5.1 Bostedsadresse i Folkeregisteret
Bostedsadresse i folkeregisterloven og skatteloven har
betydning for hvorvidt en person er å anse som pendler. Folkeregisterloven
har i § 5-4 en særregel om at stortingsrepresentanter ikke trenger
å følge lovens hovedregel om at bostedsadressen er på det stedet
man overnatter flest døgn i løpet av en tolvmånedersperiode. Bestemmelsen
åpner for at representantene i stedet kan forbli registrert på det
stedet de bodde før de tiltrådte vervet som representant. Vilkåret
er kun at representanten kan disponere en bolig til privat bruk
når han eller hun oppholder seg i hjemkommunen. Ordlyden i folkeregisterloven
§ 5-4 og skatteloven § 3-1 kan forstås slik at representanter som
flytter mellom kommuner utenfor avstandskravet, ikke omfattes.
Utvalget foreslår å endre særregelen i folkeregisterloven
ved å knytte registeringen til faktisk bosted og kreve at representanten
gjennom å eie eller leie disponerer egen, privat bolig på adressen.
Videre foreslår utvalget at det må foreligge et reelt leieforhold
hvis representanten bor på samme adresse som sine foreldre. Siden
skatteloven § 3-1 sjette ledd om skattemessig bosted har en lignende
særregel som den i folkeregisterloven, foreslår utvalget en tilsvarende
endring i skatteloven.
Utvalget mener at representanter som flytter
mellom kommuner utenfor avstandskravet, bør omfattes av særreglene
i folkeregisterloven og skatteloven, blant annet fordi representantenes
familiesituasjon kan endre seg i løpet av valgperioden og medføre
behov for å skaffe seg bolig i en annen kommune. Utvalget mener
også at det er uheldig at bestemmelsen ikke omfatter representanter
som flytter ut av Oslo-området etter tiltredelse. Etter utvalgets
syn er det rimelig at representanter som ikke har etablert seg med
bolig på tiltredelsestidspunktet, får anledning til å folkeregistrere
seg på hjemstedet dersom de skaffer seg bolig der i løpet av perioden.
På denne bakgrunn foreslår utvalget, for det første, å presisere bestemmelsene, slik at det går
frem av ordlyden at representanter som flytter ut av en kommune (utenfor
avstandskravet) til nytt bosted utenfor avstandskravet, har rett
til bostedsregistrering etter særregelen. For det andre foreslår
utvalget å utvide de samme bestemmelsene,
slik at også representanter som ved tiltredelse i vervet er bosatt
innenfor avstandskravet, men som i løpet av funksjonstiden etablerer
seg i en bolig på et sted utenfor avstandskravet, omfattes.