Søk

Innhold

6. Merverdiavgift

6.1 Innledning

Sammendrag

Se punkt 6.1 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, slutter seg til regjeringens forslag til stortingsvedtak om merverdiavgift for 2024.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett, hvor fritaket for merverdiavgift på bøker avvikles. Dette legger til rette for lavere skatt på inntekt og økt barnetrygd.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at prisen på mat har økt med 25 pst. på halvannet år, fra starten av 2022 til sommeren 2023. Avgiftene må reduseres for å få prisene ned og dempe inflasjonen. Disse medlemmer viser til Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett, der matmomsen foreslås halvert fra 15 pst. til 7,5 pst.

Komiteens medlem fra Rødt viser til at den lave satsen for merverdiavgift gjelder for blant annet kollektivtransport, kino og museer, og at den under regjeringen Solberg ble økt fra 8 pst til 12 pst. Dette medlem viser til at Rødt er kritiske til flate avgifter som merverdiavgiften, som rammer usosialt siden de utgjør en relativt større del av inntektene for folk med lave inntekter. Den lave satsen er i tillegg knyttet til aktiviteter som kan sies å være miljøvennlige, slik som kulturopplevelser og kollektivtransport. Dette medlem mener økningen de siste årene har vært både dårlig fordelings- og miljøpolitikk, og viser til Rødts alternative statsbudsjett, der satsen foreslås redusert til 10 pst.

Dette medlem mener at det i møte med miljø- og klimaproblemer er viktig å redusere unødvendig forbruk, og for mange typer varer vil det være mer miljøvennlig å reparere enn å kjøpe nytt. Dette medlem viser til Rødts alternative statsbudsjett, som inneholder forslag om å fjerne merverdiavgift på reparasjoner av tekstiler, husholdningsvarer og elektronikk, for på den måten å legge til rette for økt bruk av reparasjoner, og samtidig begrense forbruksveksten.

Dette medlem viser videre til Rødts alternative statsbudsjett, der det foreslås å fjerne merverdiavgiften for norskproduserte frukt og grønnsaker, et tiltak som både kan bidra til å styrke den norske selvforsyningsgraden, og til økt inntak av frukt og grønnsaker.

Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å gjøre en rekke endringer i merverdiavgiften. Endringene er som følger:

  • Redusert merverdiavgift på frukt og grønt

  • Økt merverdiavgift på kjøtt

  • Fritak for merverdiavgift på reparasjon

  • Fritak for merverdiavgift på elsykler

  • Øke innslagspunkter for merverdiavgift på elbiler til 600 000 kroner

  • Avvikle fritaket for merverdiavgift for elektrisk kraft i Nord-Norge

  • Gjeninnføre fritak for merverdiavgift på elektroniske nyheter.

Dette medlem viser til at fjorårets fjerning av fritaket for elektroniske nyhetstjenester som ikke var å anse som aviser i merverdiavgiftsloven § 6-2 innebærer at man forlot prinsippet om plattformnøytralitet som Stortinget la til grunn i 2015, da fritaket avisene alltid har hatt, ble gjort plattform- og teknologinøytralt. Dette prinsippet er av stor betydning for medienes mulighet til omstilling og innovasjon og evnen til å nå ut til publikum, særlig yngre generasjoner som i stor grad baserer seg på lyd og levende bilder.

Dette medlem mener regjeringen burde sikret et plattformnøytralt merverdiavgiftsfritak for nyhetsmediene, og dermed beholdt fritaket for elektroniske nyhetstjenester, men målrettet adressert de utilsiktede konsekvensene knyttet til TV-distributørenes salg av TV-kanalpakker med utenlandske nyhetskanaler som ikke er rettet mot et norsk publikum.

Dette medlem viser til innspill til finanskomiteen, hvor det fremkommer at dette kan gjøres gjennom å presisere fritaket for elektroniske nyhetstjenester til å gjelde for nyhetstjenester som er særlig rettet mot norske forhold eller et norsk publikum.

Dette medlem viser til Venstres alternative statsbudsjett, hvor det foreslås å gjeninnføre fritaket for elektroniske nyhetstjenester, men begrense det til å gjelde nyhetstjenester som er særlig rettet mot norske forhold eller et norsk publikum.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til at dagens dyrtid er vanskelig for mange. Prisen på mat har økt nesten dobbelt så mye som andre priser. Derfor foreslår dette medlem å halvere momsen på mat fra 15 pst. til 7,5 pst. Dette foreslås finansiert ved å øke den generelle momsen med ett prosentpoeng fra 25 pst. til 26 pst. Dette medlem viser videre til eget alternative statsbudsjett, hvor det foreslås flere endringer i mva., bl.a. å fjerne moms på:

  • Frukt og grønt

  • Økologisk mat

  • Gjenbruk og reparasjoner av klær og sko, husholdnings- og fritidsvarer

  • Persontransport med unntak av flyreiser

  • Reparasjon av elektronikk

  • Elsykler

Dette medlem går videre inn for fritak for moms på elektriske motorbåter, elektriske båtbatterier og elektriske småfly.

Dette medlem vil videre øke moms på vanlige kjøttvarer med 10 pst. og også å øke moms på brus og godteri. Moms på flyreiser foreslås økt til generell sats på 25 pst. Dette medlem vil også å fjerne momsfritaket på strøm for de tre nordligste fylkene.

Dette medlem går også inn for å reversere regjeringens forslag om å fjerne momsfritak for elektroniske nyhetstjenester.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative statsbudsjett, der det foreslås å innføre fritak fra merverdiavgift for frukt og grønnsaker, noe som innebærer en avgiftslettelse på 4,3 mrd. kroner neste år.

6.2 Avvikling av fritaket for hydrogenbaserte elbiler

Innst. 4 L (2023–2024) punkt 8.1 omhandler avvikling av fritaket for hydrogenbaserte elbiler.

6.3 Merverdiavgiftsfritak for aviser – oppfølging av anmodningsvedtak

Innst. 4 L (2023–2024) punkt 8.2 omhandler merverdiavgiftsfritak for aviser.

Innst. 5 S (2023–2024) punkt 2.2 omhandler oppfølging av anmodningsvedtak.