Søk

Innhold

8. Tollavgift

Sammendrag

Se kapittel 8 samt vedlegg 4 i proposisjonen.

Komiteens merknader

Komiteen tar omtalen til orientering.

Komiteen viser til Innst. 8 S (2023–2024) for oppfølging av anmodningsvedtak omtalt i Prop. 1 S (2023–2024) fra Landbruks- og matdepartementet.

Komiteens flertall, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til budsjettforliket mellom disse tre partier der man ble enige om at omlegging fra kronetoll til prosenttoll for hel issalat, knollselleri, rødbeter og hel kålrot fra 1. januar 2024 også skal omfatte potet mv.

Flertallet vil vise til Stortingets vedtak 91 av 4. desember 2023, hvor det presiseres at regjeringen skal bruke handlingsrommet i å administrere prosenttollsatsene i 2024, slik at markedsaktørene skal få mulighet til å tilpasse seg omleggingen.

Flertallet fremmer på denne bakgrunn følgende forslag:

«Stortinget slutter seg til regjeringens forslag til stortingsvedtak om tollavgift for 2024 med følgende endringer:

Vedlegg 4 etter Stortingets vedtak om tollavgift § 1 andre ledd skal lyde:

Vedlegg 4

Overgang til prosenttoll for visse landbruksvarer

Tabell 4.1 Overgang til prosenttoll for poteter, hel issalat, knollselleri, rødbeter og hel kålrot

Tollavgiftssats

2023

Foreslått tollavgiftssats

2024

07.01

Poteter, friske eller kjølte

1000

Settepoteter

1,51 kr/kg

95 pst.

9011

Nypoteter i tiden 15. mai–15. juli

2,17 kr/kg

191 pst.

9018

Andre poteter enn sette- eller nypoteter i tiden 15. mai–15. juli, ikke skrelte/avskallede eller oppdelte

2,17 kr/kg

191 pst.

9022

Nypoteter i tiden 1. april–14. mai

1,12 kr/kg

100 pst.

9028

Andre poteter enn sette- eller nypoteter i tiden 16. juli–14. mai, ikke skrelte/avskallede eller oppdelte

1,12 kr/kg

100 pst.

07.05

Salat (Lactuca sativa) og sikori (Cichorium spp.), frisk eller kjølt

1112

Hel issalat, i tiden 1. mars–31. mai

16,31 kr/kg

226 pst.

1122

Hel issalat, i tiden 1. juni–30. november

10,95 kr/kg

147 pst.

07.06

Gulrøtter, neper, rødbeter, havrerøtter, knollselleri, reddiker og liknende spiselige røtter, friske eller kjølte

.9010

Knollselleri

7,93 kr/kg

230 pst.

.9040

Rødbeter

2,56 kr/kg

158 pst.

07.12

Tørkede grønnsaker, hele, oppdelte, knuste eller pulveriserte, men ikke videre tilberedte

9011

Poteter, tørkede, også oppdelte, ikke videre tilberedte

12,38 kr/kg

209 pst.

9012

Poteter, tørkede, også knuste eller pulveriserte

12,38 kr/kg

209 pst.

11.05

Mel, pulver, flak, granuler og pelleter av poteter

1000

Poteter, mel og pulver

12,38 kr/kg

209 pst.

.2000

Poteter, flak, granuler og pelleter

12,38 kr/kg

209 pst.

12.14

Kålrot, fôrbeter, fôrrøtter, høy, luserne (alfalfa), kløver, esparsett, fôrkål, lupiner, vikker og liknende fôrprodukter, også i form av pelleter

.9011

Hel kålrot

1,59 kr/kg

288 pst.»

Flertallet mener videre at et sterkt tollvern er viktig for å trygge norsk matproduksjon, bidra til å øke beredskapssikkerheten og for å opprettholde et landbruk i hele landet. Flertallet viser til at intensjonen med endringene er å styrke tollvernet til det beste for fellesskapet på lengre sikt. Flertallet er uenige i argumentasjonen om at tollendringer automatisk skal føre til høyere matpriser, og mener at det ikke er belegg for å si at et forbedret tollvern vil bidra til høyere prisvekst. Tvert imot mener flertallet at et styrket tollvern på sikt bidrar til å legge til rette for å øke den totale norske egenproduksjonen av matvarer.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett og slutter seg ikke til regjeringens forslag om å gå fra kronetoll til prosenttoll for hel issalat, knollselleri, rødbeter og hel kålrot.

Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet mener at Norge skal legge til rette for friere handel mellom land. Tollvern og restriksjoner kan bety tapte markedsmuligheter for bedrifter og husholdningene kan oppleve dårligere vareutvalg og samtidig økende priser. Disse medlemmer mener at myndighetenes oppgave nå må være å bidra til å dempe prisveksten i økonomien. Forsterket tollvern gir motsatt effekt og vil gi høyere priser på varegruppene som omfattes og bidrar til økning av inflasjonsfaren. Disse medlemmer viser til at budsjettforliket mellom regjeringen og Sosialistisk Venstreparti der mattollen økes for flere varegrupper som poteter, vil gi enda høyere matpriser i Norge som kommer på toppen av kraftige prisøkningen som allerede har skjedd på mat. Disse medlemmer viser til at mer toll bidrar til høyere prisvekst.

Komiteens medlem fra Rødt ønsker å vri norsk land- og havbruk bort fra stort forbruk av andre lands ressurser til å fôre våre dyr, til et landbruk tuftet på norske ressurser. Da må det gjøres mer lønnsomt med beitebruk enn kraftfôrbruk.

Dette medlem viser til forslag i Rødts alternative statsbudsjett om å innføre toll på import av soyamel til kraftfôr- og fiskefôrproduksjon, og å bruke disse inntektene til å øke tilskuddet til utmarksbeite.

Komiteens medlem fra Miljøpartiet De Grønne viser til Miljøpartiet De Grønnes alternative statsbudsjett, der det foreslås å innføre en toll på soya til husdyrfôr og fiskefôr for å stimulere til økt bruk av norskproduserte proteinråvarer.

Komiteens medlem fra Kristelig Folkeparti slutter seg til regjeringens forslag.