5.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens medlemmer
fra Høyre understreker at finanssektoren spiller en nøkkelrolle
i omstillingen til et nullutslippssamfunn gjennom å kanalisere privat
kapital til bærekraftige prosjekter og løsninger. Men forutsetningen
for en velfungerende markedsøkonomi er at informasjon er korrekt
og tilgjengelig, at innsatsfaktorer og ressurser er riktig priset,
og at man opererer etter felles standarder. Politiske klimareguleringer
må selvsagt være resultatorienterte og effektive og faktisk fremme
bærekraftig omstilling og utvikling. Dette er også grunnleggende
for å redusere finansiell risiko knyttet til klimaendringer. Samarbeidet
med EU er helt sentralt for å realisere målene i Parisavtalen samt sikre
like konkurransevilkår og muligheter for finanssektoren. Implementeringen
av bærekraftsdirektivet (CSRD) ønskes velkommen, men forutsetter
at norske myndigheter harmoniserer standarder, definisjoner og regelverk,
slik at ikke særnorske definisjoner gjør at norske bedrifter taper
konkurranseevne gjennom at de ikke får muligheten til å klassifisere
sine aktiviteter som bærekraftige i henhold til EUs taksonomi.
Disse medlemmer understreker
også viktigheten av at norske myndigheter ikke bare bør gi god veiledning
om hvordan foretak skal rapportere, men også bidrar til nødvendige
avklaringer av uklarheter knyttet til implementering av EUs taksonomi
for bærekraftige aktiviteter, særlig der det er manglende sammenfall mellom
regelverk taksonomien viser til, og norsk regelverk.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet anerkjenner at usikkerheten knyttet
til klimaendringer og hvordan selskaper og den globale økonomien
vil berøres, gir opphav til finansiell risiko som finansnæringen
som aktør må forutsettes å håndtere. Disse
medlemmer er likevel bekymret for en utvikling med nye regelverk
og rapporteringskrav fra EU med klimabegrunnelse, som medfører mer
byråkrati. Dette blir i særlig grad en byrde for små og mellomstore
næringsaktører. Disse medlemmer støtter ikke
en utvikling der politikere og byråkrater skal skape nye markeder
ved hjelp av reguleringer og særavgifter. Disse
medlemmer vil jobbe imot videre byråkratisering og mener målsettingen
skal være færre pålagte rapporteringskrav for bedriftene og ikke
flere. På denne bakgrunn støtter disse medlemmer ikke
regjeringens forventninger om at norske foretak skal rapportere på
klima- og miljøinformasjon ut over det aktørene selv finner hensiktsmessig
i markedet og overfor sine kunder, leverandører og andre. Det er
allerede for mange lov- og rapporteringskrav pålagt bedriftene,
og også særnorske krav som svekker norske bedrifters konkurransekraft,
må unngås.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne vil
understreke at prising av utslipp, kombinert med omfordelende tiltak,
er et hovedvirkemiddel i klimapolitikken, men at markedet ikke er
i stand til å løse opp i «eksternaliteter» alene ved hjelp av prising. Når
vi fremover skal leve av klimavennlige varer og tjenester, må også
finanssektoren legges om, slik at kapitalen finner veien dit samfunnet
trenger den. Det betyr at de delene av finanssektoren som motvirker
grønn omstilling og innebærer overdreven spekulasjonsvirksomhet,
må begrenses så mye som mulig.
Disse medlemmer understreker
at klimarisiko er en trussel mot finansiell stabilitet, og at Norge
står overfor betydelig klimarisiko. Det er et spørsmål om norsk
økonomi, som er så tett knyttet til petroleumsindustrien, tåler
at verden lykkes med å nå klimamålene.
Disse medlemmer stiller
seg positivt avventende til at meldingen slår fast at arbeidet med
scenarioanalyser og stresstester med tanke på klimarisiko er i en startfase,
men vil understreke at stresstestene også må ta høyde for naturrisiko. Disse medlemmer imøteser rapporten fra
Naturrisikoutvalget.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
rapportere på klimarisiko og naturrisiko i norsk økonomi i hvert
statsbudsjett.»
«Stortinget ber regjeringen gi Finanstilsynet
i oppdrag å jevnlig kjøre stresstester av naturrisiko i tillegg
til klimarisiko i norske finansinstitusjoner.»
Disse medlemmer viser
til at for å nå klimamålene og omstille økonomien trengs det store
investeringer i fornybar energi, infrastruktur og nye næringer. Pengene
finnes, men de investeres fortsatt i for stor grad i aktiviteter
og infrastruktur som øker utslippene og forlenger omstillingen,
i stedet for i klimaløsninger. Disse medlemmer viser
til at finansnæringens rolle i det grønne skiftet er å bidra til
omstilling i andre næringer og reduksjon av klimagassutslipp. Finansnæringen
må bidra til å flytte pengene over til klimavennlige prosjekter
som omstiller og kutter utslipp i tråd med Parisavtalen. Da må strategiene
og praksis for utlån, investeringer og forsikringer vekte klima
og omstilling høyt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede hvordan rammevilkårene for og reguleringen av finansbransjen
kan endres slik at de fremmer omstilling og klimakutt, og slik at
klima og klimarisiko vektlegges mer i kredittprosessen.»
Disse medlemmer viser
til at det generelt er god tilgang på kapital, men pengene investeres
ikke i dag i omstilling og klimakutt. Problemet er todelt: For det
første investeres det for mye i blant annet eiendomsmarkedet, investeringer
som i seg selv ikke bidrar til nødvendig omstilling og nye næringer.
For det andre investeres det i prosjekter som øker klimagassutslippene
og låser kapital og utslipp. Prosjekter og virksomheter som kutter
klimagassutslipp og omstiller, vurderes ofte som umodne og med høyere
risiko enn andre. Da kan det være vanskelig å sikre dem långivere
og egenkapital.
Disse medlemmer viser
til at Kommunalbanken er en statlig bank og blant Norges største
finansforetak som yter lån til kommuner, fylkeskommuner, interkommunale
selskaper og andre selskaper som utfører kommunale oppgaver. Banken
skal kunne finansiere store velferdsinvesteringer uavhengig av økonomiske sykluser. Disse medlemmer viser til at Kommunalbanken
i flere år har prioritert grønne prosjekter i kommunene og blant
annet gir redusert rente på grønne lån. Disse
medlemmer mener dette arbeidet bør forsterkes, slik at Kommunalbanken
blir et sentralt virkemiddel for klimaomstilling og grønn infrastruktur
i kommuner og fylker. Disse medlemmer viser
til at staten gjennom eierstyring kan gi banken et tydelig formål
om å bidra til den grønne omstillingen. Banken kan fortsette å bruke
virkemidler som grønne lån og grønne obligasjoner og jobbe med rapporteringen
på disse, og dette bør oppskaleres ytterligere. Kommunalbanken kan
også være sentral i å få klimascenariotenkningen inn i alle offentlige
investeringer. Kommuner og fylker bør ved bygging av ny infrastruktur,
nye bygg osv. planlegge for noen av de mest alvorlige scenarioene
til FNs klimapanel.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt vil videre påpeke at
selv om EU på enkelte områder har kommet lenger enn Norge i klimapolitikken,
betyr ikke det at det er tilstrekkelig å lene seg tilbake og vente
på at regelverk fra EU skal komme og løse klimakrisen for oss. Vi
må føre en radikal og rettferdig klimapolitikk på egne premisser.
Disse medlemmer viser
til at Norge ikke har en statlig investeringsbank, mens det finnes
mer enn 90 av dem i verden, hvorav EUs investeringsbank EIB er den største
offentlige banken i verden. Disse medlemmer viser
til at mange klimaprosjekter sliter med å tiltrekke seg tilstrekkelig
kapital fordi lønnsomheten ligger en stund frem i tid. En statlig
investeringsbank vil fylle et institusjonelt tomrom i Norge. Disse medlemmer viser til at en slik
bank kan bidra til at man lettere kan finansiere tiltak som bidrar
til grønn omstilling, gjennom å utstede grønne obligasjoner og låne
ut med langsiktig risiko under langsiktige lønnsomhetskrav. Den
vil kunne bidra med lån og potensielt egenkapital til fornybare
prosjekter, bedrifter i fastlandsindustrien, oppstartsselskaper
og gründere, som hver og en er essensiell for å lykkes i det grønne
skiftet. Disse medlemmer viser til at
banken som utsteder av grønne obligasjoner kan stimulere dette underutviklede
markedet i Norge og bidra til at pengemarkedet får flere verdipapirer
som vil være nyttige i håndteringen av klimarisiko i pengepolitikken
i årene som kommer.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede opprettelsen av en statlig grønn investeringsbank.»