2.2 Komiteens merknader
Komiteen tar omtalen
til orientering.
Komiteens flertall,
alle unntatt medlemmene fra Fremskrittspartiet, Sosialistisk Venstreparti
og Rødt, viser til økende rentenivåer og den siste tidens bankuro, herunder
kollapsen av den amerikanske banken Silicon Valley Bank. Flertallet støtter regjeringens endringer i
utlånsforskriften, hvor forskriften utvides til å også gjelde andre
pantelån, samt legger til grunn en renteøkning på minst 3 prosentpoeng
og en rente på minst 7 pst. Endringene gjør forskriften bedre tilpasset
et høyere rentenivå og bidrar til finansiell stabilitet.
Et annet flertall,
alle unntatt medlemmene fra Høyre og Fremskrittspartiet, viser til
Innst. 445 S (2021–2022), hvor komiteens flertall viste til at «en
samordning av verdipapirvirksomhet og tradisjonell bankvirksomhet
[kunne] være uheldig for finansiell stabilitet». Det samme flertallet
viste også til at «utenlandske banker i stor grad velger å trekke
seg ut fra fremmedmarkeder i en krisesituasjon» og derfor viktigheten
av at «en tilstrekkelig stor andel av det innenlandske bankmarkedet
betjenes av banker hjemmehørende i Norge».
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet er enige i at bankenes adgang
til å ta risiko utenfor kjernevirksomheten bør begrenses.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre og Miljøpartiet De Grønne viser
til at EUs forslag til gjennomføring av de siste delene av Basel
III-anbefalingene kan bidra til likere krav for små og store banker
i Norge. Dette vil bidra til å sikre bedre mangfold og dermed bedre konkurranse
i bankmarkedet, derfor er det svært viktig at de nye reguleringene
ønskes velkommen og iverksettes så raskt som mulig.
Disse medlemmer viser
til at likeverdige konkurransevilkår mellom banker som opererer
i Norge, er en forutsetning for mangfold, god konkurranse og finansiell
stabilitet. Når norske myndigheter skjerper kapitalkravene for banker,
må de samtidig sørge for at utenlandske bankers tilsynsmyndigheter
anerkjenner de norske kravene for disse bankenes norske virksomhet.
Målet må være likest mulig konkurransevilkår mellom norske og utenlandske
banker, men også små og store norske banker.
Disse medlemmer viser
til at en velfungerende EØS-avtale er svært viktig for norsk finansnæring,
og at det er viktig at relevant regelverk innlemmes i EØS-avtalen
og gjennomføres i Norge så raskt som mulig for å sikre næringen
tilgang til kapital og like konkurransevilkår som utenlandske finansaktører.
Norske myndigheter må være tett på politiske prosesser for å sikre
norske interesser tidlig, og samtidig sørge for rask implementering
når vedtak er fattet, slik at ikke etterslep eller mangel på harmonisering
av lover og regelverk fører til dårligere konkurransebetingelser
for norske finansinstitusjoner.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at selv om
det norske finansielle systemet er kjennetegnet av lønnsomme, likvide
og solide banker, er det stor uro i finansmarkedene i USA som kan
spre seg. Lavere kapitalkrav for utlån til små og mellomstore bedrifter
som ikke er begrunnet i faktiske risikoforhold, har begrenset virkning
for prisingen av lån til små bedrifter, men kan svekke bankenes
soliditet over tid. Utlånspraksis og utlånsrenter som ikke gjenspeiler
risiko, vil fort kunne slå tilbake som økte tap i bankene. Derfor
må ikke likest mulig regulering gå på bekostning av finansiell stabilitet.
Likevel er det et mål å sikre god konkurranse og mangfold i banksektoren,
med sterke lokalbanker over hele landet.
Disse medlemmer viser
til at da norske myndigheter innførte ny systemrisikobuffer i norske
bankers kapitalkrav i 2019, ble systemrisikobufferkravet økt fra
3 pst. til 4,5 pst., samtidig som de største norske bankene fikk
redusert andre kapitalkrav. Små og mellomstore banker fikk ikke
tilsvarende lettelser, men fikk utsatt innføringen av økningen til
utgangen av 2023 i stedet. Nye kapitalkrav for små og mellomstore
bedrifter fra EU skulle da etter planen vært innført, med lettelser på
andre områder for disse bankene. Nå er endringene fra EU utsatt
og ventes å tre i kraft først i 2025. Norske myndigheter bør hensynta
dette, herunder vurdere å vente med å heve systemrisikobufferkravet.
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet viser til at utlånsforskriften skal
bidra til en mer bærekraftig utvikling i boliglånsmarkedet. Forskriften
fungerte etter hensikten i situasjonen den ble etablert i, men er
nå for lite fleksibel for unge mennesker med betjeningsevne. Disse medlemmer viser til at egenandelskravet
er urettferdig fordi det skaper et boligklasseskille, der barn med
foreldre som har vært med på prisveksten i f.eks. Oslo, har råd
til å kjøpe bolig, mens andre må leie. Disse
medlemmer mener bankene fullt ut er i stand til å vurdere
låntakernes evne til å betjene sine lån, og at forskriften ikke
lenger tjener hensikten og bør fjernes.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Miljøpartiet De Grønne peker
på at obligasjoner med fortrinnsrett (OMF) står for om lag halvparten
av bankenes markedsfinansiering. Dette innebærer at utviklingen
i boligmarkedet er en risikofaktor for bankenes finansieringsmuligheter
i OMF-markedet. Disse medlemmer er bekymret
for at kombinasjonen av høy boligprisvekst over tid, sammen med
historisk høy gjeldsgrad i husholdningene og økonomisk usikkerhet
på grunn av dyrtid og krigen i Ukraina, utgjør en risiko for finansiell
stabilitet. Disse medlemmer viser til
at det i meldingen påpekes at fremveksten av OMF innebærer nye sårbarheter,
fordi utviklingen i boligmarkedet er en risikofaktor for bankenes
finansieringsmuligheter samt på grunn av krysseierskap der bankene
eier hverandres OMF, noe som gir systemisk sårbarhet dersom flere
banker vil selge OMF samtidig, og mulige forsterkede virkninger
gjennom tilbakeslag i boligmarkedet. Disse
medlemmer viser til at flertallet på Stortinget likevel vedtok
en lettelse av reglene for OMF senest i forbindelse med behandlingen av
Prop. 42 LS (2021–2022).
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
legge frem tiltak for å redusere den systemiske risikoen forbundet
med bankfinansiering gjennom obligasjoner med fortrinnsrett (OMF),
den underliggende avhengigheten av utviklingen i boligmarkedet,
samt krysseierskap til OMF i banksektoren.»
Disse medlemmer viser
til at det er en norsk banktradisjon at bankene ikke skal være både
eiere i og långivere til næringslivet. Disse
medlemmer viser imidlertid til at det ikke er noen kvantitativ
begrensning på hva banker kan holde av risikable, private rentepapirer
eller derivater. De fleste norske banker har rentepapirer, som blant
annet fungerer som likviditetsbuffere. En stor del av norske bankers
tap under finanskrisen kom fra rentepapirer som falt i verdi. En
bank som DNB har også en betydelig derivatportefølje. Norske regler
er altså ikke til hinder for at en bank kan ha en utstrakt verdipapirvirksomhet.
Større norske banker driver også virksomhet som likner på investeringsbankvirksomhet.
Bankene bistår kunder ved utstedelse av rentepapirer og handler
aktivt på vegne av seg selv og kunder. Disse
medlemmer understreker at vi ikke har noen garanti for at
bankene i fremtiden ikke vil ta større risiko i verdipapirer eller
derivater. I så fall kan en samordning av verdipapirvirksomhet og
tradisjonell bankvirksomhet være uheldig for finansiell stabilitet.
Et knapt mindretall i Finanskriseutvalget, bestående av Randi Flesland,
Jon M. Hippe, Thore Johnsen, Tore Lindholt, Stein Reegård, Bent
Sofus Tranøy og Karen Helene Ulltveit-Moe, anbefalte at bankenes
adgang til å ta risiko gjennom annen aktivitet enn kjernevirksomheten
bør avgrenses ytterligere ut over det som i dag er nedfelt i norsk
bank- og konsernlovgivning.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
fremme forslag som ytterligere reduserer bankenes adgang til å ta
risiko utenfor kjernevirksomheten.»
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet de Grønne stemte for dette forslaget i forbindelse
med Finansmarkedsmeldingen 2021.
Disse medlemmer viser
til at erfaringer fra finanskrisen i 2008 tilsier at utenlandske
banker i stor grad velger å trekke seg ut fra fremmedmarkeder i
en krisesituasjon. Det er derfor viktig at en tilstrekkelig stor andel
av det innenlandske bankmarkedet betjenes av banker hjemmehørende
i Norge. I motsatt tilfelle kan konsekvensene av f.eks. en global
finanskrise bli svært mye mer alvorlige for Norge enn de ellers
ville ha blitt.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
sette ned et utvalg som skal vurdere hvordan man kan øke markedsandelene
til banker og finansinstitusjoner hjemmehørende i Norge, og komme
tilbake til Stortinget med vurderingen i forbindelse med Finansmarkedsmeldingen
2024.»
Disse medlemmer viser
til at Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti,
Rødt og Miljøpartiet de Grønne stemte for dette forslaget i forbindelse
med Finansmarkedsmeldingen 2021.
Disse medlemmer viser
til at det kan være et godt tiltak at utlånsforskriften stimulerer
til økt bruk av fastrente, både for å skjerme husholdninger mot
risikoen for renteoppgang og redusere den systemiske risikoen forbundet
med det høye gjeldsnivået.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede virkemidler for å endre sammensetningen av bankenes kreditt
på sikt, slik at en mindre andel går til bolig og næringseiendom
og en større andel til annen næring, og komme tilbake til Stortinget
med forslag om dette i Finansmarkedsmeldingen 2024.»
«Stortinget ber regjeringen vurdere
tiltak som legger til rette for økt bruk av fastrente på boliglån.»
«Stortinget ber regjeringen skjerpe
tilsynet med konkurransen i bankmarkedet med henblikk på at bankvirksomhet
i større grad skal komme forbrukerne til gode.»
Disse medlemmer viser
til meldingens omtale av at bankenes lønnsomhet i 2021 var tilbake
på nivået før pandemien, og at den økte videre i 2022, men at meldingen
ut over å konstatere dette ikke drøfter mulige årsaker til at lønnsomheten
har økt til nye høyder den siste tiden. Disse
medlemmer viser til at norske banker hvert år går med store
milliardoverskudd, og at overskuddet før skatt for samtlige norske
banker endte på 76,9 mrd. kroner i 2022. Dette var over 20 mrd.
kroner mer enn i 2017, ifølge Finanstilsynets siste Resultatrapport
for finansforetak. Rapporten slår også fast at «gruppen av de store
bankene har vist særlig stor bedring i lønnsomhet de siste to årene».
Disse medlemmer viser
til at det høsten 2022 kom oppslag i media om at flere banker hadde
økt prisene på sine boligutlån med mer enn økningen i Norges Banks
styringsrente skulle tilsi, og at man i tillegg økte gebyrer på
toppen av de store renteøkningene. Disse medlemmer viser
til at bankenes aggressive renteøkninger den siste tiden har resultert
i at SSB 4. mai 2023 kunne rapportere om at bankenes rentenetto
i 1. kvartal var den høyeste som er målt i et første kvartal noen
gang siden statistikken begynte i 2010. DNB økte sitt resultat før
skatt i 1. kvartal med nesten 40 pst. fra 2022 til 2023, en økning
på nesten 4 mrd. kroner.
Disse medlemmer mener
det er urovekkende at norske banker synes å benytte dagens situasjon
med kraftig prisvekst og økende styringsrente til å øke sin inntjening
ytterligere, på bekostning av vanlige låntakere og småsparere. Disse medlemmer viser til at dette tyder
på at bankene opererer i et marked med svak konkurranse, og at det
trengs tiltak fra myndighetene for å begrense bankenes rentemarginer
og urimelig store overskudd.
Disse medlemmer viser
til at meldingen omtaler at Konkurransetilsynet i 2015 publiserte
en rapport om konkurransen i markedet for boliglån i perioden 2007
til 2014, som også kom med forslag for å bedre konkurransesituasjonen,
og mener det er på tide med en ny slik gjennomgang med mål om å
bidra til rimeligere banktjenester for kundene og forbedret konkurransesituasjon
i det norske bankmarkedet.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede årsakene til de økte marginene i norsk banknæring og komme
tilbake til Stortinget med virkemidler for å begrense dem i Finansmarkedsmeldingen
2024.»
«Stortinget ber regjeringen utrede
virkemidler som kan bidra til rimeligere banktjenester for kundene,
herunder å be Konkurransetilsynet legge fram en oppdatert gjennomgang
av og forslag som kan forbedre konkurransesituasjonen i det norske
bankmarkedet.»
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti og Rødt viser til den finansielle
uroen i kjølvannet av kollapsen av Silicon Valley Bank og synliggjøringen
av renterisiko som et aktuelt problem for finansiell stabilitet.
Selv om regjeringen understreker at norsk finansregulering gjennomgående
behandler lik risiko likt, må vi være på vakt mot den systemiske risikoen
denne renterisikoen medfører for norsk finansnæring, både direkte
og gjennom sammenkobling med de globale finansmarkedene.
Disse medlemmer peker
på at den norske økonomien i mange år har vært utsatt for høy, og
økende, finansiell ustabilitet og risiko for gjeldskrise. Disse medlemmer viser til at Finansmarkedsmeldingen
i år understreker at høy gjeld i husholdningene er den viktigste
sårbarheten i det norske finanssystemet, i tillegg til bankenes
høye eksponering mot næringseiendom, samt bankenes krysseierskap
av OMF (Obligasjoner med fortrinnsrett).
Disse medlemmer viser
til at bankenes utlån i hovedsak går til eiendom. I Finansmarkedsmeldingen påpekes
det at lån sikret i boligeiendom utgjør om lag 83 pst. av bankenes
utlån til norske husholdninger. Disse medlemmer viser
til at en hovedårsak til at kreditten allokeres slik, er at å gi
lån med pant i fast eiendom er det som er bedriftsøkonomisk mest
lønnsomt for de private bankene. Det er likevel langt fra samfunnsøkonomisk
optimalt. Det bidrar til problemene med høy gjeld, høye boligpriser
og finansiell ustabilitet – en slags «økonomisk forurensning». Disse medlemmer peker på at ny kreditt
er ny kjøpekraft i økonomien, som i betydelig større grad bør kanaliseres
i retning av nye, grønne næringsprosjekter. Disse
medlemmer mener dette problemet må belyses og kartlegges,
slik at vi kan få et kredittvesen som i størst mulig grad støtter
opp under samfunnets økonomiske mål.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
utrede i hvilken grad bankenes kredittgivning er samfunnsøkonomisk
gunstig, og vurdere hvordan kredittregulering kan gjøre allokeringen
av kreditt mer effektiv med sikte på å nå særlig målene i Parisavtalen
og ellers støtte realøkonomien.»
Disse medlemmer viser
til at bolig i løpet av de siste tiårene har gått fra å være et
velferdsgode til å i større grad bli et spekulasjonsobjekt. Vi ser
tydelig konsekvensene av å ha overlatt all styring av boligsektoren
til markedet. Boligmarkedet øker de økonomiske forskjellene i samfunnet
og har bidratt til en gjeldsgrad som er en trussel mot den finansielle
stabiliteten og for økonomien til mange mennesker. Disse
medlemmer viser til at gjeldsbetjeningsgraden nå er på omtrent samme
nivå som under bankkrisen på 1980-tallet og finanskrisen i 2008,
og at den har økt de siste kvartalene på grunn av renteøkninger.
Gjelden til norske husholdninger har lenge vokst raskere enn inntekten.
Disse medlemmer viser
til at selv om regjeringen beskriver problemene med økt husholdningsgjeld
og galopperende boligpriser over lang tid, skorter det på tiltak
for å bøte på det. Disse medlemmer vil
peke på at renteøkningene den siste tiden er risikable både for mange
forgjeldede personer, for norsk økonomi og for systemet, men at
regjeringen ikke har noen alternative verktøy i kassen for å regulere
dette. Disse medlemmer viser til at
det er to måter for myndighetene å regulere kreditt på – gjennom
pris, dvs. rentesetting, og gjennom mengde, dvs. gjennom utlånsforskrift
eller andre former for kvantumsbegrensninger. Disse
medlemmer peker på at regulering av mengden kreditt kan dempe
behovet for å øke styringsrenten i en situasjon som nå, der vi har
høyt aktivitetspress i økonomien.
Disse medlemmer viser
til at blant annet IMF har anbefalt Norge å vurdere å stramme inn
boliglånsreguleringen. Disse medlemmer er
enig i dette, men det må gjøres på en måte som skjermer førstegangskjøpere.
I tillegg har IMF advart mot den høye risikoen i markedet for næringseiendom
– denne kan også dempes gjennom kredittregulering. Disse
medlemmer mener det er avgjørende at en innskjerping i utlånspraksisen
ikke bare skjer ved renteøkninger, da dette rammer de mest sårbare
låntakerne hardest, og i seg selv kan utgjøre en systemisk risiko.
Også av denne grunn kan det være mer hensiktsmessig å regulere mengden
enn prisen på boliglånene.
Disse medlemmer mener
det trengs både kortsiktige og langsiktige grep for en bedre kredittregulering.
På kort sikt må vi få regulert de utlånene til eiendom som er minst
nødvendige og driver prisene opp. Bankenes totale utlån til eiendom
må begrenses, uten at førstegangskjøpere får mindre tilgang til
lån – gjennom differensierte egenkapitalkrav i boliglånsforskriften,
eller på annet vis dersom det er mer hensiktsmessig. På lengre sikt
trengs det en gjennomgang av kredittreguleringen for å sørge for
en bedre samfunnsøkonomisk allokering av kreditt, der mindre bør
gå til spekulasjon, bolig og næringseiendom og mer f.eks. til produktive grønne
næringer. Også her må førstegangskjøpernes interesser sikres.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
så snart som mulig foreslå kredittregulering som sørger for at bankenes
totale utlån til bolig begrenses, samtidig som førstegangskjøpernes
andel av totale nye boliglån øker.»
Disse medlemmer viser
til at bankenes resultat økte betydelig i 2022 som følge av høyere
marginer på innskudd. Disse medlemmer viser
til at for dårlig bankkonkurranse er en årsak til at innskuddsrentene ikke
settes opp i takt med utlånsrentene, og mener det trengs flere tiltak
både for å føre tilsyn med at bankvirksomheten er i tråd med forbrukernes
beste, og for å styrke kundenes informasjon om konkurransebetingelsene.
På denne bakgrunn fremmer disse
medlemmer følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
stille krav til bankene om å rapportere gjennomsnittlige renter
på boliglån og offentliggjøre data som danner grunnlag for beslutninger
om pris og tildeling av lån.»
Disse medlemmer viser
til at bankene under koronapandemien fikk en rekke gunstige vilkår
som gjorde det mulig for dem å øke sine utlån: Den motsykliske kapitalbufferen
ble satt ned, styringsrenten ble satt til null, og Stortinget opprettet
en lånegarantiordning for lån til bedrifter der staten tar 90 pst.
av tapene.
Disse medlemmer vil
peke på at mange levedyktige bedrifter med store likviditetsproblemer,
for eksempel i utelivsbransjen, ikke fikk lån gjennom lånegarantiordningen. Disse medlemmer er derfor bekymret for
at ordningen ikke i tilstrekkelig grad virket etter hensikten, samtidig
som bankene nøt store økonomiske fordeler av krisepolitikken. Disse medlemmer mener at en større bruk
av offentlige finansinstitusjoner kunne sørget for at flere levedyktige
bedrifter fikk støtte, uten at man hadde trengt å subsidiere profittsøkende
private banker. I en eventuell fremtidig krise av lignende art bør
Norge ha en finansiell beredskap i de offentlige finansinstitusjonene
til å yte kreditt, og også til å sørge for betydelig raskere utbetaling
til dagpengemottakere og andre stønadsmottakere.
Disse medlemmer fremmer
følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen
evaluere effekten av krisetiltakene rettet mot bankene og kartlegge
hvor mye av bankenes fortjeneste i 2020, 2021 og 2022 som kan tilskrives
krisetiltakene.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at Norge har beredskap i offentlige finansinstitusjoner til
å umiddelbart yte kreditt til næringslivet i en akutt økonomisk krise.»
Komiteens medlemmer
fra Rødt og Miljøpartiet De Grønne viser til at norsk finansnæring
hvert år i praksis blir subsidiert med rundt 5 mrd. kroner fordi
man med det gjeldende nivået på finansskatten bare krever inn om
lag halvparten av den beregnede skattesubsidien som følger av næringas
fritak fra merverdiavgift. Disse medlemmer viser
til merknader i Innst. 3 S (2022–2023), der Rødt foreslo å utarbeide en
opptrappingsplan for finansskatten på overskudd.