3.2 Komiteens merknader
Komiteen ser samtidig
med bekymring på en tendens Norges Bank rapporterer om, hvor de
med lav inntekt og de som ikke eier bolig, holder en større andel av
forbruksgjelden. Mislighold og tap på forbrukslån er betydelig høyere
enn på andre lån for privatpersoner, og den samlede misligholdsandelen
for forbrukslån i Norge ligger på rundt 7,5 pst. Det er et mål at
det arbeides for å senke denne andelen.
Komiteen peker på
at i en situasjon med høy prisstigning og stigende levekostnader
kan en del husholdninger ha bruk for forbrukslån i en begrenset
periode til tross for kostnaden. Å innføre et rentetak i en slik krevende
periode vil kunne ha uforutsette negative konsekvenser og hindre
nødvendig økonomisk fleksibilitet. I en slik situasjon blir det
samtidig desto viktigere å bistå privatpersoner med alvorlige gjeldsproblemer.
Komiteen viser til
behandlingen av Prop. 83 L (2022–2023) Endringer i foretakspensjonsloven,
innskuddspensjonsloven og forsikringsvirksomhetsloven mv. (bufferfond
for private garanterte pensjonsprodukter).
Komiteen tar for
øvrig omtalen til orientering.
Komiteens
flertall, alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet,
stiller seg positive til regjeringens omtale av forbrukslån og støtter
regjeringens arbeid med å fremme effektive og hjelpende tiltak for gjeldstyngede
husholdninger. Etter innføringen av gjeldsregister og utlånsforskrift
i 2019 har forbruksgjelden i Norge falt betydelig. Denne trenden
flatet ut i 2022.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, mener samtidig
at det trengs strengere regulering av forbrukslån og den risikoen
slike lån medfører for folks privatøkonomi, samt systemrisikoen
med det høye misligholdet. Markedsføring av forbrukslån utnytter
folk i en sårbar situasjon. Dette flertallet viser
i den anledning til det kommende reviderte forbrukerkredittdirektivet
i EU og mener regjeringen bør hurtigutrede et forbud mot reklame for
slike lån når nytt EU-direktiv er vedtatt.
Et tredje flertall,
komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Venstre
og Kristelig Folkeparti, viser også til at lån med kort løpetid
og høye kostnader er lite utbredt i Norge sammenlignet med i mange
EU-land. Dette flertallet mener derfor
det er klokt at man vurderer behovet for et rentetak i Norge når
det reviderte forbrukerkredittdirektivet er vedtatt i EU.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Fremskrittspartiet mener generelle tiltak som innføring
av rentetak og forbud mot markedsføring av forbrukslån ikke er treffsikre
virkemidler. Eksempelvis er det flere utfordringer knyttet til å
sette rentetak. Settes taket for høyt, kan det føre til at flere
som i dag opererer med lavere renter, legger seg opp mot taket.
Settes taket for lavt, kan det bli vanskeligere å få forbrukslån for
dem som trenger det, da risikoen forbundet med å tilby produktet
blir for høy.
Disse medlemmer mener
at dersom man mener et rentetak er et godt virkemiddel for å hindre
at sårbare grupper tar på seg mer gjeld enn de klarer å betjene,
argumenterer man mot å innføre rentetak i en tid der høy prisstigning
og stigende levekostnader gjør at flere blir sårbare. Dersom forbrukslån
uten rentetak anses som å gi nødvendig økonomisk fleksibilitet i
en krevende periode, bør det også være et legitimt tilbud når tidene
er lysere. Ettersom kreditt, også usikret kreditt, er et gode for
forbrukere som kan håndtere det, antar disse
medlemmer det ikke er ønskelig å fjerne produktet fra markedet.
Regjeringen viser til at forbrukerkredittdirektivet er under revisjon
i EU, og disse medlemmer mener i likhet
med regjeringen at det vil være klokt å avvente dette.
Komiteens medlemmer
fra Høyre viser til at det de siste årene er blitt gjort en
rekke grep for å bremse og stoppe den store veksten i forbrukslån
og usikret kreditt. En har skjermet forbrukeren ved å forby den
mest aggressive markedsføringen og gitt forbrukeren bedre oversikt
ved at all utestående gjeld skal vises på fakturaen, hvem bankene
kan låne ut til, har blitt strammet inn, og bankene må bære mer
av risikoen for utlånene sine. Tiltakene følges opp med strengere
sanksjoner når det avdekkes brudd.
Disse medlemmer viser
til at innføringen av utlånsforskriften og gjeldsregistrene under
regjeringen Solberg gjorde det enklere for bankene å gjøre en god kredittvurdering
og vanskeligere å gi forbrukslån til folk som ikke kan betjene dem.
Selv om gjeldsgraden og andelen misligholdte lån fortsatt er høy,
ser det ut til at innstrammingene har virket. Finanstilsynets rapport «Utviklingen
i forbruksgjeld» av 24. april 2023 viser at i forbindelse med inkassosaker
knyttet til forbruksgjeld er en stor andel av lånene tatt opp for
mer enn tre år siden. Det er derfor grunn til å anta at færre forbrukere
nå får lån som de ikke greier å håndtere. Som følge av representantforslag
fra representanter fra Høyre om å ta sosialt ansvar og hjelpe folk
med gjeldsproblemer gjennom en styrking og utvidelse av Gjeldsregisteret,
Representantforslag 203 S (2021–2022), vedtok Stortinget enstemmig
å be regjeringen utvide Gjeldsregisteret slik at det inneholder
alle typer gjeld, både med og uten sikkerhet. Regjeringen må samtidig
gjøre grundige utredninger som sikrer personvernet, og vurdere om
enkelte typer gjeld av den grunn ikke skal innlemmes.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne stiller
seg positive til regjeringens omtale i meldingen av forbrukslån
og usikret gjeld og viser til at regjeringen har satt i gang arbeidet
med flere tiltak på området. Disse medlemmer mener
likevel at det trengs strengere regulering av forbrukslån og den
risikoen disse medfører for folks privatøkonomi, samt systemrisikoen
med det høye misligholdet. Disse medlemmer er
positive til at regjeringen vil vurdere behovet for et rentetak
når forbrukerkredittdirektivet er vedtatt i EU, men mener det ikke
er nødvendig å vente til dette.
Disse medlemmer ønsker
å begrense spekulative kapitalstrømmer både mellom og innad i land
og fremmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
ta initiativ til et internasjonalt samarbeid om skattlegging av
valutatransaksjoner og finansielle transaksjoner med verdipapirer.»
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet de Grønne stemte for dette forslaget i forbindelse
med Finansmarkedsmeldingen 2021.
Komiteens medlem
fra Sosialistisk Venstreparti viser til egne forslag om innføring
av rentetak og en rekke andre tiltak for mer rettferdig inkasso
og gjeld i Dokument 8:215 S (2022–2023).