhet. Med mineralvirksomhet
er det ment undersøkelse og utvinning av mineralforekomster på havbunnen
og grunnen under denne. Som hovedregel kan verken undersøkelsestillatelse
eller utvinningstillatelse tildeles før det er vedtatt åpning av
et område, og det er derfor bare staten som kan drive mineralvirksomhet
før et område er åpnet.
Gjennom åpning av områder kan også kommersielle
aktører bidra til å få avklart om det finnes norske havbunnsmineralressurser
som er kommersielt attraktive å utvinne, og om utvinning kan foregå
på en bærekraftig måte.
At staten åpner et område for mineralvirksomhet, betyr
ifølge meldingen ikke at utvinningsvirksomhet settes i gang med
det samme. Vedtak om åpning innebærer at konsesjonsmyndighetene
kan sette i gang en prosess for tildeling av tillatelser. Samtidig
vil staten fortsette kartleggingen av norske havbunnsmineraler, og
sette i gang ytterligere kunnskapsinnhenting også knyttet til natur-
og miljøforhold for å legge til rette for en effektiv og trinnvis
utforskning fra næringen og for å styrke statens kunnskapsgrunnlag.
Ifølge havbunnsmineralloven kan det etter åpning av
områder tildeles to typer tillatelser: undersøkelsestillatelse og
utvinningstillatelse. I meldingen blir det redegjort for de to typene
tillatelse og hvilke krav som stilles for dem. Videre redegjør meldingen
for hvordan Oljedirektoratet arbeider med åpningsprosessen for mineralvirksomhet
på et område, inkludert konsekvensutredning og ressursvurdering.
Et forslag til konsekvensutredningsprogram ble sendt
på høring 12. januar 2021 med en høringsperiode på tre måneder.
Departementet fikk til sammen 53 høringsinnspill, som det er redegjort
for i meldingen. Etter behandling av disse ble programmet fastsatt
av departementet 10. september 2021. En konsekvensutredning ble
utarbeidet på basis av det fastsatte programmet. Grunnlagsrapporter
og virkningsstudier er sammenfattet i dokumentet Konsekvensutredning
– undersøkelse og utvinning av havbunnsmineraler på norsk kontinentalsokkel,
som er vedlagt stortingsmeldingen.
Konsekvensutredningen ble sendt på høring i
2022. Et utkast til beslutning om å åpne et område for mineralvirksomhet
skal etter loven sendes på høring sammen med konsekvensutredningen.
Av høringsbrevet framgikk det at departementet tok sikte på å åpne
hele eller deler av det området der Oljedirektoratet har mest data
og kunnskap, og som direktoratet regner som letestrategisk mest
interessant i en første fase. Hovedresultatene fra konsekvensutredningen
og departementets vurdering av sentrale tema som er tatt opp i høring, framkommer
av kapittel 4 i meldingen.
Det området som ble sendt på høring, grenser
opp til kontinentalsoklene til Island og Danmark/Grønland/Færøyene.
Departementet har derfor også hentet inn synspunkter fra disse landene.
Konsekvensutredningen peker på at kunnskapen om
natur- og miljøforhold i åpningsområdet er avgrenset. Forskningsinstitusjoner
har kartlagt natur- og miljøforhold i de norske dyphavsområdene,
og datainnsamlingen har særlig fokusert på de aktive kildene. Like fullt
presiseres det i meldingen at det er et stort behov for kunnskap
om natur- og miljøforholdene i disse områdene.
For at private bedrifter skal kunne bidra til
kartlegging av ressurspotensialet og miljøverdiene og til å øke kunnskapen
om miljøvirkningene av en eventuell framtidig havbunnsmineralvirksomhet,
mener departementet at det er nødvendig å åpne områder for slik
virksomhet. Ved å gjøre det mulig for kommersielle aktører å lete
vil man gjennom arbeidsprogrammene som fastsettes og den tilhørende
leteaktiviteten få mer datainnsamling og mer omfattende kunnskapsinnhenting.
Parallelt med eventuell letevirksomhet av private aktører vil kunnskapsinnhenting
i statlig regi fortsette og forsterkes.
Departementet skriver i meldingen at åpning
av områder ikke automatisk vil føre til utvinning, men gir myndighetene
anledning til å sette i gang en prosess for tildeling av tillatelser
og dermed kommersiell leteaktivitet. Utvinning vil ifølge meldingen
bare skje dersom myndighetene mottar søknader som tilfredsstiller
de kravene som er satt og det gis tillatelse, og dersom kommersielt
utnyttbare ressurser blir påvist og rettshaverne får godkjent en
utvinningsplan. For at myndighetene skal godkjenne en utvinningsplan,
må det godtgjøres at utvinningen kan skje på bærekraftig og forsvarlig
vis, slik at hensynet til miljø, sikkerhet og eventuell annen virksomhet
til havs i det aktuelle området er godt tatt hånd om, og slik at
sameksistensen med andre virksomheter blir ivaretatt.
Aktivitet under tillatelser som tildeles etter
åpning, vil i første omgang dreie seg om leting. Etter åpning kan myndighetene
etter loven lyse ut områder og tildele utvinningstillatelser. Utvinningstillatelser
gir enerett til undersøkelse og til å søke om godkjennelse av plan
for utvinning i området som er omfattet av tillatelsen. Det kan
også tildeles undersøkelsestillatelse som ikke gir slik enerett.
Denne typen tillatelse vil ifølge departementet ventelig være lite
kommersielt interessant og dermed lite relevant i en tidlig fase
etter åpningen, ettersom det ikke finnes noe marked for kjøp og
salg av data.
Før en eventuell utvinning av ressursene, må
utbyggeren gjennomføre en konsekvensutredningsprosess som del av
arbeidet med en utvinningsplan som trenger godkjennelse fra myndighetene.
En slik prosjektspesifikk konsekvensutredning må ut på høring. Det
samme skal programmet for utredningen som etter den offentlige høringen
fastsettes av departementet. I meldingen skriver departementet at
prosessen vil bidra til at relevante miljørelaterte forhold ved
det foreslåtte utvinningsprosjektet blir utredet, og videre at slike
prosesser gir stor kunnskapsinnhenting om lokale forhold.
Før utvinning kan skje, vil det være et nytt
beslutningspunkt for myndighetene. Hver utvinningsplan som rettshavere
utarbeider, må godkjennes av myndighetene. Planen vil gjelde et
definert foreslått prosjektområde og en bestemt utvinningsløsning.
Utvinning vil også kreve en tillatelse fra miljømyndighetene etter
forurensingsloven.
Etter åpningen vil det bli igangsatt en prosess
for å utlyse og tildele tillatelser under havbunnsmineralloven.
Departementet skriver at i lys av kunnskapsmangelen på området er
det særlig viktig å ha en føre-var-tilnærming til aktiviteten operasjonalisert
gjennom en trinnvis utvikling.
Basert på det som har framkommet i faggrunnlaget og
innkomne høringsuttalelser, vil departementet sette vilkår for åpningsområdet
om at utvinning av aktive hydrotermale strukturer ikke vil være
tillatt og slike strukturer skal beskyttes slik at de ikke blir
skadde av virksomhet i tilgrensende områder.