13.1 Innledning
Presidentskapet viser
til at formålet med denne innstillingen er å invitere Stortinget
til å ta stilling til innretningen på de ulike representantordningene.
Enkelte detaljspørsmål om ordningene vil det være naturlig å komme
tilbake til i forbindelse med utarbeidelse av ny lov og utfyllende
retningslinjer.
På en rekke områder har et enstemmig utvalg
foreslått å videreføre gjeldende regelverk uten å foreslå materielle
endringer. Ett eksempel er forsikringer og økonomiske ytelser ved
dødsfall. Slike forslag omtales ikke nærmere i presidentskapets
merknader nedenfor.
Presidentskapet vil
innledningsvis vise til at stortingsrepresentantene etter Grunnloven
§ 63 har en ombudsplikt, som blant annet innebærer en rett og en plikt
til å ta imot et valg. Brudd på ombudsplikten er straffbart etter
ansvarlighetsloven. Ombudsplikten bygger på at vervet er personlig.
En konsekvens av representantenes ombudsplikt og selvstendige stilling
er at representantene ikke har noen arbeidsgiver i tradisjonell forstand,
og at lover som regulerer arbeidsmiljø, ferie, sykepengeordning,
permisjoner og lignende, ikke gjelder direkte for representantene.
Det er derfor helt nødvendig med egne ordninger som kompenserer
representantene for at de faller utenfor nevnte lover, og som er
tilpasset særegenhetene ved å være folkevalgt sammenlignet med å
være arbeidstaker. Presidentskapet ser
– i likhet med utvalget – det som hensiktsmessig at det videre arbeidet
med å regulere fremtidens ordninger tar utgangspunkt i noen generelle
prinsipper som kan tjene som rettesnor for vurderingene. Presidentskapet vil legge de seks overordnede
prinsippene som ble foreslått av utvalget, til grunn for den videre behandlingen
av den fremtidige innretningen av representantenes økonomiske ordninger:
«Prinsipp 1: Stortingets ordninger for
stortingsrepresentanter skal sikre alle som har blitt valgt til
Stortinget, mulighet til å utøve stortingsvervet på like vilkår, uavhengig
av geografisk tilhørighet og/eller livssituasjon.
Prinsipp 2: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal ha et tydelig formål som er godt begrunnet i behov knyttet
til vervet.
Prinsipp 3: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal kompensere for kostnader og dekke særskilte behov som følger
av vervet.
Prinsipp 4: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal være rimelige sammenliknet med ytelser og velferdsordninger
i samfunnet for øvrig.
Prinsipp 5: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal være åpne og transparente, blant annet ved at informasjon om
ordningene, herunder kontrollmekanismer og reaksjons-/sanksjonsformer,
blir gjort aktivt tilgjengelig for allmennheten.
Prinsipp 6: Stortingets ordninger for stortingsrepresentanter
skal være underlagt god forvaltning med betryggende kontroll og
reaksjonsformer.»
Utvalgets konkrete forslag til endringer vil
bli nærmere behandlet nedenfor.
Presidentskapet er
enig med utvalget i at de sentrale reglene som regulerer representantenes
ordninger, bør følge av lov. Det innebærer for eksempel at vilkårene
for å få tildelt pendlerbolig flyttes fra dagens retningslinjer
til en ny lov om godtgjørelse og ytelser for stortingsrepresentanter.
Samtidig ser presidentskapet at det
vil kunne bli behov for å utfylle lovens regler gjennom retningslinjer.