Sammendrag fra Prop. 34 S (2023–2024)
I mai 2020 sendte NSM forespørsel til elleve
store eiendomsaktører og ba om tilbud på nye lokaler i Oslo-området
innen september 2020. Bakgrunnen var et behov for i større grad
å samlokalisere virksomheten og tilrettelegge for mer effektiv drift.
I tillegg var det et økt arealbehov bl.a. som følge av bemanningsøkning.
15. oktober 2020 sendte Justis- og beredskapsdepartementet
et brev til NSM hvor departementet trakk opp rammene for en utredning
og løsning av fremtidig arealbehov. Slike prosjekter skal følge
Kommunal- og distriktsdepartementets «Instruks om håndtering av bygge-
og leiesaker i statlig sivil sektor» og i henhold til instruksen
avklares med eget departement.
Det fremgikk i brev fra NSM til Justis- og beredskapsdepartementet
11. mai 2022 at virksomheten ønsket å inngå avtale om leie av lokaler
i Snarøyveien 36 på Fornebu. Graden av spesialtilpasninger for NSM
i de nye lokalene ville, ifølge NSM, ikke være svært omfattende. Årlige
merutgifter til husleie og drift som følge av den nye leieavtalen
var forventet å utgjøre om lag 2 mill. kroner. Det fremgikk også
at det ville påløpe noen engangskostnader til selve flyttingen og
kjøp av kontormøbler. Dette skulle håndteres innenfor NSMs budsjettrammer.
Instruksen fastslår at når summen av fremtidige leieforpliktelser
er på 100 mill. kroner eller mer – slik det var i denne saken –
skal saken forelegges for Kommunal- og distriktsdepartementet for
uttalelse, noe Justis- og beredskapsdepartementet gjorde i brev
av 16. mai 2022. Kommunal- og distriktsdepartementet ba 24. mai
om i tillegg å få oversendt et utkast til leieavtale. Utkastet ble
innhentet av Justis- og beredskapsdepartementet fra NSM den 25. mai
og oversendt til Kommunal- og distriktsdepartementet den 29. mai
2022. Kommunal- og distriktsdepartementet svarte Justis- og beredskapsdepartementet
i brev av 13. juni 2022.
Justis- og beredskapsdepartementet aksepterte
i brev til NSM 20. juni 2022 at virksomheten kunne inngå en leiekontrakt
på vilkår som departementet gjorde rede for i brevet. Det har i
etterkant vist seg at NSM inngikk leiekontrakt allerede 1. juni
2022. Den endelige kontrakten inneholdt endrede vilkår sammenlignet med
det som fremgikk i avtaleutkastet Justis- og beredskapsdepartementet
hadde fått tilsendt i mai 2022. Denne kontrakten nevner blant annet
eksplisitt en låneavtale mellom partene. Kontrakten som ble inngått 1. juni
2022 var ikke forelagt departementet.
NSM signerte 8. juli 2022 først en låneavtale
for inntil 100 mill. kroner, og signerte 1. september 2023 en tilleggsavtale
som utvidet lånebeløpet inntil 200 mill. kroner. Utleier/långiver
har andre datoer i sine systemer. NSM inngikk disse låneavtalene
uten at de ble forelagt for Justis- og beredskapsdepartementet.
Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet
ble i oktober 2023 informert av NSM om at virksomheten hadde et
budsjettmessig merbehov i 2024. Justis- og beredskapsdepartementet
ba om å få en redegjørelse for dette i et møte 1. november. I dette
møtet fremkom det opplysninger som ga departementene grunn til å
gjøre nærmere undersøkelser, og NSM ble bedt om mer informasjon.
Departementene fikk 7. november 2023 oversendt låneavtalene.
Departementene har etter dette jobbet for å
avklare faktum i saken. Det gjenstår fortsatt arbeid med å klarlegge
alle forhold.
NSM har opplyst at lånet allerede er benyttet
til sikkerhetsmessige spesialtilpasninger i bygget (om lag 85 mill.
kroner), moderniseringer av IKT-utstyr (om lag 100 mill. kroner)
og møbler m.m. (om lag 15 mill. kroner). Det er ennå ikke avklart
hvilket beløp som er reelt forpliktet. Låneavtalen har en nedbetalingstid
på 15 år, på ugunstige rentebetingelser for staten. De siste 140
mill. kroner av lånet har p.t. en årlig rente på nær 10 pst., noe som
medfører en samlet årlig utgift for staten til amortisering av lånet
på om lag 25 mill. kroner i lånets løpetid. Det fremgår av avtalen
at låntaker til enhver tid kan velge å tilbakebetale lånet.
Justis- og beredskapsdepartementet har forelagt
saken og låneavtalen for Finansdepartementet. Vurderingen er at
NSM ikke har hatt fullmakt til å inngå en slik avtale, og at avtalen
innebærer klare brudd på gjeldende lover og regelverk, bl.a. Grunnloven
§ 75 bokstav d, bevilgningsreglementet §§ 5, 6 og 11, økonomireglementet
§ 14 og lov om Statens pensjonsfond utland § 7. Låneavtalen må derfor
avvikles så snart som mulig.
Regjeringen vurderer denne saken som alvorlig.
Det er nødvendig med tiltak for å sikre drift av NSM i tråd med
statlige styringsprinsipper.
Justis- og beredskapsministeren har instruert
NSM om å stoppe alle utbetalinger og transaksjoner relatert til
låneavtalen.
De avtalerettslige konsekvensene av låneavtalen følges
opp i dialog med den private utleieren som også er långiver, herunder
spørsmålet om hvor mye av lånerammen som er kontraktsmessig forpliktet.
Justis- og beredskapsministeren og forsvarsministeren
har iverksatt en gjennomgang av alle husleieavtaler inngått av NSM
de siste ti årene.
Justis- og beredskapsdepartementet og Forsvarsdepartementet
vil sette i gang en ekstern gjennomgang for å kartlegge omstendighetene
rundt NSMs inngåelse av leieavtale på Fornebu og låneopptak i tilknytning
til dette. Justis- og beredskapsdepartementet har informert Finansdepartementet
om at de også vil gjennomgå egne rutiner for økonomi- og etatsstyring
av NSM, herunder rutiner for behandling av leiesaker.
Justis- og beredskapsdepartementet vil, i samarbeid med
Forsvarsdepartementet, også sette inn en interimsledelse i NSM for
å gjennomføre nødvendige tiltak for å sikre god økonomistyring og
internkontroll, samtidig som NSMs samfunnsoppdrag ivaretas.
Regjeringen foreslår på bakgrunn av ovennevnte
å bevilge 200 mill. kroner over kap. 457, ny post 21 for å kunne
innfri lånet, selv om det p.t. ikke er gitt at staten vil være fullt
ut forpliktet. Det er usikkert når avklaringer av endelig beløp
som må tilbakebetales vil foreligge og eventuelle utbetalinger kan
skje. Utgiftsføringen kan helt eller delvis bli forskjøvet til 2024.
Det foreslås derfor å tilføye stikkordet «kan overføres» til kap.
457, ny post 21 i 2023, jf. forslag til vedtak.
Dersom endelig utbetaling knyttet til innfrielse
av lånet avviker fra bevilgningsforslaget, vil regjeringen komme
tilbake til Stortinget om dette på egnet måte.