Stortingets presidentskap oppnevnte i november 2021
et utvalg til å gjennomgå reglene for Stortingets pendlerboliger
(«Pendlerboligutvalget»). I desember 2021 utvidet presidentskapet
mandatet til å gjelde «alle økonomiske ordninger for stortingsrepresentantene». For
å reflektere det utvidede mandatet ble navnet på utvalget endret
til Utvalget for ekstern gjennomgang av økonomiske ordninger for
stortingsrepresentanter («Representantordningsutvalget»).
Utvalget leverte 2. mai 2022 en delrapport (Dokument
18 (2021–2022)). I delrapporten la utvalget frem forslag til seks
overordnede prinsipper utvalget mener bør gjelde for stortingsrepresentantenes
økonomiske ordninger. Utvalget leverte sin endelige rapport – Dokument
18 (2022–2023) – 31. januar 2023.
Presidentskapet vil i tillegg vise til Dokument
3:10 (2022–2023) Riksrevisjonens undersøkelse av Stortingets økonomiske
ordninger. Rapporten ble overlevert Stortinget 27. april 2023 og
sendt til kontroll- og konstitusjonskomiteen for behandling. Riksrevisjonens
funn og Stortingets etterfølgende behandling av rapporten vil være
et viktig supplement til Representantordningsutvalgets rapporter
i arbeidet med å få på plass nye regler, forvaltningsrutiner og
kontrollordninger for de økonomiske ordningene for representantene.
Presidentskapet legger opp til en trinnvis oppfølging
av Representantordningsutvalgets rapporter. Presidentskapets formål
med å fremme denne innstillingen er å invitere Stortinget til å
ta stilling til innretningen på de ulike representantordningene
og hvilke prinsipper som bør være styrende for den rettslige reguleringen
av ordningene. Dette vil gi føringer for presidentskapets videre
arbeid med å utarbeide forslag til en ny stortingsgodtgjørelseslov
med tilhørende retningslinjer. Forslag til ny lov om de økonomiske
ordningene vil bli lagt frem for Stortinget som en egen sak.