3.11.1 Post 70 Tilskudd til Nye Veier AS
Komiteen viser til
at budsjettforslaget er i tråd med føringer om et langsiktig bevilgningsnivå
på 5 mrd. 2016-kroner fra og med statsbudsjett for 2018.
Komiteen viser til
at bevilgningen gjelder vederlag til Nye Veier AS i henhold til
avtaler med Samferdselsdepartementet om planlegging, utbygging og
drift av veier selskapet har bygd ut. Komiteen vil
bemerke at faktisk prisvekst i anleggsmarkedet over tid har vært høyere
enn forutsatt og at det fortsatt er risiko for at prisveksten kan
påvirke det økonomiske handlingsrommet i 2024.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre vil fremheve at det
overordnede målet for Nye Veier AS er å oppnå høyest mulig samfunnsøkonomisk
lønnsomhet i vei- og jernbaneprosjektene selskapet har ansvaret
for. Selskapets prioriteringsmodell gir konkurranse mellom prosjektene
med hensyn til både nytte og utbyggingskostnader.
Disse medlemmer viser
til at Nye Veier AS har vært en suksess. Selskapet har redusert
kostnadene i sin portefølje med 51 mrd. kroner siden overtakelse,
av dette er 6,3 mrd. kroner (løpende) realisert i ferdigstilte prosjekter.
Nye Veier har mål om kostnadskutt på 20 pst. for sine utbyggingsprosjekter. Disse medlemmer mener veireformen har
gjort alle aktørene bedre. To miljøer konkurrerer om å bygge vei
raskest og billigst mulig, og å ta vare på vei best mulig og billigst
mulig.
Disse medlemmer viser
til at Nye Veier AS gir mer vei for pengene. Alternativet til Nye
Veier AS og modernisering av offentlig sektor er enten økte skatter, nedprioritering
av vei og jernbane eller velferdskutt på skole, barnehager og sykehjem. Disse medlemmer vil sterkt advare mot
å reversere utviklingen, og mener Nye Veiers suksess viser behovet
for reformer, og ikke reverseringer, innen samferdselssektoren.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre vil bygge videre på denne suksessen ved
å utvide Nye Veiers ansvar og skape reell konkurranse også på drift
og vedlikehold. Nye Veier har beregnet at de kan oppnå en effektiviseringsgevinst
på 12 pst. på drift og vedlikehold sammenlignet med Statens vegvesen.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til Høyres alternative budsjett for 2024,
der ansvaret for drift og vedlikehold på rv. 13 og hele E18/E39
mellom Langangen og Ålgård overføres til Nye Veier. Bevilgningen
medfølger, slik at dette ikke skal gå ut over arbeidet på resten
av porteføljen. Posten foreslås derfor i Høyres alternative budsjett
å økes med 233 mill. kroner sammenlignet med regjeringens budsjett.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der det foreslås en økt bevilgning på posten for å
legge til rette for raskere fremdrift og utbygging av flere prosjekter
i Nye Veiers portefølje. Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets generelle merknader i kap. 2.2.4.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative budsjett, der tilskuddet
til Nye Veier AS reduseres med 500 mill. kroner, sammenlignet med
regjeringens budsjettforslag. Midlene omprioriteres til fylkesvei.