3.1.7 Opplæring i og på de samiske språkene
Komiteen viser til NOU 2016:18
Hjertespråket – Forslag til lovverk, tiltak og ordninger for samiske
språk, som slo fast at samiske språk er truede språk. Utvalget mente
at det trengs flere språkbrukere for at språkene fortsatt skal være
levende språk. Utredningen viste at barns språklæring er nøkkelen
til vitalisering av samiske språk. Økt bruk og styrking av samiske
språk i barnehager og skoler vil være blant de viktigste tiltakene. Komiteen er
enig i dette, og mener det må legges til grunn i arbeidet fremover.
Utfordringen knytter seg imidlertid i stor grad til mangel på lærekrefter
og læremidler. Komiteen viser
i den forbindelse til behandlingen av Meld. St. 13 (2022–2023) Samisk
språk, kultur og samfunnsliv. Kompetanse og rekruttering i barnehage,
grunnopplæring og høyere utdanning, jf. Innst. S 473.
Komiteen konstaterer at det
gjennom konsultasjonen med Sametinget ikke ble oppnådd enighet om forslagene
i opplæringslova, men at departementet vil ha videre dialog med
Sametinget for å drøfte hvilke forutsetninger som må være på plass
for at eventuelle nye rettigheter kan lovfestes i opplæringslova.
Komiteens flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet og Fremskrittspartiet,
er enig i at det ikke er ønskelig å innføre nye rettigheter og plikter
som kommunene ikke kan innfri. Samtidig vil flertallet understreke at dette
ikke må bli en sovepute, men at regjeringen må iverksette tiltak
som øker tilgangen på samiskspråklige lærere og læremidler. Flertallet er
glad for at det på enkelte punkt foreslås å styrke samiskspråklige
elevers rettigheter.
Et annet flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre, Senterpartiet, Sosialistisk
Venstreparti, Rødt og Venstre, viser til at det i proposisjonen
foreslås å utvide retten til opplæring i samisk, slik at også ikke-samiske
elever som har hatt opplæring i eller på samisk i grunnskolen, får
rett til samisk opplæring i videregående opplæring. I tillegg lovfestes
en plikt for kommunene og fylkeskommunene til å tilby en del av
opplæringen i samisk i et samiskspråklig miljø, dersom det er nødvendig
for at opplæringen skal være pedagogisk forsvarlig. Flere kommuner
gir i dag elevene mulighet til å delta på hospiteringer eller språksamlinger. Dette flertallet mener
dette er et særlig viktig tilbud for elever som får opplæring i
samisk gjennom fjernundervisning. Dette flertallet vil også
trekke frem at det i ny opplæringslov foreslås å lovfeste en generell
informasjonsplikt for kommuner og fylkeskommuner hvor plikten til
å gi informasjon om rettighetene til opplæring i og på samisk er
fremhevet. Dette for å sikre at elever og foreldre blir kjent med
rettighetene knyttet til opplæring i og på samisk. Dette flertallet viser videre
til behandlingen av Meld. St. 13 (2022–2023) og partienes merknader
i Innst. 473.
Et tredje flertall,
medlemmene fra Arbeiderpartiet, Høyre og Senterpartiet, viser til
at departementet ønsker å utrede hvilke praktiske forutsetninger
som må være på plass for at de ulike kravene Sametinget har pekt
på i konsultasjonene, kan oppfylles. Dette flertallet mener at
bedre kunnskap om dette vil være viktig for fremtidige endringer
i lov og forskrift. Dette
flertallet vil understreke at betydningen av god dialog med
Sametinget er viktig i arbeidet med hvilke forutsetninger som må
være på plass for å kunne innføre nye rettigheter.
Komiteens medlem fra Fremskrittspartiet mener
at språk utgjør en viktig del av den samiske kulturen og støtter
retten til samisk opplæring, men mener det er viktig å ivareta elevens
og foreldrenes valgfrihet. Dette medlem mener at foreldre
og elever skal ha rett til å velge om de skal ha samisk opplæring, også
om de bor i de samiske forvaltningsområdene.
Komiteens medlemmer
fra Sosialistisk Venstreparti, Rødt og Venstre viser til at
konsultasjoner mellom regjeringen og Sametinget om opplæringslova
ikke førte til enighet, og Sametinget har på denne bakgrunn ikke
gitt sin tilslutning til ny opplæringslov.
Disse medlemmer vil understreke
alvoret i at det samiske språket er under sterkt press. Fornorskningen
har dessverre fungert etter hensikten, og det er et betydelig arbeid
som må gjøres for å rette opp skadene påført over generasjoner.
Alle de samiske språk er i behov av ressurser i form av undervisningsmuligheter
der tilstrekkelig lærerkompetanse og gode læringsmidler ligger til
grunn. For å lykkes med dette må ressurser kanaliseres riktig og
Sametingets rolle være sentral.
Disse medlemmer viser til
Sametingets innspill om fastsettelsesmyndighet av samisk innhold
i læreplanene. Disse
medlemmerbemerker
at Sametinget ikke støtter videreføring av regelen om at Sametinget ikke
har fastsettelsesmyndighet av samisk innhold i de samiske parallelle
likeverdige læreplanene. Det er naturlig at Sametinget har denne
fastsettelsesmyndighet, med henvisning til urfolks rett til selvbestemmelse,
som gir urfolk rett til selv å bevare og utvikle sin kultur, jf. Grunnloven
§ 108. Disse medlemmer mener
at dette må endres i ny opplæringslov.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Opplæringslova
§ 1-5 andre ledd skal lyde:
Sametinget gir forskrift
om det samiske innhaldet i dei nasjonale læreplanane og samiske
parallelle likeverdige læreplanane i fag og om læreplanar for opplæring
i samiske språk. Sametinget skal òg gi forskrifter om læreplanar
for særskilde samiske fag i den vidaregåande opplæringa. Forskriftene
skal haldast innanfor dei rammene som departementet har fastsett.»
Disse medlemmer viser
til Sametingets innspill om opplæring i og på samisk i grunnskolen
i § 3-2 første ledd. Disse
medlemmer bemerker at Sametinget er uenig i regjeringens forslag
om at samiske elever kun har rett til opplæring i ett samisk språk.
Sametinget mener at samiske elever skal ha rett til opplæring i
to samiske språk. Sametingets syn på saken skiller seg prinsipielt
fra opplæringslovutvalgets syn. Sametinget påpeker at Grunnloven
og Norges folkerettslige forpliktelser pålegger myndighetene å legge
forholdene til rette på ulike områder som har betydning for samisk språk,
kultur og samfunnsliv, herunder for eksempel opplæring i de samiske
språkene. Hverken Grunnloven eller de folkerettslige forpliktelser
differensierer mellom de ulike samiske språkene i spørsmålet om
hvilket av de man skal prioritere å få opplæring i. Opplæringslovas
bestemmelser om opplæring i og på samisk skal bygge på disse forpliktelsene.
Sametinget foreslår at det kommer eksplisitt til uttrykk i opplæringslova
at samiske barn har rett til opplæring i to samiske språk.
Disse medlemmer viser videre
til Sametingets innspill om opplæring i og på samisk i grunnskolen
i § 3-2 andre ledd. Disse
medlemmer bemerker Sametingets innspill om at Sametinget er
uenige i denne bestemmelsens forarbeid i gjeldende lov, som tilsier
at elevene ikke kan pålegges opplæring i læreplanene for samisk
første- og andrespråk. Sametinget påpeker at med regjeringens forslag
får ikke elevene formell kompetanse i samisk språk. Faget er av
så lite omfang at det ikke gir mulighet til å bli samiskspråklig.
Disse medlemmer viser til
Sametingets innspill om opplæring i og på samisk i grunnskolen i
§ 3-2 tredje ledd. Disse
medlemmer bemerker at Sametinget er uenig i begrensningen
om at det må være minst ti elever utenfor forvaltningsområdene som
ønsker opplæring på samisk dersom de skal få dette. Også NOU 2016:18 Hjertespråket,
foreslår at minstekravet reduseres fra ti til tre elever.
Disse medlemmer viser til
Sametingets innspill om opplæring i og på samisk i grunnskolen i
§ 3-2 fjerde ledd. Disse
medlemmer bemerker at Sametinget mener at elevers rett til
medvirkning er ivaretatt i øvrig lovtekst og at det er unødvendig
å lovfeste elevers rett til å velge. Sametinget er også bekymret
for at videreføring av dette vil kunne ha konsekvenser for rekruttering
av elever som velger samisk i videregående opplæring og rekruttering
av studenter med samiskspråklig kompetanse. Disse medlemmer påpeker at
Sametinget har foreslått å fjerne fjerde ledd i lovteksten som sier
at elever på 8.–10. trinn selv velger om de skal ha opplæring i
og på samisk.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Opplæringslova
§ 3-2 første til fjerde ledd skal lyde:
Samiske elevar har
rett til opplæring i to av dei samiske språka nordsamisk, sørsamisk
og lulesamisk.
Alle elevar som
bur i forvaltningsområdet for samisk språk etter sameloven § 3-1,
har rett til opplæring i og på samisk. Kommunar i forvaltningsområdet
for samisk språk kan gi forskrift om at elevane skal ha opplæring
i samisk som første- eller andrespråk.
Dersom minst seks
elevar i ein kommune utanfor forvaltningsområdet for samisk språk
krev opplæring i og på samisk, har dei rett til det. Retten står
ved lag så lenge det er minst tre elevar att som vil ha slik opplæring.
Samiske elevar skal i tillegg til samisk opplæring, også ha rett
til samisk opplæring på samisk i to andre fag.
Foreldra til elevane
vel om dei skal ha opplæring i samisk og om dei skal ha opplæring
i og på samisk.»
Disse medlemmer viser
til Sametingets innspill om opplæring i og på samisk i grunnskolen
i sjette ledd. Disse
medlemmer bemerker at Sametinget i sitt innspill er positiv
til at departementet følger opp forslaget fra Sametinget, lovutvalget
og andre, om språkbad, eller som opplæring i et samiskspråklig miljø.
Videre viser disse
medlemmer til at Sametinget er uenig i betingelsen om at dette
gis kun dersom det er nødvendig for at opplæringen skal være pedagogisk
forsvarlig. Sametinget er bekymret for at dette vil medføre at tilbudet ikke
gis, og de stiller spørsmålet om hvem som skal vurdere nødvendigheten.
I LK20S, samisk som andrespråk, står det at opplæring i samisk skal
gis etter sterke språkopplæringsmodeller. I Norges offentlige utredning, NOU
2016:18 Hjertespråket, er blant annet alternative opplæringsformer,
herunder fjernundervisning og hospitering/språkbad definert under
sterke språkopplæringmodeller. I NOU 2016:18 henvises det også til
en rapport fra 2012 som konkluderer med at retten til å delta på
samlinger må komme på toppen av retten til ordinært fastsatte timer.
Samlinger som blant annet hospitering, må ses som en innfrielse
av statens plikter som følger av Grunnloven § 108, utover det som
følger av opplæringslova.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Opplæringslova
§ 3-2 sjette ledd skal lyde:
Elevane har rett
til å få ein del av opplæringa i samisk i eit samiskspråkleg miljø.»
Disse medlemmer viser
til Sametingets innspill om § 3-6 om særskilt språkopplæring i grunnskolen, første
ledd.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Opplæringslova
§ 3-6 første ledd skal lyde:
Elevar med anna
morsmål enn norsk og samisk har rett til særskild språkopplæring
til dei kan norsk eller samisk godt nok til å følgje opplæringa
på skolen. Særskild språkopplæring skal omfatte forsterka opplæring
i norsk og samisk, om det trengst, morsmålsopplæring, tospråkleg
opplæring i fag eller begge delar.»
Disse medlemmer viser
til Sametingets innspill om § 6-2 Opplæring i samisk i den videregående
opplæringen, første ledd. Disse medlemmer viser til
at Sametinget er uenig i regjeringens forslag om at samiske elever
kun har rett til opplæring i et samisk språk.
Disse medlemmer viser til
Sametingets innspill til samisk i den videregående opplæringen,
§ 6-3 andre ledd i gjeldende opplæringslov. Disse medlemmer bemerker at
dette leddet er foreslått fjernet i regjeringens forslag. Disse medlemmer viser
til at Sametinget fortsatt krever at denne bestemmelsen må videreføres,
slik de tidligere har fremsatt krav om under konsultasjoner, og
Sametinget ber om at denne lovteksten skal videreføres i ny opplæringslov
med likelydende tekst.
Disse medlemmer viser til
Sametingets innspill til § 6-2 opplæring i samisk i den videregående
opplæringen, tredje ledd. Disse medlemmer viser til
tidligere nevnt innspill fra Sametinget, som er uenig i betingelsen
om at dette gis kun dersom det er nødvendig for at opplæringen skal
være pedagogisk forsvarlig.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Opplæringslova
§ 6-2 skal lyde:
§ 6-2 Opplæring i samisk
i den vidaregåande opplæringa
Samiske elevar har
rett til opplæring i to av dei samiske språka nordsamisk, sørsamisk
og lulesamisk.
Alle elevar som
har hatt opplæring i eller på samisk i grunnskolen, har rett til
opplæring i samisk i den vidaregåande opplæringa.
Departementet kan
gi forskrift om at visse skolar skal tilby opplæring i eller på
samisk eller i særskilde samiske fag i den vidaregåande opplæringa
innanfor visse kurs eller for visse grupper. Fylkeskommunen kan
også elles tilby slik opplæring.
Elevar har rett
til å få ein del av opplæringa i samisk i eit samiskspråkleg miljø.»
Disse medlemmer viser
til Sametingets innspill hvor Sametingsrådet påpeker at læremidler
er lærerens viktigste verktøy i opplæringen, og at det ikke finnes
tilstrekkelige læremidler på alle samiske språk, på trinn og nivåer
er kritikkverdig. Disse
medlemmer deler Sametingets standpunkt om at det er prinsipielt
viktig at samiske læremidler i større grad forankres i lovverket og
mener at retten til samiske læremidler må lovfestes. Sametingsrådet
var opptatt av at denne retten måtte tydeliggjøres i denne lovprosessen.
Disse medlemmer fremmer på
denne bakgrunn følgende forslag:
«Stortinget
ber regjeringen i konsultasjon med Sametinget fremlegge for Stortinget
et forslag til endring av opplæringslova om lovfestet rett til samiske
læremidler.»