Komiteens merknader
Komiteen viser til
oppfølging av anmodningsvedtak i Innst. 5 S (2023–2024) punkt 2.2.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til budsjettforliket mellom disse tre partier der man ble
enige om å redusere innslagspunktet for de positive satsene i CO2-komponenten
i engangsavgiften for personbiler mv. (avgiftsgruppe A) fra 82 g/km
til 70 g/km, samt å øke de positive satsene i CO2-komponenten
i engangsavgiften for varebiler mv. (avgiftsgruppe B) med 10 pst.
utover prisjustert 2023-nivå.
Flertallet fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget slutter seg til regjeringens
forslag til stortingsvedtak om Avgifter på motorvogner mv. A. Engangsavgift
med følgende endringer:
§ 3 første ledd bokstav a
nr. 3 og 4 skal lyde:
For motorvogner med CO2-utslipp under
70 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den delen av utslippet
som ligger under disse verdiene:
per
g/km
|
kr
|
f.o.m.
69 t.o.m. 50
|
887,13
|
under
50
|
1 043,72
|
§ 3 første ledd bokstav b nr. 3 og 4 skal
lyde:
For motorvogner med CO2-utslipp under
84 g/km gjøres følgende fradrag per g/km for den delen av utslippet
som ligger under denne verdien:
per g/km
|
kr
|
f.o.m.
83 t.o.m. 48
|
266,14
|
under
48
|
313,11
|
Flertallet viser
videre til enighet i budsjettforliket om å endre reglene for beregning
av refusjon av engangsavgift ved eksport, slik at refusjonen baseres
på opprinnelig betalt engangsavgift. Denne endringen vil gjennomføres
i forskrift.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til sitt alternative statsbudsjett, der CO2-komponenten
for varebiler økes med 5 pst. sammenlignet med regjeringens forslag.
Dette vil styrke insentivene for å bytte til elektrisk varebil.
Videre endres regelverket for refusjon av engangsavgift ved eksport
av brukte biler, og innslagspunktet for de positive satsene i CO2-kompenenten
for personbil reduseres.
Disse medlemmer viser
til endringen av regelverket for refusjon av engangsavgift ved eksport
av brukte biler er innarbeidet i budsjettavtalen mellom regjeringspartiene
og Sosialistisk Venstreparti om statsbudsjettet for 2024. Disse medlemmer forutsetter at regjeringen
har gjort nødvendige vurderinger om at endringen er i tråd med Norges
forpliktelser etter EØS-avtalen.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til Fremskrittspartiets alternative
statsbudsjett, der den gamle vektkomponenten avvikles slik at ingen
skal betale for bilens vekt to ganger. Det innføres videre et tak
i engangsavgiften for å unngå ekstreme utslag på 500 000 kroner
for personbil og 150 000 kroner for vare- og bobil. Disse medlemmer viser videre til betydelig
bedre bruksfradrag i engangsavgiften samt avgiftsfrihet for kjøretøy
som er 10 år og eldre, som gjør det enklere og mer gunstig for dem
som ønsker å importere en bil. Bedre bruksfradrag gjør det også
mindre gunstig med eksport av bil for å få avgiftsrefusjon.
Disse medlemmer viser
også til forslag om redusert engangsavgift for MC der volumkomponenten halveres,
som også vil gi lavere priser og bidra til å dempe inflasjonen.
Komiteens medlem
fra Rødt slutter seg til regjeringens forslag.
Komiteens medlem
fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett,
der det foreslås å øke satsene for utslipp av CO2 i engangsavgiften
for varebiler klasse 2 til 50 pst. av personbilsatsen, og fjerne
vektavgift i engangsavgiften for å gjøre elbiler mer konkurransedyktige.
Komiteens medlem
fra Miljøpartiet De Grønne viser til egen omtale under punkt
7.4.1.
Komiteens medlem
fra Kristelig Folkeparti viser til Kristelig Folkepartis alternative
statsbudsjett, der det foreslås å sette CO2-komponenten
i engangsavgiften for varebiler til 50 pst. av satsen for personbiler.