Innstilling fra helse- og omsorgskomiteen om Endringer i tobakksskadeloven (strengere regulering av e-sigaretter)

Dette dokument

Til Stortinget

Sammendrag

Helse- og omsorgsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag til endringer i lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader (tobakksskadeloven).

Forslaget gjelder hovedsakelig strengere regulering av elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere (e-sigaretter mv.) i form av forbud mot karakteristisk aroma og krav om standardisert innpakning. Disse forslagene er omtalt i kapittel 4 og 5 i proposisjonen.

I kapittel 6 foreslås det at røykeforbudenes saklige virkeområde klargjøres, i lys av at det har kommet mange nye produkttyper på markedet.

I kapittel 7 foreslås en presisering av forbudet mot synlig oppstilling av tobakksvarer for å tydeliggjøre at unntaket fra dette forbudet kun omfatter fysiske spesialforretninger.

I tillegg til ovennevnte forslag foreslås det i kapittel 8 enkelte språklige endringer i tobakksskadeloven som følge av forventet gjennomføring av EUs tobakksdirektiv 2014/40/EU (tobakksdirektivet) samt enkelte tekniske endringer for bedre sammenheng i regelverket.

I kapittel 9 omtales forholdet til EØS- og WTO-retten.

Etter departementets syn vil forslagene i proposisjonen ha beskjedne økonomiske og administrative konsekvenser. Dette er omtalt i kapittel 10.

Komiteens behandling

Komiteen har hatt skriftlig høring i saken med frist 1. oktober 2023. Høringssvarene kan leses på sakens side på stortinget.no.

Komiteen viser til rettebrev fra helse- og omsorgsministeren datert 11. oktober 2023, som er vedlagt denne innstillingen. Komiteen har innarbeidet rettelsene i tilrådingen.

Komiteens merknader

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Kamzy Gunaratnam, Tove Elise Madland, Even A. Røed og Truls Vasvik, fra Høyre, Sandra Bruflot, Erlend Svardal Bøe og lederen Tone Wilhelmsen Trøen, fra Senterpartiet, Lisa Marie Ness Klungland og Siv Mossleth, fra Fremskrittspartiet, Bård Hoksrud og Morten Wold, fra Sosialistisk Venstreparti, Marian Hussein, fra Rødt, Seher Aydar, fra Kristelig Folkeparti, Olaug Vervik Bollestad, og fra Pasientfokus, Irene Ojala, viser til Prop. 125 L (2022–2023), som omhandler endringer i tobakksskadeloven (strengere regulering av e-sigaretter).

Komiteen viser til at proposisjonen tar til orde for strengere regulering av elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere gjennom forbud mot karakteristisk aroma og krav om standardisert innpakning.

Forbud mot karakteristisk aroma i e-sigaretter mv.

Komiteen viser til at det er gjennomført skriftlig høring, og at det er kommet inn 162 høringssvar innen fristen. En stor andel av disse innspillene er fra privatpersoner som tidligere har røykt, men som har klart å slutte ved å gå over til å benytte e-sigaretter. En del av disse er bekymret for forslaget om forbud mot karakteristisk aroma og argumenterer for at de risikerer å begynne å røyke igjen dersom den eneste tilgjengelige aromaen er tobakkssmak.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus merker seg at et stort flertall av høringsinstansene i departementets høringsrunde støtter forslaget om å forby karakteristisk aroma på e-sigaretter, og at det særlig legges vekt på avveiningen mellom tilgjengeligheten for voksne røykere og tidligere røykere sett opp mot hensynet til å hindre oppstart og bruk av e-sigaretter for barn og unge. Videre merker flertallet seg at det stilles spørsmål ved e-sigaretters rolle i røykeavvenning, og at studier blant annet fra Nederland viser at e-sigaretter ikke nødvendigvis leder til røykeslutt, men derimot til dobbeltbruk. Flertallet observerer at flere andre land, deriblant Finland, Danmark, Nederland og i praksis også USA, også anerkjenner utfordringene med aromatilsetninger i e-sigaretter og har innført lignende regelverk som det som foreslås her.

Flertallet viser til at nikotin er et helseskadelig stoff, men at e-sigaretter med nikotin etter hvert vil bli lovlig i Norge som følge av EUs tobakksdirektiv. Lovverk som er med på å forebygge oppstart av bruk, særlig blant unge, er etter flertallets oppfatning viktig. Flertallet viser til Folkehelsemeldingas tobakksstrategi og at det er viktig å hindre at stadig nye generasjoner blir avhengige av nikotin.

Flertallet merker seg, og støtter, at departementet opprettholder sitt forslag om å la forbudet omfatte også e-sigaretter uten nikotin for å unngå at disse tiltrekker seg unge brukere, og sørge for at det blir en enhetlig regulering av e-sigaretter.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at Høyre i forbindelse med behandlingen av Meld. St. 15 (2022–2023) Folkehelsemeldinga – Nasjonal strategi for utjamning av sosiale helseforskjellar støttet forslaget om å innføre standardiserte pakninger og forbud mot smakstilsetninger for e-sigaretter. Disse medlemmer viser til at lovproposisjonen er en oppfølging av vedtakene som ble gjort ved behandlingen av Folkehelsemeldinga.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener det er uheldig at det med dette forslaget legges opp til å forby skadereduserende produkter. Disse medlemmer viser til høringsinnspillene som er kommet, hvorav en stor andel av innspillene kommer fra privatpersoner som sier de har klart å slutte å røyke tobakk ved å gå over til e-sigaretter. Flere av disse sier at dersom muligheten for å røyke e-sigaretter med karakteristisk aroma forsvinner, og den eneste aromaen de kan få tak i, er tobakk, er det ikke lenger noen grunn til å røyke e-sigaretter fremfor vanlige sigaretter.

Disse medlemmer mener dagens tobakkspolitikk er helt i bakvendtland, og det vil være svært uheldig å forby et produkt som har fått flere røykere til å slutte å røyke. Det er ingen tvil om at det aller mest skadelige er å røyke tobakk. Likevel la regjeringen Støre nettopp frem sitt forslag til statsbudsjett for 2024, hvor de vil øke avgiftene på snus, som er mindre skadelig, mer enn de øker avgiftene på sigaretter. Samtidig foreslås det med dette lovforslaget å forby karakteristisk aroma i e-sigaretter, som igjen er enda mindre skadelig enn tobakksprodukter. I tillegg er det også forbudt med tobakksfri snus i Norge, hvilket kunne hjulpet flere snusere til å begynne med et mindre skadelig produkt. Det er fint med en visjon om at ingen skal røyke eller snuse, men da er man nødt til å sørge for at skadereduserende produkter er tilgjengelige, fremfor å forby alt politikerne ikke liker. På bakgrunn av dette fremmer disse medlemmer følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer som tillater tobakksfrie nikotinprodukter og andre produkter som er mindre helseskadelige.»

Komiteens medlemmer fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til en rekke høringsinnspill som påpeker at e-sigaretter med aroma for mange er veien ut av avhengighet av de langt mer skadelige ordinære tobakkssigarettene, og at bruk av e-sigaretter for mange er positivt for helsa. Disse medlemmer viser til høringsinnspill fra FHI, som skriver dette:

«Hvorvidt en regulering av smakstilsetninger vil være hensiktsmessig vil imidlertid avhenge både av omfanget av bruk blant unge, og av effekter i andre deler av befolkningen. Redusert tilgang på smak i produkter med lavere risikopotensiale enn sigaretter, som e-sigaretter og snus, vil for eksempel også kunne føre til at færre voksne røykere bytter ut sigaretten med et av disse produktene.»

Disse medlemmer viser til at det også innvendes at forbud mot smakstilsetninger vil føre til at folk selv tilsetter aroma som ikke er laget for inhalering, og at man åpner et marked for ureglementert salg av aromatilsetninger som kan gi uheldige skadevirkninger. Disse medlemmer mener derfor at et totalforbud mot aroma ut over tobakkssmak kan være uheldig. Det bør heller gjøres tiltak som sikrer at nikotinholdige e-sigaretter med aroma er tilgjengelig for dem som har positiv helsegevinst av å bruke dem ved at de erstatter ordinære sigaretter, og samtidig gjøres mindre tilgjengelig for ungdom.

Disse medlemmer viser til høringsinnspill fra Foreningen Tryggere Ruspolitikk og fremmer derfor følgende forslag:

«Stortinget ber regjeringen sørge for en ordning som sikrer at nikotinvæske med ulike aromatilsetninger tillates solgt som røykesluttprodukter, på en måte som begrenser tilgjengeligheten for andre kjøpergrupper, for eksempel ved at det kun selges i apotek og det gis prisreduksjon ved fremvisning av resept.»

Standardisert innpakning og produktpresentasjon av e-sigaretter mv.

Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus støtter departementets og de fleste høringsinstansenes syn knyttet til full standardisering av pakninger for e-sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere. Det er viktig å hindre en eventuell reklameeffekt samt å forhindre at produktene fremstår som mindre helseskadelige enn de faktisk er.

Øvrige merknader

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til at det store flertallet på Stortinget støttet behovet for nye virkemidler for å redusere tobakksbruken. Disse medlemmer vil likevel vise til at Høyre ikke støttet å forby fjernsalg av tobakksvarer i Folkehelsemeldinga. Disse medlemmer viser til at Stortinget i forbindelse med EUs tobakksdirektiv i 2016 vedtok en registreringsordning for fjernsalg og ikke forbud mot fjernsalg. Registreringsordningen ble vedtatt med noen nasjonale tilleggskrav, blant annet alderskontroll ved utlevering av varene og at utlevering må skje ved personlig overlevering fra registrert utleverer. Disse medlemmer støtter ikke forbud mot fjernsalg og viser til de nasjonale tilleggskravene om legitimering. Disse medlemmer viser videre til at mange nye dagligvareaktører, slik som ODA og Foodora Market, har som forretningsmodell å selge varer gjennom egne apper og nettsider og levere direkte til sine kunder. Et forbud mot fjernsalg av tobakksvarer vil derfor være konkurransevridende til fordel for de etablerte dagligvareaktørene i Norge med fysiske butikker. Gitt den allerede svake konkurransen i dagligvaremarkedet vil dette være uheldig.

Disse medlemmer viser til at regjeringen Solberg igangsatte et nytt prøveprosjekt med gratis legemidler til røykeslutt i Vestre Viken. Disse medlemmer viser til at prosjektet har blitt evaluert av Folkehelseinstituttet, og at det har vist svært gode resultater. Disse medlemmer er glad for at regjeringen følger opp prøveprosjektet som regjeringen Solberg igangsatte, og at regjeringen vil se nærmere på mulighetene for å sette i gang et nasjonalt program for røykeslutt basert på erfaringene fra prøveprosjektet i Vestre Viken. Disse medlemmer støtter et eventuelt nasjonalt program for røykeslutt, men mener regjeringen ikke følger dette tilstrekkelig opp i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.

Forslag fra mindretall

Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 1

Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til nødvendige lovendringer som tillater tobakksfrie nikotinprodukter og andre produkter som er mindre helseskadelige.

Forslag fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt:
Forslag 2

Stortinget ber regjeringen sørge for en ordning som sikrer at nikotinvæske med ulike aromatilsetninger tillates solgt som røykesluttprodukter, på en måte som begrenser tilgjengeligheten for andre kjøpergrupper, for eksempel ved at det kun selges i apotek og det gis prisreduksjon ved fremvisning av resept.

Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av medlemmene i komiteen fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti, Rødt, Kristelig Folkeparti og Pasientfokus.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i tobakksskadeloven (strengere regulering av e-sigaretter)

I

I lov 9. mars 1973 nr. 14 om vern mot tobakksskader gjøres følgende endringer:

§ 2 ellevte ledd skal lyde:

Med spesialforretning forstås i denne lov fysisk utsalgssted som hovedsakelig selger tobakksvarer, tobakkssurrogater eller tobakksutstyr.

§ 2 tolvte ledd skal lyde:

Med karakteristisk aroma menes en fremtredende lukt eller smak av annet enn tobakk, som følge av et tilsetningsstoff eller en kombinasjon av tilsetningsstoffer, for eksempel frukt, krydder, urter, alkohol, sukkertøy, mentol eller vanilje, og som er merkbar før eller mens tobakksvaren brukes.

Nåværende § 2 tolvte ledd blir nytt trettende ledd.
§ 3 første ledd skal lyde:

Loven får anvendelse på innførsel, utførsel, produksjon, omsetning, utforming og bruk av tobakksvarer, tobakksutstyr, tobakkssurrogater, tobakksimitasjoner, nye kategorier av tobakks- og nikotinprodukter og utstyr til tobakksproduksjon.

§ 4 overskriften skal lyde:
§ 4. Registreringsplikt for salg av tobakksvarer mv. til forbruker.
§ 4 første til tredje ledd skal lyde:

Salg av tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere til forbruker uten registrering hos Helsedirektoratet er forbudt. Hver enkelt virksomhet skal registrere samtlige av sine salgssteder for disse varene.

Plikten til å være registrert gjelder både permanente salgssteder og salgssteder som selger deler av året eller for en enkelt anledning.

Til forbruker er det kun tillatt å selge tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere som er lovlig importert eller kjøpt fra registrerte grossister.

§ 6 overskriften skal lyde:
§ 6. Registreringsplikt for engrossalg av tobakksvarer mv.
§ 6 første og annet ledd skal lyde:

Engrossalg av tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere uten registrering hos Helsedirektoratet er forbudt.

Engrossalg av slike varer kan bare skje til registrerte salgssteder og grossister.

§ 18 første ledd skal lyde:

Selvbetjening av tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere på utsalgssteder for forbrukere er forbudt.

§ 19 første ledd skal lyde:

Salg av tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere fra selvbetjent automat er forbudt. Forbudet omfatter ikke løsninger der kunden henter ut varer fra automat med forhåndsbetalt automatkort.

§ 19 tredje ledd skal lyde:

Automater må ikke påføres vare- eller firmamerke eller andre kjennetegn, kun en nøytral, skriftlig angivelse av at innretningen er en automat for tobakksvarer, tobakkssurrogater eller gjenoppfyllingsbeholdere.

§ 20 skal lyde:
§ 20. Forbud mot gratis utdeling

Enhver form for gratis utdeling av tobakksvarer til forbruker fra en fysisk eller juridisk person som driver næringsvirksomhet, er forbudt. Tilsvarende gjelder for tobakksimitasjoner, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere.

§ 21 skal lyde:
§ 21. Forbud mot omsetning med rabatt

Det er forbudt å gi spesiell rabatt ved salg av tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere til forbruker.

§ 23 annet ledd skal lyde:

Med tobakkssponsing forstås i denne lov enhver form for offentlig eller privat bidrag til et arrangement, en virksomhet eller en person med den hensikt eller den direkte eller indirekte virkning å fremme salget av tobakksvarer, tobakkssurrogater eller gjenoppfyllingsbeholdere.

§ 28 a skal lyde:
§ 28 a. Produkter som omfattes av røykeforbudene

Bestemmelsene om røykeforbud i dette kapittelet gjelder for bruk av tobakksvarer, elektroniske sigaretter og urteprodukter beregnet på røyking eller inhalering etter fordampning, forstøving eller oppvarming.

Tilsvarende gjelder ved bruk av andre produkter som i bruksmåte tilsvarer røyking eller fordampning, men som ikke inneholder tobakk.

Bestemmelsene om tobakksforbud i §§ 26 og 27 omfatter bruk av produkter som nevnt i denne bestemmelsens første og annet ledd.

Departementet kan i forskrift presisere hvilke produkter og hvilken bruk som skal omfattes av forbudene i dette kapittelet, samt gjøre unntak.

§ 30 første ledd skal lyde:

Det er forbudt å innføre eller selge tobakkspakninger og tobakksvarer som ikke har standardisert utforming etter nærmere bestemmelser fastsatt av departementet i forskrift. Det samme gjelder for elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere. Standardiseringen kan for eksempel gjelde farge, form, utseende, materiale og merking, herunder bruk av varemerke, logo og andre elementer knyttet til merkevarebygging.

Ny § 32 a skal lyde:
§ 32 a. Forbud mot karakteristisk aroma i elektroniske sigaretter mv.

Det er forbudt å innføre eller selge elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere med karakteristisk aroma. Det samme gjelder separate beholdere av aromatilsetninger til bruk i elektroniske sigaretter.

Forbudet i første ledd gjelder tilsvarende for utstyr som benyttes i forbindelse med elektroniske sigaretter eller gjenoppfyllingsbeholdere, som gjør det mulig å endre deres lukt eller smak.

Departementet kan i forskrift fastsette utfyllende bestemmelser om forbudene i første og annet ledd, gjøre unntak fra dem, fastsette grenseverdier for innholdet av tilsetningsstoffer eller kombinasjoner av tilsetningsstoffer som gir karakteristisk aroma samt gebyrer for myndighetenes arbeid med og kontroll av forbudene. Departementet kan i forskrift også fastsette en liste over hvilke tilsetningsstoffer for aroma som er tillatt.

§ 34 skal lyde:
§ 34. Forbrukertesting

Enhver form for testing av tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere samt pakninger ved hjelp av forbrukere, er forbudt.

§ 34 d første ledd skal lyde:

Det er forbudt å føre inn i Norge eller selge nye tobakks- eller nikotinprodukter uten at produktet er godkjent av Helsedirektoratet.

§ 35 a første ledd skal lyde:

Helsedirektoratet forvalter registre over salgssteder, grossister, importører, eksportører og produsenter for tobakksvarer, jf. §§ 4, 6 og 8. Tilsvarende gjelder for salgssteder for tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere.

§ 36 b første og annet ledd skal lyde:

Hvis kommunen finner at et salgssted har overtrådt bestemmelser i §§ 4, 5, 17 til 24, 30 til 33, 34 a, 34 d og 42 eller bestemmelser gitt i medhold av disse, kan den treffe vedtak om forbud mot salg av tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere.

Helsedirektoratet kan treffe vedtak om forbud mot engrossalg av tobakksvarer, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere ved overtredelse av bestemmelsene nevnt i § 35.

§ 38 første og annet ledd skal lyde:

Enhver plikter etter pålegg av tilsynsmyndigheten å gi de opplysninger som er nødvendige for å forebygge helseskader som bruk av tobakksvarer, tobakkssurrogaterog gjenoppfyllingsbeholdere medfører eller gjennomføre gjøremål etter loven.

Produsenter og importører av tobakksvarer skal rapportere til Helsedirektoratet om tobakksvarers innhold og utslipp, og om salgsvolum. De skal også sende inn alle markeds- og forbrukerundersøkelser knyttet til ingredienser og utslipp, og sammendrag av markedsundersøkelser i forbindelse med lansering av nye produkter. Det samme gjelder ved vesentlige endringer.

§ 38 fjerde og femte ledd skal lyde:

Helsedirektoratet kan kreve at den som tilvirker eller innfører tobakksvarer skal legge frem en representativ prøve av produktet eller iverksette undersøkelser som er nødvendig for å vurdere produktets egenskaper og virkninger. Kostnadene ved slike undersøkelser bæres av vedkommende tilvirker eller importør. Helsedirektoratet kan bestemme at kostnadene helt eller delvis skal dekkes av det offentlige.

Helsedirektoratet kan selv iverksette slike undersøkelser, og kan pålegge tilvirker eller importør å bære kostnadene ved undersøkelsen. Kostnadene er tvangsgrunnlag for utlegg.

§ 40 skal lyde:
§ 40. Opplysningsplikt om importører av tobakksvarer mv.

Tolletaten og Skatteetaten skal uten hinder av lovbestemt taushetsplikt på forespørsel fra Helsedirektoratet gi de opplysninger som er nødvendige for at direktoratet skal kunne holde oversikt over hvem som driver import av tobakksvarer, tobakksimitasjoner, tobakkssurrogater og gjenoppfyllingsbeholdere, herunder opplysninger om kvantum og type produkter.

II

I lov 10. februar 2017 nr. 5 om endringer i tobakksskadeloven (gjennomføring av direktiv 2014/40/EU og standardiserte tobakkspakninger) gjøres følgende endringer:

§ 30 a tredje ledd skal lyde:

Bestemmelsene i første ledd gjelder ikke for nikotinfrie elektroniske sigaretter til engangsbruk og nikotinfrie gjenoppfyllingsbeholdere. Forbudet mot informasjon om nikotininnhold i annet ledd bokstav b gjelder ikke for elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere. Annet ledd bokstav d og bokstav f gjelder ikke for urtebaserte røykeprodukter, men det kan likevel ikke oppgis at produktet er fritt for tilsetningsstoffer eller aromatilsetninger.

§ 32 første ledd skal lyde:

Det er forbudt å innføre eller selge sigaretter, rulletobakk og produkter med oppvarmet tobakk med karakteristisk aroma. Departementet kan i forskrift gi utfyllende bestemmelser, herunder om saksbehandlingen for vurderingen av om et produkt skal anses å ha karakteristisk aroma, og gjøre unntak fra forbudet.

§ 35 annet ledd skal lyde:

Statens legemiddelverk fører tilsyn med at §§ 32 a, 34 a og 34 b og forskrifter gitt i medhold av disse, overholdes. Det samme gjelder kravene om helseadvarsel og produktpresentasjon i § 30 a når det gjelder elektroniske sigaretter og gjenoppfyllingsbeholdere.

III

I lov av 22. juni 2018 nr. 77 om endringer i tobakksskadeloven (ulovlig handel med tobakksvarer mv.) gjøres følgende endringer:

§ 36 a første ledd skal lyde:

Tilsynsmyndigheten kan ilegge den som overtrer bestemmelser i §§ 4 tredje og fjerde ledd, 5, 6, 17 til 24, 25 første, annet, tredje og femte ledd, 26, 27, 30, 31, 32 første og annet ledd, 33, 34 b, 34 d, 36 b, 37 og 42, overtredelsesgebyr. Det samme gjelder ved overtredelse av forskrifter gitt i medhold av disse bestemmelsene når det er fastsatt i forskrift at overtredelsen kan medføre slik sanksjon.

IV

  • 1. Endringene under I gjelder fra den tid Kongen bestemmer. Kongen kan sette i kraft de enkelte bestemmelsene til ulik tid.

  • 2. Endringene under II og III trer i kraft straks.

Kongen kan gi overgangsregler.

Vedlegg

Vedlegg finnes kun i PDF, se merknadsfelt.

Oslo, i helse- og omsorgskomiteen, den 14. november 2023

Tone Wilhelmsen Trøen

Bård Hoksrud

leder

ordfører