Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Kari Henriksen, Frode Jacobsen og Kirsti Leirtrø,
fra Høyre, lederen Peter Frølich og Svein Harberg, fra Senterpartiet,
Nils T. Bjørke, fra Fremskrittspartiet, Carl I. Hagen, fra Sosialistisk
Venstreparti, Audun Lysbakken, fra Rødt, Seher Aydar, fra Venstre,
Grunde Almelandog fra Miljøpartiet
De Grønne Lan Marie Nguyen Berg, viser til rapporten og merker
seg at Riksrevisjonens mål med undersøkelsen har vært å vurdere
i hvilken grad veimyndighetene legger til rette for at drift og
vedlikehold av riks- og fylkesveier utføres effektivt og med god
kvalitet. Undersøkelsen omfatter i hovedsak perioden 2015–2022,
og Riksrevisjonen har ikke sett på fylkeskommunal styring og oppfølging
av drift og vedlikehold.
Komiteen merker
seg også at Riksrevisjonen har undersøkt årsaker til funn av svak
måloppnåelse.
Komiteen mener dette
er en viktig rapport med bakgrunn i at utførelsen av drift og vedlikehold
av veiene kan ha stor betydning, både for risikoen for skader på veibanen
og omfanget av dette, men ikke minst også risikoen for trafikkulykker.
Selv om det settes av over 20 mrd. kroner årlig til dette arbeidet,
er altså kvaliteten på arbeidet avgjørende for å få gode resultater
og trygge veier.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen etter undersøkelsen har kommet med følgende konklusjoner:
-
«Kostnadene
til drift og vedlikehold har økt betydelig siden 2015, uten at dette
har gitt mer fremkommelige, miljøvennlige eller tryggere riks- og
fylkesveier.
-
Regionreformen har gitt større muligheter
for lokale tilpasninger, men mindre stordriftsfordeler og mer fragmenterte
kompetansemiljøer.
-
Det er flere svakheter ved Statens vegvesens
styring og oppfølging av drift og vedlikehold. Etaten:
-
har for lite styringsinformasjon
og utnytter ikke data godt nok
-
planlegger i liten grad vedlikehold på
lang sikt, og dette gir mindre effektivt vedlikehold og lite forutsigbarhet
for entreprenørene
-
har svakheter i flere av sine rutiner,
IT-systemer og læringsprosesser
-
har svakheter i arbeidet med å utforme
og følge opp driftskontraktene
-
Samferdselsdepartementet sikrer seg ikke
god nok informasjon om resultatene av arbeidet med drift og vedlikehold
på riks- og fylkesvei.»
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens konklusjoner.
Komiteen merker
seg videre at Riksrevisjonen på bakgrunn av konklusjonene fremsetter
følgende kritikk:
«Det er kritikkverdig at
kostnadene til drift og vedlikehold har økt betydelig siden 2015
uten at dette har gitt mer fremkommelige, miljøvennlige eller tryggere riks-
og fylkesveier.
Det er flere svakheter i Statens vegvesens styring
og oppfølging av drifts- og vedlikeholdsarbeidet, blant annet innen
mål- og resultatstyring, planlegging, kontraktsutforming og -oppfølging,
internkontroll og forbedringsarbeid. Samlet sett er dette kritikkverdig. Riksrevisjonen har ikke
sett på fylkeskommunenes styring og oppfølging av drift og vedlikehold.
Det er ikke tilfredsstillende at
Samferdselsdepartementet ikke sikrer seg god nok informasjon om
resultatene av arbeidet med drift og vedlikehold på riks- og fylkesvei.»
Komiteen mener det
må være et klart mål at drifts- og vedlikeholdsarbeidet på riks-
og fylkesveiene skal bidra til å øke trafikksikkerheten. Undersøkelsen viser
at utførelsen av drift og vedlikehold har stor betydning både for
risikoen for at det skjer en ulykke, og for ulykkens skadeomfang.
Ulykkesfaktorer som kan relateres til drift og vedlikehold, slik
som for eksempel veidekke og glatt vei, har medvirket i omtrent
30 dødsulykker i året i perioden 2017–2021. Dette viser at drift
og vedlikehold har stor betydning for trafikksikkerheten. Komiteen mener dette er et for høyt tall,
og at det er urovekkende at dette tallet ikke reduseres, selv etter
store økninger i ressursbruken innenfor drift og vedlikehold. Komiteen slutter seg til Riksrevisjonens
kritikk av dette.
Komiteen har stor
forståelse for at vedlikehold av veiene, spesielt vintervedlikehold,
vil ha store variasjoner i kostnader fra veistrekning til veistrekning.
Værforholdene på relativt korte strekninger kan variere stort både
med hensyn til nedbørsmengder, vindforhold og temperatur. Dette
gjør det naturlig nok vanskelig å sammenligne driftskontrakter. Komiteen mener likevel det er svært viktig
og ligger et stort potensial i å ha gode rutiner og systemer, og
er forundret over at Statens vegvesen og politiske myndigheter ikke
har tatt i bruk informasjon de allerede har tilgjengelig til å systematisk finne
muligheter for effektivisering eller læring fra gode resultater. Komiteen vil spesielt peke på mulighetene som
ligger i å bruke erfaringsdata i forbindelse med planlegging og
mål- og resultatstyring. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens kritikk på dette området. Komiteen merker
seg at Statens vegvesen har iverksatt flere utviklingstiltak for
å utbedre svakhetene. Det er bra.
Komiteen mener det
er overraskende at departementet ikke synes å ha innhentet informasjon
om resultatene av arbeidet med drift og vedlikehold i et slikt omfang
at det kan brukes til å se om nasjonale mål nås. Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens kritikk også på dette området.
Komiteen viser til
at Riksrevisjonen som et resultat av funnene i rapporten har følgende
anbefalinger:
«Riksrevisjonen anbefaler Samferdselsdepartementet
å sørge for at Statens vegvesen
-
utarbeider bedre
beslutningsgrunnlag for å styre og følge opp drifts- og vedlikeholdsarbeidet
-
viderefører arbeidet med overgangen til
en mer strategisk og kostnadseffektiv vedlikeholdsplanlegging
-
identifiserer og utbedrer svakheter i rutiner
og IT-systemer for å forbedre drifts- og vedlikeholdsarbeidet
-
fortsetter å utvikle drifts- og vedlikeholdskontraktene
i samarbeid med entreprenørmarkedet og styrker oppfølgingen av kontraktene
-
vurderer å innføre nye miljø- og klimakrav
i drifts- og vedlikeholdskontrakter
-
etablerer samarbeidsarenaer, både internt
og mellom veieiere
Riksrevisjonen anbefaler Samferdselsdepartementet
å
Komiteen slutter
seg til Riksrevisjonens anbefalinger, men komiteens medlem fra Fremskrittspartiet
er ikke enig i strekpunktet om å vurdere å innføre nye miljø- og
klimakrav i drifts- og vedlikeholdskontrakter.
Komiteen viser til
statsrådens svar, der statsråden bekrefter at departementet vil
følge opp anbefalingene fra Riksrevisjonen. Komiteen merker
seg også at statsråden viser til at det i tillegg til store omorganiseringer de
siste årene, som det vil ta tid å få effekt av, har vært en betydelig
og krevende prisstigning på innkjøpssiden. Statens vegvesen er imidlertid
i gang med en rekke utviklingstiltak som vil bidra til å rette opp
de funn Riksrevisjonen har.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet mener at rapporten fra Riksrevisjonen
viser at det må etableres et system for å holde oversikt over tilstanden
på veinettet. Kvaliteten på veien er en av de viktigste faktorene
for trafikksikkerhet. Når vedlikeholdsituasjonen på veiene ikke
har vært kartlagt siden 2012, viser dette at innretningen på trafikksikkerhetsarbeidet
i Statens vegvesen bør endres. Statens vegvesen er ansvarlig for
veikvaliteten og dette medlem mener
at å kartlegge veikvalitet og sørge for løpende vedlikehold skal ha
hovedprioritet i Statens vegvesen sitt trafikksikkerhetsarbeid. Dette medlem viser til at i 2012 var
vedlikeholdsetterslepet på riksveiene inntil 54 mrd. kroner. Dette medlem mener at her burde det vært
reagert både av hensyn til veisystemets effektivitet, og i særlig grad
av trafikksikkerhetsgrunner. Dette medlem finner
at det er en svakhet at det eksisterer så lite informasjon om veisystemets
kvalitet. Dette er så grunnleggende for både transportsystemets
funksjon og sikkerhet at det må forventes å foreligge en årlig oversikt
over standarden og vedlikeholdsetterslep, især på riksveinettet.
Dette medlem mener
at Samferdselsdepartementet skal innhente løpende informasjon om
kvaliteten på riks- og fylkesveinettet og i sine forventninger om at
det leveres en holdbar veikvalitet til norske bilister. Der det
foreligger årlig kvalitetsinformasjon, er på veidekke, og et nivå
på bare 60 pst. tilfredsstillende veidekke på fylkesveier er svært
alvorlig for trafikksikkerheten. Dette medlem forventer
at oppmerksomheten og informasjonsinnhentingen om veikvalitet styrkes,
og at trafikksikkerhetsarbeidet dreies mot eget ansvar som veieier
når det er dokumentert sammenhengen mellom svikt i veikvalitet og
ulykker.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
instruere Statens vegvesen om å lage årlige oversikter over riksveinettets
kvalitet og vedlikeholdsetterslep. Fylkeskommunene anmodes om å
gjøre tilsvarende som veieier.»
Dette medlem vil
bemerke at mangler ved vinterdriftsarbeid og at Statens vegvesen
ikke følger opp feil, kan ha medvirket i alvorlige ulykker. Dette medlemforventer bedret oppfølging
av kontrakter på vinterdrift og at Statens vegvesen som ansvarlig
for forvaltning av kontraktene forventes i sitt trafikksikkerhetsarbeid
å ta tak i mangler ved vinterdriften. Dette medlem mener
i denne sammenheng at det kan være behov for å stramme opp kontraktsformene
for å unngå en ansvarspulverisering, der feil og mangler i driften oppstår. Dette medlem vil også bemerke at det
ofte oppstår kaos i veitrafikken ved første snøfall vinterstid. Dette
har skjedd på nytt i år på Østlandet. Det fremkommer i rapporten
at forvaltningens arbeid med vedlikehold i liten grad er langsiktig. Dette medlem mener det er grunn til å
tro at vinterdriften rammes av den samme praksisen. Dette medlem mener det må forventes at
Samferdselsdepartementet sørger for at det er en vinterberedskapsordning,
slik at veieier er klar i god tid før det kan forventes snøfall.
Dette er en forventning som også bør være til fylkeskommunene. Dette medlem legger til grunn at en slik
langsiktig vinterberedskap er en sentral del av trafikksikkerhetsarbeidet.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sørge for en forutsigbar vinterberedskapsordning som en integrert
del av Statens vegvesens trafikksikkerhetsarbeid. Fylkeskommunene
anmodes om å gjøre det samme som veieier.»
Dette medlem vil
bemerke at selve innretningen på vedlikeholdsarbeidet fremstår som
kjerneproblemet. Manglende oversikt over veikvalitet og vedlikeholdsbehov
gjør at det blir vanskelig å planlegge vedlikehold på lang sikt.
Videre fremkommer det at vedlikehold blir en salderingspost mot
veidriften. Dette er en fullstendig uholdbar situasjon og utvikling
for veisystemet og samtidig en av våre største trafikksikkerhetsutfordringer. Dette medlem mener det er Samferdselsdepartementet
som er ansvarlig for denne tilstanden, og at det forventes at det
snarlig legges premisser som gjør at videre forfall på veinettet
unngås. Dette medlem mener at kortsiktigheten
og den manglende kontraktsoppfølgingen fra Statens vegvesen i seg
selv bidrar til økte kostnader for driftskontraktene. Unøyaktig
konkurransegrunnlag, sene bestillinger samt at feil ikke følges
opp, er eksempler på momenter som kan forklare den ekstraordinære
kostnadsveksten. Det er også grunn til å tro at mer vekt på særskilte
krav til elektrifisering av maskiner og kjøretøy i kontraktene ytterligere
vil øke kostnadene og slik svekke driften av veiene og muligheten
for vedlikehold. Dette medlem mener
at det også kan være gode grunner til at man har egne definerte
strekningsansvarlige på viktige strekninger for å legge til rette
for langsiktig vedlikehold og stabil drift av veien.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
instruere Statens vegvesen om å igangsette langsiktig planlegging
av veivedlikehold for å unngå videre forfall samt for å legge grunnlag
for å hente inn vedlikeholdsetterslepet. Grunnlaget for arbeidet
vil være den årlige oversikten over veikvalitet og vedlikeholdsetterslep.
Fylkeskommunene anmodes om å gjøre tilsvarende som veieier.»
Dette medlem viser
til det enorme vedlikeholdsetterslepet på fylkesveinettet som allerede
i 2012 var inntil 100 mrd. kroner. Det er grunn til å tro at etterslepet
på vedlikehold også her er større i dag, noe som tilstandsmålingen
på veidekke indikerer, der tilfredsstillende kvalitet på fylkesveiene
bare gjelder 60 pst. Dette medlem mener
at trafikksikkerhetsgrunner tilsier at fylkesveier med stort trafikkgrunnlag
og viktige næringsveier bør omgjøres til riksveier. Dette medlem mener det må stilles tilsvarende
krav til fylkeskommunen som veieier å skaffe seg nødvendig oversikt
over kvalitet og vedlikeholdsbehov på eget veisystem som grunnlag
for langsiktig vedlikeholdsarbeid og innhenting av vedlikeholdsetterslep.
Dette medlem viser
til at så mange som 30 dødsulykker i året kan skyldes manglende
veikvalitet og dårlig vedlikehold. Dette medlem mener
at å sørge for god veikvalitet på veier som eksisterer er like viktig
som å bygge nye veier. Dette medlem legger
til grunn at å sørge for et godt veidekke og løpende vedlikehold
trolig er den viktigste trafikksikkerhetsoppgaven. I denne sammenheng
er det skuffende når undersøkelser viser at læring og oppfølging
etter ulykker innen drift og vedlikehold ikke ivaretas godt. Ulykkesanalysegruppen
har lite oppmerksomhet på drift og vedlikehold i sine undersøkelser.
Divisjon drift og vedlikehold har heller ikke hatt rutiner for å
lære av og forbedre arbeidet i etterkant av trafikkulykker. Dette medlem mener det er en alvorlig
mangel ved trafikksikkerhetsarbeidet at så lite oppmerksomhet har
vært rettet mot sammenhengen mellom dårlig veikvalitet og fare for
ulykker. Dette medlem mener at Statens
vegvesen som forvalter av veisystemet og ansvarlig for kvaliteten
skal omprioritere trafikksikkerhetsressurser til arbeid med veikvalitet.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
instruere Statens vegvesen om å bruke mer av trafikksikkerhetsressursene
på arbeidet med veikvalitet. Grunnlaget for arbeidet vil være den
årlige oversikten over veikvalitet og vedlikeholdsetterslep. Fylkeskommunene
anmodes om å gjøre tilsvarende som veieier.»
Dette medlem mener
det bør etableres en oversikt over hva gjennomføringen av drifts-
og vedlikeholdsarbeid kan ha for fremkommeligheten og kostnader
som betydelige forsinkelser kan ha for samfunnet. Dette er kostnader
som veiforvalter skyver over på bilistene, og som kunne ha vært
betydelig redusert gjennom bedre veiinformasjon og nøyaktig angivelse av
når arbeidene finner sted. Det er dessverre også lite kontroll med
gjennomføring av vedlikeholdsarbeidene og hvordan dette påvirker
trafikkavviklingen. Det bør eksempelvis ikke være nødvendig å begrense
trafikkavviklingen på veistrekninger på tidspunkt der det ikke gjennomføres
arbeider.
Dette medlem fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
instruere Statens vegvesen om å skaffe kontroll over hvordan drift-
og vedlikeholdsarbeid påvirker trafikkavviklingen og forutsigbarheten
for trafikantene. I tidsperioder der vedlikeholdsarbeid ikke pågår,
skal trafikkavviklingen kunne gjennomføres som normalt.»
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Venstre og Rødt, merker seg Riksrevisjonens påpekning av Statens
vegvesens mangel på miljø/klima som tildelingskriterier i de fleste
drifts- og vedlikeholdskontrakter. Riksrevisjonen mener Statens vegvesen
ikke gjør nok for å kutte utslipp. Flertallet viser
til at klimagassutslippene fra drift og vedlikehold av riks- og
fylkesveier ikke har gått ned, og vil understreke viktigheten av
å etablere og benytte slike tildelingskriterier for å sikre reelle
utslippskutt i transportsektoren.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet minner om viktigheten av
at vi når våre nasjonale klimaforpliktelser og -mål, og peker på
at regjeringens klimastatus og -plan viser hvordan regjeringen jobber
for å nå disse. Viktige virkemidler som CO2-avgiften,
biodrivstoff og Enova bidrar til å redusere utslippene fra drift
og vedlikehold. Disse medlemmer viser
til at Statens vegvesen har varslet at de vil stille strengere klimakrav
til alle som skal ha oppdrag for etaten. Nullutslipp på kjøretøy
og maskiner og mer effektiv drift er blant de tiltakene som kan
være aktuelle. Regjeringen har i tillegg skjerpet klima- og miljøbestemmelsene
i anskaffelsesregelverket fra 2024, som innebærer en hovedregel
om å vekte klima- og miljøhensyn med 30 pst. i offentlige kontrakter.