3.1.2.3 Merknader fra Fremskrittspartiet
Fremtidens Norge
Komiteens medlemmer fra
Fremskrittspartiet mener det er behov for å kutte i byråkrati
og bruke mer penger på investeringer i fremtiden. Norges fremtidige
pensjonsforpliktelser, livsløpskostnader med dagens nivå på innvandring,
innretningen av velferdsytelser og det offentliges ressursbruk på
byråkrati belaster statsbudsjettene med betydelige langtidsvirkninger.
Politisk motiverte subsidier av ulønnsomme næringer,
dyre klimatiltak uten påviselige effekter globalt og en bistandspolitikk
som styres av hvor mye som gis, mer enn bistandens effekt, må vies
større oppmerksomhet. Dette er forhold med langtidseffekter som
betyr langt mer enn om det brukes marginalt mer eller mindre fra oljefondet
fra år til år.
Disse medlemmer mener
det er på tide med modernisering av offentlig forvaltning. Fremskrittspartiets
statsbudsjettforslag viser disponeringer som, selv om ikke alle
ble gjennomført fullt ut i løpet av ett år, ville hatt positive
langsiktige effekter for Norge. En trend hvor allerede mer enn 60
pst. og en stadig større andel av norsk økonomi går gjennom det
offentlige, representerer en retning som må snus.
Disse medlemmer vil
sikre forutsigbare rammevilkår, grunnlag for investeringsbeslutninger
og en helt nødvendig vekst i privat sektor som vil komme hele samfunnet
til gode gjennom økt produktivitet, økt sysselsetting og redusert
vekst i offentlige utgifter. Regjeringen legger opp til å bruke
409,8 mrd. oljekroner i budsjettet for 2024. Det er nesten 100 mrd.
kroner mer enn de la opp til for ett år siden. Hver tredje krone
på statsbudsjettet går nå til trygder og pensjoner. Disse medlemmer mener det er lite hensiktsmessig
å bruke tid på en diskusjon om marginale endringer i oljepengebruken.
Det er viktigere å gjøre noe med årsakene til at oljepengebruken
er høy og at Norge blir stadig mer avhengig av olje i en økonomi
hvor det offentliges andel av verdiskapingen er på verdenstoppen.
Langtidsvirkningene av Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
vil snu en utvikling som ikke er bærekraftig over tid.
Skatte- og avgiftskutt
gir frihet
Disse medlemmer vil
at man skal få beholde mer av sine egne penger og bestemme mer over
sin egen lommebok. Disse medlemmer foreslår
skattelette til alle inntektsgrupper og vil kutte avgiftene på basisvarer
som mat og drivstoff og at ingen skal betale mer enn 50 øre kWh
for strøm.
Siden statsbudsjettet for 2023 ble vedtatt,
har den økonomiske situasjonen forverret seg betydelig for svært
mange. Nesten én million mennesker – eller én av fire – har hatt
så store økonomiske bekymringer det siste året at det har gått ut
over den psykiske helsen.
Regjeringen har økt oljepengebruken med 100
mrd. kroner sammenlignet med hva de mente var rett for ett år siden,
men har likevel unnlatt å ta nødvendige grep for å gjøre det enklere
og billigere å leve i Norge. De største taperne på den rød-grønne
politikken er folk i jobb som bor alene og må greie seg på én lønnsinntekt.
Bensinavgiftene har økt med omtrent 1 krone
per liter siden Senterpartiet fikk finansministeren. Dette kommer
på toppen av den ekstreme prisveksten og er en kraftig belastning
for vanlige folk, særlig de som bor i distriktene og er helt avhengige
av å bruke bil.
Disse medlemmer har
gjentatte ganger fremmet forslag i Stortinget som ville hjulpet
folk og bedrifter, men flertallet på Stortinget har konsekvent sørget
for å stemme ned forslagene.
Samlede skatter og avgifter har økt med over
100 mrd. kroner siden 2021, viser tall fra Finansdepartementet.
Disse medlemmer foreslår
å kutte skatter med 15 mrd. kroner og avgifter med 20 mrd. kroner
i 2024. Disse medlemmer viser til at
Fremskrittspartiet også i budsjettet for 2024 vil prioritere det
viktigste først. Derfor foreslår Fremskrittspartiet avgiftskutt
på basisvarer som mat og drivstoff og en kraftig forbedret strømstøtte
som vil bidra til å hjelpe alle som trenger det i en veldig vanskelig
tid. I tillegg vil disse medlemmer gi
alle skattelette ved å øke personfradraget. Dette gir mest uttelling
for lave og midlere inntekter.
Norske bedrifter og bedriftseiere har fått et
skattesjokk med Trygve Slagsvold Vedum som finansminister. Disse medlemmer viser til at det i Fremskrittspartiets
alternative statsbudsjett foreslås redusert formuesskatt og fjerning
av ekstra avgift på arbeidsplasser.
I en urolig tid i Europa viser disse
medlemmer til at Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett
styrker forsvarsbudsjettet. Disse medlemmer vil
bruke mer penger på å bygge og vedlikeholde veier og satse mer på
helse og eldreomsorg. Disse medlemmer ønsker
å kutte statens utgifter til symbolske klimatiltak, bistand og kultur.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Skatt og avgift
|
|
Skattelette
personer
|
-8 435 000 000
|
Skattelette
næringsliv
|
-7 600 000 000
|
Avgiftskutt
|
-19 790 000 000
|
Sum skatte-
og avgiftsendringer
|
-35 825 000 000
|
|
|
Prioriterte skatteendringer
|
|
Heve
personfradraget i skatten til 100 000 kroner
|
7 870 000 000
|
Fjerne
regjeringens særnorske ekstraskatt på arbeidsplasser, midlertidig
arbeidsgiveravgift
|
5 500 000 000
|
Heve
innslagspunktet i formuesskatten fra 1,7 til 2 mill. kroner for
personer
|
1 530 000 000
|
Endre
regjeringens forslag til verdsettelse av aksjer og næringseiendom
fra 80 til 75 pst.
|
1 100 000 000
|
Endre
regjeringens forslag til verdsettelse av sekundærbolig, sette verdsettelsen
til 80 pst.
|
730 000 000
|
Økt
sparebeløp og doblet skattefradrag i BSU-ordningen
|
575 000 000
|
Heve
frikortgrensen til 100 000 kroner
|
435 000 000
|
Prioriterte avgiftsendringer
|
|
Halvert
merverdiavgift på mat
|
9 000 000 000
|
Veibruksavgift
på autodiesel fjernes
|
5 500 000 000
|
Strømstøtte
til husholdninger og borettslag
|
4 000 000 000
|
Veibruksavgift
på bensin fjernes
|
3 650 000 000
|
Fjerne
bompengestrekninger
|
2 740 000 000
|
Fjerne
flypassasjeravgiften fra 1. juli 2024
|
1 150 000 000
|
Fjerne
gammel vektkomponent i engangsavgiften på bil
|
580 000 000
|
Reversere
taxfree-innstramningene til regjeringen
|
400 000 000
|
Strømstøtte
til fritidsboliger
|
150 000 000
|
Engangsavgift
MC volumkomponent 50 pst. reduksjon
|
40 000 000
|
Avvikle
trafikkforsikringsavgiften for veterankjøretøy, traktor, snøscooter,
moped og motorredskap
|
15 000 000
|
Veibruksavgift
på naturgass og LPG fjernes
|
5 000 000
|
Fjerne
økning i CO2-avgift på avfallsforbrenning
|
270 000
|
Avgiftstak,
bruksfradrag og ti-årsregel i engangsavgiften på bil
|
-550 000 000
|
Halverer matmomsen
Disse medlemmer viser
til at det har blitt langt dyrere å fylle handlekurven i dagligvarebutikken.
Matvareprisene har økt med 25 pst. på halvannet år, fra januar 2022
da regjeringens første selvstendige statsbudsjett trådte i kraft,
til juli 2023. Økningen er i oktober 2023 dobbelt så høy som den
totale konsumprisindeksen.
Tall fra SIFO viser at 151 000 husholdninger
nå er ille ute økonomisk, og blant disse har 80 pst. måttet redusere
matforbruket de siste seks månedene. Regjeringens svar er å gi dem
en skattelette som tilsvarer to brødskiver ekstra i uka.
Økte energipriser og politisk vedtatte målpriser
i jordbruksoppgjøret forklarer noe av prisøkningen. Disse medlemmer foreslår derfor å halvere
momsen på mat fra 15 til 7,5 pst. Disse medlemmer forutsetter
at hele avgiftsreduksjonen skal komme forbrukerne til gode.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Matmoms – sparte utgifter med FrPs forslag
|
|
Forbruk
på 3 000 kroner i måneden
|
2 350
|
Forbruk
på 6 000 kroner i måneden
|
4 700
|
Forbruk
på 10 000 kroner i måneden
|
7 850
|
Du skal ikke straffes
for å kjøre bil
Bensin- og dieselpriser på 25 kroner literen
har blitt en ny normal med Arbeiderpartiet og Senterpartiet i regjering.
For få år siden mente de fleste, inklusive Senterpartiet, at det
ville være uholdbart med drivstoffpriser på over 20 kroner literen.
Avgifter til staten utgjør om lag 50 pst. av pumpeprisen på drivstoff.
Disse medlemmer vil
fjerne veibruksavgiften for å få drivstoffprisene ned på et mer
akseptabelt nivå. Fjerning av veibruksavgiften på bensin vil redusere pumpeprisen
med 5,31 kroner per liter og pumpeprisen på diesel med 3,45 kroner
per liter inklusive merverdiavgift.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Bensin – sparte drivstoffkostnader med FrPs
forslag
|
Inkl. mva.
|
15 000
km i året med forbruk på 0,8 l/mil
|
6 365
|
20 000
km i året med forbruk på 0,8 l/mil
|
8 500
|
30 000
km i året med forbruk på 0,8 l/mil
|
12 750
|
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Diesel – sparte drivstoffkostnader med FrPs
forslag
|
Inkl. mva.
|
15 000
km i året med forbruk på 0,6 l/mil
|
3 105
|
20 000
km i året med forbruk på 0,6 l/mil
|
4 140
|
30 000
km i året med forbruk på 0,6 l/mil
|
6 210
|
For en lastebil som bruker 3 liter diesel per
mil og kjører 100 000 km i året, betyr en prisnedgang på 2,76 øre/liter
eksl. mva. en besparelse på hele 82 800 kroner årlig.
Ikke mer enn 50 øre
for strøm
Strømprisen betyr noe for folk og bedrifter,
da alle trenger strøm til hjem, produksjon og oppvarming av offentlige
bygg. Disse medlemmer viser til at det gjennom
vinteren har vært så høye strømpriser i Norge at folk har hatt problemer
med å betale regningene.
Disse medlemmer mener
dagens strømstøtteordning ikke er god nok. Derfor foreslår Fremskrittspartiet
en forbedret strømstøtteordning, der dekningsgraden økes til 100
pst. over 50 øre per kWt.
Det er nesten en halv million hytter i Norge.
For fritidsboliger foreslår disse medlemmer en
tilsvarende ordning på de første 1 000 kWt. Det vil gjøre at folk har
råd til å bruke hyttene sine og viktigst, sikre at vannrør ikke
fryser.
Disse medlemmer vil
at også næringsvirksomhet skal omfattes av strømstøtteordningen,
og ber regjeringen komme tilbake med en avgrenset strømstøtteordning
for norske bedrifter.
Statlige og kommunale selskap har store inntekter fra
strømeksport. Denne fordelen skal komme norske husholdninger og
næringsliv til gode gjennom stabilt lave kraftpriser. Høye strømpriser
forplanter seg videre i økonomien og gir en høyere inflasjon. Lavere
priser på strøm vil derfor også isolert sett bidra til å dempe inflasjonen,
noe som er bekreftet i tidligere svar fra finansminister Trygve
Slagsvold Vedum til Stortinget.
Selv med lav strømpris tidlig på høsten er det
allerede i november 2023 priser som ligger over det høye nivået
fra høsten 2022, og prisene kan stige ytterligere utover vinteren.
Da risikerer både husholdninger og bedrifter en ny økonomisk smell
på toppen av de høye avgiftene, prisene og rentene som øker for
hver eneste måned.
Tiltak
|
|
|
(tall i kroner)
|
Strømregning bolig reduseres med
|
NO1
|
NO2
|
NO5
|
Årlig
forbruk 12 000 kWt
|
2 598
|
2 734
|
2 505
|
Årlig
forbruk 20 000 kWt
|
4 330
|
4 557
|
4 175
|
Årlig
forbruk 30 000 kWt
|
6 496
|
6 836
|
6 263
|
Strømregning
fritidsbolig reduseres med
|
Inntil 1 000 kWt/måned
|
Inntil
1 000 kWt/måned
|
Spart 6 000 kr i vinterhalvåret
|
Disse medlemmer mener
at folk må få beholde mer av sin egen inntekt. Disse
medlemmer prioriterer å sette ned skatter og avgifter, slik
at folk flest kan sikre velferd for seg og sin familie. Disse medlemmer vil gi folk valgfrihet
til å prioritere pengebruken etter egne behov. Staten skal ikke
prioritere for dem.
Skattelette for alle
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ble stiftet for å sette ned skatter og
avgifter. Disse medlemmer mener både
skatte- og avgiftsnivået er for høyt, og vil gi alle skattelette.
Det er i dag rundt 1,1 million sysselsatte som ikke kvalifiserer
til fagforeningsfradrag. I stedet for et eget fagforeningsfradrag
ønsker Fremskrittspartiet å heve personfradraget for alle til 100 000
kroner. Det vil bety en gjennomsnittlig skattelette for de aller
fleste på 2 600 kroner.
Økt frikortgrense
Disse medlemmer viser
til at det i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett også
foreslås å øke frikortgrensen betydelig fra dagens nivå på 70 000
kroner, til 100 000 kroner. Dette vil bety svært mye for mange som
jobber deltid ved siden av studiene.
|
|
(tall i kroner)
|
Bruttoinntekt
|
Antall arbeidstakere
|
Gjennomsnittlig endring i skatt
|
100 000–200 000
|
414 700
|
-400
|
200 000–250 000
|
141 500
|
-1 200
|
250 000–300 000
|
229 400
|
-1 600
|
300 000–450 000
|
602 790
|
-2 400
|
Fra
450 000
|
2 794 600
|
-2 600
|
Lavere formuesskatt
Disse medlemmer ønsker
å fjerne en skatteordning som diskriminerer norsk eierskap, som
formuesskatten. For 2024 foreslår disse medlemmer å heve
innslagspunktet for personlige skattytere fra 1,7 til 2 mill. kroner.
Regjeringen har tidligere økt verdsettelsen
av aksjer og næringseiendom. Dette rammer mange småsparere, og disse medlemmer foreslår å øke rabatten
fra 20 til 25 pst. samt å redusere verdifastsettelsen på sekundærbolig
fra 100 til 80 pst.
Fjerner ekstraskatt
på arbeidsplasser
Den rød-grønne regjeringen innførte i 2023 det
de kalte en midlertidig ekstraordinær arbeidsgiveravgift for privat
sektor. Disse medlemmer viser til at Fremskrittspartiet
stemte imot en ekstra avgift på norske arbeidsplasser. Disse medlemmer mener avgiften er en
ekstra særnorsk skatt som gjør det enda vanskeligere for bedrifter
å konkurrere med bedrifter i andre land. Disse
medlemmer vil fjerne den særnorske ekstraskatten på arbeidsplasser
fra 1. januar 2024.
Enklere å komme inn
på boligmarkedet
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil gjøre det enklere for unge å komme
inn på boligmarkedet. I mange kommuner, spesielt i byene, er terskelen
for å komme inn på boligmarkedet altfor høy. Boligkostnadene har
økt kraftig, og i mange kommuner er det stor mangel på nye boliger. Disse medlemmer mener vi har en politisk
skapt boligkrise som følge av stadig nye krav og føringer fra myndighetene.
Nye klimakrav begrenser tilgang på boligareal, kompliserer planprosessene
og øker kostnadene. I tillegg øker bokostnadene som følge av økt
formuesskatt på utleieboliger, kommunal eiendomsskatt og høye plan-
og byggesaksgebyr. Disse medlemmer mener
boligpolitikken må endres på en rekke områder både nasjonalt, i fylkeskommunene
og i kommunene.
Mer lønnsomt å spare
til bolig
Regjeringens kutt i BSU-ordningen har gjort
det vanskeligere for unge å spare opp nok egenkapital til å komme
inn på boligmarkedet. Derfor foreslår disse medlemmer å
gjøre det mer attraktivt for unge å spare til egen bolig ved å doble
skattefradraget for sparing til bolig. Disse
medlemmer vil også å øke sparebeløpet til 30 000 kroner fra
neste år.
Redusert avgift på førstegangskjøp
Dokumentavgiften er en ekstra avgift ved kjøp
av bolig. Derfor foreslår disse medlemmer avgiftsfritak
på de to første millionene når unge under 30 år kjøper sin første
bolig. Det gir en besparelse på 50 000 kroner. Disse
medlemmer ber regjeringen utforme forslag til hvordan endringen
kan avgrenses og gjennomføres.
Lavere skatt gir lavere
leiepriser
Mange unge har ikke råd til å kjøpe, og må leie
bolig. Regjeringens politikk med å øke verdifastsettelsen av sekundærboliger
til 100 pst. fører til at det blir færre og dyrere utleieboliger. Disse medlemmer foreslår å sette ned
verdsettelsen til 80 pst. Lavere skatt for dem som investerer i
en utleiebolig, gir lavere utleiepriser.
Nei til eiendomsskatt
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet er motstander av eiendomsskatt lokalt
i kommunene. I Fremskrittspartiets tid i regjering ble makssatsen
for eiendomsskatt senket fra 7 til 4 promille, en reduksjon på over
40 pst. I Stortinget har disse medlemmer foreslått
å fjerne kommunenes mulighet til å kreve inn eiendomsskatt.
Avgiftskutt gir frihet, og disse
medlemmer vil ha lavest mulige avgifter, slik at folk og bedrifter
får beholde mer av egne penger. Avgiftsnivået må holdes på et minimum
for å gi større økonomisk handlefrihet for folk.
Reduserte bilavgifter
Bilavgiftene i Norge er altfor høye. Bilen er
vårt viktigste og mest fleksible transportmiddel og står for mer enn
80 pst. av persontrafikken. Disse medlemmer viser
til at for de som sliter økonomisk fra før, er de rekordhøye drivstoffprisene
kombinert med stadig økende bompenger og bilavgifter en økende belastning.
Dette er alvorlig både for den enkeltes økonomi og for trafikksikkerheten.
Disse medlemmer viser
til at KNA i januar 2023 gjorde en undersøkelse som viste at én
av fem bilister jevnlig kjørte omveier for å unngå bomstasjonene.
I en ny undersøkelse fra november 2023 svarte én av tre det samme.
Blant de yngste bilistene og de som har dårlig råd, er det betydelig
flere. Det som er enda mer alvorlig, er at én av fire bilister oppgir
at de har utsatt service- og vedlikeholdsarbeid på bilen sin på
grunn av økonomi. Hele seks av ti med anstrengt økonomi har utsatt
nødvendige verkstedbesøk.
Tallene i KNAs undersøkelse er etter disse medlemmers mening alarmerende og
demonstrerer tydelige forskjeller mellom fattig og rik langs norske
veier, og derfor tar Fremskrittspartiet målrettede grep for å lette på
situasjonen for norske bilister. Dersom trygg og nødvendig transport
skal være et allemannsgode, er det helt avgjørende å lette avgiftstrykket
på bilistene i stedet for å legge sten til byrden, slik regjeringspartiene
og Sosialistisk Venstreparti gjør og har gjort i sine budsjetter.
En situasjon hvor de beste og mest trafikksikre veiene kun skal
være for dem med best råd, er ikke Norge verdig og er åpenbart i
motstrid til en regjering som proklamerer at de er til for vanlige
folk i hele landet.
Disse medlemmer vil
redusere avgiftene på bil og fjerne veibruksavgiften på drivstoff,
slik at det blir billigere både å kjøpe og å bruke bil for vanlige
folk.
Disse medlemmer viser
til at da Fremskrittspartiet satt i regjering og senere etablerte
budsjettforlik med regjeringen, ble bilavgiftene redusert, mens
den rød-grønne regjeringen øker dem kraftig. Økte bilavgifter rammer
norske forbrukere og bidrar til økt inflasjon.
Vektkomponenten i engangsavgiften er en skatt
på trafikksikkerhet. Store biler er sikrere enn små og lette biler.
I en situasjon med et økende antall ulykker er det betenkelig at
regjeringen gjør trygge biler dyrere.
Disse medlemmer mener
vektkomponenten i engangsavgiften må avvikles. I 2024 prioriterer disse medlemmer å fjerne regjeringens
ordning med at noen må betale for egenvekt to ganger, ved å fjerne
den gamle vektkomponenten.
Lavere avgift på hybridbiler
Disse medlemmer foreslår
å reversere regjeringens betydelige avgiftsøkninger på ladbare hybridbiler. Dette
er biler som er et godt alternativ for mange, uten at man må frykte
rekkeviddeangst for elbiler. Lavere avgifter gjør at flere kan skaffe
seg en nyere og sikrere bil. Reduserte bilpriser gir også et bidrag
til å dempe inflasjonen i økonomien.
Typiske familiebiler som Toyota RAV4 og Ford Explorer
i ladbare utgaver har fått avgiftsøkninger på mer enn 100 000 kroner
siden den rød-grønne regjeringen overtok. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiets avgiftslettelser
vil gi betydelig lavere priser for disse modellene:
|
|
(tall i kroner)
|
Engangsavgift
|
Regjeringens forslag
|
FrPs forslag
|
Toyota
Rav 4 plug-in
|
136 688
|
18 808
|
Ford
Explorer plug-in
|
335 391
|
25 908
|
Disse medlemmer mener
engangsavgiften på konvensjonelle og ladbare biler gir ekstreme
utslag som må dempes. Det er urimelig når engangsavgift kan utgjøre
over 1 mill. kroner for enkeltmodeller. Disse medlemmer mener
folk skal få velge bil etter behov, og vil innføre et tak for hvor
høy avgiften kan være, på 500 000 kroner for personbil og 150 000
kroner for vare- og bobiler.
Bruksfradrag for alder
på bil
Disse medlemmer vil
også gjøre det enklere og rimeligere for folk å skaffe seg bil etter
ønske og behov ved å gi høyere bruksfradrag i engangsavgiften. Dette
vil samtidig gjøre det mindre attraktivt å eksportere nyere konvensjonelle
kjøretøy fra Norge for å motta avgiftsrefusjon.
Bruksfradrag
kjøretøy
|
|
1
år
|
19
pst.
|
2
år
|
30
pst.
|
3
år
|
45
pst.
|
4
år
|
60
pst.
|
5
år
|
75
pst.
|
6
år
|
80
pst.
|
7
år
|
85
pst.
|
8
år
|
90
pst.
|
9
år
|
95
pst.
|
10
år
|
avgiftsfri
|
Disse medlemmer vil
gjeninnføre regelen om avgiftsfrihet etter 10 år og gjøre den gjeldende
for alle kjøretøy. Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet tidligere har fjernet engangsavgiften
for kjøretøy mellom 20 og 30 år, og nå fjerner disse
medlemmer avgiften for kjøretøy mellom 10 og 20 år.
Lavere engangsavgift
på MC
Volumkomponenten i engangsavgiften for MC foreslås
halvert og gjør MC til et enda rimeligere transportalternativ for
mange. Disse medlemmer foreslår også å
avvikle trafikkforsikringsavgiften for veterankjøretøy, traktor,
snøscooter, moped og motorredskap.
Fjerner flypassasjeravgiften
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet var med på å fjerne flypassasjeravgiften,
og at den rød-grønne regjeringen har valgt å gjeninnføre den. Dette
er en avgift som kommer på toppen av allerede høye priser for å
reise med fly. Disse medlemmer vil fjerne
den rød-grønne flypassasjeravgiften. Regjeringen vil at man neste
år skal betale 85 kroner i avgift for hver flytur i Norge og Europa
og 332 kroner for hver flytur utenfor Europa. Disse
medlemmer foreslår å fjerne avgiften fra 1. juli, slik at
det blir billigere å reise fra sommerferien og utover.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet har stemt imot regjeringens forslag om
å halvere tobakkskvoten på taxfree og foreslår en gjeninnføring
av muligheten til å veksle tobakk mot vin. Inntektene fra taxfreesalget
er et viktig bidrag til å finansiere kortbanenettet i Norge.
Gjennomgang av særavgifter
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet mener at særavgiftene må reduseres til
et nivå som er på linje med nabolandene våre. Det høye avgiftsnivået rammer
i særlig grad folk med lave inntekter. Flere særavgifter rammer
også næringsvirksomhet og arbeidsplasser. Disse
medlemmer vil derfor ha en gjennomgang av særavgiftsnivået
i Norge.
Trygghet for folk, eiendom
og verdier
Disse medlemmer vil
at man som innbygger i Norge skal føle seg trygg. Norge skal ha
et moderne, handlekraftig og ansvarlig politi som forebygger og håndterer
hendelser. Utviklingen i trusselbildet har blitt mer alvorlig. Det
er stadig oftere skyteepisoder, grov vold og kriminalitet på åpen
gate. Disse medlemmer mener trygghet
i hverdagen er viktig for den enkeltes livskvalitet. En av statens
viktigste oppgaver er å sørge for innbyggernes trygghet.
For å bidra til en trygg hverdag må politiet
ha kapasitet både til å følge opp hverdagskriminalitet og til å
håndtere store og alvorlige hendelser. Politiet skal gjøre gatene trygge
og samtidig være rustet for å bekjempe den organiserte kriminaliteten
på en effektiv måte før vi får den samme negative utviklingen som
i Sverige. Beredskapen må også styrkes for å forhindre større hendelser
og terror. Derfor må politiet prioriteres og tilføres tilstrekkelige midler
til å håndtere sitt samfunnsoppdrag.
Disse medlemmer viser
til at det i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett foreslås
å øke bevilgningene med 1 mrd. kroner til grunnbemanning og beredskap
i politidistriktene. Dette omfatter 460 nye politistillinger og
er helt nødvendig for at politiet skal kunne utøve sitt samfunnsoppdrag
på en forsvarlig måte.
Disse medlemmer vil
øremerke 10 mill. kroner til å styrke spydspissen Politiets nasjonale
beredskapssenter, for økt beredskap til å håndtere større krisehendelser.
De siste årene har det vært en betydelig økning
i ungdoms- og gjengkriminalitet, både i hovedstaden og andre steder
i landet. Barn ned i 13-årsalderen begår alvorlige kriminelle handlinger. Disse medlemmer mener det kreves umiddelbare
tiltak for å stanse utviklingen, og foreslår 150 mill. kroner til
å bekjempe ungdoms- og gjengkriminalitet. Samtidig må politiet gis
bedre verktøy for å stanse den negative utviklingen, slik disse medlemmer har fremmet forslag om
i Stortinget.
Effektive domstoler
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil styrke den tredje statsmakts uavhengighet. Disse medlemmer vil innføre en ny bevilgningsordning
for domstolene, hvor finansieringen gjøres direkte fra Stortinget
til Domstoladministrasjonen. Det er også viktig med et økonomisk
rammeverk som sikrer at effektiviteten i norske domstoler kan opprettholdes. Disse medlemmer vil styrke domstolene
med 50 mill. kroner.
Økt bemanning i kriminalomsorgen
Ansatte i kriminalomsorgen opplever at deres
sikkerhet er svekket som følge av for lav bemanning. Det har vært
flere alvorlige episoder hvor ansatte i norske fengsler har blitt
angrepet. Dette fører til økt sykefravær og at dyktige folk slutter
i kriminalomsorgen. Disse medlemmer foreslår
derfor at kriminalomsorgen tilføres ytterligere midler, og at bevilgningene
til grunnbemanning i norske fengsler økes med 65 mill. kroner.
Helhetlig beredskap
Situasjonsbildet med krig i våre nærområder
viser viktigheten av en helhetlig nasjonal beredskap. Sivilforsvaret
spiller en nøkkelrolle i små og store kriser. Fremskrittspartiet
anerkjenner den sentrale rollen Sivilforsvaret spiller i vår nasjonale
totalberedskap, og foreslår derfor en styrking av Sivilforsvaret
med 50 mill. kroner i 2024.
Disse medlemmer foreslår
også å styrke Tolletaten med 100 mill. kroner til innkjøp av skannere
på grenseoverganger, som er viktige for å bekjempe organisert kriminalitet.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, justissektoren
|
|
Styrket
grunnbemanning og beredskap i politidistriktene, særlig til økning
av utadrettet virksomhet. Opprettelse og bemanning av 460 nye politistillinger
|
1 000 000 000
|
Tiltak
mot gjengkriminalitet
|
150 000 000
|
Tolletaten,
ressursopptrapping og styrket grensekontroll ved nye skannere
|
100 000 000
|
Styrket
grunnbemanning i kriminalomsorgen
|
65 000 000
|
Økt
bemanning ved påtalemyndigheten i politiet
|
50 000 000
|
Opprettholdelse
av forsvarlig drift og opphevelse av ansettelsesstopp i domsstolene.
Fortsettelse av digitaliseringsarbeid og økt bruk av bilde- og lydopptak.
|
50 000 000
|
Direktoratet
for samfunnssikkerhet og beredskap. Styrking av Sivilforsvaret,
særlig økning av mannskap.
|
50 000 000
|
Politiets
nasjonale beredskapssenter, styrking av dagens beredskapsressurser
for å sikre tilfredsstillende klartid samt oppbygging av antidronekapasitet
|
10 000 000
|
Overføring
til private. Styrking av NorSIS’ arbeid med cybersikkerhet
|
2 000 000
|
Tilskudd
til frivillige organisasjoner, som Gatelagene, Stiftelsen Crux,
Wayback
|
2 000 000
|
Forsvar gir trygghet
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet mener en av statens viktigste oppgaver
er å sikre innbyggerne mot trusler utenfra. Uten trygghet mot påvirkning
og trusler fra aktører som vil skade Norge, vil folk føle at hverdagen
blir usikker, og demokratiet vil smuldre opp. Russlands ulovlige
invasjon av Ukraina har vist oss at fred og frihet ikke kan tas
for gitt.
NATO er den viktigste
arenaen
Alliansetilknytningen Norge har til NATO, er
viktigere enn noen gang. NATO er den viktigste arenaen for deltakelse
og samarbeid når det gjelder sikkerhet. Disse
medlemmer vil sikre nasjonal suverenitet gjennom et sterkt
forsvar, bygget på allmenn verneplikt og bred alliansebygging i
NATO, hvor Sverige og Finland vil bidra til å forsterke det nordiske
forsvarssamarbeidet.
Et forsvar for fremtiden
Dagens forsvar lider under manglende finansiering. Driftssituasjonen
i Forsvaret er kritisk, da det legges begrensninger på nødvendig
aktivitet for å få budsjettet til å strekke til. Det er ingen tvil
om at Forsvaret står overfor store materiellanskaffelser i årene
som kommer, som vil binde opp investeringsmidler i mange år. I påvente
av at regjeringen skal legge frem en langtidsplan for Forsvaret før
sommeren, viser disse medlemmer til
at Fremskrittspartiet vil øke budsjettet med en ekstra forsvarsmilliard,
som skal gå til både materiell og økt aktivitet. Disse
medlemmer foreslår også en avsetning på 1 mrd. kroner til
oppstart av et forsvarsfond som skal bidra til raskere anskaffelser
av materiell som luftvern, helikoptre og annet fra utlandet.
Disse medlemmer ønsker
at flere gjennomfører førstegangstjeneste. Det vil være bra for
den enkelte og for landet. Disse medlemmer mener
det er behov for økte midler til trening, og vil styrke Heimevernet.
Norsk produksjon
Disse medlemmer er
bekymret over signaler fra Nammo om at de vurderer å flytte produksjonen
ut av Norge. Regjeringen ser ikke ut til å ha forstått alvoret når
den ikke vil garantere for investeringskostnadene knyttet til økt
produksjon av artilleriammunisjon. NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg
har vært tydelig på at NATO-landene må ta mer ansvar for å sikre
økt produksjon av forsvarsmateriell, og at myndighetene må bidra
til å sikre dette. I en situasjon med økt internasjonal uro mener disse medlemmer det er av avgjørende
betydning å sikre den nødvendige kapasiteten. Derfor foreslår disse medlemmer et kapitaltilskudd til
Nammo på 780 mill. kroner.
Bedre beredskap
Disse medlemmer viser
til at trygghet for folk flest gjennom bedre beredskap og tettere
samarbeid mellom Forsvaret og de sivile aktørene er viktig for Fremskrittspartiet.
Beredskapsarbeidet er svært viktig, og Forsvarets rolle
må avklares og defineres slik at organisasjonen kan bistå det sivile
samfunn mest mulig hensiktsmessig. Samarbeidet mellom politi og
forsvar bør utvikles videre innenfor både beredskap, informasjonsbehandling og
operative oppgaver.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, forsvar
|
|
Etablere
et forsvarsfond i påvente av langtidsplan for Forsvaret
|
1 000 000 000
|
Kapitaltilskudd
til Nammo, økt produksjonskapasitet
|
780 000 000
|
Materiellanskaffelser
|
500 000 000
|
Driftsutgifter
Forsvaret
|
420 000 000
|
Forskning
og utvikling
|
90 000 000
|
Overføring
til andre (DFS)
|
1 000 000
|
Olje og gass er vår
viktigste næring
Norsk olje- og gassnæring er den viktigste garantisten
for å skape økonomisk trygghet for velferdssamfunnet. Ingen andre
næringer skaper like store verdier. Disse
medlemmer mener olje- og gassnæringen derfor må videreutvikles,
ikke avvikles.
Mens en ansatt i oljenæringen skaper verdier
for 33,2 mill. kroner årlig, er tilsvarende tall for alle næringer
på fastlandet på 1,1 mill. kroner, viser tall fra Statistisk sentralbyrå.
Gir gass i energiutviklingen
Disse medlemmer mener
Norge fortsatt skal være en energinasjon. Det må tilrettelegges
for fortsatt høy aktivitet og satses mer på analyser og kartlegging
av ressursene på norsk sokkel. Undersøkelser tyder på at sokkelen
har store verdier i havbunnsmineraler, som bør kartlegges med sikte
på utvinning på et senere tidspunkt. Høy aktivitet på sokkelen vil
også sikre fortsatte inntekter til å finansiere norsk velferd og
trygghet i årene som kommer.
Disse medlemmer vil
presentere en egen plan for å produsere nok energi frem mot 2030. Disse medlemmer mener regjeringen ikke
utnytter potensialet i økt vannkraftutbygging og bruk av biogass.
Selv om det ligger noe frem i tid, bør kjernekraft ha en naturlig
plass i den norske kraftmiksen i fremtiden, og disse medlemmer foreslår
derfor ekstra midler til et utvalg som skal forberede grunnlaget
for bygging av kjernekraft i Norge.
Det er også andre energikilder, som blått hydrogen, som
kan utvikles i Norge. Disse medlemmer vil
derfor gi ekstra midler til forskning på og utvikling av nye energikilder.
Ta vare på naturen
Kutt i klimagassutslippene fører til en lang
rekke tiltak som belaster folks lommebok og bedrifters økonomi. Disse medlemmer mener det er viktig å
begrense skadevirkningene som menneskelig aktivitet har på natur
og klima gjennom forurensning, forsøpling og utnyttelse av naturressurser.
Tiltak som reelt vil redusere utslipp og søppel og bidra til å ta
vare på naturen og ressurser for kommende generasjoner, er viktig.
Det er også viktig at det planlegges for hyppigere værrelaterte
hendelser i tiden som kommer, slik som flom og skred.
Utslippskutt gjennom
teknologi, ikke avgifter
Det er unaturlig at Norge, som har lave utslipp,
skal pålegge seg selv utslippskutt som er svært dyre og urealistiske
å oppnå. Disse medlemmer tror på utslippskutt
gjennom teknologiutvikling og kvotekjøp i land med større utslipp
enn oss. Disse medlemmer vil bevilge
mer midler til utvikling av lav- og nullutslippsteknologi. Disse medlemmer ønsker også at det skal
forskes på karbonfangst og -lagring, selv om disse medlemmer er
imot store statlige overføringer til Langskip-prosjektet.
Disse medlemmer er
imot å øke det såkalte kvoteprisgulvet for CO2-kompensasjonsordningen, som
betyr store ekstrakostnader for flere industribedrifter. Disse medlemmer øker også CO2-kompensasjonsordningen
for fiskeflåten med over 100 mill. kroner.
Plast i havet er et stort problem. Mye av plasten kommer
fra store elver i utviklingsland, og innsats for forebygging og
opprydding må rettes dit. Plasten som havner i norske hav og på
norske strender, må også ryddes. Disse medlemmer bevilger
derfor ekstra midler som skal gå til bedre organisering og mer opprydding
av marint avfall.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, energi og miljø
|
|
Økt
strømstøtte
|
4 070 000 000
|
Ikke
øke kvoteprisgulvet i CO2-kompensasjonsordning for industrien
|
2 400 000 000
|
Økning
i støtteordning til nitrogenrensing av Oslofjorden
|
200 000 000
|
Tilskudd
til kompensasjon for CO2-avgift for fiskeflåten
|
102 700 000
|
Sokkeldirektoratet,
økt leteaktivitet
|
50 000 000
|
Flom-
og skredforebygging i regi av NVE
|
50 000 000
|
Forskning
og teknologiutvikling for framtidens energisystem
|
50 000 000
|
Statlige
anskaffelser, vern av naturområder. Skogvern
|
30 000 000
|
Norwegian
Energy Partners
|
10 000 000
|
Overføring
til Klima- og energifondet
|
10 000 000
|
Marin
forsøpling
|
10 000 000
|
Sette
ned et utvalg som skal vurdere mulighetene for kjernekraft i Norge
|
5 000 000
|
Trygge veier binder
Norge sammen
Trygge veier legger grunnlaget for vekst i fremtiden. Disse medlemmer mener at å bygge ut hovedveinettet
slik Fremskrittspartiet la grunnlaget for i regjering ved å opprette
selskapet Nye Veier AS, legger til rette for fremtidig verdiskaping.
Derfor bør det igangsettes flere prosjekter. Norge trenger et effektivt
høyhastighetsveinett som binder landsdelene sammen. Disse medlemmer sørget for fortgang i
utbyggingen av møtefrie firefeltsveier på E6, E18 og E39. Det er
svært skuffende at dagens regjering vil nedprioritere utbygging
av hovedveier og forringe veistandarden.
Vil bygge nye og moderne
veier
Regjeringen har ikke satt av midler til å sikre
byggestart for viktige veiprosjekter som E6 Megården–Mørsvikbotn,
E134 Røldal–Seljestad eller Oslofjordforbindelsen. Disse
medlemmer vil ha byggestart i 2024 for disse prosjektene. Disse medlemmer vil også sikre midler
til oppstart på strekningene E16 Hylland–Slæen, E134 Saggrenda–Elgsjø
og E136 Breivika–Lerstad.
E16 fra Skaret til Hønefoss er en av Norges
mest ulykkesutsatte veier. Prosjektet er gryteklart, og Fremskrittspartiet
vil ha oppstart på prosjektet nå. Tilsvarende gjelder for den ekstremt
rasutsatte E16 Arna–Stanghelle.
Effektiv høyhastighetsvei vil binde landsdelene sammen
og sørge for at folk og næringsliv sparer reisetid samtidig som
tryggheten på veiene blir bedre. Et slikt veinett vil ha stor betydning
for næringslivet, som mer effektivt kan få varene frem til markedene.
Utbedringer og veimerking
Utbedringer av eksisterende veier samt bedre
veimerking er noe av det viktigste man kan gjøre for trafikksikkerheten.
Økt vedlikehold
Forfallet øker på både vei- og jernbanenettet.
Fremskrittspartiet setter av ekstra midler til vedlikehold i sitt alternative
statsbudsjett. Målet er å stoppe vedlikeholdsetterslepet på riksveier.
Det settes også av ekstra midler til å redusere vedlikeholdsetterslepet
på fylkesveiene, der mange av ulykkene skjer.
Dårlig veidekke er en betydelig trafikktrygghetsrisiko,
og bedre vedlikehold vil gi et mer effektivt veinett med færre ulykker. Disse medlemmer vil også øremerke 200
mill. kroner til skred- og rassikringsprosjekter som er klare til
utbygging.
Jernbanenettet fortsetter å forfalle. Disse medlemmer vil sørge for midler
som gir økt punktlighet og færre driftsavbrudd, noe som er viktig
for konkurransekraften for både gods- og persontrafikken.
Kompenserer kostnadsvekst
Det har vært en betydelig kostnadsvekst i anleggssektoren
som regjeringen ikke tar hensyn til. Dette rammer både drift og
utbygging hos Statens vegvesen og Nye Veier AS. Disse
medlemmer foreslår økte bevilgninger som vil kompensere for
kostnadsveksten.
Etableringen av Nye Veier har vært en suksess. Disse medlemmer vil derfor bevilge 1
mrd. kroner til drift og utbygging hos Nye Veier for de prosjektene
som er fordelt.
Trygghet på veien
Mindre utbedringer på eksisterende veier og
forsterket oppmerking gir betydelig bedre sikkerhet, selv med små
investeringer. Disse medlemmer foreslår å
sette av ekstra midler til slike utbedringer.
Disse medlemmer vil
bidra til at fylker og kommuner bygger mer trygg skolevei. Derfor
foreslår disse medlemmer at det settes
av en søkbar pott der kommuner og fylker som selv prioriterer skoleveier,
kan få bidrag til å finansiere prosjektene. Trygg skolevei er viktig
for alle trafikanter.
Vil redusere utgiftene
Disse medlemmer vil
redusere avgiftsbelastningen for kjøretøy og drivstoff. Dette vil
bety mye for både folks og bedrifters økonomi i en tid der mange opplever
at det har blitt vanskelig å få endene til å møtes som følge av
høye priser. Når flere får økonomisk mulighet til å skaffe seg en
nyere bil, vil det også gi bedre trafikksikkerhet, da nyere og større
biler er tryggere.
Kutter bompenger
Det er et offentlig ansvar å bygge og vedlikeholde veinettet. Disse medlemmer ønsker derfor å avvikle
all innkreving av bompenger og vil slette bompengegjeld. Brukerbetaling
på ferger er også en form for bompenger, og Fremskrittspartiet foreslår
å halvere fergetakstene. I budsjettet for 2024 foreslår disse medlemmer å kutte bompenger slik
at bilistene fra 2024 slipper å betale på følgende strekninger:
Fylke
|
Veinummer
|
Strekning
|
Innlandet
|
E16
|
Fønhus–Bagn–Bjørgo
|
Innlandet
|
E16
|
Kongsvinger–Slomarka
|
Innlandet
|
E6
|
Øyer–Tretten
|
Buskerud
|
rv.
7
|
Sokna–Ørgenvika
|
Telemark
|
rv.
36
|
Slåttekås–Årnes
|
Telemark
|
rv.
36
|
Bø–Seljord
|
Nordland
|
E6
|
Hålogalandsbrua
|
Nordland
|
E6
|
Helgeland
Sør
|
Nordland
|
E6
|
Helgeland
Nord
|
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, transport
|
|
Bompengekutt
|
2 740 000 000
|
Økt
vedlikehold av riksveier
|
1 200 000 000
|
Nye
Veier, utbygging av nye prosjekter og drift av eksisterende veier
|
1 000 000 000
|
Store
prosjekter, Statens vegvesen
|
500 000 000
|
Tilskudd
til vedlikehold av fylkesveier
|
500 000 000
|
Økt
vedlikehold av jernbane og økte investeringer ICE Stokke–Sandefjord
|
590 000 000
|
Små
investeringsprosjekter på riksveier
|
475 000 000
|
Skred-
og rassikring
|
200 000 000
|
Tilskudd
til trygge skoleveier
|
200 000 000
|
Reduserte
fergetakster riksveiferjer
|
177 000 000
|
Forsterket
midtoppmerking riksveier
|
105 000 000
|
Planlegging
av nye riksveiprosjekter
|
100 000 000
|
Bruprogrammet.
Forsterke bruer for å tåle mer vekt
|
25 000 000
|
Rasteplasser
vintervedlikehold
|
25 000 000
|
Vedlikehold
fyrbygninger
|
10 000 000
|
Kunnskapsformidling
teleområdet
|
3 000 000
|
Trafikksikkerhetstiltak
for motorsyklister, NMCU
|
3 000 000
|
Helsehjelp når man trenger
det
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil sikre gode, raske og trygge helsetjenester.
Man skal kunne stole på at man får den hjelpen du trenger når man
trenger den, uten å måtte betale dyrt fra egen lomme.
Disse medlemmer vil
ha en sterk satsing på helse. Alle har ulike utgangspunkt og behov.
Et mangfoldig tilbud som er tilpasset hver enkelt, er nøkkelen til
en god helsetjeneste. Tjenestene skal komme når man selv trenger
dem, og hver enkelt skal ha valgfrihet i helsetilbudet.
Kutt helsekøene
Helsekøene har økt med 23 pst. siden dagens
regjering tiltrådte. Disse medlemmer vil
kutte køene ved å ta i bruk all ledig kapasitet, også private tilbud,
for å redusere smerter og sykemeldinger, slik at flere kan komme
raskere tilbake i jobb og til en mer normal hverdag.
Disse medlemmer viser
til at det i Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett settes
av 2 mrd. kroner til å styrke sykehusbudsjettene. Deler av beløpet
er øremerket til å inngå behandlingsavtaler med private tilbydere.
På den måten fås rask behandling, uten betaling fra egen lomme eller
egen forsikring.
Disse medlemmer viser
til at i september 2023 stod 255 888 nordmenn i helsekø.
Lavere egenandeler
Egenandeler på helsetjenester fungerer i praksis som
en skatt på sykdom. Regjeringen vil heve egenandelstaket til over
3 000 kroner. Det mener disse medlemmer er
grunnleggende usosialt. Økningen vil ramme de som er syke og har
lite fra før. Disse medlemmer foreslår
i stedet å redusere taket på egenandeler med 500 kroner.
Flere fastleger
Norge står i en alvorlig fastlegekrise. Tall
fra Legeforeningen viser at 235 000 personer står uten fastlege. Selv
om disse medlemmer har fått gjennomslag
for at fastleger skal få mer tid til pasientene og bruke mindre
tid på byråkrati, er det behov for kraftfulle tiltak for å styrke
fastlegeordningen.
Disse medlemmer vil
etablere 100 nye LIS1-stillinger, som er praksisplasser for leger
som har startet på en spesialistutdanning.
Bedre tilbud i psykiatrien
Stadig flere sliter med psykisk uhelse. Selvmord
og depresjon har blitt store samfunnsproblemer som må tas på alvor.
En høy andel av de som er dømt til tvungent psykisk helsevern, går
i dag ute i det fri, uten noe behandlingstilbud.
Disse medlemmer vil
etablere flere døgnplasser i psykiatrien og vil styrke tilbudet
med tiltak mot ensomhet, lavterskeltilbud nær brukerne og midler
til frivillige organisasjoner, blant annet Mental Helses hjelpetelefon,
ROS (Rådgivning om spiseforstyrrelser) og Kirkens SOS.
Behandlingsreiser for
ALS-pasienter
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet høsten 2018 fremmet forslag om at ALS-pasienter burde
få rett på behandlingsreiser på linje med andre pasienter med nevrologiske
og revmatiske sykdommer. Dette forslaget ble vedtatt, og fra og
med 1. januar 2019 kunne ALS-pasienter søke om behandlingsreiser
til utlandet via lege. Det ble også satt av 6,5 mill. kroner til
behandlingsreiser for ALS-pasienter i statsbudsjettet for 2019.
Representanten Bård Hoksrud stilte spørsmål høsten 2023 til statsråden
om hvor mange som har fått dekket behandlingsreiser til nå siden
1. januar 2019. Statsråden opplyste om at det kun er innvilget tre
søknader og til nå brukt ca. 460 000 kroner på behandlingsreiser
for ALS-pasienter. Disse medlemmer mener
at potten bør kunne nyttes også til ALS-pasienters reiser innenlands.
Videre mener disse medlemmer at man
bør ettergå praksisen for hvordan søknader om behandlingsreiser
har blitt praktisert. Disse medlemmer mener
at ALS-syke bør få dekket reiser som ikke nødvendigvis er en «behandlingsreise»,
men for å leve et så normalt og verdig liv som mulig. Disse medlemmer mener ordningen bør utvides
slik at ALS-syke får levd gode og verdige liv.
Kjøpe flere medisiner
Norge er en sinke med å ta i bruk nye medisiner
for norske pasienter. Syke dør mens de venter i kø på at medisin
som kan redde liv, skal bli godkjent. Disse
medlemmer mener Norge ikke skal være dårligere på å tilby
medisiner enn hva man er i nabolandene våre. Derfor setter disse medlemmer av midler til raskere metodevurderinger
i Legemiddelverket, i tillegg til å sette av øremerkede midler til
å kjøpe legemidler til pasienter med sjeldne sykdommer.
En varm, trygg og verdig
eldreomsorg
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil ha slutt på at eldre blir behandlet
som en utgiftspost på budsjettene. Disse medlemmer vil
gi folk frihet til å velge tjenester basert på egne behov og ønsker.
Stadig flere vil trenge pleie- og omsorgstjenester
i årene som kommer. Disse medlemmer vil
legge til rette for at de som ønsker det, skal få bo hjemme så lenge
som mulig. Samtidig skal det være tilbud på sykehjem når behovet
er der.
Eldremilliard
Mange ser på det økende antallet eldre som et
problem. Disse medlemmer mener det er
fantastisk at vi lever lenger og har stadig flere friske eldre.
Dessverre varierer kvaliteten på eldreomsorgen stort fra kommune
til kommune. Derfor vil disse medlemmer flytte ansvaret
for finansieringen fra kommunene til staten.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet foreslår å bevilge over 1 mrd. kroner
ekstra til eldreomsorg i 2024. Pengene skal blant annet brukes til
å styrke bemanningen i eldreomsorgen med 600 nye sykepleierstillinger,
tiltak for matglede og ernæring, aktivitetstilskudd og økt investering
til heldøgns omsorgsplasser.
En rapport fra Helsedirektoratet viser at hele
44,4 pst. av sykehjemsbeboere er underernærte eller i ferd med å
bli det. Disse medlemmer vil ha en ernæringsreform
i eldreomsorgen. Kjøkkenet skal tilbake på sykehjemmene. God mat
og matlukt løfter matlyst og appetitt. Eldre skal ikke lide av underernæring
på norske sykehjem.
Flere sykehjemsplasser
og omsorgsboliger
En kartlegging TV 2 har gjort, viser at nesten
3 000 personer står i kø for å få en sykehjemsplass eller døgnbemannet
omsorgsbolig. Tall fra SSB viser at det er behov for 13 000 nye
sykehjemsplasser innen 2030.
Eldre skal behandles med respekt og verdighet.
Derfor foreslår disse medlemmer investeringstilskudd til
1 500 nye sykehjems- og omsorgsplasser i 2024 i tillegg til de plassene
regjeringen foreslår.
Eldreombud
Den rød-grønne regjeringen sørget for å legge
ned Eldreombudet, som ble opprettet under Fremskrittspartiets tid
i regjering.
I en tid med stadige tilfeller av regelbrudd
i omsorgstjenestene, mer digitalt utenforskap og stadige kutt i
eldreomsorgen er Eldreombudet viktigere enn noen gang. Disse medlemmer setter derfor av midler
til å gjenopprette Eldreombudet.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, eldreomsorg
|
|
Styrke
bemanningen i eldreomsorgen
|
600 000 000
|
1 500
nye sykehjems- og heldøgns omsorgsplasser
|
300 000 000
|
Styrke
matglede og tiltak for å hindre underernæring, for eksempel Gylne
måltidsøyeblikk
|
250 000 000
|
Aktivitetstilskudd
eldreomsorg
|
250 000 000
|
Rehabilitering
500 heldøgns omsorgsplasser
|
100 000 000
|
Tilskudd
til frivillige organisasjoner til tiltak mot ensomhet i alle aldersgrupper
|
50 000 000
|
Tilskudd
til sykehjemskjøkken
|
30 000 000
|
Eldreombudet
gjenopprettes etter regjeringens nedleggelse
|
5 817 000
|
Prioriterte satsinger, helse
|
|
Styrke
sykehusbudsjettene
|
1 100 000 000
|
Kutte
egenandelstaket med 500 kroner
|
812 000 000
|
Kjøp
av ledig kapasitet hos private
|
500 000 000
|
Tilskudd
rusbehandling og psykisk helsevern gjennom fritt behandlingsvalg
|
300 000 000
|
Innkjøp
av medisiner
|
300 000 000
|
Intensivplasser
|
200 000 000
|
Døgnplasser
i psykiatrien
|
200 000 000
|
Innføre
program for å utrydde livmorhalskreft som i Sverige
|
150 000 000
|
Etablere
100 nye LIS1-plasser (spesialiseringsstillinger)
|
150 000 000
|
Øremerking
av midler til frivillige organisasjoner og styrking av pårørendemedvirkning
|
100 000 000
|
Vertskommunetilskudd
|
100 000 000
|
Reversere
refusjonskutt til kiropraktorene
|
100 000 000
|
Tilrettelagte
boliger utenom sykehjem
|
50 000 000
|
Søkbar
pott til lavterskeltilbud for psykisk helse nær brukerne
|
30 000 000
|
Driftsstøtte
til styrking av frivillig helseberedskap
|
30 000 000
|
Mental
helses hjelpetelefon
|
15 000 000
|
Kirkens
SOS
|
15 000 000
|
Raskere
metodevurderinger
|
10 000 000
|
ROS
– Rådgivning om spiseforstyrrelser
|
5 000 000
|
En trygg oppvekst
Norske barn fortjener verdens beste oppvekst
med valgfrihet og konkurranse i skolen. Mobbing og vold er uakseptabelt. Disse medlemmer mener politikerne ikke
skal legge føringer på hvordan familiene organiserer sin omsorg
for barna.
En god skole med gode lærere som tilbyr undervisning
tilpasset den enkelte elev, vil løfte alle og bidra til å legge
grunnlaget for morgendagens velferdssamfunn.
Valgfrihet for barnefamiliene
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil ha et mangfold av barnehager, der
foreldrene selv kan velge den barnehagen de har mest tillit til. Disse medlemmer ønsker å lovfeste retten
til plass i barnehage fra den dagen barnet fyller ett år, uavhengig
av når på året barnet er født.
Disse medlemmer vil
ha full likebehandling av private og offentlige barnehager. Disse medlemmer vil reversere regjeringens
kutt i pensjonstilskuddene til private barnehager.
Styrker tilbudet til
sårbare barn
Det er skremmende å se omfanget av vold og overgrep
mot barn. Disse medlemmer vil styrke
arbeidet for å forhindre misbruk av og vold mot barn.
Disse medlemmer vil
øke muligheten til å velge private barnevernstjenester, fordi de
private bidrar til kvalitet og mangfold. Det gir hvert enkelt barn
best mulig tilpassede tiltak. Disse medlemmer mener
barnevernets makt må avgrenses. Barnevernet må kun gripe inn der
det ikke er noen annen utvei. Disse medlemmer foreslår
mer penger for å heve kompetansen i barnevernet.
Mens regjeringen sier den skal satse på tiltak
mot diskriminering, synes den blind for at mange lever under negativ
sosial kontroll. For disse medlemmer er bekjempelsen
av dette den viktigste likestillingskampen i vår tid. Det dreier
seg om å sikre alle – uavhengig av bakgrunn – personlig frihet.
Økt innsats mot vold
og mobbing
Disse medlemmer vil
legge til rette for en skole som tar hensyn til både den enkelte
og samfunnets behov. God utdanning for elevene forutsetter et godt
læringsmiljø. Lærernes stilling i skolen må styrkes gjennom økt
myndighet og metodefrihet. Innsatsen mot vold og mobbing i skolen
må styrkes. Lærerne må få frihet til å organisere klassen slik de
synes er best, slik at elevene får mest mulig tilpasset opplæring.
Økt valgfrihet
Elever og studenter må få velge en utdannelse
som gjør at de kommer ut i verdiskapende arbeid. Utdannelse innen
yrkesfag, helse, IKT og ingeniørfag må prioriteres. Private skoler
sikrer mangfold og variasjon og er viktige for at valgfriheten skal
bli reell. Disse medlemmer vil legge
til rette for flere privatskoler og reversere det store kuttet som
regjeringen foreslår.
Etterspurte fagutdannelser må prioriteres sterkere. Disse medlemmer foreslår å fullfinansiere
utstyrsstipendet i videregående skole og vil opprette 1 000 flere fagskoleplasser.
Målet er at alle skal ha best mulig tilgang til utdannelser som
gir dem jobb og sikrer kompetent arbeidskraft.
Økt studiestøtte
Den kraftige prisøkningen rammer mange studenter
hardt. Disse medlemmer vil knytte studiestøtten til
Folketrygden og vil øke studiestøtten til 1,5 G over 4 år, slik
at den økes hvert år. For høstsemesteret 2024 vil det bety økt studiestøtte
på om lag 4 000 kroner. Over en fireårsperiode vil Fremskrittspartiet
dermed trappe opp studiestøtten med 3 164 kroner i måneden.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, oppvekst
|
|
Økt
studiestøtte. Knytte støtten til 1,5 G fordelt over 4 år
|
228 125 000
|
1 000
ekstra studieplasser i fagskolen
|
56 303 000
|
Tilskudd
til private grunnskoler
|
51 500 000
|
Voldsforebyggende
tiltak
|
40 000 000
|
Beholde
Stiftelsen Norsk Maritim Kompetanse og deres øremerkede midler
|
38 500 000
|
Senter
for voldsutsatte barn
|
27 000 000
|
Barnevernet
|
25 000 000
|
Fullfinansiering
av utstyrsstipend i videregående skole
|
24 000 000
|
Øke
lærlingtilskuddet med 1 000 kroner pr. plass
|
22 500 000
|
Frivillighetstiltak
|
20 000 000
|
Sosialagenter
– prøveprosjekt for bedre skolemiljø etter modell fra Oslo
|
20 000 000
|
Toppidrettstilskudd
til NTG Bergen og Wang Toppidrett Romerike
|
19 507 000
|
Barnevernet
|
15 000 000
|
Opprettholde
bransjeprogrammet for maritim næring
|
15 000 000
|
Barne-
og ungdomstiltak
|
10 000 000
|
Opprettholde
de ulovfestede tilskuddene til Kongshaug Musikkgymnas, Oasen vgs
Vennesla og Oslo by steinerskole
|
6 300 000
|
Styrke
Worldskills
|
3 000 000
|
Nasjonal
tilskuddsordning for å inkludere barn og unge
|
2 000 000
|
Ønsketransporten,
frivillighet
|
1 500 000
|
Endre
kategoriplassering av tre-årige teknologi- og realfagsprogrammer,
sykepleierutdanning og lærerutdanningene fra kategori E til kategori
D
|
738 000
|
Privat næringsliv driver
Norge fremover
Disse medlemmer mener
at ryggraden i den norske økonomien er de private bedriftene som
skaper verdier og arbeidsplasser over hele landet. Norge er helt avhengig
av innovasjon og ekspansjon i privat næringsliv.
Rød-grønt flertall med dramatiske skatte- og
avgiftsøkninger har bidratt til uforutsigbarhet i rammebetingelsene
for norske og internasjonale investeringer i Norge. Disse medlemmer ønsker lavere skatter
og avgifter, gode rammevilkår som gir rom for utvikling, og avbyråkratisering
slik at næringslivet kan ha søkelys på å skape verdier og arbeidsplasser.
Forutsigbarhet for havbruksnæringen
Disse medlemmer har
registrert at havbruksnæringen selv har gitt uttrykk for at den
er villig til å betale mer av verdiskapingen i skatt, men med en
annen modell enn den som er vedtatt. Dette illustrerer at med en
bedre prosess, hvor flere hensyn ble vurdert og søkt ivaretatt,
kunne skattemodellen for bransjen både oppfylt grunnrenteskattens
intensjon, samlet mer støtte i berørte lokalsamfunn og slik stått
seg bedre over tid.
Disse medlemmer mener
fortsatt at intensjonen med grunnrenteskatten kan oppfylles på betydelig mindre
distriktsfiendtlige måter. Et eksempel på dette er den færøyske
modellen med dynamisk produksjonsavgift. Denne modellen fungerer
godt og burde etter disse medlemmers syn
vært utredet, slik LO, NHO og et stort antall av høringsinstansene
har bedt om. En trinnvis bedriftsbeskatning bør også utredes som
et alternativ.
Disse medlemmer viser
til sine merknader og forslag i Innst. 372 L (2022–2023), der regjeringen
ble bedt om å vurdere alternative modeller til og anbefalinger om
beskatningsregimet for havbruk, med forutsetning om at næringen
ble involvert.
Mineralnæringen er viktig
for rikets sikkerhet
For å kunne sikre nyskaping og utvikling, særlig
innenfor teknologi, er etter disse medlemmers mening mineralnæringen
viktig. Dessverre er majoriteten av utvinningsområder kontrollert
av autoritære stater som når som helst kan stanse eksporten av disse
viktige metallene.
Geologiske undersøkelser har avdekket at Norge har
store uutnyttede mineralressurser. Fremskrittspartiet ønsker derfor
å prioritere økt kartlegging av mineraler, forenklet byråkrati og
kortere saksbehandlingstid for selskaper som ønsker å utvinne disse
viktige ressursene.
Dette vil sikre trygg utvinning av mineraler
og redusere Europas og Norges avhengighet av mineraler fra autoritære
stater, som Kina. Mineralnæringen er risikofylt og kapitalkrevende. Disse medlemmer ønsker å opprette et
statlig kapitalfond som skal investere i norske utvinningsprosjekt.
Norske sjøfolk på norske
skip
Maritim næring skaper store verdier, og de norske sjøfolkene
spiller en nøkkelrolle. Nettolønnsordningen er det viktigste virkemiddelet
for å få norske, kompetente sjøfolk.
Regjeringen har gjennom sitt forslag til statsbudsjett
for 2024 opprettholdt taket på alle segmenter og følgelig svekket
ordningen ytterlige. Dette svekker konkurransekraften til norske
sjøfolk og rederier. Det skaper også utrygghet for de omtrent 13 000
sjøfolkene som dekkes av ordningen. Disse
medlemmer vil reversere regjeringens kutt og fjerne alle tak.
Et konkurransedyktig
landbruk
Landbruket har dessverre blitt helt avhengig
av store subsidier fra skattebetalerne. Disse
medlemmer tror et norsk landbruk som er tilpasningsdyktig,
kan drives mer effektivt med færre statlige overføringer. Derfor reduserer disse medlemmer subsidiene til landbruket
i 2024 i sitt alternative statsbudsjett. Samtidig sørger disse medlemmer for å styrke eiendomsretten
og gi mer produksjonsfrihet.
Den brutale krigen i Ukraina har vist at mattilgangen,
særlig på korn, kan være sårbar i krig. Den generelle matsikkerheten
er god i Norge, men staten må hvert år importere matkorn – avhengig
av hvor gode avlingene er.
Regjeringen setter av midler til et beredskapslager for
matkorn, men disse medlemmer mener at
sentrale lagre ikke er den beste løsningen, og vil heller vurdere
om lagringskapasiteten på gårdene bør økes. Dette vil ikke bare
bidra til bedre forsyningssikkerhet, men vil også løse logistikkutfordringer
for mange bønder i kornhøsten.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, næring
|
|
Tilskudd
til sysselsetting av sjøfolk
|
627 000 000
|
Tilskuddtil
veterinærdekning
|
76 000 000
|
Driftsutgifter
(Mattilsynet)
|
30 000 000
|
Driftsutgifter
(geologiske undersøkelser)
|
20 000 000
|
Støtte
til Matsentralen
|
10 393 000
|
Videreutvikling
av kullgruvedrift på Svalbard
|
10 000 000
|
Tilskudd
til fiskerihavneanlegg
|
10 000 000
|
Driftsutgifter
(Brønnøysundregistrene)
|
8 100 000
|
Tilskudd
til verdiskapingstiltak i skogbruket
|
5 000 000
|
Rådgivningstjeneste
for konkurstruede bedrifter
|
3 000 000
|
Tilskudd
til Næringsfond Longyearbyen
|
2 000 000
|
Tilskudd
til Utviklingsfondet for skogbruk
|
1 000 000
|
Arbeid skal lønne seg
Så mange som mulig må delta i arbeidslivet for
at det norske velferdssamfunnet skal bestå. Disse
medlemmer vil at arbeidslivet skal være trygt og fleksibelt, med
plass til alle.
Stadig flere står utenfor arbeidslivet, og antallet
eldre vil vokse kraftig i årene fremover. For å sikre sin velferdsmodell
for fremtiden mener disse medlemmer at
alle skal bidra etter evne. Virkemidlene må innrettes på en måte
som gjør at arbeid alltid lønner seg.
Til kamp for pensjonistene
Alderspensjon skal bidra til å gi alle eldre
en verdig alderdom basert på opptjente rettigheter. I 2021 fikk disse medlemmer endelig gjennomslag for
å fjerne underreguleringen, og pensjonistene sikres nå en inntektsvekst
lik snittet av lønns- og prisvekst.
Disse medlemmer er
opptatt av at de som har de laveste pensjonene, skal få hevet sin
pensjon. Disse medlemmer foreslår derfor
å øke minstepensjonen med 10 000 kroner med virkning fra 1. mai
2024.
Flere varig tilrettelagte
arbeidsplasser
Nye tall viser at behovet for nye varig tilrettelagte arbeidsplasser
er vesentlig større enn hva regjeringen legger opp til. Det at 8
av 10 personer med utviklingshemming i alderen 18–25 år står helt
uten jobb, er ikke godt nok. Mange av disse ønsker å være jobb,
men får ikke muligheten. Det må være et mål at alle som ønsker å
arbeide, får arbeide.
Disse medlemmer ønsker
å styrke ordningen og foreslår derfor å bevilge penger til 500 nye
varig tilrettelagte arbeidsplasser i 2024.
For mange er veien inn i arbeidslivet ekstra
lang. Det kan være at de må ha særskilt tilrettelegging på jobb
eller trenger litt ekstra oppfølging. Den veien kan være mye kortere
med en VTA-plass. Derfor er det viktig at staten tar sin del av
ansvaret og etablerer flere VTA-plasser for de som står på utsiden
av arbeidslivet.
Matsentralene
Mange opplever at det er så tøft økonomisk at
de må be om hjelp for å skaffe seg mat. Matsentralene er opprettet
for å koordinere hjelpearbeid som utføres av frivillige organisasjoner.
Etter at mange selv med ordinær inntekt ser seg nødt til å be om
hjelp, er ikke regjeringens forslag til bevilgninger tilstrekkelig. Disse medlemmer øker derfor bevilgningene
med om lag 10 mill. kroner.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, arbeid og sosial
|
|
Økt
minstepensjon med 10 000 kr fra 1. mai 2024
|
782 000 000
|
Økning
i antall VTA-plasser med 500 plasser (250 i skjermet virksomhet,
250 i ordinær virksomhet)
|
73 150 000
|
Aktivitetshjelpemidler
til personer over 26 år
|
10 000 000
|
Funksjonsassisanse
i arbeidslivet
|
10 000 000
|
Nav-ombud
|
10 000 000
|
Kommunen er til for
innbyggerne
Disse medlemmer mener
at kommunene er grunnmuren i det norske demokratiet og den fremste leverandøren
av velferdstjenester i folks hverdag. En god og forutsigbar kommuneøkonomi
er viktig, slik at kommunene kan levere gode tjenester i bygd og
by.
Detaljstyring og økt byråkratisering fra regjering, storting,
fylkeskommunen og statlige byråkrater bidrar til at oppgaver løses
mindre effektivt i kommunene.
Mer lokalt selvstyre
Disse medlemmer mener
at byråkratiet må reduseres og det lokale selvstyret må løftes frem,
for det er lokalpolitikerne som kjenner sitt lokalsamfunn best.
Disse medlemmer mener
Norge kan klare seg med to administrative nivåer – stat og kommune.
Oppgavene fylkeskommunen i dag løser, kan flyttes til kommunene,
de private eller staten der det er mest hensiktsmessig. Derfor foreslår disse medlemmer å redusere overføringene
til fylkeskommunen med 1,2 mrd. kroner. Disse
medlemmers mål er å legge ned fylkeskommunen i 2027.
Mindre byråkrati
Mange kommuner opplever at statsforvalteren blander
seg inn i det lokale selvstyret ved å fremme innsigelser eller gjøre
om lokale vedtak.
Disse medlemmer ønsker
å legge ned statsforvalteren slik vi kjenner den i dag, som en byråkratisk
og tungrodd organisasjon, og foreslår å kutte 500 mill. kroner.
Disse medlemmer vil
ha et organ som driver tilsyn med kommunene slik at folk kan klage
når de mener kommunen ikke leverer de lovpålagte tjenestene som
skaper omsorg og trygghet.
God infrastruktur
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet vil jobbe for god infrastruktur i hele
landet. Gode riksveier og fylkesveier bidrar til trygge veier og
kortere reiseavstander. Disse medlemmer foreslår
derfor å øremerke en halv milliard ekstra til fylkesveier og vil bruke
mer midler på viktige skred- og rassikringstiltak. Disse
medlemmer foreslår også å halvere fergetakstene samt redusere
prisen på båtruter til øyer og samfunn uten fastlandsforbindelse.
Attraktive lokalsamfunn
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet mener distriktene må få lov til å utnytte
sine fortrinn til næringsutvikling og på den måten skape vekst og
arbeidsplasser i sine lokalsamfunn. Disse
medlemmer mener at istedenfor å bruke subsidier for å legge
til rette for næringsaktivitet rundt om i kommunene, må dette skje
gjennom skatte- og avgiftsreduksjoner. Disse
medlemmer foreslår derfor flere skatte- og avgiftsreduksjoner
som vil bidra til å skape næringsaktivitet i hele landet.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet ønsker et mangfold av aktører som leverer
offentlig finansierte tjenester til innbyggerne. Dette er gode tilbud som
gir valgfrihet, blant annet i eldreomsorgen, helsevesenet og barnehager.
Private sikrer full barnehagedekning, samtidig som det gir foreldre
mer frihet til å velge. Disse medlemmer er
imot regjeringens undergraving av private tilbud, og øker bevilgningen
til private barnehager.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, i kommunal sektor
|
|
Økt
tilskudd til fylkesveier
|
500 000 000
|
Tilskudd
til private barnehager, pensjon mv.
|
400 000 000
|
Økt
tilskudd kommuner for overtagelse av oppgaver fra statsforvalter
|
200 000 000
|
Gratis
båtruter til øysamfunn uten fastlandsforbindelse
|
133 000 000
|
Statsforvalteren,
starte avvikling
|
-500 000 000
|
Fylkeskommunen,
starte avvikling (utgifter til administrasjon og politisk virksomhet)
|
-1 200 000 000
|
En ny og strammere innvandringspolitikk
Et trygt samfunn for alle inkluderer en streng
innvandringspolitikk og god integrering. Disse
medlemmer viser til at Fremskrittspartiet vil stille tydelige krav
til den enkelte om å lære seg norsk, skaffe seg arbeid og følge
norske lover og regler. Det handler om å verne om de sterke norske
verdiene som gjør landet trygt å bo i for alle.
Kvoteflyktninger
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet foreslår å redusere antallet kvoteflyktninger
til 0 for 2024. Dette skyldes et meget høyt antall ukrainere som kommer
til Norge, og vi må prioritere kapasiteten til å hjelpe folk i våre
nærområder. Flyktninger fra andre steder i verden må hjelpes i sine
nærområder, gjerne med norsk støtte til FN-drevne flyktningleirer.
Asylmottak i et tredjeland
Dagens asylsystem er laget for en helt annen
tid da hensikten var å kunne hjelpe enkelte dissidenter og andre
som hadde behov for å flykte, ikke for enorme folkeforflytninger.
Dagens asylsystem bidrar også til enorme menneskelige lidelser da
det er kyniske menneskesmuglere som styrer hvem som får komme til
Europa. De med størst behov for hjelp og beskyttelse har ikke nødvendigvis
mulighet til å betale slike summer til menneskesmuglere.
Ytelsesnivået til flyktninger
Disse medlemmer viser
til Fremskrittspartiets forslag om å innføre asylmottak i tredjeland.
Dette er en modell som både Danmark og Storbritannia har utarbeidet,
og som flere europeiske land nå ser på, deriblant Italia og Tyskland.
En som søker asyl i Norge, vil da bli fløyet til tredjelandet som
Norge har inngått avtale med, og må oppholde seg på mottak der i
påvente av behandlingen av asylsøknaden. Blir søknaden innvilget, skal
man som hovedregel få opphold i tredjelandet. En slik modell vil
gjøre Norge og eventuelt europeiske land mindre attraktive for velferdsmigranter,
samtidig som en sørger for at personer med et reelt behov for beskyttelse
faktisk får det. Asylmottak i tredjeland bør også gjøres gjeldene
for personer som allerede har startet sin asylprosess i Norge.
Disse medlemmer viser
til at Norge har et vesentlig høyere antall ukrainere som kommer,
enn f.eks. Sverige og Danmark. Det er grunn til å anta at dette
skyldes at våre velferdsytelser er vesentlig høyere. Disse medlemmer viser derfor til Fremskrittspartiets
forslag om å redusere ytelsene asylsøkere mottar i Norge, slik at
disse ikke er høyere enn hva de mottar i våre naboland.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen snarest
mulig komme tilbake til Stortinget med en oppdatert prognose på
antall ukrainere som kan forventes til Norge i 2024, gitt at ytelsesnivået
i Norge reduseres til maksimalt svensk og dansk nivå.»
«Stortinget ber regjeringen
på bakgrunn av den ekstraordinære økningen i ungdomskriminalitet
i Norge, spredning av svenske kriminelle nettverk i Norge, samt debatten
i Sverige om innvandringens rolle i den dramatiske økningen i kriminalitet,
om å sørge for at det blir utarbeidet en oppdatert årlig statistikk
over innvandring og kriminalitet i Norge etter mønster av slik statistikk
i Danmark.»
«Stortinget legger til grunn at Norge
ut fra folketall bør ha cirka samme antall ukrainere som søker om
kollektiv beskyttelse, som våre naboland Sverige og Danmark. Regjeringen
bes om å iverksette tiltak for å oppnå dette, samtidig som retten
til kollektiv beskyttelse for ukrainere opprettholdes.»
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriteringer, innvandring
|
|
Integreringstilskudd,
lavere antall pga. endrede inntekts- og arbeidsordninger
|
-3 794 375 000
|
Tilskudd
til opplæring i norsk og samfunnskunnskap for voksne innvandrere
|
-389 375 000
|
Særskilt
tilskudd ved bosetting av enslige mindreårige asylsøkere
|
-286 250 000
|
Spesielle
driftsutgifter, asylmottak
|
-253 819 000
|
Tilskudd
til integreringsarbeid i regi av sivilsamfunn og frivillige organisasjoner
|
-170 000 000
|
IMDi,
driftsutgifter
|
-130 145 000
|
Utlendingsdirektoratet
|
-59 505 000
|
Tilskudd
til vertskommuner for asylmottak
|
-31 600 000
|
Driftsutgifter
Utlendingsnemnda
|
-31 400 000
|
Stønader
til beboere i asylmottak
|
-30 000 000
|
Kommunale
innvandrertiltak
|
-25 000 000
|
Internasjonalt
migrasjonsarbeid, kan overføres
|
-19 432 000
|
Reiseutgifter
for flyktninger til og fra utlandet
|
-8 490 000
|
Norske interesser først
Russlands invasjon av Ukraina har understreket
at norsk utenrikstjenestes fremste oppgave er å ivareta nasjonale
interesser og nasjonal handlefrihet.
Målet med en aktiv utenrikspolitikk er å styrke norsk
økonomi og verdiskaping for norske bedrifter samt øke nasjonal sikkerhet
og handlingsrom.
Bevilgningene til bistand gjør Norge til et
av verdens mest generøse land. FNs anbefalte bistandsnivå er 0,7
pst. av BNI. Norges inntekter har aldri vært større. Derfor mener disse medlemmer at bistandsnivået må
justeres ned til under 0,7 pst. I dag spres milliardene på en lang
rekke formål og mottakere. Det gir lite kontroll og fremvekst av
en stor bistandsindustri.
Det må jobbes målrettet for å redusere prosjektene Norge
har forpliktet seg til å delta i. De store overføringene til FN
og andre store bistandsaktører må reduseres kraftig over tid. Nødhjelp
skal prioriteres, og hjelp skal gis til dem som trenger det mest.
Viktig med kontroll
Disse medlemmer mener
det er viktig å få kontroll med bistandsmidlenes nytte og hensikt.
Det er viktig å innrette bistanden slik at det er målbart om bistanden har
effekt og virker der den skal. Bistandsmidlene må i stor grad gå
til humanitær hjelp og tiltak.
Hovedmålet for all bistand må på sikt være at
land blir i stand til å klare seg uten hjelp utenfra. Tiltak som målbart
bidrar til økonomisk vekst, utvikling av privat sektor, økt utnyttelse
av nasjonale ressurser og økt handel skal prioriteres. Dette kan
også gi gode muligheter for norsk næringslivet i disse markedene.
Prioriterer hjelp i
nærområdene
Flukt og massemigrasjon er blant de største
utfordringene globalt. Krigen i Ukraina har skapt en ny situasjon. Disse medlemmer er positive til at ukrainske flyktninger
kommer til Norge, og støtter den kollektive beskyttelsen. Likevel
er det etter disse medlemmers syn galt
at Norge fremstår som et økonomisk mer attraktivt land å flykte
til enn våre naboland.
Hvis flest mulig skal hjelpes, er det både tryggere
og mer kostnadseffektivt å hjelpe i nærområdene der det er mulig.
Da slipper flyktninger å utsettes for unødvendige farer på lange
reiser som menneskesmuglere profitterer på. Derfor mener disse medlemmer at hjelp til flyktninger
der de er, skal være høyt prioritert over bistandsbudsjettet.
Stiller krav til mottakere
av skattepenger
Mottakere av norske skattepenger må vite at
bistanden er midlertidig. Derfor er det viktig at bistandsprosjekter
kommer med en sluttdato. Mottakerne må også forplikte seg til å
jobbe for økonomisk vekst og utvikling, med mål om bistandsuavhengighet.
Land og aktører slik som den palestinske selvstyremyndigheten,
som prioriterer å gi betydelige summer til dømte terrorister over
sitt budsjett, og som indoktrinerer barn med hat og vold, skal ikke
få støtte fra norske skattebetalere. Disse
medlemmer vil heller ikke gi støtte til land som ikke tydelig
tar avstand til Russlands invasjon av Ukraina.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioriterte satsinger, utenriks
|
|
Nødhjelp
og humanitær bistand
|
500 000 000
|
Næringsutvikling
og handel
|
30 000 000
|
Bærekraftige
hav og tiltak mot marin forsøpling
|
20 000 000
|
Nettokutt
bistandsområdet
|
-8 600 000 000
|
Kultur uten politisk
styring
Disse medlemmer mener
kulturen må bli mer publikumsrettet og være fri og uavhengig av
politisk styring.
Kultursektoren forbindes gjerne med offentlig
pengebruk og sløseri. Fremskrittspartiet er motstander av at skatter
og avgifter brukes til å finansiere kultur for eliten. Det er ikke
offentlig finansiering som skal være målet med kulturaktiviteter,
men at kulturlivet i størst mulig grad kan leve av å engasjere publikummet
sitt. Det er folk flest, og ikke politikerne, som skal velge hva
de skal se på og lytte til.
Derfor vil disse medlemmer gjennomføre
store kutt i overføringer til kultur som hovedsakelig er finansiert
av det offentlige, slik som støtte gjennom kulturfondet og store,
tungdrevne institusjoner som Operaen.
Kutt i NRK
NRK koster neste år skattebetalere 7 200 mill.
kroner. Det er mer enn inntektene til de 10 største avisene i landet,
mer enn staten bruker på å drive hele kriminalomsorgen, eller mer
enn hva det koster å drive hele Sandnes kommune gjennom et helt
år.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiet mener at staten skal selge NRK, men likevel
ivareta samfunnsfunksjoner som nyhetsformidling og beredskap. Disse medlemmer mener det vil være mulig
å selge NRK i løpet av 2024. Derfor foreslår disse
medlemmer å spare skattebetalerne for 3 mrd. kroner neste
år. Salg av bygningsmasse og eiendommer kan i tillegg innbringe
store beløp.
Pressen må være fri fra økonomiske bidrag fra
staten, og derfor kutter disse medlemmer i
pressestøtten.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Prioritereringer, kultur
|
|
NRK
|
-3 000 000 000
|
Kulturfondet
|
-500 000 000
|
Musikk
- og scenekunst
|
-500 000 000
|
Kunstnerstipend
|
-301 170 000
|
Mediestøtte
|
-300 000 000
|
Filmfondet
|
-120 000 000
|
Kutt i offentlig sektor
Disse medlemmer legger
til grunn at det er mulig å effektivisere driften av offentlig sektor.
Derfor vil disse medlemmer ha en avbyråkratiseringsreform som
øker bevisstheten rundt hvordan staten bruker dine og mine skattepenger.
For 2024 foreslår disse medlemmer at
etatene med unntak av sykehusene skal kutte budsjettene med én prosent.
Disse medlemmer viser
til at Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett dekker inn
satsinger med omdisponeringer innenfor og mellom rammeområder og
i tillegg øker utbytteforventninger og gjør en mindre justering
av anslaget for uttak av SPU.
Tiltak
|
(tall i kroner)
|
Inndekning
|
|
Økt
utbytte Statkraft
|
-14 000 000 000
|
Økt
utbytte Argentum
|
-4 000 000 000
|
Samfunnsøkonomisk
effekt av redusert innvandring
|
-3 850 000 000
|
ABE-kutt
1 pst.
|
-3 000 000 000
|
Økt oljepengebruk
|
-2 363 347 000
|
Sum sentral inndekning
|
-27 213 347 000
|
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en sak om at insentivordningen for å få utenlandske filmproduksjoner
til Norge omlegges til en regelstyrt ordning.»
«Stortinget ber regjeringen i revidert
nasjonalbudsjett for 2024 legge frem forslag til en støtteordning
under Barne- og familiedepartementet for frivillige organisasjoner
som driver matutdeling.»
«Stortinget ber regjeringen nedsette
et hurtigarbeidende partssammensatt utvalg for å avklare fremtidig skatteregime
for havbruk/akvakultur til havs, og at saken følges opp i forbindelse
med revidert nasjonalbudsjett for 2024.»
«Stortinget ber regjeringen endre
vilkårene for å kvalifisere til sjøfolkfradrag for mannskap på skip
i begrenset fartsområde fra tre ukers sammenhengende turnusperiode
til én ukes sammenhengende turnusperiode.»
«Stortinget ber regjeringen stille
arbeidet med endringer innenfor rederiskatteordningen i bero og
redegjøre for denne ordningen på egnet måte hvor også samfunnsmessige
konsekvenser og prosessen overfor ESA omfattes.»
«Stortinget ber regjeringen tillate
snus uten tobakk.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for å tydeliggjøre ansvarsforholdet mellom politiet og helsevesenet
for psykiske syke.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
et fond for store sykehusinvesteringer.»
«Stortinget ber regjeringen også
gi private og ideelle aktører mulighet til å søke om investeringstilskudd
til omsorgsboliger og sykehjem fra Husbanken.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å nedbetale opparbeidet bompengegjeld etter modell av gjennomført
gjeldsslette for Gardermobanen.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om å avvikle den etablerte bompengeordningen i transportsektoren.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2025 foreslå en nedtrappingsplan for omregistreringsavgiften
slik at denne reduseres til selvkost.»
«Stortinget ber regjeringen i forbindelse
med statsbudsjettet for 2025 foreslå at årsgrensen for veterankjøretøy
endres fra 30 år til 20 år.»
«Stortinget ber regjeringen foreta
en gjennomgang for å fremlegge forslag til endringer i finansieringsmodellen
for politiet, til erstatning for gjeldende fordelingsmodell.»
«Stortinget anmoder regjeringen om
at konstitusjonelt ansvar for Nasjonal sikkerhetsmyndighet i sin
helhet overføres til forsvarsministeren.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag til endringer i bevilgningsordningen for domstolene, slik
at finansieringen skjer direkte fra Stortinget til Domstoladministrasjonen.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
mulighetene for automatisert tolking i domstolene.»
«Stortinget ber regjeringen benytte
opsjonen i avtalen fra 2017 for kjøp av ytterligere tre AW169 politihelikoptre.»
«Stortinget ber regjeringen sikre
at det gjennomføres langtidsplanlegging av politiets årlige budsjetter
etter mønster av langtidsplanen for Forsvaret.»
«Stortinget ber regjeringen stanse
all bistands- og utviklingshjelp til Kina og India.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
nødvendige lovforslag, avgrensninger og innretning på en strømstøtteordning
for næringslivet.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om hvordan en reduksjon av dokumentavgiften på bolig kan
gjennomføres for å redusere denne for førstegangskjøpere under 30
år.»
«Stortinget ber regjeringen legge
frem en stortingsmelding om særavgifter i løpet av 2024.»