Post 1 – post 74
Komiteen viser til
omtalen i Prop. 1 S (2023–2024).
Komiteen vil understreke
at Lånekassen er et viktig utdanningspolitisk verktøy. Norge har
en av verdens beste studiefinansieringsordninger, som gir muligheter for
bred sosial rekruttering på utdanningsområdet. Lånekassen sikrer
hver enkelt mulighet til å ta høyere utdanning, uavhengig av studentens
eller foreldrenes bakgrunn eller inntekt. Komiteen vil
videre understreke Lånekassens betydning fremover, i et mer og mer
kunnskapsintensivt samfunn, hvor behovet for både ny og spesialisert
kompetanse på en rekke områder vil øke.
Komiteen støtter
Kunnskapsdepartementets overordnende mål for Lånekassen om like
muligheter til utdanning gjennom finansiering av kompetansebehovene
til den enkelte og samfunnet, og å legge til rette for utvikling
av relevant kompetanse over hele landet.
Komiteen vil understreke
viktigheten av å oppnå bedre samsvar mellom utstyrsstipendet fra
Lånekassen og de reelle utgiftene elever i videregående opplæring har
til nødvendig utstyr i opplæringen.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til at selv om de norske utdanningsstøtteordningene
er gode, har den høye prisveksten hatt tydelig innvirkning på studentøkonomien,
i likhet med økonomien til andre grupper i samfunnet.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti
ønsker å legge til rette for at studentene kan gjennomføre utdanningen
på normert tid. Da er nivået på utdanningsstøtten viktig. Dette flertallet viser til at økningen
i studiestøtten inneværende år sammenlignet med foregående studieår
er den største økningen i utdanningsstøtte over ett enkelt budsjettår
på 15 år, og at studentene i høst har fått utbetalt 12 537 kroner
hver måned, opp fra 11 717 kroner i måneden året før. Det er en
økning på 9 000 kroner bare i basislånet
Dette flertallet viser
til proposisjonen, der regjeringen foreslår å endre hvordan lån
og stipend skal prisjusteres framover, slik at nivået på studiestøtten bedre
følger utviklingen i priser på varer og tjenester over tid. Det
betyr at dersom anslaget for prisvekst for 2024 endrer seg i august
2024, vil også støttesatsene for neste studieår bli justert for
å ta høyde for det.
Dette flertallet viser
til at det i budsjettforliket er foreslått å øke basislånet med
10 pst. fra 1. august. Dette flertallet foreslår
derfor at kap. 2410 post 50 Avsetning til utdanningsstipend økes
med 268,3 mill. kroner sammenlignet med regjeringens forslag. Dette flertallet foreslår videre at kap.
2410 post 72 Rentestøtte, økes med 8,2 mill. kroner, sammenlignet
med regjeringens forslag.
Komiteens medlemmer
fra Høyre mener det er viktig at låneordningene som er tilgjengelige gjennom
Statens lånekasse for utdanning blir tilpasset fremtidens muligheter
og behov for utdanning, og viser til regjeringen Solbergs reform
«Lære hele livet» og til at regjeringen Solberg gjennomførte flere
endringer i utdanningsstøtteordningene som vil gi større fleksibilitet og
bedre vilkår for voksne for å muliggjøre kombinasjon av jobb og
studier.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen Solberg fullførte opptrappingen til 11
måneders studiestøtte i budsjettet for 2020. Den samlede satsingen
på å øke utdanningsstøtten fra 2014 til 2022 har gitt studentene
økt kjøpekraft på om lag 15 200 kroner i året. Av dette beløpet
er ca. 11 500 kroner knyttet til den 11. måneden med utdanningsstøtte.
Studentene har gjennom en økt kjøpekraft kunnet prioritere større
tid til studier og fokusere på læring, mestring og gjennomføring
i studiet.
Disse medlemmer mener
det er viktig at de som forsørger barn gjennom studietiden, skal
ha gode vilkår for å kunne gjennomføre. Regjeringen Solberg innførte
tilbud om tilleggslån på opptil 50 000 kroner for personer med forsørgeransvar
for barn under 16 år fra studieåret 2020–2021. Regjeringen Solberg
ga også personer i overgangsfasen mellom utdanning og jobb rett
til foreldrestipend.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg endret lånebetingelsene for å gjøre det
enklere for voksne studenter å få lån. I tillegg ble aldersgrensen
for når støtten til lån reduseres, hevet fra 45 til 50 år.
Disse medlemmer viser
til at Høyre i regjering fikk gjennomført en historisk styrking
av studentøkonomien, og disse medlemmer peker
på at Høyre vil fortsette å styrke studentenes kjøpekraft slik at
studentene først og fremst kan være studenter. Disse
medlemmer viser til at Høyre i sitt alternative statsbudsjett for
2024 foreslår at studenter som ønsker det, kan øke studiestøtten
til 1,5 G av folketrygdens grunnbeløp gjennom økt låneramme. Høyre
foreslår å gi et ekstra frivillig lån på inntil 34 700 kroner. Disse medlemmer peker på at et rimelig
studielån gjennom Statens Lånekasse er en bedre løsning enn dyr
forbruksgjeld, og disse medlemmer mener
det er et positivt bidrag til studentøkonomien i en hverdag med
høy inflasjon.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet viser til den kraftige prisøkningen
og det anstrengte bolig- og leiemarkedet som har gjort en allerede stram
studentøkonomi enda strammere. Dette medlem viser
til Fremskrittspartiets alternative budsjett, der det foreslås å
øke studiestøtten til 1,5 G over fire år, noe som vil bidra til
økt forutsigbarhet og bedre økonomi for studentene.
Medlemen i
komiteen frå Raudt meiner at lik rett til utdanning gir eit
meir demokratisk samfunn og utjamnar skilnadene mellom folk. Skal
utdanning vera tilgjengeleg for alle, uavhengig av økonomisk bakgrunn,
må studiestøtta aukast. Denne medlemen viser
til Raudts alternative budsjett, der studiestøtta er føreslått auka
med 12 000 kroner i året for kvar student.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til at studenter har en dårligere økonomi
enn mange andre grupper, og at studiestøtten som andel av G har
falt siden 1990-årene. Dette medlem ønsker å trappe opp studiestøtten
til 1,5 ganger grunnbeløpet i folketrygden (G), og viser til Venstres
alternative statsbudsjett for 2024, hvor det foreslås en opptrapping
i retning av det målet. For 2024 innebærer det å øke studiestøtten
til 1,3 G.