Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteen viser til
Innst. 8 S (2023–2024) for oppfølging av anmodningsvedtak omtalt
i Prop. 1 S (2023–2024) fra Landbruks- og matdepartementet.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettforliket mellom disse tre partier der man ble
enige om at omlegging fra kronetoll til prosenttoll for hel issalat,
knollselleri, rødbeter og hel kålrot fra 1. januar 2024 også skal
omfatte potet mv.
Flertallet vil vise
til Stortingets vedtak 91 av 4. desember 2023, hvor det presiseres
at regjeringen skal bruke handlingsrommet i å administrere prosenttollsatsene
i 2024, slik at markedsaktørene skal få mulighet til å tilpasse
seg omleggingen.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget slutter seg til regjeringens
forslag til stortingsvedtak om tollavgift for 2024 med følgende endringer:
Vedlegg 4 etter Stortingets vedtak om tollavgift
§ 1 andre ledd skal lyde:
Vedlegg 4
Overgang til prosenttoll
for visse landbruksvarer
Tabell 4.1 Overgang
til prosenttoll for poteter, hel issalat, knollselleri, rødbeter
og hel kålrot
|
|
Tollavgiftssats
2023
|
Foreslått
tollavgiftssats
2024
|
07.01
|
Poteter,
friske eller kjølte
|
|
|
1000
|
Settepoteter
|
1,51 kr/kg
|
95 pst.
|
9011
|
Nypoteter
i tiden 15. mai–15. juli
|
2,17 kr/kg
|
191 pst.
|
9018
|
Andre
poteter enn sette- eller nypoteter i tiden 15. mai–15. juli, ikke
skrelte/avskallede eller oppdelte
|
2,17 kr/kg
|
191 pst.
|
9022
|
Nypoteter
i tiden 1. april–14. mai
|
1,12 kr/kg
|
100 pst.
|
9028
|
Andre
poteter enn sette- eller nypoteter i tiden 16. juli–14. mai, ikke
skrelte/avskallede eller oppdelte
|
1,12 kr/kg
|
100 pst.
|
07.05
|
Salat
(Lactuca sativa) og sikori (Cichorium spp.), frisk eller kjølt
|
|
|
1112
|
Hel
issalat, i tiden 1. mars–31. mai
|
16,31 kr/kg
|
226 pst.
|
1122
|
Hel
issalat, i tiden 1. juni–30. november
|
10,95 kr/kg
|
147 pst.
|
07.06
|
Gulrøtter,
neper, rødbeter, havrerøtter, knollselleri, reddiker og liknende
spiselige røtter, friske eller kjølte
|
|
|
.9010
|
Knollselleri
|
7,93 kr/kg
|
230 pst.
|
.9040
|
Rødbeter
|
2,56 kr/kg
|
158 pst.
|
07.12
|
Tørkede
grønnsaker, hele, oppdelte, knuste eller pulveriserte, men ikke
videre tilberedte
|
|
|
9011
|
Poteter,
tørkede, også oppdelte, ikke videre tilberedte
|
12,38 kr/kg
|
209 pst.
|
9012
|
Poteter,
tørkede, også knuste eller pulveriserte
|
12,38 kr/kg
|
209 pst.
|
11.05
|
Mel,
pulver, flak, granuler og pelleter av poteter
|
|
|
1000
|
Poteter,
mel og pulver
|
12,38 kr/kg
|
209 pst.
|
.2000
|
Poteter,
flak, granuler og pelleter
|
12,38 kr/kg
|
209 pst.
|
12.14
|
Kålrot,
fôrbeter, fôrrøtter, høy, luserne (alfalfa), kløver, esparsett, fôrkål,
lupiner, vikker og liknende fôrprodukter, også i form av pelleter
|
|
|
.9011
|
Hel
kålrot
|
1,59 kr/kg
|
288 pst.»
|
Flertallet mener
videre at et sterkt tollvern er viktig for å trygge norsk matproduksjon,
bidra til å øke beredskapssikkerheten og for å opprettholde et landbruk
i hele landet. Flertallet viser til
at intensjonen med endringene er å styrke tollvernet til det beste
for fellesskapet på lengre sikt. Flertallet er
uenige i argumentasjonen om at tollendringer automatisk skal føre til
høyere matpriser, og mener at det ikke er belegg for å si at et
forbedret tollvern vil bidra til høyere prisvekst. Tvert imot mener flertallet at et styrket tollvern på sikt
bidrar til å legge til rette for å øke den totale norske egenproduksjonen
av matvarer.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett og slutter
seg ikke til regjeringens forslag om å gå fra kronetoll til prosenttoll
for hel issalat, knollselleri, rødbeter og hel kålrot.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at Norge skal legge til rette
for friere handel mellom land. Tollvern og restriksjoner kan bety
tapte markedsmuligheter for bedrifter og husholdningene kan oppleve
dårligere vareutvalg og samtidig økende priser. Disse
medlemmer mener at myndighetenes oppgave nå må være å bidra
til å dempe prisveksten i økonomien. Forsterket tollvern gir motsatt
effekt og vil gi høyere priser på varegruppene som omfattes og bidrar
til økning av inflasjonsfaren. Disse medlemmer viser
til at budsjettforliket mellom regjeringen og Sosialistisk Venstreparti
der mattollen økes for flere varegrupper som poteter, vil gi enda
høyere matpriser i Norge som kommer på toppen av kraftige prisøkningen
som allerede har skjedd på mat. Disse medlemmer viser
til at mer toll bidrar til høyere prisvekst.
Komiteens medlem
fra Rødt ønsker å vri norsk land- og havbruk bort fra stort
forbruk av andre lands ressurser til å fôre våre dyr, til et landbruk
tuftet på norske ressurser. Da må det gjøres mer lønnsomt med beitebruk
enn kraftfôrbruk.
Dette medlem viser
til forslag i Rødts alternative statsbudsjett om å innføre toll
på import av soyamel til kraftfôr- og fiskefôrproduksjon, og å bruke
disse inntektene til å øke tilskuddet til utmarksbeite.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes
alternative statsbudsjett, der det foreslås å innføre en toll på
soya til husdyrfôr og fiskefôr for å stimulere til økt bruk av norskproduserte
proteinråvarer.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti slutter seg til regjeringens forslag.