Komiteens merknader
Komiteen, medlemmene fra
Arbeiderpartiet, Jone Blikra, Kirsti Leirtrø og Nils Kristen Sandtrøen,
fra Høyre, Liv Kari Eskeland, Trond Helleland og Erlend Larsen,
fra Senterpartiet, Geir Adelsten Iversen, Geir Inge Lien og lederen
Erling Sande, fra Fremskrittspartiet, Morten Stordalen og Frank
Edvard Sve, fra Sosialistisk Venstreparti, Mona Fagerås, og fra Venstre,
André N. Skjelstad, viser til Representantforslag 8:194 S
(2022–2023) fra stortingsrepresentantene Frank Edvard Sve, Morten
Stordalen og Bård Hoksrud om bedre veisikkerhet.
Komiteen viser videre
til statsrådens svarbrev av 26. april 2023. Brevet følger som vedlegg
til denne innstillingen.
Komiteen merker
seg at det i representantforslaget fremmes forslag som setter søkelys
på veisikkerhet og planer for å redusere vedlikeholdsetterslepet,
samt forslag om å omklassifisere fylkesveier med høyt trafikkgrunnlag
til riksveier. Det fremmes også forslag om å gjennomgå håndbøkene
for å få mer igjen for pengene samt å benytte teknologi for å bedre
veisikkerheten.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti og Venstre, merker seg at statsråden i sitt svarbrev
viser til den pågående prosessen med Nasjonal transportplan som
vil legges fram for Stortinget våren 2024, der Stortinget får anledning
til å drøfte deler av forslaget. Videre viser statsråden til pågående
prosesser i departement og direktorat som i noen grad imøtekommer
forslagsstillernes intensjoner bak forslagene.
Komiteens medlemmer
fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre fremmer følgende
forslag:
«Stortinget ber regjeringen sørge
for at håndbøkene for gang- og sykkelveiutbygging forenkles, slik
at man får mer gang- og sykkelvei for pengene.»
Komiteens medlemmer
fra Fremskrittspartiet mener at veienes beskaffenhet er noe
av det som betyr mest for trafikksikkerheten. Disse
medlemmer mener derfor at utbyggingen av hovedveinettet med
møtefri vei med firefeltsstandard skal fortsette, og at vedlikeholdsetterslepet
som preger store deler av veinettet, skal avvikles. Disse medlemmer viser til at staten aldri
har tjent mer penger, og at Arbeiderparti–Senterparti-regjeringen
i en slik situasjon vil tappe veisektoren for penger, fremstår som
uholdbart. Antallet veiulykker er dessverre økende, og med en politisk
utvikling der veiinvesteringene skal stoppe opp og vedlikeholdsetterslepet
øker, er det grunn til å tro at denne utviklingen vil fortsette.
Disse medlemmer mener
regjeringen prioriterer feil, og vil ha slutt på den offentlige
sløsingen med offentlig unødvendig byråkrati og dyre symbolpolitiske klima-
og miljøtiltak. Det er det offentliges ansvar å finansiere veisektoren,
ikke bilistene gjennom enorme særavgifter og bompenger.
Disse medlemmer fremmer
på denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om en veisikkerhetspakke i forbindelse med statsbudsjettet for
2024.»
«Stortinget ber regjeringen legge
til grunn at hovedveinettet skal utvikles med møtefrie firefeltsveier
ved en årsdøgntrafikk over 6 000 kjøretøy.»
«Stortinget ber regjeringen sørge
for en forpliktende tidsplan for å avvikle vedlikeholdsetterslepet
på riksveinettet.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om at fylkesveier med høyt trafikkgrunnlag og næringsveier omklassifiseres
til riksveier.»
«Stortinget ber regjeringen fremme
forslag om mer ressurser til utbedring og modernisering av delstrekninger
på riks- og fylkesveinettet.»
«Stortinget ber regjeringen prioritere
at riks- og fylkesveier med møtende trafikk får forsterket oppmerking med
både midt- og kantstripe, med en forpliktende tidsplan for gjennomføring.»