Roller
og ansvar for samisk språk i utdanningssektoren
Komiteen viser til at Kunnskapsdepartementet har
det overordnede ansvaret for barnehagesektoren, herunder ansvar
for å forberede lovforslag og å forvalte regelverket. I henhold
til norsk lov og internasjonale forpliktelser er staten pålagt et
ansvar overfor det samiske folk. Likeledes har staten det overordnede
ansvaret for at elever i grunnopplæringen får oppfylt retten til opplæring
i samisk uavhengig av bosted, og for at det gis opplæring etter
læreplanverket Kunnskapsløftet/Kunnskapsløftet 2020 – samisk. Dette
innebærer at staten har ansvaret for å fastsette lover og forskrifter
som ivaretar forpliktelsene, tildele ressurser for gjennomføring
av ulike tiltak og føre tilsyn med virksomheten. Komiteen viser videre til at
staten har ansvar for høyere utdanning, herunder de tre høyere utdanningsinstitusjonene med
særskilt ansvar for samisk (UiT – Norges arktiske universitet, Nord
universitet og Samisk høgskole).
Komiteen vil understreke at
samiske språkbrukere på alle samfunnsområder er grunnleggende viktig
for at de samiske språkene fortsatt skal være levende språk. I så
henseende er barns språklæring nøkkelen til vitalisering av samiske
språk.
Komiteen mener meldingen gir
en god og grundig situasjonsbeskrivelse og presentasjon av utfordringsbildet
som gjør seg gjeldende for samisk på alle nivå i utdanningssektoren. Komiteen deler
regjeringens bekymring over mangelen på ansatte som behersker samisk,
og er enig i at dette er en stor utfordring for hele samfunnet som
også legger begrensninger på muligheten til å innfri de overordnede
språkpolitiske målsettingene.
Komiteen vil poengtere at språk
er en viktig del av et menneskes identitet som enkeltindivid, og
for en befolknings kultur og kulturelle identitet. Det å legge til rette
for at samiske elever får sine rettigheter ivaretatt språklig, er
derfor en viktig del av barnehagens og skolens dannelsesoppdrag.
Komiteen er enig med regjeringen
i behovet for koordinerte tiltak på tvers av myndighetsnivå og sektorer
over tid. Et godt samarbeid mellom utdanningsinstitusjoner, kommuner
og fylkeskommuner vil være nødvendig for å sikre en positiv utvikling
i årene framover.
Komiteen merker seg at Regional
analyse for Samisk område 2020 viser en stor nedgang i folketall
i samiske områder. Komiteen vil
fremheve at også levende lokalsamfunn er en forutsetning for bevaring
av samisk språk og kultur.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, merker seg at nordsamisk er
regnet som et truet språk, mens lulesamisk og sørsamisk er regnet
som alvorlig truede språk, ifølge UNESCO. Flertallet mener denne situasjonen
er alvorlig og krever et bredt spekter av tiltak på tvers av sektorer. Flertallet vil
understreke at rekruttering til samisk barnehage og skole og de
samiske språkutdanningene og lærerutdanningene spiller en nøkkelrolle
i å snu denne utviklingen, slik stortingsmeldingen gjør rede for.
Flertallet vil fremheve at
samisk språkutvalg overleverte NOU 2016:18 Hjertespråket i 2016
til Kommunal- og moderniseringsdepartementet og Sametinget. De foreslo
en rekke tiltak for å styrke samisk språk. Flertallet viser til at flere
av forslagene er fulgt opp, og mener det er viktig at dette arbeidet
også løftes videre fremover.
Komiteens medlemmer
fra Arbeiderpartiet og Senterpartiet viser til Hurdalsplattformens
mål om å gjennomføre et krafttak for samiske språk og et nasjonalt
samisk kulturløft.
Komiteens medlemmer
fra Høyre og Venstre viser til at regjeringen Solberg, som
oppfølging av NOU 2016:18 Hjertespråket, startet en viktig styrking
av de samiske språkene. Disse
medlemmer peker på at regjeringen Solbergs prioriteringer skjedde
i dialog og konsultasjon med Sametinget. Det er viktig at de folkevalgte
på Sametinget, som i det daglige er nærmere de samiske språkbrukerne,
har et handlingsrom til selv å avgjøre hvilke tiltak som er viktigst. Samtidig
vil disse medlemmer understreke
at det er storsamfunnets oppgave og plikt å bidra til å ivareta samiske
språk og samisk kultur på en god måte. Det er avgjørende at satsingen
på de samiske språkene både bidrar til å styrke fagmiljøene og kommer
flest mulig til gode.
Disse medlemmer merker seg
at samisk språk og kultur henger tett sammen. Samiske kunstnere,
kulturutøvere og kulturinstitusjoner bidrar til å styrke samiske
språk. Disse medlemmer viser
i den forbindelse til at regjeringen Solberg besluttet å samlokalisere Det
Samiske Nasjonalteatret Beaivváš og ny Samisk videregående skole
og reindriftsskole. Dette skaper en unik mulighet til å styrke både
samisk språk og kultur. Disse
medlemmer vil videre understreke at det er svært viktig å
fokusere på digitale verktøy samtidig som utdanningsinstitusjonene
må ta godt vare på samiske språkbærere og bruke dem som ressurser
i utdanningene på alle nivåer.
Disse medlemmer merker seg
at situasjonen for de samiske språkene er forskjellig i de ulike
språkområdene, og at Sametinget har satt i gang arbeidet med utviklingsprogrammer
for sør- og lulesamisk språk i samarbeid med institusjoner i de
aktuelle språkområdene. Disse
medlemmer mener det er viktig å styrke etablerte institusjoner
og bidra til sterke kompetansemiljøer som kommer hele det samiske
samfunnet, som er spredt over hele landet, til gode.
Komiteens medlem
fra Fremskrittspartiet vil understreke viktigheten av at barnehager
og skoler har personell med god kompetanse, som sørger for at alle
får et inkluderende og tilpasset pedagogisk tilbud. Dette gir det
beste utgangspunktet for utvikling, læring, mestring og trivsel.
Dette medlem vil påpeke at
det er viktig å legge til rette for at befolkningen i hele landet
kan utøve sin kultur og sitt språk. I Norge lever vi alle sammen
som ett folk, og personer med samisk bakgrunn har rett og krav på
å utvikle sin kultur og sitt språk. Det språklige, kulturelle og
samfunnsmessige mangfoldet er en berikelse for landet, og det er
viktig å bevare og videreutvikle samisk språk, kultur og samfunnsliv
som en del av Norges kulturarv. Dette medlem mener det er viktig
og berikende for Norge å opprettholde samisk språk, kultur og samfunnsliv
i de områder hvor samene tradisjonelt har vært bosatt og har sitt
virke.
Dette medlem vil vise til innføringen
av fagfornyelsen, hvor det er større bevissthet om urfolk og nasjonale
minoriteter i Norge, og til at det har blitt utarbeidet pensum for
studenter som tar lærerutdanning.
Dette medlem vil understreke
at Fremskrittspartiet tar sterk avstand fra forskjellsbehandling
av mennesker basert på kjønn, religion, legning eller etnisk opprinnelse. Dette medlem mener
at samisk kultur og samiske tradisjoner må ivaretas og videreutvikles,
men tar samtidig avstand fra særrettigheter og forskjellsbehandling
som forfordeler resten av samfunnet på grunnlag av opprinnelse.