2.4.1 Overvann
Komiteen viser
til at klimaendringene bidrar til økt nedbør og styrtregn, og at
overvann er en stor samfunnsutfordring som under gitte betingelser
kan skape like stor naturskade som flom i vassdrag. Komiteen viser til at overvannsskader,
særlig vann som trenger inn i bygninger etter kraftig regn, allerede
står for rundt halvparten av alle klima- og naturskader i Norge. Komiteen viser til at Overvannsutvalget,
som leverte sin utredning i 2022, anslo at de årlige kostnadene
som oppstår på grunn av overvann er mellom 1,6 og 3,6 mrd. kroner. Komiteen viser til at den økte nedbøren
bidrar til en overbelastning på vann- og avløpsnettet som kan føre
til at urenset avløpsvann lekker ut og avløpsrenseanleggene får
problemer med effektiv rensing av avløpsvannet. Komiteen mener
det er viktig at kommunene er tett involvert i dette arbeidet.
Komiteen tar
til orientering at Klima- og miljødepartementet (KLD) har gitt Miljødirektoratet
i oppdrag å utrede ulike gebyrmodeller og foreslå lov- og forskriftsendringer
ila 2023, og at regjeringen skal vurdere fordeler og ulemper ved
å la kommunene kreve et eget overvannsgebyr. Komiteen registrerer
at dagens avløpsgebyrer kun kan finansiere overvannsanlegg som består av
rørledninger, og at andre løsninger som infiltrasjonssoner, fordrøyningsbasseng,
regnbed og grønne tak faller utenfor, selv om disse løsningene i
enkelte tilfeller kan være billigere enn tradisjonelle overvannsløsninger.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til at regjeringen har
forsterket arbeidet mot naturfarer som overvann særlig utgjør. Disse
medlemmer har merket seg at Kommunal- og distrikts departementet
har bedt kommunene fortsette å prioritere tilsyn med at sikkerhet
mot naturfarer er ivaretatt ved nybygging og allerede etablerte
boenheter.
Komiteens
medlemmer fra Høyre viser til representantforslaget til Høyre
om tiltak for å bidra til lavere gebyrer for innbyggerne innenfor
vann- og avløpssektoren, som er under behandling i kommunal- og forvaltningskomiteen. Disse medlemmer merker seg at mulighetsstudier
for vann- og avløpssektoren, som ble lagt frem våren 2022, viser
at samarbeid mellom kommuner og organisert i større enheter forventes å
gi bedre vann- og avløpstjenester per gebyrkrone. Disse
medlemmer mener det er viktig at kommunene strekker seg langt
for mer effektiv drift og organisering for å bidra til at gebyrene
for den enkelte innbygger holdes nede, og for å ha mulighet til
å gjennomføre flere viktige investeringer i overvannsløsninger.
Komiteen viser
til at omfanget og kompleksiteten til overvannshåndtering taler
for at det trengs en koordinerende nasjonal myndighet, og viser
til at dette også ble etterlyst i høringsrunden fra blant annet
KS og Norsk Vann. Komiteen mener en
overordnet nasjonal overvannsmyndighet kan bidra til at både forebygging
og skadehåndtering i kommunene blir mindre komplisert, tidkrevende
og kostnadskrevende enn ellers. Komiteen viser
til at NVE har ansvar for å forvalte Norges vannressurser, men at
dette arbeidet tradisjonelt har vært knyttet til vassdrag.
Komiteen fremmer
med dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
vurdere å utnevne en koordinerende nasjonal overvannsmyndighet.»
Komiteen vil
understreke behovet for videreutvikle den nasjonale veilederen knyttet
til overvann, og savner at dette løftes i stortingsmeldingen. Komiteen viser blant annet til overvannsveilederen
til Oslo kommune der de har definert og utredet trinnene i en tre-trinnsstrategi.
Oslo har blant annet kartlagt en del av områdene som kan infiltreres
med vann, utformet en hydraulisk overvannsmodell som simulerer hvor
det renner og samles vann, utformet en plan med geografiske tiltak
for å redusere risiko for skader og oversvømmelser, samt planer
for å bygge flomvei- og fordrøyningsnettverk og en oversikt over
prioritering av bygg med størst behov for oppgradering i forhold
til klimatilpasning. Komiteen mener
at det er ressurskrevende for små- og mellomstore kommuner å gjennomføre
et tilsvarende grundig arbeid, og at det forsterker viktigheten
av gode nasjonale veiledere.
Komiteen viser til
at regelverket i dag er slik at det kun er tillatt for kommunene
å bygge permanente sikringstiltak mot flom. Ofte er disse tiltakene
svært dyre og inngripende i naturen. Komiteen viser
til en NVE-rapport om sikringsbehov for flom og skred i 2020, som indikerer
at det vil kunne koste 50–120 mrd. kroner å sikre all eksisterende
bebyggelse. NVE har nylig anbefalt å åpne opp for at kommunene under
visse vilkår kan velge mobile og midlertidige flomsikringstiltak
fremfor permanent sikring.
Komiteen fremmer
med dette følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen tillate
at kommuner kan bruke organisatoriske tiltak fremfor permanent sikring for
å sikre ny bebyggelse mot flom, i tråd med anbefalingene fra NVE.»
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet viser til Innst. 192 S (2021–2022)
der disse medlemmer tok til orde for
muligheten til skånsom utbygging av vannkraft i enkelte vernede
vassdrag hvor flom er en utfordring så fremt det ikke forringer
verneverdiene. Disse medlemmer viser
til at Stortinget har åpnet for kraftutbygging i vernede vassdrag
for flomdemping. Disse medlemmer mener
at skånsom utbygging av vannkraft som ikke forringer verneverdiene,
bør vurderes nærmere for enkelte vassdrag hvor flom er en utfordring. Disse medlemmer viser til at det kan
være kostbart med flomsikringstiltak uten at disse gjøres i tilknytning
til ny kraftutbygging, og at slik utbygging er forenlig med god lakse-
og miljøforvaltning.
Komiteen viser
til innspill fra KS om at det er behov for å definere overvann og
overvannsanlegg i vass- og avløpsanleggsloven i stedet for forurensningsloven. Formålet
er blant annet å unngå det objektive ansvaret for skade forårsaket
av avløpsanlegg. Komiteen mener dette
er et interessant innspill, og forventer at regjeringen utreder
dette i oppfølgingen av stortingsmeldingen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at anlegg for vann og avløp
er kritisk infrastruktur, og mange steder er det stort behov for vedlikehold
og oppgradering av ledningsnett og avløpsrenseanlegg. Økt nedbør
vil føre til økt belastning på vann- og avløpsnettet og dermed forsterke
utfordringene. Disse medlemmer viser
videre til at rapporter fra Norconsult og SINTEF som estimerer at
norske kommuner må investere 332 mrd. kroner de neste 20 årene for
å sikre tilstrekkelig rent drikkevann og avløpsrensing. Disse kostnadene
inkluderer ikke separering av overvann. Store deler av disse kostnadene
vil overføres til innbyggerne i form av økte avgifter. Vann- og
avløpsavgifter har ifølge bokostnadsindeksen allerede økt med mer
enn 40 pst. de siste ti årene. Prognoser fra Norsk Vann indikerer
at gebyrene kan mer enn dobles innen 2040. Disse
medlemmer er bekymret for de store økningene i vann- og avløpsgebyrer
for norske husholdninger, der mange allerede sliter med økte utgifter
også på en rekke andre områder.
Disse medlemmer merker
seg i den anledning at regjeringen vil vurdere å innføre et eget
overvannsgebyr (jf. Overvannsutvalget), fordi dagens avløpsgebyr
i hovedsak bare kan brukes til å finansiere lukkede overvannsanlegg,
og ikke åpne og lokale. Dette gir ifølge departementet få insentiver
til tilfredsstillende overvannshåndtering. Disse
medlemmer påpeker også at EU arbeider med å oppdatere avløpsdirektivet,
noe som kan føre til strengere krav og økte gebyrer for kommunens
befolkning.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre og Miljøpartiet
De Grønne, viser til NOU 2015: 16 «Overvann i byer og tettsteder
– Som problem og ressurs», som foreslo et overvannsgebyr. Utredningen
la til grunn at selvkostprinsippet skal gjelde for overvannsgebyret,
og påpekte at selvkost for overvann skiller seg noe fra selvkost
for vann- og avløpstjenester, fordi prisingsmodellen er annerledes.
Utredningen sier i det videre at vann- og avløpsgebyrene er betaling
for en leveringstjeneste og prissatt etter vannforbruk etter prinsippet
om at «vann inn = vann ut», mens overvannsgebyret kan betraktes
som betaling for nytten av velfungerende lokalmiljø som prissettes
i henhold til gjennomsnittsbetraktninger og flertallet merker
seg at regjeringen vil vurdere fordeler og ulemper ved å innføre
et eget overvannsgebyr, og utrede ulike gebyrmodeller.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt, Miljøpartiet De Grønne og Venstre, mener det er behov
for en rask avklaring av muligheten for å innføre gebyr for overvannshåndtering,
og påpeker at det vil kunne utløse nødvendige tiltak for overvannshåndtering
i byer og tettsteder.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne påpeker at vassdragsvern
også kan være en viktig forebyggende naturbasert løsning mot flom
og overvann.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Rødt, Venstre,
Miljøpartiet De Grønne og Kristelig Folkeparti, mener landets
vernede vassdrag samlet representerer et utsnitt av Norges unike
vassdragsnatur. De er viktige friområder, gode lakseelver og habitat
for en rekke truede arter. Livet i og langs elvene er unike økosystem
der insekter, fugl, fisk og pattedyr har sitt livsmiljø. Deres liv
er knyttet til elvene og elvelandskapet på en måte en ikke kan overse.
Komiteens medlemmer
fra Rødt, Venstre og Miljøpartiet De Grønne mener tiden er inne
for å utvide vernet av vassdrag i Norge, og viser til at Olje- og
energidepartementet (OED) og Norges vassdrags- og energibyrå (NVE)
har på bakgrunn av viktige naturverdier avslått konsesjoner i en
rekke vassdrag.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Representantforslag 82 S (2022–2023)
fra representanter fra Venstre om å supplere verneplanene for vernede vassdrag,
forslag og merknader i Innst. 217 S (2022–2023).
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til at det norske
avløpsnettet ikke er dimensjonert for de økte vannmengdene vi vil
oppleve i fremtiden. Det er allerede problemer med at overvann forurenser
badevann og drikkevann. Det haster med å gjøre tiltak for sikre
god overvannshåndtering. Disse medlemmer mener
regjeringens foreslåtte løsning, som er å vurdere å legge kostnaden for
dette over på innbyggerne gjennom økte gebyrer, er usolidarisk.
Kommunene har allerede trange budsjetter, og liten mulighet til
å oppgradere avløpsnettet med egne midler.
Disse medlemmer mener
et nasjonalt fond for vann- og avløpsoppgraderinger vil være en
god måte å finansiere dette på over skatteseddelen istedenfor gjennom
flate avgifter, og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen komme
tilbake til Stortinget på egnet måte med et forslag om et nasjonalt fond
for kommunenes vann- og avløpsoppgradering, som skal finansiere
et vann- og avløpsnett tilpasset fremtidens klimaendringer.»