2.1.3 Høyres hovedprioriteringer
Helhetlig forvaltning
av norske energiressurser
Komiteens medlemmer fra
Høyre viser til at Norge har store energiressurser og en nær
utslippsfri elektrisitetsforsyning. Disse
medlemmer understreker viktigheten av å legge til rette for
en fortsatt effektiv, sikker og miljøvennlig energiforsyning, en
lønnsom utbygging av fornybar energi og en helhetlig, miljøvennlig
forvaltning av vannressursene.
Disse medlemmer understreker
at den store regulerbare vannkraften er Norges ryggrad i energisystemet. Disse medlemmer mener vannkraftressursene
skal forvaltes slik at de kommer lokalsamfunnene og nasjonen til
gode.
Disse medlemmer viser
til at all kraftproduksjon innebærer natur- og miljøkonsekvenser,
og er opptatt av at miljøhensyn må ivaretas i oppgradering eller utvikling
av ny fornybar kraft. Gevinsten av økt kraftproduksjon må avveies
mot viktige natur- og miljøhensyn.
Norsk sokkel som energiressurs
Disse medlemmer mener
det er viktig å legge til rette for at norsk sokkel videreutvikles
som energiressurs, og viser til Meld. St. 36 (2020–2021) Energi
til arbeid – langsiktig verdiskaping fra norske energiressurser,
som understreker viktigheten av å føre en aktiv politikk som legger
til rette for dette.
Disse medlemmer vil
påpeke at Russlands invasjon av Ukraina utløste en global energikrise
i 2022, og at europeiske land er enige om å bli uavhengige av russiske
energileveranser så raskt som mulig. Disse medlemmer mener
at dette understreker viktigheten av norsk gass i den europeiske
energimiksen og Norges rolle som stabil og pålitelig leverandør
til Europa. Disse medlemmer viser til
at produsentene på norsk sokkel har økt gassleveransene til Europa
for å avhjelpe den akutte situasjonen. Det er imidlertid viktig
at leteaktiviteten opprettholdes gjennom tildeling i forhåndsdefinerte
områder og regelmessige nummererte konsesjonsrunder, slik at Norge
kan fortsette å levere gass – og etter hvert blått hydrogen – til
Europa de neste tiårene. Disse medlemmer understreker
at norsk sokkel må utvikles innenfor rammen av det europeiske klimasamarbeidet
og norske klimamål under Parisavtalen.
Disse medlemmer viser
til at petroleumsnæringen er Norges største og viktigste næring,
og at teknologi og kompetanse fra denne næringen vil bli viktig
for energitransformasjonen i Europa de neste tiårene. Det er forventet
at det fortsatt vil være høy aktivitet på norsk sokkel i tiden fremover. Disse medlemmer er opptatt av å sikre
en stabil og ansvarlig petroleumsvirksomhet, der lønnsomhet, forutsigbarhet
og god ressursforvaltning står sentralt. Disse
medlemmer mener det er avgjørende at rammevilkårene for aktiviteten
på sokkelen er stabile og forutsigbare over tid.
Disse medlemmer understreker
viktigheten av å ha gode og forutsigbare økonomiske virkemidler
overfor petroleumssektoren for å legge til rette for effektiv produksjon
med lave utslipp, herunder CO2-avgift og EUs klimakvotesystem
(EU-ETS). De neste årene vil CO2-avgiften øke betydelig,
og EU har besluttet å redusere antall kvoter med 62 pst. i 2030
og ned mot null i 2040, sammenlignet med 2005. Det gir sterke incentiver
til å begrense CO2-utslippene.
Disse medlemmer viser
til at både den tidligere og nåværende regjeringen har satt ambisiøse
klimamål for 2030. Samtidig har næringen selv forpliktet seg til
å gjennomføre betydelige utslippsreduksjoner. Disse medlemmer mener
staten og selskapene i fellesskap må bidra til å realisere tilstrekkelige
utslippsreduksjoner, blant annet gjennom krav om bruk av beste tilgjengelige
teknologi ved utbygginger, at elektrifisering vurderes ved alle
nye feltutbygginger, og muligheter for offentlig støtte til utvikling
og demonstrasjon av teknologier som gir lavere utslipp. Selskapene
skal også synliggjøre klimarisiko i nye utbyggingsplaner.
Disse medlemmer vil
fremheve viktigheten av den teknologiske utviklingen som skjer i
olje- og gassnæringen. Utviklingen bidrar til ressurseffektiv og miljøvennlig
utvinning av olje og gass, men også utvikling og overføring av teknologi
fra petroleumssektoren til fornybare kraftressurser, maritim sektor
og andre deler av norsk økonomi.
Disse medlemmer viser
videre til at Hywind Tampen, verdens største flytende havvindpark,
nå er i drift i Nordsjøen. Disse medlemmer har
forventninger til at Hywind Tampen vil bidra til kostnadsreduksjoner
i fremtidige havvindprosjekter. Disse medlemmer viser
også til at utbygging av havvind kan bidra til elektrifisering av
petroleumsinstallasjoner på norsk sokkel, og mener regjeringen må
vurdere endringer i regler og rammeverk som legger til rette for realisering
av slike prosjekter. Disse medlemmer viser
til at Equinor ønsket å bygge ut en stor havvindpark i tilknytning
til Trollfeltet (Trollvind), for å avlaste behovet for kraft fra
land betydelig og samtidig styrke kraftbalansen på Kollsnes. Disse medlemmer merker seg at prosjektet
er lagt på is, og mener det understreker behovet for å gjennomgå
rammevilkårene for slike prosjekter.
Disse medlemmer mener
det er viktig at havvindområder bygges ut raskt, slik at behovet
for kraft fra land til petroleumsinstallasjoner minimeres, og at
det tilføres mer kraft til land som bidrar til lavere kraftpriser og
mer tilgjengelig kraft til grønn omstilling i ny og eksisterende
industri, næringslivet og transportsektoren.
Disse medlemmer er
tilfreds med at regjeringen, etter påtrykk fra opposisjonen, har
satt et mål om at det skal lyses ut minst 30 GW havvind innen 2040,
men vil påpeke at det er viktig å komme i gang med å lyse ut nye
områder dersom man skal nå dette målet. Disse medlemmer viser
til at regjeringen har varslet en ny utlysningsrunde for havvind
i 2025, og mener det er viktig at denne runden også omfatter områder
nord for Stad.
Disse medlemmer merker
seg at det i budsjettforliket mellom regjeringspartiene og Sosialistisk
Venstreparti er enighet om å be regjeringen vente til 2027 med å
lyse ut områder nord for Stad, og mener dette blir for passivt.
Disse medlemmer viser
til at konsesjonsprosessene må effektiviseres, og at det må gjøres
et grundig arbeid for å belyse og minimere miljøkonsekvensene av fremtidige
utbygginger. Det er også avgjørende at eksisterende næringer, som
fiskeri, blir godt ivaretatt i prosessen.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Solberg identifiserte to områder for utbygging
av havvind, Sørlige Nordsjø II og Utsira Nord, med et tak på installert
effekt på 4,5 GW. Meld. St. 36 (2020–2021) legger viktige premisser
for satsingen på havvind de neste årene. Disse
medlemmer viser til at NVE nå mener det kan bygges ut opp
mot 50 pst. mer på Sørlige Nordsjø II enn først antatt, og mener
det er uheldig at regjeringen har valgt å utsette utlysningen av
to tredjedeler av potensialet på Sørlige Nordsjø II.
Disse medlemmer viser
videre til at regjeringen har valgt en utbyggingsløsning som krever
store statlige subsidier, og at kostnadsøkningene det siste året
har gjort det nødvendig å øke det anslåtte støttebehovet fra 9 mrd.
kroner til 23 mrd. kroner for første fase av Sørlige Nordsjø II.
Det gjenstår å se om dette støttebehovet vil være tilstrekkelig
for å oppnå en vellykket budrunde i auksjonen som er planlagt i
februar 2024. Disse medlemmer mener
regjeringen burde valgt en annen utbyggingsmodell basert på hybridkabler
til et eller flere andre land. Dette ville ha redusert støttebehovet
betydelig, og gjort det mulig å lyse ut hele arealet på Sørlige Nordsjø
II med en gang. Det ville ha medført inntil tre ganger så høy kraftproduksjon
sammenlignet med dagens prosjekt og betydelige flaskehalsinntekter.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen planlegger for hybridkabler for fase II av Sørlige
Nordsjø II, og at det derfor vanskelig kan sies å være prinsipielle
årsaker til at det ble valgt en utbyggingsløsning med radial til
Norge. Disse medlemmer er bekymret for
at regjeringens valgte løsning vil være en dårlig start på havvindsatsingen
i Norge, og at behovet for statsstøtte til den første store utbyggingen
vil gå på bekostning av evnen til å levere på flytende havvind i
senere runder.
Disse medlemmer merker
seg at Utsira Nord, et område som er satt av til flytende havvind,
er utsatt på ubestemt tid, blant annet fordi regjeringen mangler
vesentlige avklaringer fra ESA. Disse medlemmer mener
dette er uheldig.
Disse medlemmer mener
nye områder for havvind må lyses ut i et forutsigbart tempo, slik
at leverandørindustrien vet hva de har å forholde seg til når det skal
investeres i infrastruktur og produksjonsanlegg. Disse
medlemmer mener det bør lyses ut 3 GW hvert år fra 2025 for
å oppnå en slik forutsigbarhet.
Disse medlemmer viser
til at europeiske land skal gjennomføre en enorm energitransformasjon
de neste tiårene, og mener Norge kan spille en sentral rolle i dette
arbeidet, gjennom å ta del i både bærekraftige verdikjeder og fossilfri
energiproduksjon. Selv med betydelig energieffektivisering og utbygging
av fornybar energi i Europa vil det være behov for norske energiressurser
også i fremtiden. Hydrogenproduksjon basert på norsk naturgass med
fangst og lagring av CO2 kan bli en viktig faktor i et
Europa som skal redusere utslippene til netto null, og er et naturlig
skritt i videreutviklingen av energiressursene fra norsk sokkel
i et lavutslippssamfunn.
Disse medlemmer viser
til regjeringen Solbergs flaggskip innen karbonfangst og -lagring,
Langskip og Northern Lights, og mener disse to satsingene utgjør
et fundament for videreutviklingen av norske energiressurser og
muligheten for å redusere utslipp fra norske og europeiske punktutslipp. Disse medlemmer viser til at norsk sokkel
har et potensial for å lagre 80 mrd. tonn CO2. Britisk
sokkel kan lagre om lag 70 mrd. tonn CO2. Til sammen
representerer disse to soklene en viktig del av løsningen for lagring
av CO2 i Europa. Disse medlemmer viser
til at den første kommersielle kontrakten om CO2-lagring
nå er inngått mellom Yara og Northern Lights, og at det er stor
interesse også fra andre aktører.
Disse medlemmer viser
til at gass nå utgjør mer enn halvparten av den norske petroleumseksporten. Gass
vil være viktig for å ivareta energiforsyningen i EU og Storbritannia,
ikke minst som balansekraft i et energisystem som i økende grad
vil være basert på variable fornybare energikilder som sol og vind.
Det vil fremover være et økt behov for import av gass til Europa
på grunn av redusert egenproduksjon innen EU og bortfall av russisk
gass. Norge er med på å dekke det behovet.
Behov for mer kraft
og energieffektivisering
Disse medlemmer understreker
at Høyres mål er at rikelig med ren og rimelig kraft skal være et
konkurransefortrinn for Norge og et gode for norske husholdninger.
Disse medlemmer vil
påpeke at de kun er gitt konsesjon til 0,3 TWh med ny kraftproduksjon
under denne regjeringen, mot 16 TWh under regjeringen Solberg. Disse medlemmer mener det er behov for
et langt raskere tempo i både kraft- og nettutbyggingen i Norge,
og at kraftbransjens rammevilkår må tilpasses kraftbehovene som
er dokumentert gjennom ekspertutvalg og offentlige utredninger det
siste året.
Disse medlemmer mener
det må legges til rette for utbygging av havvind, småkraft, vindparker
på land der det er lokal tilslutning til dette, og oppgradering
av eksisterende vannkraftverk. Det må også vurderes om ny teknologi
gjør det mulig å produsere kraft fra vernede vassdrag der dette
ikke går på bekostning av verneverdiene. Dette er særlig aktuelt
i flomutsatte vassdrag.
Disse medlemmer mener
også at det ligger godt til rette for økt satsing på solenergi i
Norge, og viser til at det er behov for å fjerne en rekke regulatoriske
barrierer for å få utløst dette potensialet. Videre er det viktig at
Enovas støtteordninger til solenergi også omfatter energilagringsløsninger
som reduserer belastningen på strømnettene.
Disse medlemmer viser
også til vedtakene gjort i Stortinget 18. oktober 2022 ved behandlingen
av Innst. 25 S (2022–2023) om at det må legges til rette for energieffektivisering
i bedrifter, husholdninger og industrien, og at Enova vil være viktig
i dette arbeidet.
Disse medlemmer viser
videre til Stortingets mål om å redusere energibruken med 10 TWh
i bygg innen 2030, og registrerer at regjeringens plan for å nå dette
målet ble presentert i statsbudsjettet. Disse medlemmer vil
understreke at denne planen ikke inneholder tiltak som står i forhold
til det målet som er satt. Disse medlemmer mener
regjeringen må vurdere nye tiltak, som for eksempel energisparesertifikater,
for å bidra til raskere og mer effektiv oppnåelse av energieffektiviseringsmålene.
Disse medlemmer viser
til at EU har vedtatt en rekke direktiver som er relevante for Norge
gjennom EØS-avtalen, og at Norge er på etterskudd med gjennomføringen.
Et eksempel på dette er Ren Energi-pakken som ble vedtatt i EU i
2019, og som Norge fremdeles ikke har tatt inn i norsk lov. Pakken
inneholder blant annet nye energieffektiviseringsdirektiv, fornybarmål og
bedre rettigheter for forbrukerne i møte med strømselskapene. Mange
av rettsaktene har målsatte datoer i 2030, og Norges sene implementering
gjør at Norge vil få utfordringer med å innfri kravene i direktivene. Disse medlemmer ser ingen grunn til at
direktiver som i stor grad sammenfaller med regjeringens uttalte
mål skal treneres unødig.
Rammevilkår for kraftproduksjon
Disse medlemmer mener
at rammevilkårene for kraftprodusentene må gjenspeile at Norge har
behov for økt kraftproduksjon og en sterkere effektbalanse. Regjeringen
Solberg la om kraftbeskatningen til en kontantstrømskatt, for å
legge til rette for flere oppgraderinger og effektivisering av eksisterende
vannkraftverk. Etter denne omleggingen varslet en rekke vannkraftprodusenter
at de ville investere i slike prosjekter fremover.
Disse medlemmer viser
til at regjeringen Støres skatteendringer for kraftbransjen i 2022
og 2023 har hatt betydelige negative konsekvenser for planene om investeringer
i ny effekt- og produksjonskapasitet. Dette er svært uheldig i den
situasjonen man står i nå. Disse medlemmer støtter
regjeringens forslag i statsbudsjettet for 2024 om å fase ut høyprisbidraget,
og mener det er avgjørende at kraftbransjen kan ha tillit til at
høyprisbidraget ikke gjeninnføres.
Disse medlemmer viser
til at beregninger fra KPMG, basert på reelle tall fra selskapene,
dokumenterer at eksisterende vindkraftverk kan gå konkurs som en følge
av regjeringens forslag til grunnrenteskatt for vindkraft. Disse medlemmer vil påpeke at konkurser
i denne bransjen kan velte inngåtte industrikraftavtaler på et svært
uheldig tidspunkt.
Disse medlemmer viser
til at den foreslåtte grunnrenteskatten ikke er nøytralt innrettet.
Finansieringen i prosjektene er tilpasset en skatt på 22 pst. De
aller fleste av vindkraftverkene i Norge ligger nord for Dovre og
har ikke hatt superprofitt. Videre er svært mange av prosjektene
tuftet på langsiktige kraftkjøpsavtaler som av bransjen er antydet
å ligge rundt 30 øre/kWh. Disse medlemmer viser
til at det kun er identifisert grunnrente på vindkraft i ett enkelt
år, og det var i 2021.
Disse medlemmer vil
videre påpeke at regjeringens foreslåtte skatteendringer har svekket
Norges omdømme som et forutsigbart sted å investere, og at det nå
fremstår langt mer attraktivt å investere i for eksempel nabolandene
Sverige og Finland enn i Norge.
Strømnett
Disse medlemmer viser
til at det må investeres betydelig i strømnettene i Norge de neste
årene for å sikre at kraften flyter dit det til enhver tid er mest
behov for den. Dette kommer til å koste mye og må finansieres over
nettleien.
Disse medlemmer viser
til at nettleien utgjør en betydelig del av husholdningenes energikostnader, og
at det kan være mulig å redusere nettleien betydelig gjennom effektivisering
og ny organisering av nettselskapene. Thema Consulting Group har
i en rapport, skrevet på oppdrag fra NVE (nr. 4/2019), vurdert at
elavgiften kan reduseres med 2,6 mrd. kroner hvis flere nettselskaper
fusjonerer og tar i bruk digitalisering for å effektivisere driften
ytterligere. Disse medlemmer mener regjeringen
må vurdere hvordan det kan legges til rette for å bidra til å hente
ut denne gevinsten og utjevne dagens store geografiske forskjeller
i nettleien.
Disse medlemmer vil
understreke behovet for rask oppfølging av NOU 2022: 6 Nett i tide
– om utvikling av strømnettet, der det foreslås en rekke tiltak
for å effektivisere konsesjons- og saksbehandling av nytt nett.
Flom- og skredforebygging
Disse medlemmer mener
det er viktig å ta på alvor den risikoen og belastningen mange mennesker lever
med i flom- og skredutsatte områder. Disse medlemmer viser
til at det er gjort en betydelig innsats for å redusere risikoen
for flom og skred de siste årene, og bevilgningene til dette formålet
har økt hvert år. Samtidig er det viktig å fortsette å prioritere
dette arbeidet i årene fremover.
Forskning og næringsutvikling
Disse medlemmer mener
at statlige midler til forskning og næringsutvikling er avgjørende
for å hente ut potensialet i norske energiressurser, og viser til
viktigheten av forutsigbarhet i Olje- og energidepartementets budsjett
på dette området. Disse medlemmer viser til
at FoU-bevilgningene samlet sett økte med over 50 pst. fra 2013
til 2021, med særlig vekt på grønne løsninger. Høyre har i alternativt
statsbudsjett for 2024 foreslått å opprette et nytt forskningsprogram
for hydrogen, kalt BLÅHYDROMAKS, for å bidra til økt kunnskap og mer
forskning på overgangen fra gass til hydrogen på norsk sokkel.