1.3.3.2 Statens vegvesen planlegger i liten grad vedlikehold på lang sikt, og dette gir mindre effektivt vedlikehold og lite forutsigbarhet for entreprenørene
Undersøkelsen viser at Statens vegvesen mangler
en overordnet og helhetlig langsiktig vedlikeholdsplan. Statens
vegvesen oppgir at det er utfordrende å planlegge vedlikehold langsiktig,
blant annet på grunn av ettårige budsjetter og ekstrabevilgninger
i løpet av året. I tillegg er vedlikehold ofte en salderingspost
mot drift, ved at inngåtte driftskontrakter prioriteres over vedlikehold.
Hvor mye som gjenstår av midler til vedlikehold, avhenger blant
annet av hvor hard vinteren har vært. Derfor er det usikkert hva
som kan avsettes til vedlikehold hvert år. Innenfor enkelte fagområder,
slik som asfalt, har det vært flerårige planer i deler av landet.
Undersøkelsen viser at entreprenørene mener
at byggherrenes planlegging av vedlikehold er for lite forutsigbar,
og at bestillinger kommer for sent på året. Ifølge entreprenørene
gjør dette at de ikke kan bygge kapasitet og kompetanse for å håndtere
oppgavene som kommer, eller planlegge bruk av underentreprenører og
maskiner. Dermed mister de stordriftsfordeler og får høyere enhetskostnader.
Etter Riksrevisjonens vurdering har Statens
vegvesen ikke planlagt vedlikeholdstiltak langsiktig nok, og dette
har gitt entreprenørene lite forutsigbarhet. Riksrevisjonen mener
dette kan ha gjort arbeidet dyrere enn nødvendig, og at arbeid kan
ha blitt forsinket på grunn av kapasitetsutfordringer. I tillegg
kan kvaliteten ha blitt dårligere, for eksempel fordi arbeid blir
utført sent på året når det klimamessig er minst gunstig.
Etter Riksrevisjonens vurdering har Statens
vegvesen heller ikke et godt nok grunnlag for å prioritere mellom
ulike vedlikeholdstiltak. Undersøkelsen viser også at Statens vegvesen
mangler gode systemer for å holde oversikt over utviklingen av tilstanden
på riksveinettet. Det gjennomføres mest korrektivt vedlikehold (som
utføres etter at feil er oppdaget), og i mindre grad preventivt
(planlagt) vedlikehold. Korrektivt vedlikehold er ofte dyrere enn
planlagt vedlikehold, og gir mindre vedlikehold for pengene.
Divisjon drift og vedlikehold mangler også oppdatert
informasjon om hvilke strekninger som er sårbare, og hvor det er
størst behov for å gjennomføre trafikksikkerhetsinspeksjoner som
grunnlag for å prioritere trafikksikkerhetstiltak. Divisjonen har
ikke et system for å holde oversikt over inspeksjonene som har blitt
utført, samt avvikene de har funnet, men arbeider med å utvikle
dette.
Etter Riksrevisjonens vurdering gjør manglende
tilstandsinformasjon det krevende å planlegge og prioritere vedlikeholdstiltak
langsiktig, og å iverksette rett tiltak til rett tid. Det kan føre
til at objekter byttes ut for tidlig og hele levetiden ikke blir
utnyttet, eller at objekter må byttes før levetiden er utløpt fordi
de er for dårlig ivaretatt, noe som gjør vedlikeholdet dyrere. I
tillegg kan det gå ut over trafikksikkerheten og fremkommeligheten.
Statens vegvesen har nylig gått til anskaffelse
av et nytt IT-system for vedlikeholdsstyring som skal forbedre planlegging
og prioritering av vedlikeholdstiltak. Etaten har også nylig utarbeidet
en vedlikeholdspolicy som angir at det skal utarbeides langsiktige
vedlikeholdsplaner så snart det nye systemet er implementert. Riksrevisjonen
mener dette er positivt.