Innstilling fra familie- og kulturkomiteen om Endringer i barnevernsloven m.m. (formidling av opplysninger, meldinger om ufødte barn, politiattest) – BERIKTIGET

Til Stortinget

1. Sammendrag

Barne- og familiedepartementet foreslår i proposisjonens kapittel 3 en ny bestemmelse som presiserer barnevernstjenestens plikt til å varsle barnevernstjenesten i andre kommuner. Bakgrunnen for forslaget er blant annet at det tidligere er blitt avdekket svikt ved at barnevernstjenester selv i alvorlige tilfeller ikke har informert barnets nye kommune om at barnet og familien nå befinner seg i den nye kommunen. Departementet foreslår derfor en ny bestemmelse som lovfester at barnevernstjenesten uten hinder av taushetsplikt skal sende melding til barnevernstjenesten i en annen kommune dersom det er grunn til at denne barnevernstjenesten undersøker om barnet har behov for mer inngripende tiltak enn frivillige hjelpetiltak.

Departementet foreslår videre i kapittel 4 at adgangen til å behandle nødvendige personopplysninger om gravide og ufødte barn blir presisert i barnevernslov. Bakgrunnen for forslaget er at det i dag er en viss usikkerhet knyttet til registrering og lagring av meldinger og opplysninger i slike saker. Forslaget utvider ikke barnevernets ansvar for det ufødte liv utover dagens praksis, og barnevernstjenesten vil fremdeles være avhengig av samtykke fra den gravide kvinne for å åpne en undersøkelsessak og for å sette i verk tiltak.

Departementet foreslår i kapittel 5 en ny bestemmelse som presiserer at eier av privat barnevernsinstitusjon skal legge frem politiattest. Kravet om at eier av privat barnevernsinstitusjon skal legge frem politiattest, fremgår i dag av forskrift, men departementet mener det er behov for en tydeligere forankring i loven. Krav om politiattest er et viktig virkemiddel for å forebygge overgrep mot barn og for å bidra til at mindreårige tas hånd om av skikkede personer.

Lovproposisjonen inneholder også enkelte mindre tekniske endringer i barnevernsloven, samt i enkelte andre lover.

Etter departementets vurdering vil forslagene til endringer i barnevernsloven ikke medføre økonomiske eller administrative konsekvenser av betydning.

2. Komiteens merknader

2.1 Innledning

Komiteen, medlemmene fra Arbeiderpartiet, Åse Kristin Ask Bakke, Ragnhild Male Hartviksen og Torstein Tvedt Solberg, fra Høyre, Turid Kristensen og Tage Pettersen, fra Senterpartiet, Margrethe Haarr og Åslaug Sem-Jacobsen, fra Fremskrittspartiet, Silje Hjemdal, fra Sosialistisk Venstreparti, Kathy Lie, og fra Venstre, lederen Grunde Almeland, viser til Prop. 64 L (2022–2023) Endringer i barnevernsloven m.m. (formidling av opplysninger, meldinger om ufødte barn, politiattest).

Komiteen har invitert til å sende inn skriftlige høringsinnspill i saken, men ved fristens utløp hadde det ikke kommet noen innspill.

2.2 Formidling av opplysninger mellom barnevernstjenester i ulike kommuner

Komiteen mener det er både viktig og riktig at man nå lovfester en bestemmelse som presiserer barnevernstjenestens plikt til å varsle barnevernstjenesten i andre kommuner når en familie som mottar aktuelle tiltak, flytter over kommunegrensen.

Komiteen vil understreke at barn og unge som mottar tjenester fra barnevernstjenesten, er noen av de mest sårbare i vårt samfunn. Spesielt gjelder det barn og unge som er i familier som mottar tiltak som er mer inngripende enn frivillige tiltak. Viktigheten av at man må sikre at barna ikke utsettes for ytterligere svikt ved flytting, styrkes av at man i tillegg er kjent med at mange av disse familiene flytter mer enn gjennomsnittet. En presisering av prosedyrer som sikrer ivaretagelse ved flytting ut over alminnelig meldeplikt, er derfor spesielt viktig for denne gruppen.

Komiteens medlemmer fra Høyre, Fremskrittspartiet og Venstre viser til at regjeringen Solberg gjennom barnevernsreformen og ny barnevernslov har bidratt til tydelige krav til kompetanse og kvalitetsheving i barnevernet for å sikre rettssikkerheten og kvaliteten på tjenestene til noen av de mest sårbare i samfunnet vårt. Denne lovendringen i barnevernsloven vil sikre mer sømløse overganger mellom ulike barnevern.

Komiteens medlemmer fra Høyre viser videre til Høyres stortingsvalgprogram, hvor partiet har programfestet både å sørge for at informasjonsdeling mellom samarbeidende aktører blir enklere innenfor eksisterende regler om personvern og taushetsplikt, og ikke minst å sikre at saksmapper som ikke er lukket fra barnevernet, automatisk overføres til ny kommune ved flytting over kommunegrensene.

2.3 Behandling av registrering av meldinger om ufødte barn

Komiteen er klar over at det i dag kan være usikkerhet i kommunene knyttet til registrering og lagring av meldinger og opplysninger om gravide og ufødte barn i kommunene, samt at departementet har mottatt flere henvendelser og spørsmål om kommunenes behandling av bekymringsmeldinger om gravide og ufødte barn.

Komiteen stiller seg derfor bak departementets forslag om å presisere adgangen til å behandle nødvendige personopplysninger i slike saker i ny barnevernslov og presiserer at forslaget ikke utvider barnevernets ansvar for det ufødte liv ut over dagens praksis, samt at en eventuell undersøkelsessak fortsatt vil kreve samtykke fra den gravide kvinnen.

2.4 Lovkrav om politiattest for eier av barnevernsinstitusjon

Komiteen støtter departementets forslag om å presisere at også eier av private barnevernsinstitusjoner skal fremlegge gyldig politiattest.

Komiteen viser til at politiattest er et viktig hjelpemiddel for å sikre at barn ivaretas av skikkede personer, og for å forebygge overgrep mot barn og unge.

2.5 Økonomiske og administrative konsekvenser

Komiteen har merket seg proposisjonens omtale av økonomiske og administrative konsekvenser av de fremlagte forslagene til lovendringer.

3. Komiteens tilråding

Komiteens tilråding fremmes av en samlet komité.

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre følgende

vedtak til lov

om endringer i barnevernsloven m.m. (formidling av opplysninger, meldinger om ufødte barn, politiattest)

I

I lov 18. juni 2021 nr. 97 om barnevern gjøres følgende endringer:

§ 12-9 første ledd tredje punktum skal lyde:

Også avgjørelse om individuell plan etter § 15-9 kan påklages til statsforvalteren.

§ 12-11 annet ledd skal lyde:

Personer som skal ansettes i eller utføre oppgaver på vegne av en barnevernsinstitusjon etter kapittel 10, et senter for foreldre og barn etter kapittel 10 eller et omsorgssenter etter kapittel 11, skal legge frem politiattest som nevnt i politiregisterloven § 39 første ledd. Tilsvarende gjelder for personer som utfører andre oppgaver for en slik institusjon eller et slikt senter og har direkte kontakt med barn og unge eller foreldre som oppholder seg der, og for den som eier eller representerer eieren av en slik institusjon eller et slikt senter dersom vedkommende skal oppholde seg på institusjonen eller senteret.

§ 13-1 første ledd annet punktum skal lyde:

Kongen kan gi forskrift om deling av opplysninger etter forvaltningsloven § 13 g.

§ 13-5 første ledd skal lyde:

Barnevernstjenesten i barnets tidligere oppholdskommune skal sende melding til barnevernstjenesten i barnets nye oppholdskommune dersom barnevernstjenesten antar at det er behov for videre undersøkelser etter § 2-2 eller oppfølging utover frivillige hjelpetiltak etter § 3-1.

Nåværende første til femte ledd blir annet til sjette ledd.

§ 13-6 første ledd skal lyde:

Organer som utfører oppgaver etter denne loven, kan behandle personopplysninger, blant annet opplysninger som nevnt i personvernforordningen artikkel 9 og 10, når det er nødvendig for å utøve myndighet eller utføre andre oppgaver etter loven. Disse organene kan også behandle slike opplysninger i saker som gjelder ufødte barn.

II

I lov 8. april 1981 nr. 7 om barn og foreldre gjøres følgende endring:

§ 69 første punktum skal lyde:

Fostringstilskot som er fastsette etter lova her fell bort frå det tidspunktet tilskot kan fastsetjast etter barnevernsloven § 15-12 første ledd.

III

I lov 8. mars 2002 nr. 4 om barnetrygd gjøres følgende endringer:

§ 1 annet ledd skal lyde:

Utvidet barnetrygd, jf. § 9, skal bidra til å dekke merutgifter en enslig mor eller far har som følge av at vedkommende bor alene med barnet i en egen husholdning.

Kapittel 3 overskriften skal lyde:
Kapittel 3. Utvidet barnetrygd

IV

I lov 6. juni 2014 nr. 19 om stans i utbetalinga av offentlege ytingar og barnebidrag når ein av foreldra har bortført eit barn til utlandet, gjøres følgende endringer:

§ 2 annet ledd annet punktum bokstav a skal lyde:
  • a. Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet handsamar saka som ei bortføringssak etter reglane i Haag-konvensjonen frå 1980 om dei sivile sidene ved internasjonal barnebortføring eller Europarådskonvensjonen frå 1980 om godkjenning og fullbyrding av avgjerder om foreldreansvar og om gjenoppretting av foreldreansvar (heretter kalla «konvensjonane»),

§ 3 annet ledd skal lyde:

Barnebidrag tyder i lova her barnebidrag som vert kravd inn av Innkrevingssentralen for bidrag og tilbakebetalingskrav, med unntak av oppfostringsbidrag fastsett etter barnevernsloven § 15-12.

§ 4 første ledd første punktum skal lyde:

Dersom Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet handsamar ei sak som ei bortføringssak etter konvensjonane, skal det sende melding om dette til arbeids- og velferdsforvaltninga og Husbanken.

V

Loven gjelder fra den tid Kongen bestemmer. De enkelte bestemmelsene kan settes i kraft til ulik tid.

Oslo, i familie- og kulturkomiteen, den 23. mai 2023

Grunde Almeland

Ragnhild Male Hartviksen

leder

ordfører