Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet,
Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen, fra Høyre,
Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Henning Wold, fra Senterpartiet,
Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen Erling Sande, fra
Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank Edvard Sve, fra Sosialistisk
Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre, André N. Skjelstad,
viser til Prop. 113 S (2022–2023) Utvidelse av innkrevingsperioden
og innføring av miljødifferensierte takster i Miljøpakke Trondheim
trinn 3 i Trøndelag.
Komiteen viser videre til at
det i denne proposisjonen legges frem forslag om utvidelse av innkrevingsperioden
frem til 2033 og en innføring av miljødifferensierte takster i Miljøpakke
Trondheim trinn 3.
Komiteen merker seg videre
at departementet i denne proposisjonen orienterer om en teknisk
flytting av en bomstasjon og en videreføring av bostedsfritak for Være
og Klett.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, viser til at proposisjonen svarer
til de lokalpolitiske ønskene, og at saken har vært behandlet i
Trondheim kommune og i Trøndelag fylkeskommune i mars 2023, i tråd
med opsjonen som lå i lokalpolitiske vedtak fra 2016.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og Sosialistisk Venstreparti,
viser til de pågående byvekstforhandlingene i Miljøpakke Trondheim. Dette flertallet mener
det er positivt at Skaun og Orkland kommuner nå er invitert inn
i forhandlingene, og at det må tilrettelegges for at også disse
to kommunene får like betingelser som øvrige kommuner, knyttet til bruk
av bompenger i pakken.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet er imot byvekstavtaler og bypakker
som har som forutsetning at befolkningens frihet til å velge bilen som
transportmiddel skal innskrenkes. Disse medlemmer mener at den
enkelte selv skal få velge transportmiddel tilpasset sitt behov
i hverdagen. Bilen er vårt mest fleksible transportmiddel og står
for mer enn 80 pst. av persontransporten. Bilen er viktig i både
by og bygd, og disse
medlemmer mener det skal legges til rette for å kunne bruke
bilen i hele landet med investeringer i nye veier og godt vedlikehold.
Utbygging og vedlikehold av veinettet skal være et offentlig finansiert ansvar,
og disse medlemmer er
derfor imot bompengeordningen. Disse medlemmer avviser derfor proposisjonen,
som vil utvide bompengegrunnlaget med 3,2 mrd. kroner i Miljøpakke
Trondheim.
I byvekst- og bypakkeavtaler
legges det videre opp til at bompenger skal brukes på utbygging
og drift av kollektivtrafikk. Disse medlemmer mener det er uholdbart
at bilistene skal måtte finansiere andre trafikanters transporthverdag. Disse medlemmer vil
i denne sammenheng vise til følgende forslag fremsatt i forbindelse
med behandling av Dokument 8:203 S (2022–2023) i Innst. 426 S (2022–2023),
samt Dokument 8:228 S (2022–2023) i Innst. 423 S (2022–2023):
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag om å avvikle nullvekstmålet i veitrafikken.»
«Stortinget
ber regjeringen legge til rette for bilen som transportalternativ
i hele landet.»
«Stortinget
stadfester at utbygging av offentlige veier er et offentlig ansvar,
og ber regjeringen fremme fremtidige proposisjoner om riksveiprosjekter
med statlig fullfinansiering.»
«Stortinget
ber regjeringen avvikle dagens ordning med bypakker finansiert av
bompenger.»
«Stortinget
ber regjeringen fremme forslag om endring av veglova § 27 slik at
inntekter fra bompenger ikke kan benyttes til sykkelveier, kollektivtrafikk,
byutvikling og annet som ikke er direkte relatert til vei og bedret eller
økt fremkommelighet for bilistene og annen veitrafikk.»
Disse medlemmer viser til omtalen
av miljødifferensiering i proposisjonen. Disse medlemmer avviser dette
og viser til at dette kan gi grunnlag for en ytterligere diskriminering
av konvensjonelle kjøretøy. Dette vil nok en gang ramme alle som
ikke ønsker eller ikke har mulighet for bruk av elbil.
På denne bakgrunn
fremmer disse medlemmer følgende
forslag:
«Prop.
113 S (2022–2023) – vedlegges protokollen».