Søk

Sammendrag

Samferdselsdepartementet legger i proposisjonen frem forslag om utvidelse av innkrevingsperioden frem til 2033 og innføring av miljødifferensierte takster i Miljøpakke Trondheim trinn 3. Videre orienterer departementet om teknisk flytting av en bomstasjon og videreføring av bostedsfritak for Være og Klett.

Stortinget vedtok i 2009 trinn 1 av Miljøpakke Trondheim, jf. St.prp. nr. 85 (2008–2009) Om delvis bompengefinansiering av trinn 1 av miljøpakke for transport i Trondheim og Innst. S nr. 347 (2008–2009). Trinn 2 av Miljøpakken ble vedtatt i 2013, jf. Prop. 172 S (2012–2013) Finansiering av Miljøpakke Trondheim trinn 2 og Innst. 494 S (2012–2013). Trinn 3 av Miljøpakken ble vedtatt i 2017, jf. Prop. 36 S (2017–2018) Miljøpakke Trondheim trinn 3 – forlenga innkrevjingsperiode og endringar i takst- og rabattsystemet og Innst. 157 S (2017–2018). Gjennom Stortingets behandling av Prop. 1 S (2019–2020) for Samferdselsdepartementet ble det åpnet for bruk av bompenger fra Miljøpakke Trondheim trinn 3 til tiltak i kommunene Melhus, Malvik og Stjørdal, jf. Innst. 13 S (2019–2020). De tre kommunene er sammen med Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune parter i gjeldende byvekstavtale for Trondheimsområdet. Miljøpakken er en del av byvekstavtalen.

Det er et lokalt ønske om å utvide innkrevingsperioden i Miljøpakken trinn 3 frem til 2033. Ved revisjon av Miljøpakke Trondheim trinn 2 ble det i vedtakene til Trondheim kommune og daværende Sør-Trøndelag fylkeskommune (vedtak av hhv. 16. juni og 27. september 2016) forutsatt at innkrevingsperioden i Miljøpakken skulle utvides med fem år, til 2029, med mulighet for ytterligere utvidelse til utgangen av 2033, jf. Prop. 36 S (2017–2018) og Innst. 157 S (2017–2018).

Trondheim kommune og Trøndelag fylkeskommune har derfor i mars 2023 vedtatt å forlenge innkrevingsperioden i Miljøpakken trinn 3 til 2033, i tråd med opsjonen som lå i ovennevnte lokalpolitiske vedtak fra 2016.

Ved Stortingets behandling av Prop. 36 S (2017–2018) ble det i transport- og kommunikasjonskomiteens merknad vist til en mulighet for ytterligere utvidelse til utgangen av 2033, slik lokale myndigheter åpnet opp for i sine lokalpolitiske vedtak, jf. Innst. 157 S (2017–2018). En slik mulighet for forlenging fremgår imidlertid ikke eksplisitt av Stortingets vedtak. En utvidelse av innkrevingsperioden frem til 2033 må derfor etter Samferdselsdepartementets vurdering legges frem for Stortinget for samtykke.

Statens vegvesen har beregnet at brutto bompengeinntekter i Miljøpakken trinn 3 kan øke med om lag 3,2 mrd. 2023-kroner ved en forlengelse av innkrevingsperioden frem til 2033. Bompengeselskapets kostnader knyttet til finansiering, innkreving og drift er beregnet til å øke med om lag 0,3 mrd. 2023-kroner. Følgelig kan bompengebidraget i Miljøpakken øke med om lag 2,9 mrd. 2023-kroner dersom innkrevingsperioden utvides frem til 2033.

Det økte bompengebidraget er forutsatt benyttet til fullfinansiering av prosjekter i den eksisterende porteføljen til trinn 3 av Miljøpakke Trondheim. Dette omfatter prosjektene Byåstunnelen, Brundalsforbindelsen 1 og 2 og Johan Tillers veg del 2.