Regjeringens forslag ifb. ny saldering av 2023-budsjettet
Disse medlemmer merker
seg at omfanget av forslag fra departementene i forbindelse med
nysalderingen er større enn normalt. Formålet med nysalderingen
er å gjennomføre tekniske budsjettendringer på slutten av året,
som å justere bevilgninger til regelstyrte ordninger. Det kan også
gis tilleggsbevilgninger til nødvendige og uforutsette utgifter
i slutten av desember. Penger som skal brukes i 2024, skal behandles
i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.
Disse medlemmer merker
seg særlig følgende ved regjeringens forslag:
-
Ved å foreslå penger
nå, som egentlig skal brukes neste år og senere, kan regjeringen
få oljepengebruken på 2024-budsjettet til å virke lavere enn den egentlig
er. Et konkret eksempel på dette er 1 mrd. kroner i risikokapital
til Nysnø AS og Siva SF.
-
Overskridelser og dårlig styring kan tilsløres.
Det er foreslått 840 mill. kroner mer til politiet og PST, i hovedsak
for å dekke utgifter som allerede er pådratt. Det er trolig gode
grunner til å tilføre politiet og PST mer ressurser, men styringen
må skje på en ryddig måte, i tråd med Stortingets bevilgningsreglement.
Justis- og beredskapsdepartementet må legge frem forslag for Stortinget
før økte utgifter finner sted, eller få samtykke til overskridelse
av Kongen i statsråd dersom man ikke rekker behandling i Stortinget.
-
Det vises til egen omtale og merknader
til forslag om bevilgning for å tilbakebetale et ulovlig lån tatt opp
av Nasjonal sikkerhetsmyndighet.
-
Under Forsvarsdepartementet er det foreslått
20,3 mrd. kroner i økte fullmakter til investeringer og anskaffelser.
Dette inkluderer nye prosjekter, som er svært knapt beskrevet. Det
normale ville være at slike forslag gikk som en egen investeringsproposisjon.
-
Det inneholder en del politiske begrunnede
forslag, for eksempel 177 mill. kroner mer til oppdeling av fylker.
Disse medlemmer viser
til merknadene og forslag fra Høyres fraksjoner i innstillingene
fra de andre komiteene i forbindelse med nysalderingen. Dette innebærer
følgende endringer sammenlignet med regjeringens forslag i Prop.
30 S (2023–2024) og Prop. 34 S (2023–2024):
Kap.
|
Post
|
Formål
(tall i tusen kroner)
|
Regjeringen
|
Høyre
|
Endring
|
573
|
|
Kommunestruktur
|
|
|
|
|
62
|
Delingskostnader
|
581 526
|
404 669
|
-176 857
|
581
|
|
Bolig- og bomiljøtiltak
|
|
|
|
|
76
|
Utleieboliger
og forsøk med nye boligmodeller
|
267 278
|
287 278
|
20 000
|
953
|
|
Nysnø Klimainvesteringer AS
|
|
|
|
|
50
|
Risikokapital
|
860 000
|
210 000
|
-650 000
|
|
95
|
Kapitalinnskudd
|
1 597 000
|
390 000
|
-1 207 000
|
2426
|
|
Siva SF
|
|
|
|
|
72
|
Risikokapital
|
385 000
|
35 000
|
-350 000
|
|
95
|
Kapitalinnskudd
|
715 000
|
65 000
|
-650 000
|
2661
|
|
Grunn- og hjelpestønad, hjelpemidler mv.
|
|
|
|
|
79
|
Aktivitetshjelpemidler
til personer over 26 år
|
57 993
|
77 993
|
20 000
|
|
|
Sum endringer, som salderes slik:
|
|
|
-2 993 857
|
5800
|
|
Statens pensjonsfond utland
|
|
|
|
|
50
|
Overføring
fra fondet
|
285 441 967
|
284 305 110
|
-1 136 857
|
5999
|
|
Statslånemidler
|
|
|
|
|
90
|
Lån
|
14 792 080
|
12 935 080
|
-1 857 000
|
Oljepengebruken reduseres dermed med 1,1 mrd. kroner
sammenlignet med regjeringens forslag og 1,9 mrd. kroner sammenlignet
med avtalen mellom regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti.
Statens lånebehov reduseres med 1,9 mrd. kroner sammenlignet med
regjeringens forslag og budsjettavtalen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at den sterke prisveksten
på særlig energi og matvarer gjør den norske befolkningen fattigere. Disse medlemmer mener at en slik situasjon er
uholdbar og viser til at dette nå også skjer over tid. Disse medlemmer merker seg regjeringens
handlingsvegring når det gjelder å bidra til å dempe prisveksten
gjennom avgiftslettelser. Samtidig har staten enorme ekstra inntekter
fra salg av gass, olje og strøm. Det er få land i verden som har
et bedre utgangspunkt for å redusere den økonomiske belastningen
for husholdninger og bedrifter. Disse medlemmer viser
til at regjeringen med Arbeiderpartiet og Senterpartiet heller velge
å øke avgiftene på drivstoff med enda dyrere bensin og diesel som
virkning, samt øke mattollen, som bidrar til enda høyere matvarepriser.
Dette fremstår som en villet politikk, samtidig må stadig flere
mennesker stille seg i matkø.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet, på lik linje med hva regjeringer i flere
andre land gjør, reduserer avgiftene for å dempe prisene og hjelpe
folk og bedrifter gjennom en vanskelig tid. Disse
medlemmer viser til forslag om å halvere matmomsen, fjerne
veibruksavgiften på drivstoff samt sørge for at ingen skal betale
mer enn 50 øre per kWt for strøm. Dette vil være solide bidrag for
å normalisere prisnivået for det demper samtidig inflasjonspresset
i økonomien.
Disse medlemmer viser
til at prisveksten øker fattigdommen. I særlig grad gjør økningene
i matprisene at stadig flere oppsøker matsentralene for utdeling av
mat. Disse medlemmer mener det er nødvendig å
sikre matsentralen økonomisk mulighet til å hjelpe flest mulig i
en vanskelig tid og viser til forslag om å bevilge 5 mill. kroner
ekstra, jf. Prop. 25 S (2023–2024) – Endringar i statsbudsjettet
2023 under Nærings- og fiskeridepartementet, jf. Innst. 123 S (2023–2024).
Disse medlemmer viser
til at det er store underskudd i driften av sykehusene. Det vil
være uholdbart dersom det med allerede økende helsekøer må foretas ytterligere
reduksjoner i pasientbehandlingen i 2024 grunnet merforbruk. Disse medlemmer mener de lokale helseforetakene
må kompenseres for merutgiftene i 2023 og samtidig at det må sørges
for at pasientbehandlingen kan opprettholdes fremover. Disse medlemmer viser til forslag om
en ekstrabevilgning på 2 mrd. kroner til sykehusene i Prop. 18 S
(2023–2024) – Endringar i statsbudsjettet 2023 under Helse- og omsorgsdepartementet,
jf. Innst. 144 S (2023–2024).
Disse medlemmer mener
det er en offentlig oppgave å finansiere, bygge og vedlikeholde
veinettet. Disse medlemmer vil derfor
avvikle den særnorske bompengeordningen og anser dette som en unødvendig
ekstrabeskatning av norske bilister. Disse
medlemmer vil investere mer i veiutbygging og bygge ned vedlikeholdsetterslepet.
Dette skal gjøres uten bruk av bompenger og disse
medlemmer viser til forslag om å slette opparbeidet bompengegjeld
med 3 mrd. kroner i Prop. 27 S (2023–2024) – Endringar i statsbudsjettet
2023 under Samferdselsdepartementet, jf. Innst. 142 S (2023–2024).
Medlemen i
komiteen frå Venstre vil innleiingsvis peike på at det er
ein tendens til at regjeringa tek jamnt større politiske grep i
nysalderinga av budsjettet, der det vert gjort ei rekke grep som
burde vore gjenstand for prioritering i den ordinære budsjettprosessen,
eller i det minste i revidert nasjonalbudsjett. Nye overføringar
til Siva SF og Nysnø AS er døme på dette. Denne
medlemen meiner dette er ei uheldig utvikling, og vil understreke
at alle justeringar det er mogleg å gjere i revidert nasjonalbudsjett,
bør skje der.
I nysalderinga bør ein halde seg til å gjere
korrigeringar som følgje av behov som har oppstått, og som ein vanskeleg
kunne sjå føre seg ved handsaminga av revidert nasjonalbudsjett.
Denne medlemen viser
vidare til at regjeringa ikkje har foreslått å justere ned tapsavsetnaden
under Alminneleg garantiordning i Eksfin. Dette trass i at Finansdepartementet
i e-post til komiteen 2. desember 2023 kunne opplyse om at:
«markedsforholdene og utviklingen i bransjene som
Eksfin er eksponert overfor har bedret seg betraktelig det siste
året. Resultatet av Eksfins tapsbegrensende arbeid har vært vesentlig
bedre enn det var forventet å ville bli for bare få år siden. Et
oppdatert anslag fra departementet, hvor det blant annet er tatt
hensyn til utviklingen i risikoen i porteføljen til Eksfin, tilsier
at denne tapsavsetningen kan reduseres med 7–9 mrd. kroner.»
Denne medlemen har
vanskar med å sjå kvifor denne informasjonen i utgangspunktet ikkje
vart gitt til Stortinget i samband med framlegginga av nysalderinga,
då den umogleg kan ha vore ny for regjeringa 2. desember. Finansministeren
klarer etter denne medlemen sitt syn
heller ikkje å gjere greie for dette på ein overtydande måte i sitt
svar på skriftleg spørsmål nr. 600.
Denne medlemen registrerer
at Arbeidarpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti i
staden for å justere ned denne tapsavsetnaden i nysalderinga, har valt
å nedjustere han for 2024 og bruke provenyet på å auke staten sine
faste utgifter. Denne medlemen meiner
dette er kritikkverdig, og vil åtvare mot at eingongsinntekter blir
brukt til å finansiere varige utgifter på denne måten.
Denne medlemen meiner
det ville vore meir ryddig at tapsavsetnaden under Alminneleg garantiordning
i Eksfin vart nedjustert med 9 mrd. kroner i statsbudsjettet for
2023. Denne medlemen meiner vidare at
den same summen kan donerast som bistand til Ukraina sin fridomskamp
som no er inne i ein lagnadstime – særleg i lys av tvilen som har
oppstått dei siste vekene rundt storleiken på framtidige amerikanske
bidrag. Denne medlemen viser til Venstre
sitt forslag om å auke denne støtta under handsaminga av Innst. 136
S og Innst. 133 S. Av tekniske årsaker, som følgje av behandlingsrekkefølga
av budsjettet for 2024 og nysalderinga av budsjettet for 2023, blir
pengane foreslått løyva over kapittel 5800, post 50.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til at Miljøpartiet De Grønne
i eget alternative budsjett for 2023 har foreslått å etablere et
solidaritetsfond finansiert med de ekstra inntektene Norge tjente
på salg av olje og gass som følge av krigen i Ukraina. Dette medlem foreslo å sette av 1 900
mrd. kroner til støtte for Ukraina under krigen, gjenoppbygging av
Ukraina etter krigen, støtte til Europas jobb med å omlegge seg
bort fra fossil energi og støtte til utviklingsland som sliter på
grunn av høye matvarepriser. Dette medlem viser
til forslag fremmet under behandlingen av Innst. 136 S (2023–2024). Dette medlem foreslår der å øke bevilgningen
til Nansenfondet med 25 mrd. kroner til bruk i 2023 og 2024. Dette
er kun en liten brøkdel av hva Norge har tjent på krigen i Ukraina.
Ytterligere bevilgninger vil fremmes senere år for å doble innsatsen
de nærmeste årene.