Sammendrag
Departementet foreslår å endre dagens praksis
for utmåling av kompensasjon ved brudd på Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) artikkel 6 nr. 1 når vedtak om tilleggsskatt og overtredelsesgebyr
ikke er fattet innen rimelig tid.
Gjeldende praksis i Norge for utmåling av kompensasjon
ved brudd på EMK artikkel 6 nr. 1 har bakgrunn i en dom fra Høyesterett,
inntatt i Rt. 2000 s. 996 (Bøhler). Høyesterett la der til grunn
at retten til et effektivt rettsmiddel («effective remedy») etter
EMK artikkel 13 kan gis ved opphevelse eller nedsettelse av tilleggsskatt
ved reduksjon av sats.
Når kompensasjon blir utmålt ved reduksjon av sats,
blir kompensasjonen i det vesentlige et resultat av størrelsen på
tilleggsskatten og ikke lengden på saksbehandlingstiden. Utmåling
av kompensasjon bør bedre gjenspeile overtredelsen og praksis fra
Den europeiske menneskerettsdomstol (EMD).
Gjeldende utmålingspraksis i Norge har vært
konsistent etter Høyesteretts dom fra 2000, og det er derfor formålstjenlig
å legge om praksis ved lovendring. Departementet foreslår en hjemmel
i skatteforvaltningsloven § 14-2 for å kunne fastsette forskrift
om utmåling av kompensasjon når en avgjørelse om tilleggsskatt eller overtredelsesgebyr
ikke foreligger innen rimelig tid. Departementet legger opp til
forskriftsbestemmelser om at utmåling av kompensasjon blir gitt
med halvannet rettsgebyr per måned fra varsel om tilleggsskatt er sendt,
og fram til det er fattet et endelig vedtak. Kompensasjonen vil
utgjøre om lag 22 300 kroner per år og ligger noe høyere enn det
EMD har gitt etter EMK artikkel 41 om rimelig erstatning. Myndighet
til å gi forskrift etter skatteforvaltningsloven er delegert til
Skattedirektoratet, som vil fastsette forskriftsbestemmelser med den
nærmere utmålingen av kompensasjon.
Departementet foreslår at endringene i skatteforvaltningsloven
§ 14-12 trer i kraft fra den tid Kongen bestemmer. Skattedirektoratet
fastsetter nærmere overgangsregler i forskrift.
Det vises til proposisjonen for nærmere omtale
av bakgrunn, gjeldende rett, høringen, vurderinger og forslag samt
økonomiske og administrative konsekvenser.